Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:23

PowerReiner schreef:
vraagje aan ikke

Hoe wandel jij met jouw paard? Hoe neem jij jouw paard mee naar wedstrijd? Hoe neem jij jouw paard uberhaupt ergens mee naartoe?

Dat is niet relevant. Het gaat er namelijk niet om dat ik mijn handelwijze wil verdedigen; ik stel gewoon de kritische vragen die een en ander in het juiste perspectief stellen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:29

ikke schreef:
PowerReiner schreef:
vraagje aan ikke

Hoe wandel jij met jouw paard? Hoe neem jij jouw paard mee naar wedstrijd? Hoe neem jij jouw paard uberhaupt ergens mee naartoe?

Dat is niet relevant. Het gaat er namelijk niet om dat ik mijn handelwijze wil verdedigen; ik stel gewoon de kritische vragen die een en ander in het juiste perspectief stellen.

En het juiste perspectief is dus dat als je je paard goed hebt opgeleid hem altijd maar los moet kunnen laten lopen.

Nee, is imo absoluut niet het juiste perspectief.

Daarnaast is het wel duidelijk dat je me negeert als ik je iets vraag over onvoorspelbaarheid. Struisvogelpolitiek heet dat ook wel.

Mijn auto is ook goed opgeleid, rijdt mij iedere dag overal naartoe. Betekent niet dat ik erop kan vertrouwen dat hij dat altijd zal doen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:36

Nog steeds over wel of niet los....

Kijk. Het gaat er niet eens om wie er nou wel of niet gelijk heeft. En of er mensen zijn die hun paard zo geweldig onder controle hebben dat ze los in het bos kunnen.

Het gaat ook om het beeld dat je naar de buitenwereld schept. Mooi dat jij je knol 100% onder controle hebt. Maar stel dat er een ongeluk gebeurt...hoe kijkt de buitenwereld, de media en regio/landsbestuurders daar naar?

Op dit moment zijn er mensen aan het vergaderen over het wel of niet open houden van de ruiterroutes. En mensen die niets met paardensport hebben of er misschien een hekel aan hebben vinden het maar wat best als het bos word afgesloten. Scheelt de provincie, gemeente of wie dan ook een hoop tijd en geld.

En welke rede ze daarvoor willen gebruiken zal ze een worst zijn.
En aan ons de taak om ze geen extra stok om te slaan te geven.

Een paard los in het bos zal door niet paardenkenners altijd aangegrepen worden als onverantwoord gedrag van de begeleider.

Men snapt dat niet. Het beeld is,...een paard heeft een hoofdstel om,...daar zit de rem aan gemonteerd.
En nu gaan er mensen het bos in met een paard zonder handrem.

En of dat nu terecht of onterecht is.....dat is hetgeen de media haalt. En het gaat de media alla de Telegraaf niet om nuances in africhting of wat dan ook.

Het krantenartikel kan je zelf al schrijven.

Had ongeluk met los paard voorkomen kunnen worden??
Lage Vuursche vrijdag 21 november...

Naar aanleiding van het ongeluk op de Lage Vuursche afgelopen zondag waarbij een loslopend paard een kleuter omver heeft gelopen reist de vraag op of het nog langer verantwoord is om in dit drukke wandel gebied de ruiterpaden open te stellen voor recreanten met paarden.

Bij het ongeluk in kwestie bleek dat het paard geen optoming droeg en nadat het dier opgejaagd was door een stel jongens met vuurwerk was er geen mogelijkheid het dier te stoppen. Een expert die deze krant te woord wilde staan gaf aan dat de kans op een ongeluk veel kleiner was geweest indien het dier een hoofdstel had gedragen.

etc, etc.

Nogmaals....het gaat mij er niet om wie er gelijk heeft en of je een paard op hol ook daadwerkelijk kan stoppen.....het gaat om het mogelijke beeld wat achter blijft....

PowerReiner

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:45

Nou en dat is dus precies wat ik bedoel!!

Ik wil mijn gelijke niet per definitie halen hierin, echt niet. De situatie hierboven was inderdaad waarschijnlijk voorkomen geweest als het dier aan een halster had gelopen.
En dat is dus waar ik niet begrijp dat mensen stug vol kunnen houden dat het wel kan, terwijl je nou eenmaal niet alles in de hand hebt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:30

Mijn krantenartikel is puurfictief he!!
Ik bedoelde het als illustratie hoe de media er mee om zou kunnen gaan....als zoiets echt zou gebeuren.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 13:48

PowerReiner schreef:
Nou en dat is dus precies wat ik bedoel!!

Ik wil mijn gelijke niet per definitie halen hierin, echt niet. De situatie hierboven was inderdaad waarschijnlijk voorkomen geweest als het dier aan een halster had gelopen.
En dat is dus waar ik niet begrijp dat mensen stug vol kunnen houden dat het wel kan, terwijl je nou eenmaal niet alles in de hand hebt.

Moet ik toch opeens terugdenken aan een anecdote over mijn oude merrie, die is een keer zonder hoofdstel teruggekomen van de hei, de ruiter kwam later aanlopen met het hoofdstel....... :D
Hoofdstel om is dus duidelijk geen garantie dat het om blijft als de wegen van paard en ruiter zich scheiden ~~}>

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:04

PowerReiner schreef:
ikke schreef:

En het juiste perspectief is dus dat als je je paard goed hebt opgeleid hem altijd maar los moet kunnen laten lopen.

Daarnaast is het wel duidelijk dat je me negeert als ik je iets vraag over onvoorspelbaarheid. Struisvogelpolitiek heet dat ook wel.

Mijn auto is ook goed opgeleid, rijdt mij iedere dag overal naartoe. Betekent niet dat ik erop kan vertrouwen dat hij dat altijd zal doen.

Nee, het gaat mij er niet om dat je daadwerkelijk je paard los kunt laten lopen; het gaat erom dat je je paard zodanig opleidt dat het tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.

Wanneer jij namelijk je paard zodanig opgeleid hebt dat de kans heel erg klein is dat je paard los rare dingen gaat doen, dan is de kans op rare dingen ook niet zo groot op het moment dat jij onvrijwillig gescheiden wordt van je paard........

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:12

Waratje schreef:
Moet ik toch opeens terugdenken aan een anecdote over mijn oude merrie, die is een keer zonder hoofdstel teruggekomen van de hei, de ruiter kwam later aanlopen met het hoofdstel....... :D
Hoofdstel om is dus duidelijk geen garantie dat het om blijft als de wegen van paard en ruiter zich scheiden ~~}>

Ja,...dat kan ook nog bij het onvrijwillig afstappen. :')

Heb ik eens tijdens een springwedstrijd gehad.

Ik sprong en de pony niet....die dacht dat hij glijbaan moest zijn en in mijn roetsj nam ik het hoofdstel mee.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:17

PowerReiner schreef:
ikke schreef:

Nee, het gaat mij er niet om dat je daadwerkelijk je paard los kunt laten lopen; het gaat erom dat je je paard zodanig opleidt dat het tot de mogelijkheden zou kunnen behoren.

Wanneer jij namelijk je paard zodanig opgeleid hebt dat de kans heel erg klein is dat je paard los rare dingen gaat doen, dan is de kans op rare dingen ook niet zo groot op het moment dat jij onvrijwillig gescheiden wordt van je paard........

Precies mijn punt dus. (dikgedrukt)

Opleiden is leuk en errug nuttig, maar dan zie ik het los laten lopen nog niet als een van de mogelijkheden vanwege dat altijd bestaande risico wat je nu zelf ook onderkent dat die er is.

Dat mensen dat risico wel bereid zijn om te nemen snap ik aan de ene kant, maar waar niet zozeer over nagedacht wordt volgens mij, is dat je op datzelfde moment een risico creeërt voor anderen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:45

PowerReiner schreef:
ikke schreef:

Precies mijn punt dus. (dikgedrukt)

Opleiden is leuk en errug nuttig, maar dan zie ik het los laten lopen nog niet als een van de mogelijkheden vanwege dat altijd bestaande risico wat je nu zelf ook onderkent dat die er is.

Dat mensen dat risico wel bereid zijn om te nemen snap ik aan de ene kant, maar waar niet zozeer over nagedacht wordt volgens mij, is dat je op datzelfde moment een risico creeërt voor anderen.

Waarom leg je weer iets bij mij neer dat er nooit geweest is :?

Wat is er minder onverantwoordt aan een onopgevoed paard op een (open) wedstrijdterrein dan met een zeer goed opgevoed los paard in het bos?
Dat dat laatste een onnodig risico is, dat hoef je duidelijk niemand uit te leggen, maar op een wedstrijdterrein is blijkbaar alles geoorlooft, afgaand op wat ik zoal heb zien gebeuren.......

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:50

ikke schreef:
Wat is er minder onverantwoord aan een onopgevoed paard op een (open) wedstrijdterrein dan een zeer goed opgevoed los paard in het bos?
Dat dat laatste een onnodig risico is, dat hoef je duidelijk niemand uit te leggen, maar op een wedstrijdterrein is blijkbaar alles geoorlooft, afgaand op wat ik zoal heb zien gebeuren.......

Mee eens hoor. Soms gaat iemand te snel op concours of met een paard wat niet bij hem past. daar gebeuren ook ongelukken die men had kunnen voorkomen.

Verschil is wel dat het paard normaal gesproken op het wedstrijdterijn blijft en dat de mensen die daar lopen als toeschouwers veelal paardenmensen zijn en beter kunnen inschatten waar een loslopend paard heenschiet dan de mensen die in het boswandelen.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:57

Ik leg niets bij jou neer dat er nooit is geweest.
"Kans op rare dingen niet zo groot" betekent dat er dus wel een kans is. Dus risico.

Jij haalt nu weer een wedstrijdterrein aan, waar ik nog geen woord over gesproken heb. Ik zeg dus ook niet dat dat minder onverantwoord is, sterker nog, ik vind het uiterst dom als een eigenaar niet aan opvoeding doet.

Maar goed dat is heel het punt niet. Waarom het ene wel en het andere niet. De vraagstelling in dit topic is of het verantwoord is om een paard los te laten lopen in het bos. Jij vind van wel, ik vind van niet en ik probeer je uit te leggen waarom. Het is niet nodig om er dan een totaal andere situatie bij te halen die ook niet relevant is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:04

Ik heb niet alle 11 paginas gelezen. Maar een vraag aan degenen die hun paard los laten lopen in het bos, als je een ander paard tegen komt, gaat jouw paard dar dan niet heen?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:09

NatasjavE schreef:
ikke schreef:
Wat is er minder onverantwoord aan een onopgevoed paard op een (open) wedstrijdterrein dan een zeer goed opgevoed los paard in het bos?

Mee eens hoor. Soms gaat iemand te snel op concours of met een paard wat niet bij hem past. daar gebeuren ook ongelukken die men had kunnen voorkomen.

Verschil is wel dat het paard normaal gesproken op het wedstrijdterijn blijft en dat de mensen die daar lopen als toeschouwers veelal paardenmensen zijn en beter kunnen inschatten waar een loslopend paard heenschiet dan de mensen die in het boswandelen.

Nou, ik had een iets andere situatie in gedachten:
Iemand rijdt een M1 proef met een paard dat duidelijk volwassen is en niet even door een Z-ruiter door een proef geramd wordt.
Wordt er op enige afstand een prijsuitreiking gedaan van een nadere rubriek. Dat paard ging dusdanig over de flos van wat applaus bij die prijsuitreiking dat ruiter op moest geven.........

PowerReiner schreef:
Ik leg niets bij jou neer dat er nooit is geweest.
"Kans op rare dingen niet zo groot" betekent dat er dus wel een kans is. Dus risico.

Jij haalt nu weer een wedstrijdterrein aan, waar ik nog geen woord over gesproken heb. Ik zeg dus ook niet dat dat minder onverantwoord is, sterker nog, ik vind het uiterst dom als een eigenaar niet aan opvoeding doet.

Maar goed dat is heel het punt niet. Waarom het ene wel en het andere niet. De vraagstelling in dit topic is of het verantwoord is om een paard los te laten lopen in het bos. Jij vind van wel, ik vind van niet en ik probeer je uit te leggen waarom. Het is niet nodig om er dan een totaal andere situatie bij te halen die ook niet relevant is.

Omdat het niet past, is het niet relevant? Dat paarden niet eens gewoon de openbare weg kunnen oversteken tussen parkeerplaats en wedstrijdterrein omdat er een vaandel hangt is een andere situtatie dan het bos??? Wat is het verschil tussen openbaar bos en openbare weg?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 15:30

En wat is er mis aan om een wel goed opgevoed paard langs de openbare weg toch met een optoming aan het hoofd te begeleiden, just for sure?

Het beste van 2 werelden: het paard is betrouwbaar, vertrouwd zijn begeleider en is gewend aan de situatie, maar hij is niet los, want hoe braaf ook, je kan nou eenmaal niet in het verkeer onder alle omstandigheden op je paard vertrouwen, omdat het toch gewoon een vluchtdier blijft.
Bovendien wordt door andere weggebruikers ook niet altijd slim met het paard omgesprongen, veel mensen snappen niet eens dat ze je in gevaarlijke situaties brengen.

Ik moet zeggen dat ik het allemaal gedaan heb, jong en stom": zonder hoofdstel door het bos, de ponys uit mijn jeugd parkeerde ik overal los op buitenrit, ze bleven toch wel bij me. :D

Tegenwoordig zie ik het nut er niet van, thuis kan je ook leuk met je paard spelen, en met een los teugeltje of touw wat je feitelijk niet nodig hebt, heb je altijd nog een noodrem....

Ik vind dit net zon discussie als dat als je heel goed kan paardrijden, of je paard heel goed opleidt, je dan geen cap nodig zou hebben.... Tot je paard struikelt, zoals Linda Parelli je kan vertellen. ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:14

randalinpony schreef:
En wat is er mis aan om een wel goed opgevoed paard langs de openbare weg toch met een optoming aan het hoofd te begeleiden, just for sure?

Helemaal mee eens. :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:44

Ik denk dat erop of ernaast heel wat verschilt. Mijn pony is bang van groot verkeer, als ik erop blijf zitten kan hij nogal eens 180 graden draaien, als ik ernaast sta kijkt hij wel en dribbelt hij wel, maar hij blijft staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:17

En als je in de auto zit. Dan doe je gordel toch ook om ondanks dat je hem nooit nodig zal hebben?

Wat is er dan mis met een extra veiligheids door middel bij je paard? (hoofdstel of een halster)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 23:05

denisesilver schreef:
Ik denk dat erop of ernaast heel wat verschilt. Mijn pony is bang van groot verkeer, als ik erop blijf zitten kan hij nogal eens 180 graden draaien, als ik ernaast sta kijkt hij wel en dribbelt hij wel, maar hij blijft staan.

Ik weet heel zeker dat dat per paard verschillend is!

Fjorj schreef:
En als je in de auto zit. Dan doe je gordel toch ook om ondanks dat je hem nooit nodig zal hebben?

Wat is er dan mis met een extra veiligheids door middel bij je paard? (hoofdstel of een halster)

Het jij een levensverzekering/overlijdensrisicoverzekering/inkomstenverzekering??

Ik ging ooit eens kijken voor een schade-Discovery; zegt die verkoper: heb je ook een Discovery? Ja...
Draag je veiligheidsgordel, DAT is je levensverzekering.......

Dus ja, het is absoluut verstandig om met spullen aan je paard het bos in te gaan maar het is OOK verstandig je paard op te leiden alsof dat spul er niet omheen zit, zodat je ook iets hebt om op terug te vallen als jij met die spullen van je paard gescheiden worden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:53

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:03

Het probleem is denk ik.
Je hebt misschien je paard perfect onder controle maar de omgeving niet.
Er kunnen zich altijd situaties voor doen die er voor zorgen dat de uitkomst niet te voorspellen is gewoon omdat jij die controle niet hebt.
Daar kan jij en het paard misschien niets aan doen maar er zijn zat voorbeelden van een super mak paard dat ineens verongelukt.
Dat risico wil je toch niet nemen.

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:13

Uhm ik weet niet of jullie het weten, maar 9/10 keer staan er prikpaaltjes met draad omheen en vaak word het touw ook nog weg gefotoshopt....

ik ben het er wel mee eens hoor. Maar denk maar niet dat op elke foto die je ziet het paard echt letterlijk los loopt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:14

lady62 schreef:
Het probleem is denk ik.
Je hebt misschien je paard perfect onder controle maar de omgeving niet.
Er kunnen zich altijd situaties voor doen die er voor zorgen dat de uitkomst niet te voorspellen is gewoon omdat jij die controle niet hebt.
Daar kan jij en het paard misschien niets aan doen maar er zijn zat voorbeelden van een super mak paard dat ineens verongelukt.
Dat risico wil je toch niet nemen.

Ik zie ook jouw probleem niet.

Het punt is dat je moet denken in oplossingen, niet in problemen.

Het verzil zit 'm in het denken in problemen of het inschatten van risico's.
Leg mij nou eens uit waarom dat door iedereen op een hoop gegooid wordt?? Het zijn twee verschillende dingen!!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 10:42

Alles wat je doet heeft een gevolg goed of slecht daar heb je geen controle over.
Als je met een paard de weg op gaat loop je altijd een risico en vaak komt dat door een situatie die je niet onder controle hebt of een paard nu los loopt of niet.
Hier word bedoelt met een paard los veel ervaring en het paard onder controle en alleen denken aan oplossingen eens?
Nu mijn vraag is het eerlijk tegenover je paard om hem het risico te laten lopen te verongelukken of om hem in een gevaarlijke situatie te brengen door een fout van een ander ( derden)
Natuurlijk kun je het gewoon doen en niet in problemen te denken maar zoals ikke zegt in het denken in oplossingen.
Op deze manier is alles goed te praten positief denken, maar je verstand gebruiken is iets dat wij kunnen en het paard niet.
In het inschatten van risico's weeg je positief en negatief af.
Oplossingen heb je niet helemaal zelf in de hand maar is afhankelijk van jou maar ook van invloeden van Buitenaf.
Jij hebt nu eenmaal niet altijd de controle om eventuele risico's te voorkomen en de inschatting ook niet volledig.
Het is meer zoiets van ik heb de controle, gaan en we zien wel.
Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 11:14

Tja, een niet op paarden ingerichte omgeving is gewoon de realiteit voor de meesten van ons zodra je het erf af gaat.
Dat betekent ook dat je altijd te maken zal krijgen met omstandigheden waarin het zelfs met het meest goed afgerichte, bomproofe paard het verschil tussen leven en dood/verongelukt kan betekenen, als je hem toch aan zijn hoofd kan sturen.... of af kan remmen. Of in ieder geval bij je kan houden.

En soms helpt zelfs dat niet genoeg, en gaat het fout. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je dan geen voorzorgsmaatregelen moet nemen, die ervoor kunnen zorgen, dat het net wat minder snel fout zal gaan...
(met je autogordel om kun je ook verongelukken. Maar in veel gevallen zorgt deze natuurlijk er wel voor dat je minder (ernstig) letsel oploopt.)

Een risicoinschatting is dat je nadenkt over welke problemen/gevaren zich zouden kunnen voordoen en hoe ernstig je deze moet nemen.

Als er geen probleem is hoef je er niets aan te doen. Maar dat is niet hetzelfde als net doen of er geen probleem is.