Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
_Nicky schreef:Voor mijn jonge paard werkt de pessoa uitstekend, maar voor mijn merrie niet. Ze loopt er niet fijn mee, haar longeer ik altijd met slof. Mijn jonkie longeer ik met pessoa altijd lang en laag, hij is een klein half jaar onder het zadel dus het heeft weinig nut om hem hoog bij te zetten. Ik heb het bontje er direct achtergehangen, dit ging gelukkig in 1x goed. Hij liep ermee alsof hij nog nooit anders heeft gedaan.
Ik heb ook een vraagje, ik wil hem nu meer laten buigen. Kan ik hem nog met een touwtje bijzetten, zodat hij stelling naar binnen aanneemt? De pessoa aan de binnenkant inkorten zodat hij buigt is echt een heel gedoe en voorkom ik liever.
bromfiets schreef:_Nicky schreef:Voor mijn jonge paard werkt de pessoa uitstekend, maar voor mijn merrie niet. Ze loopt er niet fijn mee, haar longeer ik altijd met slof. Mijn jonkie longeer ik met pessoa altijd lang en laag, hij is een klein half jaar onder het zadel dus het heeft weinig nut om hem hoog bij te zetten. Ik heb het bontje er direct achtergehangen, dit ging gelukkig in 1x goed. Hij liep ermee alsof hij nog nooit anders heeft gedaan.
Ik heb ook een vraagje, ik wil hem nu meer laten buigen. Kan ik hem nog met een touwtje bijzetten, zodat hij stelling naar binnen aanneemt? De pessoa aan de binnenkant inkorten zodat hij buigt is echt een heel gedoe en voorkom ik liever.
Ik maak een extra touwtje vast aan de neusriem, anders trekt het bit nog wel eens door de mond. Je moet alleen niet te veel stelling willen, omdat je het effect van de pessoa anders teniet doet (het touw gaat doorhangen).

. Paard had wat spierpijn de volgende dag 
Mocca schreef:[PP] > [LO]
xchanelle schreef:ik vind het een nadeel dat je altijd goed de pessoa teugel eraf moet halen, als je alles gewoon bij elkaar pakt dan gaat het helemaal in de knoop....
amj schreef:Hmm, vind ik geen nadeel hoor. Bij mij op stal blijft de pessoa altijd aan de longeersingel zitten. Je klikt de haken aan de ringetjes en je legt hem over de bok en 't is weer opgeruimd.