Pessoa vraag....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marijee

Re: Pessoa vraag....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:12

Intressant, dit volg ik ook even Lachen

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:20

Voor mijn jonge paard werkt de pessoa uitstekend, maar voor mijn merrie niet. Ze loopt er niet fijn mee, haar longeer ik altijd met slof. Mijn jonkie longeer ik met pessoa altijd lang en laag, hij is een klein half jaar onder het zadel dus het heeft weinig nut om hem hoog bij te zetten. Ik heb het bontje er direct achtergehangen, dit ging gelukkig in 1x goed. Hij liep ermee alsof hij nog nooit anders heeft gedaan.
Ik heb ook een vraagje, ik wil hem nu meer laten buigen. Kan ik hem nog met een touwtje bijzetten, zodat hij stelling naar binnen aanneemt? De pessoa aan de binnenkant inkorten zodat hij buigt is echt een heel gedoe en voorkom ik liever.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:25

Ik vind de pessoa ook een uitkomst: je kan er je paard mee aan het werk zetten en spieren op laten bouwen zonder dat je er zelf op zit te klunzen. Althans, daarom zijn wij er mee begonnen. Knipoog
Bovendien kun je je paard er zo snel of zo langzaam aan laten wennen als je wilt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:29

_Nicky schreef:
Voor mijn jonge paard werkt de pessoa uitstekend, maar voor mijn merrie niet. Ze loopt er niet fijn mee, haar longeer ik altijd met slof. Mijn jonkie longeer ik met pessoa altijd lang en laag, hij is een klein half jaar onder het zadel dus het heeft weinig nut om hem hoog bij te zetten. Ik heb het bontje er direct achtergehangen, dit ging gelukkig in 1x goed. Hij liep ermee alsof hij nog nooit anders heeft gedaan.
Ik heb ook een vraagje, ik wil hem nu meer laten buigen. Kan ik hem nog met een touwtje bijzetten, zodat hij stelling naar binnen aanneemt? De pessoa aan de binnenkant inkorten zodat hij buigt is echt een heel gedoe en voorkom ik liever.

Ik maak een extra touwtje vast aan de neusriem, anders trekt het bit nog wel eens door de mond. Je moet alleen niet te veel stelling willen, omdat je het effect van de pessoa anders teniet doet (het touw gaat doorhangen).

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:44

bromfiets schreef:
_Nicky schreef:

Ik maak een extra touwtje vast aan de neusriem, anders trekt het bit nog wel eens door de mond. Je moet alleen niet te veel stelling willen, omdat je het effect van de pessoa anders teniet doet (het touw gaat doorhangen).

Thanks! Ik wil inderdaad niet te veel stelling, net datgene dat hij licht naar binnen is gesteld. Hoe doe je dat precies met de neusriem dan?

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 11:56

Ik heb een touwtje met aan twee kanten een musketonhaak, de ene kant maak ik vast aan de longeersingel, de andere aan het ringetje van m'n aansnoerneusriem. Maar je kan hem ook aan het dubbele gedeelte of de sperriem vastmaken.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 19:24

Ik ben helemaal happy met de passoa voor de longe

Ik heb een paard die rugproblemen heeft gehad maar hierdoor een zwakke rug heeft over gehouden
Toen heb ik op aanraden van mijn TA die tevens Fysio is begonnen met de passoa en ik wil zeker niet meer zonder

De mijne loopt altijd op lang en laag puur om zijn lijf lekker los te krijgen en zijn rugspieren te versterken.
Tijdje terug ben ik dit ook gaan doen bij het opbouwen van de conditie van een oud paardje bij ons die door een wond een tijd heeft stil gestaan en die was binnen 2 weken weer mooi los in zijn lichaam en de bespiering kwam er weer mooi op Lachen

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:21

Ik vind de pessoa een ideaal hulpmiddel, mits het niet misbruikt wordt. En je eerst een goede warming up hebt gedaan.
Zag "vroeger" regelmatig paarden nog koud en wel al bijgezet uit de stal komen, hup de bak in en flink aan het werk. Is niet mijn methode

Zou de eerste keer ook niet te strak doen en vooral niet te lang, daarmee ben ik ook wat de fout ingegaan Bloos Bloos . Paard had wat spierpijn de volgende dag Lips are sealed
Inmiddels kan ik minuut of 20 prima longeren met pessoa in een goede houding.
Langer hoeft niet van mij Lachen

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:06

Mee eens, ik doe warming up zonder pessoa, dan zo'n 15-20min ermee werken en dan het tuig er weer af en lekker uit laten draven en stappen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 10:15

[PP] > [LO]

MarciaDenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 18:24

Mocca schreef:
[PP] > [LO]

?

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 18:28

verplaatst van paardenpraat naar longeren Knipoog

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:12

Ik longeer er ook wel eens mee. Vind het wel fijn. Lang en laag gaat hij lekker los van lopen. Zet hem nu ook wel eens wat hoger, in het begin had hij daar de kracht niet voor maar nu gaat het beter. Gebruik ook nog wel eens een touwtje om wat meer stelling te kunnen vragen. De ene keer gaat het goed met het bontje, de andere keer bokt hij af en toe.
Ik laat altijd eerst lekker los stappen en draven op het aller langst, dus wel helemaal vast maar geen beperking. Dan wat korter lang en laag. En dan nog even wat hoger. Dan alles eraf en dan mag hij nog even een rondje scheuren, dan lekker uitdraven en stappen.

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:29

ik vind het een nadeel dat je altijd goed de pessoa teugel eraf moet halen, als je alles gewoon bij elkaar pakt dan gaat het helemaal in de knoop....

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:34

xchanelle schreef:
ik vind het een nadeel dat je altijd goed de pessoa teugel eraf moet halen, als je alles gewoon bij elkaar pakt dan gaat het helemaal in de knoop....

Hmm, vind ik geen nadeel hoor. Bij mij op stal blijft de pessoa altijd aan de longeersingel zitten. Je klikt de haken aan de ringetjes en je legt hem over de bok en 't is weer opgeruimd.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:40

amj schreef:
Hmm, vind ik geen nadeel hoor. Bij mij op stal blijft de pessoa altijd aan de longeersingel zitten. Je klikt de haken aan de ringetjes en je legt hem over de bok en 't is weer opgeruimd.

Zo doen wij dat ook Ja

sharir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:19

Ik werk er ook mee.
hij is altijd heerlijk los na het longeren.
zijn buik en rugspieren zijn er zo snel erbij gekomen.
hij is voorwaarts en ontspannen.
Draaf hem altijd los dus zonder pessoa daarna zet ik hem op de laagste stand. de ene keer ontspant hij sneller als de andere keer. Als hij helemaal ontspannen is stel ik hem hoger in en daarna kan hij nog even los uitdraven. wat hij meestal met zijn neus over de grond doet.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:48

is het makkelijk om vast te maken bij pony ?

en als pony bokt wat gebeurt er dan eigenlijk Clown