Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Re: Mag je ieder paard omscholen naar een NH benadering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:08

Anoeska schreef:
Ik snap nooit zo goed waarom mensen naar allerlei boeken en DVD's grijpen. Ga gewoon met je paard aan de slag, en dan zie je wat werkt en wat niet. Ik heb vaak een beetje het gevoel dat mensen zelf gewoon niet zo goed weten waar ze mee bezig zijn, en dat proberen op te lossen met theorieen van anderen.

Heb jij nooit les dan?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:11

In omgaan met mijn paard? Nee, heb ik geen les in. En natuurlijk doe ik ook wel eens dingen fout, je schat een actie van je paard verkeerd in, en geeft een verkeerde reactie terug. Dan kan mijn merrie dus gewoon heel beledigd zijn. Heeft ze ook gelijk in! Maar daar heb ik dan wel weer meteen van geleerd dat ik het de volgende keer niet meer zo moet aanpakken (dus misschien krijg ik toch wel een beetje les Knipoog )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:17

Dat is mooi voor je, maar wat nou als je een paard tegenkomt waarbij dit niet werkt? Wat is er dan mis met les/boek/DVD/whatever?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:21

Hoeft geen hele lange discussie te worden hoor, want ik vind dat iedereen lekker moet doen wat hij/zij het fijnst vind (al wil 'ie de hele dag binnen gaan zitten met een dvd). Haha!

Ik krijg vaak bij al die systeempjes het idee dat mensen niet het 'gevoel' voor paarden ontwikkelen, maar de theorie lezen, en dat gaan toepassen. Wat ik daaraan mis is het echte inspelen op het paard, de situatie enz. Mensen zitten wat meer vast aan een systeem, hebben een bepaalde denkwijze als leidraad, terwijl ik meer ben van kijken wat werkt bij een bepaald paard in een bepaalde situatie. Ik denk dat wanneer je je volgens een systeem bezig bent, je wat minder flexibel bent.

Ik denk namelijk dat je beter leert zwemmen door in het water te gaan liggen, en dingen te proberen (wel zorgen dat je voeten bij de grond kunnen!), dan door er een boek over te lezen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 09:50

Systemen zoals parelli zijn altijd bedacht voor de mens. En het grappige is dat mensen op verschillende manieren leren, afhankelijk van hoe ze in elkaar zitten.
De ene is een doener, de ander leest graag eerst dingen over achtergronden, een ander steekt veel meer op van beelden en nog een ander heeft liever iemand irl die hem vertelt wat goed gaat en wat niet. En ik zelf heb het liefst een combinatie van allemaal Haha!
Ik lees nog graag over de achtergronden van paardengedrag, kijk DVD's (en sla de ellenlange 5 keer herhaalde uitleg van parelli graag over) en heb ook een tijdje les gehad hierin met mijn eigen paard.
Bij mij ging het in de omgang met paarden ook altijd goed, totdat ik uitgerekend mijn eigen paard tegenkwam. Daar ging het dus gigantisch mis.
Hij reageerde soms ook behoorlijk agressief als jij als mens de leiding over wilde nemen. Geen paard om in je eentje mee aan het werk te gaan met een korte uitleg over de seven games dus Clown
Gelukkig heb ik, na een tijd aanmodderen, iemand gevonden die me kon helpen op de manier die mij aanstond, NH dus. En die persoon had ook ervaring met dit type paard. NH is niet alleen lief, maar ook een tik uitdelen als dat nodig is.

Natuurlijk werk je ook met conditionering als je met NH bezig bent. Maar wat ik altijd zo leuk vind is dat doordat het voor paarden op zich allemaal heel logisch is, het kwartje over het algemeen ook heel snel valt.
Maar de opmerking dat je paarden in de wei met elkaar geen yoyo game ziet doen klopt niet. Je ziet toch immers vaak genoeg dat het ene paard de andere achteruit drijft? Ik ken een alfamerrie die dat kan door een blik te werpen op het andere paard Haha!
Wij zijn immers geen paarden, dus wij hebben daar middelen voor nodig zoals een leadrope bijvoorbeeld. Maar ik kan mijn paard inmiddels ook achteruit zetten door met mijn wijsvinger te wiebelen. Niet natuurlijk, en geconditioneerd, maar ik zit nu eenmaal fysiek anders in elkaar dan een paard.

Ik geloof eigenlijk niet dat er paarden zijn waarvoor dominantie en rangorde niet telt. Dat een paard heftig reageert als jij in een dominante leidpositie gaat staan, zegt mij juist dat het voor dat paard wel telt! Het paard was gewend om zelf de leiding te hebben. Dan moet je als mens wel sterk in je schoenen staan om die leiding klakkeloos over te kunnen nemen. Het mooie van iemand als hempfling (maar waar hij zich niet altijd even bewust van is) is dat hij heel goed en duidelijk is in zijn lichaamstaal. Hij zal waarschijnlijk zonder problemen die leiding van zo'n paard over kunnen nemen. Maar als jij niet helemaal duidelijk bent, dan komt er logischerwijs een reactie van het paard. Niet zo gek ook, want van oorsprong is het heel belangrijk voor een paard om een goede leider te hebben, want dat betekent veiligheid.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:02

Nog maar eens: het is niet het systeem waar het om gaat, het is de psychologie en de filosofie achter een bepaald systeem! Kijk je kan gerust beginnen met een level 1 pakket, veel psychologie zit daar niet in, wel voldoende om op een veilige manier met je paard om te gaan. veel studenten die dus niet verder gaan en herhaaldelijk in het level 1 blijven hangen en dan zeggen dat het niet werkt... Tuurlijk werkt het niet omdat je niet dieper ingaat op de psychologie van het paard... Om in harmonie met je paard te kunnen werken moet je hem volledig kunnen begrijpen. Dat leer je niet met enkel een level 1 pakket. Daarvoor heb je de rest ook nodig... Vooral het HB&L pakket en de horsenality dvd zou voor parelli studenten vind ik persoonlijk tot de standaard pakketten moeten behoren... Als je dan zegt dat parelli niets voor jou is heb je reden tot spreken vind ik... Het probleem is dat velen na level 1 op zoek gaan naar andere methoden, of ze blijven gewoon hangen in hun level 1... En dan raakt het paard zooooooo verveeld en zie je paarden die al dingen gaan doen zonder dat de ruiter het vraagt en dan noem ik het kunstjes (in de negatieve zin van het woord).

VD is nog iets heel anders. Begrijp me niet verkeerd, heb helemaal niets tegen vrijheidsdressuur! Het kan héél erg goed werken voor je paard. En ik heb eens de kans gehad om Eva Saegerman (schrijf je het zo?) aan het werk te zien op een playday van het NH forum. Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was over hoe enthousiast haar paarden reageerden! VD vind ik ook een vorm van spel en achter VD gaat ook een bepaalde filosofie en psychologie schuil.

Om nog even terug te komen over wat je vind over PNH op het internet. Ik zit op vele fora. En je vind idd makkelijk de 7 games terug! Héél gemakkelijk zelfs! Je vind zelfs veel terug over de fases die gebruikt worden, maar je vind echter maar héél weinig terug over de gedachtengang die er schuil achter gaat. Google maar eens op parelli natural horsemanship. In vergelijking met de informatie die je in de pakketten vind zijn dat maar flarden... En ja je kan al die flarden bijeen rapen, maar daarmee heb je bijlange nog niet het hele parelli systeem door! Er is véél meer dan dat, maar studenten geven zeker niet alles prijs. Want tenslotte steken wij als student toch héél wat geld in de pakketten. Het zou dom zijn om andere mensen daar gratis van te laten meegenieten. Bovendien moet je héél erg opletten want er staat op het internet ook nogal wat foute informatie... Pas wanneer je iets van de bron hebt kan je dingen gaan beoordelen. Dus en oordeel vellen over een systeem zonder er echt mee bezig te zijn is alles behalve correct.

Ik volg zelf ook geen les, ik haal zowat alles uit m'n dvd's en boekjes... Heb wel eens een lesje gehad om me op weg te helpen met m'n level 1 en ben ook van plan om eens voor een maand naar eddy te gaan in nederland als lange termijn student om het rijden verder te ontwikkelen, maar verder volg ik niet echt les. Dat heb ik niet nodig met die zelfstudiepakketten. Die zelfstudie pakketten zijn er ook juist zodat instructeurs niet hopeloos lastig gevallen worden. Er zijn nog steeds véél te weinig instructeurs dan er vraag naar is. Daarom vind ik die pakketten ook zo'n goede zaak.

Parelli gaat idd over het leren van de mens om zijn paard te begrijpen. Ik snap niet wat daar niet NH aan is... Want tenslotte is het toch de bedoeling dat je een natural HORSEMAN wordt. Dat kan toch enkel en alleen wanneer je inzicht hebt in je paard, wanneer je hem kan begrijpen en anticiperen op het gedrag dat hij toont zonder dat je respect voor je paard verliest. Paarden kennen dit al héél lang vanuit de periode dat ze opgegroeid zijn bij de moeder in een (eventueel mini) kudde. Het zijn wij mensen die moeten leren te reageren als een paard. En wij zijn nu eenmaal mensen en eigenlijk niet gemaakt om bevriend te worden met een prooidier (in ons geval een paard). Maar als je zo moet redeneren dan kan je beter je paard maar laten staan en er helemaal niets mee doen, want het is toch niet natuurlijk. Misschien had men dan beter ipv de term Natural Horsemanship te gebruiken gewoon de term horsemanship gebruikt...

en verder ga ik met liljebo mee.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:10

Je beschrijft het leuk willeke Ja
Alleen ben ik dus niet zo voor de zelfstudie paketten. Wat je bij sommige mensen ziet is een focus op de hulpmiddelen (carrotstick, leadrope) en veel fouten in de lichaamstaal. Terwijl de lichaamstaal volgens mij toch is waar het om draait. Maar dat is heel lastig uit te voeren als je niemand hebt die je daar op aanspreekt en die je kan helpen daarmee.
Dingen als ademhaling, positie van heupen, voeten etc. Onrust in de lichaamstaal zie ik ook vaak voorbij komen, en dat is jammer Ja

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:15

Citaat:
Echter, als jij dominant bent, hoef je dat niet meer vast te stellen. Het paard herkent dit onmiddelijk, en dus zijn er absoluut geen aparte oefeningen meer nodig om je dominantie vast te stellen. Sterker nog, in mijn ogen kunnen dat soort oefeneningen alleen averechts werken, omdat ze wederom gebasseerd zijn op machtsvertoon en uiterlijke schijn. Twee dingen waar een paard absoluut geen boodschap aan heeft.

En dat is nou net de les die die ene pony uit het voorbeeld in de beginpost mij geleerd heeft.
Ik zie inderdaad ook als 'punt' in bepaalde methoden, dat bepaalde 'spelletjes' of oefeningen juist wel die dominantie bevestigen - maar wel standaard uitmaken van het eisenpakket.

Lijkt me wel boeiend om Hempfling eens bezig te zien. Ken alleen het boek. En ja, daar heb ik veel voor mezelf uitgehaald. Knipoog
Ik vraag me af wat dat 'alles' is wat hij zonder training, met alleen lichaamstaal met een paard kan?
Sommige mensen zijn inderdaad waanzinnig goed in de vragen zo te stellen, dat het paard 'als vanzelf' met de goede antwoorden komt. Ik zie daar wel een grens aan, maar misschien kan Hempfling die grens oprekken.

@Willeke Nijs: ik ben van plan het Natural Horsemanship boek van Parelli binnenkort eens op te halen. Neem aan dat juist de filosofie daarin uit de doeken wordt gedaan.
EDIT: dat juist in de allereerste basis geen instructeurs beschikbaar zijn, is imo een grote fout. Juist daar is de meeste winst te halen in de begeleiding, zeker als mensen met een groen paard aan de slag gaan.
Juist in de hogere levels zouden ze dan genoeg basis moeten hebben opgebouwd om zélf verder te borduren en dingen op te lossen.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 05-09-08 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:18

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:20

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 10:33

Heeel mooi. Lachen
Zal er vanavond eens lekker voor gaan zitten. Lijkt wel Tai Chi. Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 10:39

Wendy schreef:
Je beschrijft het leuk willeke Ja
Alleen ben ik dus niet zo voor de zelfstudie paketten. Wat je bij sommige mensen ziet is een focus op de hulpmiddelen (carrotstick, leadrope) en veel fouten in de lichaamstaal. Terwijl de lichaamstaal volgens mij toch is waar het om draait. Maar dat is heel lastig uit te voeren als je niemand hebt die je daar op aanspreekt en die je kan helpen daarmee.
Dingen als ademhaling, positie van heupen, voeten etc. Onrust in de lichaamstaal zie ik ook vaak voorbij komen, en dat is jammer Ja

Nee idd daar heb je gelijk in, maar als je dan filmpjes of foto's plaatst op fora met veel mensen die ook bezig zijn met parelli kunnen die jou daar wel tips geven... Ik heb uit de foto's en filmpjes die ik plaatste al héél véél geleerd.

randalinpony schreef:
@Willeke Nijs: ik ben van plan het Natural Horsemanship boek van Parelli binnenkort eens op te halen. Neem aan dat juist de filosofie daarin uit de doeken wordt gedaan.
EDIT: dat juist in de allereerste basis geen instructeurs beschikbaar zijn, is imo een grote fout. Juist daar is de meeste winst te halen in de begeleiding, zeker als mensen met een groen paard aan de slag gaan.
Juist in de hogere levels zouden ze dan genoeg basis moeten hebben opgebouwd om zélf verder te borduren en dingen op te lossen.

voor een gedeelte wel, maar ook niet alles... Als je echt alles wil meekrijgen ben je het beste af met zowel het level 1 als met het HB&L pakket. (vooral omdat dat laatste echt workshops en theorie bevat, die ingaan op verschillende karaktertypes).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 12:55

Ik lees hier bij de meesten wel dingen waarbij ik me kan aansluiten Lachen . Ik ben ook zo iemand die dvd's en boeken over paarden/NH verslind Haha! , maar ik zit ook urenlang op het land naar de paarden te kijken om te genieten en er iets van op te steken (o.a. hun lichaamstaal), ik volg graag lessen en workshops, laat mezelf wel eens opnemen op video om thuis eens te kijken wat verbeterd moet worden en ben altijd al iemand geweest die niet zo is van de hulpmiddelen, grof geweld, geschreeuw en weet-ik-veel-wat-nog-meer-voor-ellende. Ik vind in paarden zelfs hele diepe spirituele dingen, daar sta ik helemaal voor open. Ja, heel zweverig voor sommigen, mij een biet. Haha!
Paarden zijn mijn passie, ik hou zielsveel van deze schitterende, bijzondere dieren (en wie niet hier?).

Kunstjes, daar wil ik niet aan doen, heb ik persoonlijk niets mee (en daarmee veroordeel ik verder niemand die aan VD doet, hoor, ieder zijn ding Knipoog ). Maar die ene manier van communiceren weten te vinden, zodat het paard en jij elkaar snappen, zich open stellen voor elkaar, graag doen wat je vraagt, laten zien wat er speelt, wat de emoties zijn, het fijn vinden om bij je te zijn, om jou het leiderschap te geven zonder te dwingen, prachtig........ Voor mij niets anders meer. Ik werk er graag op verschillende manieren aan om met mijn eigen allerliefste paard een geweldig team te worden. Zowel op de grond, in de dagelijkse omgang als wanneer ik op hem rij........

Ik denk inderdaad dat iedereen zijn/haar eigen manier hierin moet vinden en ten alle tijde bereid moet zijn kritisch te blijven kijken naar zichzelf, kritisch moet blijven kijken naar wat het paard aangeeft en bereid moet zijn om altijd te blijven leren......

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 07:24

randalinpony schreef:
Ik kan dus haar achterhand niet omstellen (zoals bij Parelli): dan krijg ik een beuk.(Omdat ze die reactie aangeleerd heeft) Haha!
Mijn wijsheid zegt mij dat ik haar niet kan dwingen in een ander systeem, omdat ze dan alleen maar beledigd en verward zal raken.

daar heb je zeker een punt. Ik denk dat in principe NH uitgaat van "natuurlijke" reacties. Druk van voren, paard gaat naar achter, druk van achter, paard gaat naar voren, druk van recht, paard gaat naar links, etc etc. Je hebt een drukloze houding, (friendly), constante druk (porcupine) en druk door houding/gebaren (driving). Dat is eigenlijk alles. De rest is verfijning.
Het punt met VD is (naar mijn ervaring, waarbij mensen een paar kunstjes hadden aangeleerd en daarna parelli wilden doen) dat je soms een omgekeerde reactie aangeleerd hebt, waardoor je paard totaal niet meer op een "normale" manier reageerd.
Voorbeeldje: elk paard gaat naar achter door commotie van voor, maar deze paarden deden "pas" omdat ze dat geleerd hadden.
Lijkt mij heel moeilijk, als je paard echt veel andere "knoppen" heeft.
Aan de andere kant hebben alle paarden die al met mensen omgegaan zijn, bepaalde "knoppen". Alleen zijn die meestal zeer duidelijk negatief en willen mensen die erg graag afleren Haha! (denk aan: paard dat geleerd heeft dat het niet op zijn mens hoeft te reageren..)

Als je parelli wilt gaan doen, zou ik persoonlijk de succes series ergens vandaan halen en niet het level 1 pakket. Dit geeft namelijk een concept van de hele systeem en geeft inzicht in hun benadering en geen stap-voor-stap handleiding. Waarschijnlijk kan je bij veel dingen prima zelf bedenken hoe je iets moet doen. Heb je dan toch nog wat meer begeleiding nodig, kan je altijd nog om hulp vragen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:05

sanne83 schreef:
Ik denk dat in principe NH uitgaat van "natuurlijke" reacties. Druk van voren, paard gaat naar achter, druk van achter, paard gaat naar voren, druk van recht, paard gaat naar links, etc etc.

tsja, mooi voorbeeld van NH wat dus niks met NH te maken heeft.... Een paard zal van nature namelijk niet wijken voor druk. Als een paard in de natuur namelijk door een roofdier gegrepen word (voorbeeld: Tijger grijpt hem in zijn buik) en hij wijkt voor die druk, dan rijt hij zichzelf open. Beweegt hij zich daarintegen naar de druk toe, kan hij zichzelf het leven redden (hij laat zich op de tijger vallen, waardoor die loslaat).

Dit is dus een heel mooi voorbeeld van aangeleerd gedrag, ipv natuurlijk gedrag, wat door mensen vaak voor NH word aangezien.....

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:13

Je moet een paard benaderen op een manier die hij begrijpt. Geloof best dat NH hierbij nuttig kan zijn, maar het hokjes denken Voest-parelli-hempfling heeft een paard niet veel aan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:15

Lalidan, kijk jij wel eens naar kuddes? Ik doe dat al jaren namelijk..... Paarden reageren wel degelijk op druk. Knipoog
Ik werk dus ook graag met lichaamstaal en het is ongelofelijk hoe paarden daarop reageren. Alle paarden, dus ook de traditionelere typjes. Knipoog

Ik denk dat jij in de war bent over de 'tegengestelde' druk, bv als een paard vast staat en er komt druk op het touw moet een paard leren naar voren te lopen. De meeste jonge paarden gaan hangen, omdat ze naar achteren vliegen. Ook al zo'n voorbeeld hoe ze reageren op teveel druk. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:16

_Ella_ schreef:
Je moet een paard benaderen op een manier die hij begrijpt. Geloof best dat NH hierbij nuttig kan zijn, maar het hokjes denken Voest-parelli-hempfling heeft een paard niet veel aan.

Wat bedoel je hier precies mee?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:16

Lalidan schreef:
Dit is dus een heel mooi voorbeeld van aangeleerd gedrag, ipv natuurlijk gedrag, wat door mensen vaak voor NH word aangezien.....

het is niet het wijken voor druk op zich wat men NH noemt, het is het feit dat het paard leert meedenken met zijn mens wat men NH noemt. Nh heeft niets te maken met natuurlijk gedrag, NH heeft te maken met dat wij als mens leren de paardentaal te begrijpen, het paard observeren en probleemsituaties die nu eenmaal voorkomen omdat wij een roofdier zijn en paarden een prooidier op te lossen, zonder daarbij het respect en de vriendschap van je paard te verliezen.

Achja whatever... Frusty

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:17

NH is inderdaad wel meer dan wat 'wijken voor druk'.... Knipoog

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:22

Twiggy2008 schreef:
Lalidan, kijk jij wel eens naar kuddes? Ik doe dat al jaren namelijk..... Paarden reageren wel degelijk op druk.
Ik werk dus ook graag met lichaamstaal en het is ongelofelijk hoe paarden daarop reageren. Alle paarden, dus ook de traditionelere typjes.

Ik denk dat jij in de war bent over de 'tegengestelde' druk, bv als een paard vast staat en er komt druk op het touw moet een paard leren naar voren te lopen. De meeste jonge paarden gaan hangen, omdat ze naar achteren vliegen. Ook al zo'n voorbeeld hoe ze reageren op teveel druk.

Ja, ik kijk geregeld naar kuddes. En ik heb daar nog nooit het ene paard tegen het andere aan zien duwen om hem aan de kant te krijgen. Simpelweg omdat dat niet werkt. Ga maar eens tegen een paard aan staan duwen, en kijk wat er gebeurt.
Paarden in de kudde drijven elkaar weg dmv oren, staart, eventueel uithalen door te bijten (vaak zonder te raken). Lichaamstaal van een afstandje dus. Niet door tegen de ander te duwen.
Het voorbeeld met het touw is een mooie reactie van hun een paard van nature reageert op druk. ALLE druk dus, want een paard maakt geen onderscheidt. Druk is druk.

Het enige waar tussen ons misschien misverstand over kan bestaan bedenk ik me nu, is wat je onder druk verstaat. Ik begreep uit de post dat ze het over fysieke druk had, dus lichamelijk tegen het paard aandrukken. Misschien bedoel jij druk in de zin van druk uitoefenen door terugdrijvende bewegingen te maken zonder het paard aan te raken en dat soort dingen??

Citaat:
Nh heeft niets te maken met natuurlijk gedrag

NH heeft voor mij juist alles met natuurlijk gedrag te maken!! Als we daarin van mening verschillen, tja, dan zie je mijn opmerkingen inderdaad in een heel ander licht. Maar voor mij betekend NH dat ik het paard zo veel mogelijk paard laat, en probeer zoveel mogelijk dingen van hem gedaan te krijgen door zijn natuurlijke gedrag. Maar zo denk ik er over.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 08:26

@ Sanne 83: Bedankt voor de tip! En voor je behoorlijk adequate samenvatting van Parelli. Knipoog

Wat jij beschrijft klinkt overigens behoorlijk als de basisopvoeding die mijn merrie gehad heeft, dus dat paard zou dan waarschijnlijk heel weinig last met de overstap naar Parelli hebben. (Naar wat ik van de games gezien, heb, kent ze die eigenlijk al in een min of meer gelijke vorm -verfijning hebben we echter nog niet. Knipoog )
Bij dat paard werkte voedselbelonen niet, heeft lichte vorm van voedselnijd waardoor ze niet in een prettige gemoedstoestand geraakte daardoor. Ze is echter extreem gevoelig voor druk, dus dat werkt dan ook.

Idd zit ik ook niet op een stapvoorstap methode te wachten waarbij ik niet verder kan kijken dan stapje 3 van de 100, ik wil inderdaad eerst een totaaloverzicht zodat ik aan de hand daarvan mijn plan kan trekken.

Zijn die successeries dvd's? Ik ga eens op Parelli.com kijken.

@Lalidan: mijn ervaring met wijken voor druk, is dat dat zeer sterk individueel bepaald is. Ik test het altijd even bij een groen paard, weet ik wat ik bij het rijden kan gaan verwachten.
De druk waar Twiggy het over heeft, is iets heel anders dan het porcupinen in Parelli. Daar gaat mijn ruin bijvoorbeeld heerlijk tegenin hangen, maar psychische druk, zonder dat ik hem aanraak, gaat hij wel keurig voor opzij.

De porcupine is idd niet natuurlijk, en gaat uit van precies dezelfde benadering als klassieke dressur dat ook doet: het paard leert uitvinden hoe de druk weggenomen moet worden.
Overigens, Willeke Nijs, gaat men in iedere succesvolle benadering uit van de medewerking en het meedenken van je paard.
Zonder dat wordt het allemaal heel lastig, en dan krijg je dus die paarden die het handelscircuit bevolken en uiteindelijk opgegeten worden.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:26

Ik heb met een paard van mij waar ik problemen mee had(dominantie, vooral met rijden en ook in de omgang) een half jaar les gehad in NH, instructrice kwam iedere week aan huis. Zij gebruikte een mengeling van Voest en Parelli. Het paard reageerde er goed op en had vrij snel van alles onder de knie. Maar zodra we de cirkel waar we werkten uit waren hielp het dus helemaal niks meer! Dan verviel hij gewoon in zijn oude gedrag.
Ik denk zelf dat dit paard beter had gereageerd op het ouderwetse pak slaag. banketstaaf gezegd misschien maar dit werkte dus niet. Ik heb hem geen pak slaag gegeven maar hem terugverkocht aan zijn oude eigenaar.
Ik denk dat de vraag: Kan je ieder paard omscholen naar NH nog interessanter is.
En wat betreft de join-up: ik heb hier meerdere paarden op een manier op zien reageren die in mijn ogen neigt naar geestelijke onderdrukking/mishandeling.
En echt niet ieder paard reagert hier goed op.
Dus mijn antwoord: ik dnek dat het wel mag maar dat je moet kijken naar wat je paard nodig heeft. En ik vind goede begeleiding wel verstandig want al die mensen die een join-up gaan doen uit de boekjes of vanaf een DVD, dat vind ik behoorlijk eng.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:32

Lalidan schreef:
Ja, ik kijk geregeld naar kuddes. En ik heb daar nog nooit het ene paard tegen het andere aan zien duwen om hem aan de kant te krijgen. Simpelweg omdat dat niet werkt. Ga maar eens tegen een paard aan staan duwen, en kijk wat er gebeurt.
Paarden in de kudde drijven elkaar weg dmv oren, staart, eventueel uithalen door te bijten (vaak zonder te raken). Lichaamstaal van een afstandje dus. Niet door tegen de ander te duwen.
Het voorbeeld met het touw is een mooie reactie van hun een paard van nature reageert op druk. ALLE druk dus, want een paard maakt geen onderscheidt. Druk is druk.

Het enige waar tussen ons misschien misverstand over kan bestaan bedenk ik me nu, is wat je onder druk verstaat. Ik begreep uit de post dat ze het over fysieke druk had, dus lichamelijk tegen het paard aandrukken. Misschien bedoel jij druk in de zin van druk uitoefenen door terugdrijvende bewegingen te maken zonder het paard aan te raken en dat soort dingen??

Ik had het inderdaad over druk op afstand. Het is ongelofelijk wat je met je energie alleen al kunt doen, als je weet hoe je dat moet doen. Energie en in de juiste positie staan en ze vliegen bij wijze van spreken al weg. Knipoog

De hele sensitieve paarden kunnen vaak al prima wijken als ze de communicatie met de mens eenmaal snappen. En zeker zijn er paarden in de kudde, die bij paarden met een bepaalde rangorde ook bij fysieke druk meteen wijken, hoor. Anders krijgen ze een knauw of een trap.

Maar de wat nuchtere paarden (zoals die van mij Haha! ) vinden het wijken door te duwen inderdaad niet zo boeiend. Ik moet ook zeggen dat ik die fases van Parelli dus ook ietsepietsje anders gebruik Knipoog . Ik heb dat bij mijn eigen paard veel langzamer opgebouwd, omdat ik het anders teveel op 'dwingen' vind lijken en daar doe ik niet aan. Clown

Ik 'vraag' en bij de minste poging beloon ik en zo bouw ik dat verder op. Ik vraag dus niet door met die fases, het porcupine principe, daar heb ik eerlijk gezegd niet zo veel mee Clown . Maar goed, ik vind al die NH methodes heel boeiend, maar haal er uit wat ik fijn vind voor mijn paard en mij en voeg daarnaast ook onze eigen manier toe. Tot nu toe werkt dat het allerfijnst, al zullen de echte Parelli aanhangers het wel hartstikke fout vinden. Lachen

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 08:33

Twiggy2008 schreef:
_Ella_ schreef:

Wat bedoel je hier precies mee?

Nou zoals ik het zeg. Ik denk dat het principe van NH, je verplaatsen in je paard, best OK is. Maar als het paard het niet begrijpt, heeft het geen zin het paard maar om te vormen naar NH. De methode moet het paard dienen, en het paard niet de methode.