Lalidan schreef:Ja, ik kijk geregeld naar kuddes. En ik heb daar nog nooit het ene paard tegen het andere aan zien duwen om hem aan de kant te krijgen. Simpelweg omdat dat niet werkt. Ga maar eens tegen een paard aan staan duwen, en kijk wat er gebeurt.
Paarden in de kudde drijven elkaar weg dmv oren, staart, eventueel uithalen door te bijten (vaak zonder te raken). Lichaamstaal van een afstandje dus. Niet door tegen de ander te duwen.
Het voorbeeld met het touw is een mooie reactie van hun een paard van nature reageert op druk. ALLE druk dus, want een paard maakt geen onderscheidt. Druk is druk.
Het enige waar tussen ons misschien misverstand over kan bestaan bedenk ik me nu, is wat je onder druk verstaat. Ik begreep uit de post dat ze het over fysieke druk had, dus lichamelijk tegen het paard aandrukken. Misschien bedoel jij druk in de zin van druk uitoefenen door terugdrijvende bewegingen te maken zonder het paard aan te raken en dat soort dingen??
Ik had het inderdaad over druk op afstand. Het is ongelofelijk wat je met je energie alleen al kunt doen, als je weet hoe je dat moet doen. Energie en in de juiste positie staan en ze vliegen bij wijze van spreken al weg.
De hele sensitieve paarden kunnen vaak al prima wijken als ze de communicatie met de mens eenmaal snappen. En zeker zijn er paarden in de kudde, die bij paarden met een bepaalde rangorde ook bij fysieke druk meteen wijken, hoor. Anders krijgen ze een knauw of een trap.
Maar de wat nuchtere paarden (zoals die van mij
) vinden het wijken door te duwen inderdaad niet zo boeiend. Ik moet ook zeggen dat ik die fases van Parelli dus ook ietsepietsje anders gebruik
. Ik heb dat bij mijn eigen paard veel langzamer opgebouwd, omdat ik het anders teveel op 'dwingen' vind lijken en daar doe ik niet aan.
Ik 'vraag' en bij de minste poging beloon ik en zo bouw ik dat verder op. Ik vraag dus niet door met die fases, het porcupine principe, daar heb ik eerlijk gezegd niet zo veel mee
. Maar goed, ik vind al die NH methodes heel boeiend, maar haal er uit wat ik fijn vind voor mijn paard en mij en voeg daarnaast ook onze eigen manier toe. Tot nu toe werkt dat het allerfijnst, al zullen de echte Parelli aanhangers het wel hartstikke fout vinden.