jonge bekappers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inge_1986

Re: jonge bekappers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 10:35

HorsesWoman schreef:
Ik zou het ook graag leren , alleen op z'n doode hoef echt niet.
Ik heb wel het geluk dat ik vaak mee kan kijken hoe ze het doen.
Maar is er ook een cursus waarbij er geen doode hoeve nodig zijn ?

Is er ook zo een cursus in omg. dtc ?
En hoe veel kan je dan ong. rekenen voor je spullen die je moeten kopen ?

Het is toch wel zo fijn dat je kan oefenen op een dode hoef. Ik zou toch niet direct durven vijlen/snijden aan een hoef waar een paard aan vasthangt De dode hoef werkt ook niet tegen en kan je draaien en keren zoals je wil zodat je over goed bijkunt! Dat is echt een voordeel als je het wilt leren.

Het valt ook echt goed mee hoor die dode hoeven. Ik gruwelde in het begin ook bij de gedachte, maar eens je er mee bezig bent denk je er niet bij na. Ik heb er echt geen problemen mee gehad hoor.
Het bovenste deel is echt goed afgeplakt. Je moet trouwens handschoenen aandoen, dus je moet de 'vieze' hoef niet eens met je blote handen aanraken Knipoog

En de prijs voor cursus en materiaal kan je vinden op http://www.hoefnatuurlijk.nl

Wat goed trouwens dat er ook zoveel jongere bekappers zijn! Lachen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 19:38

ik denk dat ze bedoelt of er misschien een soort nagebootste plastic variant is oid

edit daarbij.. heb ik allemaal beelden van grote bloederige bijllen boven afgehakte paardenbenen.. die vind ik toch iets minder Vork

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:15

Een plastic variant is niet te bekappen, en een gipsen vorm geeft niet goed de hoefonderdelen weer. Dat is ons uitgelegt met de cursus. Oefenen op levende paarden is geen optie, omdat een cursist makkelijk foutjes maakt. De dode echte hoef is dus eigenlijk de enige keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:46

Voor wie het te moeilijk vindt om op een dode hoef te oefenen, is de opleiding misschien sowieso niet de juiste keuze. Hoeven kunnen ook ziek worden en daardoor een vies uiterlijk krijgen en soms zelfs zo erg dat het pus eruit loopt als je moet ingrijpen. Dat hoort er ook allemaal bij als je de hoefverzorging volledig onder de knie wilt krijgen, want als de eigenaar het niet kan of durft, zal de bekapper het moeten doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 21:49

Ik ben zestien, val dus ook onder de jongeren haha. Lachen Dode hoeven vond ik geweldig om te doen, hartstikke interessant allemaal.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 22:47

Ik vond de dode hoeven helemaal niet eng terwijl ik dat wel verwacht had. Ik doe de hoefjes van mijn paardje ook zelf, heel erg leuk.

Mochten haar hoeven nu een vies uiterlijk krijgen met pus dat er uit druipt dan is er uiteraard mijn zeer ervaren NB'er die me helpt...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:01

HorsesWoman schreef:

Pfoei en dan gelijk op een echte hoef? Er zit wel een levend dier aan vast he? Waarvan je maar net de hoeven zal verpesten als onervaren persoon.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 23:02

Het lijkt me erg leuk om zo'n cursus eens te doen, maar ik denk niet dat ik het aandurf om een echt paard te bekappen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 13:55

Charaz schreef:
HorsesWoman schreef:

Pfoei en dan gelijk op een echte hoef? Er zit wel een levend dier aan vast he? Waarvan je maar net de hoeven zal verpesten als onervaren persoon.

jemig, moet je daar meteen zo boos op reageren? zoals ik al eerder zei dénk ik dat ze bedoelt of er misschien een plastic variant ofzoiets is, nou ik heb het zelfde als haar.. zolang ik dat 'gekloot' met die dooie hoeven niet hebt dan vind ik 't niet erg en dan bedoel ik dus een of andere plastic variant (niet dat die er dus is) en het gaat mij gewoon om het idee dat die hoef óoit aan een paard zat.. en ik krijg dus allemaal beelden van bijlen en afgehakte hoeven in mijn hoofd.. dus nee bedankt.. dan liever helemaal niet Knipoog

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:09

Maartje1990 schreef:
Charaz schreef:

jemig, moet je daar meteen zo boos op reageren? zoals ik al eerder zei dénk ik dat ze bedoelt of er misschien een plastic variant ofzoiets is, nou ik heb het zelfde als haar.. zolang ik dat 'gekloot' met die dooie hoeven niet hebt dan vind ik 't niet erg en dan bedoel ik dus een of andere plastic variant (niet dat die er dus is) en het gaat mij gewoon om het idee dat die hoef óoit aan een paard zat.. en ik krijg dus allemaal beelden van bijlen en afgehakte hoeven in mijn hoofd.. dus nee bedankt.. dan liever helemaal niet Knipoog

Ik wil zeker niet oefen op een "levende"hoef die gewoon nog aan een paard vast zit.

ik dacht idd aan plastic of gys ofzo. Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 14:23

@Maartje, boos? ben helemaal niet boos?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:25

Charaz schreef:
Het lijkt me erg leuk om zo'n cursus eens te doen, maar ik denk niet dat ik het aandurf om een echt paard te bekappen.

je begint gewoon eerst met het regelmatig afronden van de hoefwand (mustangroll) en onder begeleiding van een ervaren bekapper kun je het dan uitbreiden

maar de ervaring leert dat mensen na de cursus wel genoeg zelfvertrouwen hebben om zelf aan de slag te gaan. Je kunt met het gereedschap weinig verprutsen, het is redelijk fool-proof.

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:42

Maartje1990 schreef:
laurahi schreef:
IK ben 13 jaar en bekap de hoeven van mij pony al zelfs. Ik zag het op de website paardnatuurlijk en heb het boekenpakket in huis gehaald. De eerste keer heb ik er hulp bij gehad van een ervaren natuurlijke bekapper.

heb je dit alleen op basis van boeken gedaan? of heb je ook een cursus gevolgd?

ik zou het opzich ook wel willen leren (ik ben 18 ook niet heel oud dus) maar waar zou je dan zo'n cursus kunnen doen? en hoe lang duurt zoiets enne... waar leer/oefen je dat dan op? want.. nouja.. ik zag laatst ergens (volgens mij een topic van arabesk?) foto's dat ze dat aan 't leren waren op uh... paardloze hoeven om 't zo maar even te noemen.. en daar kan ik toch niet zo heel goed tegen...

De eerste keer heeft een ervaren iemand de hoeven gedaan, nu hoef ik het alleen nog maar bij te vijlen.