[AR] Hoe hebben jullie je paard beleerd uit of thuis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sumic

Re: Hoe hebben jullie je paard beleerd uit of thuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:12

suleilitha schreef:
Ik denk dat het beter is om de ruin eerst te leren trekken, dus in de bak met een sleep in plaats van hem out of the blue in te spannen naast de merrie. Als je hem zover hebt gekregen dat hij kan trekken, zou ik hem in het verkeer eerst rechts in het span zetten. Later, als hij goed is doorgereden, kun je afwisselen.
Ik adviseer je om er een ervaren iemand bij te halen, om de ruin in tuig te beleren.

Ik ga met dit antwoord mee, alleen zou ik je groene pony, niet rechts in het span zetten maar juist links. Als je hem voor de wagen gaat beleren. Als hij dit goed doet, zet je hem ookeens in het enkelspan om hem goed door te rijden. In tweespan kan je na een tijdje gewoon afwisselen kwa links/rechts. Dat houdt je ponies ook lekker soepel. Wel heeft bijna elke pony een voorkeur voor één kant, zo lopen ze dan gewoon het fijnste. maar dat is natuurlijk eerst uitproberen. succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:20

Ik zet zelf een onervaren dier in het verkeer bij voorkeur rechts, vanaf de bok gezien, omdat ze dan minder dicht bij langsrazend verkeer staan. Ik doe het dus puur met het oog op schrikreakties.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:40

suleilitha schreef:
Ik zet zelf een onervaren dier in het verkeer bij voorkeur rechts, vanaf de bok gezien, omdat ze dan minder dicht bij langsrazend verkeer staan. Ik doe het dus puur met het oog op schrikreakties.

Dat is ook mijn reden, maar dan anders onderbouwd: wanneer je jonge/groene pony rechts staat en hij schrikt, trekt hij zo de oudere pony de berm/sloot in. de oudere pony kan dan geen weerstand bieden. Staat de jonge pony juist links en hij schrikt, dan drukt deze tegen de oudere pony aan en deze kan zo tegendruk geven. Lijkt mij een iets veiliger scenario. Maar goed ieder zijn manier hoor Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 08:52

Je kan ook eens kontakt opnemen met Ludora hier op bokt, zij heeft dr paardje ook laatst laten beleren voor de wagen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:07

Zit ook weer wat in, Sumic. Ik denk altijd meer aan "aanvaringen" met auto's, maar ik vind jouw gedachtengang net zo logisch.
Afgelopen week zijn we begonnen met het beleren van een span, ze hebben beide al voor de sleep gelopen in de bak, alles is goedgegaan. Ze pakken het goed op, allebei. Ik denk dat ze in het weekend even afzonderlijk voor de kar gaan (eerst met een oude tweewieler)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 10:11

aan de ander kant, als je in het begin je groom voor op de rand van de kar laat zitten met bijvoorbeeld een longeerlijn er aan, is het makkelijker als de groene pony links staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:16

Vind je dat verstandig? Ik niet, ik geef er de voorkeur aan als de groom er naast loopt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 11:39

en rent bij het eerste stukje draf? ik laat dan even iemand op de rand van de wafen zitten, zodat die er snel bij kan zijn. je zit dan al bijna mte je voeten op de grond, dus je bent er zo af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 12:07

Ik vind dat je je paard dusdanig in de hand moet hebben dat de groom er niet aan te pas hoeft te komen, anders ben je gevaarlijk bezig....

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 16:13

mee eens, maar het is toch iets nieuws voor je paard en het blijft een dier. wat extra zekerheid is dus niet verkeerd.......of rijd jij er voor de eerste keer zo mee weg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 14:24

Eerste keer even iemand er naast laten lopen, tot ik zeker weet dat een groen paard in stap niks doet. Ik vind het niks om er ook nog eens een longe aan te moeten knopen. Als het in stap goed gaat, ja dan rij ik er in draf inderdaad zo mee weg.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:50

Mijn fjorden zijn voor de wagen beleerd bij Bart van den Berg.
Ik loop daar stage, dus was ook wel heel handig en was er altijd bij.. Mijn 3 jarige gaat er binnenkort ook naar toe. Is nu wel anders want mijn andere merries waren al ouder en goed onder het zadel en de 3 jarige heb ik net twee keer op gezeten..

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:35

Een fjord die ik lang heb gereden, hebben we laten beleren bij een gehandicapten-fjorden manege ergens (uurtje rijden van amsterdam ofzo, kan het opzoeken indien nodig. Ze doen daar ook fjordenkeuringen). Kan denk ik alleen voor fjorden daar maar geen idee. Ze zijn niet overdreven in prijs en gaan vriendelijk met de paarden om. Hebben ook eigen terrein dus hoeven niet meteen de weg op.
De merrie is daar 2 weken geweest.

Succes!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-08 11:57

Bedankt in ieder geval voor de tips!
Bart van den Berg lijkt me ook erg goed, maar helaas woont hij een beetje ver uit de buurt bij mij.

Ik heb nu iemand gevonden die menles komt geven aan huis, voor mij is dat ideaal dan hoef ik mijn paard gelukkig niet weg te brengen, en kan ik in mijn eigen tempo leren!
6 oktober krijg ik de eerste les, dus ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat.
Deze man heeft al 25 jaar ervaring met mennen, dus ik heb er wel vertrouwen in.