Freedom Riding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Freedom Riding

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:36

Paintlinger schreef:
Afbeelding
Afbeelding

Ik rijd mijn paard vaak zo...wel zijn hier jaren aan oefening aan vooraf gegaan (met zadel).
Wij zijn zo op elkaar ingespeeld dat ik haar op deze manier net zo goed kan rijden als met een hoofdstel....

Bezoek mijn site eens Knipoog

´Net zo goed als met hoofdstel´ gaat bij ons niet op Haha!
Veel BETER omdat het paard minder lichamelijk beperkingen van hoofdstel of teugels ervaart en ondervindt. Wat ik op ritten in de bergen hier vraag is vaak onmogelijk met teugels.
Blijft echter MIJN keuze daar te rijden en dat is niet vrij en niet natuuurlijk Cool

Een aantal jaren terug alweer heb ik trouwens eens wat meetgegevens over de perceptie van beperking door het paard op Bokt gezet. Zal wel in het zwarte gat van het collectieve geheugen zitten Cool

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:37

ShetGirl schreef:
@Miss_Montana:
Haha Tong uitsteken Neej zo gaat dat niet... Ik bedoel het andere western,, niet barrel racing enzo, maar zegmaar dat westernleven.. (koppijn..) dar rijden ze ook met zadel enzo, maar dat doe ik niet.

Met het westernleven bedoel je dat je met cowboyhoed en laarzen op het paard zit? Heeft alsnog niets met westernrijden te maken hoor... Westernrijden is meer dan de teugels losgooien en rijden maar, bij de western rij je zolang je geen pro ruiter bent ook met korte teugels. Je paard moet ontspannen en nageeflijk lopen, pas als je zeer ervaren en wanneer je er klaar voor bent ga je over op het rijden op 1 hand en de losse teugels. Maar het vergt erg veel trainen en oefenen voordat je daar bent Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:41

Wanneer je in we westernsport (wedstrijden) zit heb je niet zo veel keuze...dus ik rij ook met hoofdstel...
Nu kan je zeggen...dat je wedstrijden wil rijden is je eigen keuze...en dat is het ook, en dat mag een ieder respecteren.

Maar als het even kan rij ik zonder...
En het is inderdaad niet 'vrij' of 'natuurlijk' maar het komt teminste iets dichter in de buurt.
Wat je moet hebben om dit te bereiken is het leiderschap over je paard en dat behaal je maar op 1 manier en dat is IMO de 'goede manier'....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 11:57

Paintlinger schreef:
@HC: Wat is dan volgens jou de beste manier op 'het paardrijden' aan te pakken?

Die bestaat niet.
Het minst belastend voor het paard is weerstandsloos gematigd verzameld. Welke optoming je daarbij gebruikt is irrelevant. De kwaliteit van communiceren is de kern.
Beperkende randvoorwaarden van een gebruiksdoel of de werkelijke wereld zullen dat limiteren.
Voor snelheid is meters maken tegenstrijdig met ruiterlast naar de achterhand bijvoorbeeld.
´Lichtheid´ op signalen wordt in hoge mate beïnvloed door ´ruis´ (van ´binnen´ en de buitenwereld). Ruitersignalen dienen ondubbelzinnig en helder door te komen bij het paard.

Citaat:
En belangrijker nog...moet iedereen dat zomaar gaan doen dan?

Niemand moet de maatlat hoger leggen dan hij/zij kan springen.

Op mijn site staan erg weinig fotos van mijn rijden omdat dit geen verstandig voorbeeld is. Bandida heeft met haar mobieltje een héérlijke kiek van mij onderweg op Capricho geschoten. Dat is echter geen realistisch voorbeeld, schept een verkéérd verwachtingspatroon.

Voor de modale ruiterij is optomingsloos twee bruggen te ver, contraproductief. Te streven naar weerstandsloos beleren en dan te rijden op een Cook-hoofdstel is al een héél hoge en vaak niet realistisch haalbare maatlat.
Op mijn site staat dit ook. Dat ik vind dat het stréven naar optomingsloos rijden verkeerd is. Dat is niet de kern van goed communiceren.
Hoewel ik persoonlijk vind dat een paard niets in de mond hoort te hebben, sluit een bit correct rijden en -communiceren niet uit.
Bitloos willen rijden zonder begríp van corrrect communiceren is riskant en niet aan te raden. Daarom kan ik niet blij zijn met de bitloos mode: kwalitatief gaat het rijden er bepaald niet op vooruit en het paard is daar niet bij gebaat.

@Arno: ik heb hier uitgebreid met Dr.Bob Cook over gecorrespondeerd en hij is het met dit laatste volledig eens.
Híj kiest echter voor het ´verbieden omdat het vaak verkeerd gebruikt wordt´ in plaats van kennisoverdracht omtrent correct gebruik.
Ik kies voor kennisoverdracht omtrent correct communiceren; dan is het bit onbelangrijk geworden.
Hij verkóópt een boek (en hoofdstel-belang) over zijn zienswijze, ik deel (met sponsoring door Bandida) een stuk kennis op mijn website.

hc

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:01

Huertecilla schreef:
Ruitersignalen dienen ondubbelzinnig en helder door te komen bij het paard.

Hier ben ik het volledig mee eens...
Duidelijkheid is zeker eén van de belangrijkste sleutels...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:03

Daar istie weer, die geweldige belangenloze (aandachttrekkerij als belang niet meegerekend) site.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:06

HC een bit geeft hoe dan ook verkeerde signalen aan het lichaam dat er eten aankomt. Hoe goed je ook rijdt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:24

Arabesk, mijn site is gratis en belangenloze kennisoverdracht Pling

Verder kun je LEZEN dat ik vindt dat een bit niet in de paardensnuit hoort doch ik zie dát niet als het grootste probleem: gebrek aan kennis, kunde, vaardigheid zijn dat wel. Het gebrek aan begríp.
Daarom mijn gratis delen van informatie en de sponsoring daarvan door Bandida.

hc

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:27

nou dat zie ik dus wel als grootste probleem

eruit die staaf met ijzer

je gaat zelf toch ook niet de marathon lopen met een balpen tussen je tanden Gestoord

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:02

Wat mij mateloos irriteerd aan dit soort discussies is dat iedereen alles zo letterlijk neemt. 'freedom riding' is een term, net zoals 'natural horsemanship' een term is. Dat die term dan inhoud heeft vrijwel nooit iets te maken met de woordkeuze, maar met het gevoel en de princiepes. Nee, de term 'NH' geeft niet exact weer wat ik ermee bedoel, maar zo weten mensen wél ongeveer wat je bedoeld. Woorden zijn subjectief voor intepretatie, maar dat maakt het nog geen reden om alle termen dan maar gelijk af te schrijven. Belangrijker is de communicatie en het respect, net als met paarden. Daarvoor hoeven we geen hoog-uit-de-bol onderzoeksrapport, en ook geen nijntje verhaal, maar iets wat de gemiddelde persoon gewoon begrijpen en gebruiken kan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:02

Arabesk schreef:

Ik zie liever iemand weerstandsloos rijden met bit dan het gehannes aan een touwhalster.

Neem Jean-Cleude Dysli. Wat die man laat zien is een schoolvoorbeeld aan ontspannen attente communicatie met zijn paard. Núl negatieve associatie van het paard met het bit en núl weerstand op welke ´hulp´ ook.
Ik rij optomingsloos doch kan van deze man érg veel leren omdat er in de manier van rijden en communiceren fundamenteel geen verschil zit.
Idem wijlen Solinsi: deze man heeft vier rijtechnische standaardwerken over ´weerstandsloos verzameld´ geschreven. Hij reed met bit of op een lichte kaptoom en zag daar fundamenteel geen verschil in.

Het is erg jammer dat de voel-goed sector binnen het ´natuurlijk´paardmanschap geen afstand van de eigen as(s)ociaties bij hulpmiddelen kan nemen. Dat blokkeert begrip. Dit draagt niet bij tot goed paardrijden en dat is niet in het belang van paarden.
Een paard heeft meer belang bij correct rijden en -communiceren dan bij wat haast wetmatig bitloos gebeurt.
Nogmaals ik geniet meer van iemand weerstandloos verzameld te rijden dan ik me stoor aan het dan irrelevante bit.

hc

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:16

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:

Ik zie liever iemand weerstandsloos rijden met bit dan het gehannes aan een touwhalster.

Neem Jean-Cleude Dysli. Wat die man laat zien is een schoolvoorbeeld aan ontspannen attente communicatie met zijn paard. Núl negatieve associatie van het paard met het bit en núl weerstand op welke ´hulp´ ook.
Ik rij optomingsloos doch kan van deze man érg veel leren omdat er in de manier van rijden en communiceren fundamenteel geen verschil zit.
Idem wijlen Solinsi: deze man heeft vier rijtechnische standaardwerken over ´weerstandsloos verzameld´ geschreven. Hij reed met bit of op een lichte kaptoom en zag daar fundamenteel geen verschil in.

Het is erg jammer dat de voel-goed sector binnen het ´natuurlijk´paardmanschap geen afstand van de eigen as(s)ociaties bij hulpmiddelen kan nemen. Dat blokkeert begrip. Dit draagt niet bij tot goed paardrijden en dat is niet in het belang van paarden.
Een paard heeft meer belang bij correct rijden en -communiceren dan bij wat haast wetmatig bitloos gebeurt.
Nogmaals ik geniet meer van iemand weerstandloos verzameld te rijden dan ik me stoor aan het dan irrelevante bit.

hc

Nu generaliseer je weel heel erg, en ik voel me oprecht beldigd door deze opmerkingen. Juist een van de princiepes van een van de NH-stromingen is het kiezen van het juiste materiaal. Zonder bit is net zo onnatuurlijk als met bit, maar misschien is zonder bit wel veel geschikter voor de combinatie in kwestie. ik denk dat iedere ruiter, ook de 'voel-goed' ruiters, zoals jij ons dan noemt, baasthebben bij een optimale communicatie, niet meer en niet minder dan elke andere ruiter, ongeacht methode, discipline of doel!

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 13:36

@Miss_Montana:

Ik heb ook veel moeten leren en oefenen voordat ik ook western kon rijden (dat deed ik eerst).
Daarna las ik wat over Freedom Riding en dat leek me ook leuk, dus deed ik dat. Maar het is eigenlijk net als Dressuur.
Je moet een band/vertrouwen opbouwen met je paard, voordat het ook werkelijk lukt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:54

Alicia2u schreef:
Wat mij mateloos irriteerd aan dit soort discussies is dat iedereen alles zo letterlijk neemt. 'freedom riding' is een term, net zoals 'natural horsemanship' een term is.

Die ´term´ is echter niet neutraal. Het heeft een bewust gekozen associatieve waarde.
Voor een productnaam krijgen marketingmensen niet voor niets veel geld.
Er is níets natuurlijks aan bekappen noch aan horsemanship. Beiden houdt menselijk ingrijpen in en dat is per definitie ónnatuurlijk. Toch voegt het woord ´natuurlijk´ een krachtige positieve associatie toe.

Kijk eens naar het associatieve verschil in ´natuurlijk bekappen´ en ´woestijn-trim´ terwijl het in verhouding tot het begrip weide-tim een veel accuratere term is.
Of wat dacht je van ´biologisch´ producten ROFL
Belladonna is biologisch, botulisme is biologisch en mens éét paard is natuurlijk Cool

Het is voor fundamenteel begrip erg belangrijk om associaties te onderscheiden van inhoud.

hc

ShetGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 14:00

Freedom Riding is wèl een term, en inderdaad net als natural horsemanship. Je hebt ongelijk huertecilla.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:20

Alicia2u schreef:
Nu generaliseer je weel heel erg, en ik voel me oprecht beldigd door deze opmerkingen. Juist een van de princiepes van een van de NH-stromingen is het kiezen van het juiste materiaal. Zonder bit is net zo onnatuurlijk als met bit, maar misschien is zonder bit wel veel geschikter voor de combinatie in kwestie. ik denk dat iedere ruiter, ook de 'voel-goed' ruiters, zoals jij ons dan noemt, baasthebben bij een optimale communicatie, niet meer en niet minder dan elke andere ruiter, ongeacht methode, discipline of doel!

Je meent iets te lezen wat ik niet schrijf.

Ik schrijf wel dat ELKE ruiter (en dus diens paard) baat heeft bij begrip van correct communiceren en dat dit belangrijker is dan het bitvraagstuk.
Tom and Bill Dorrance, Ray Hunt, John Lyons, Clinton Anderson, Buck Brannaman, Monty Roberts en Pat Parelli zijn allemaal bitters zodra de ruiter er correct mee kan communiceren Pling

Waar het páárd verder grote baat bij heeft is dat de ruiter rijtechnisch enige inhoud heeft. De signalen eenduidig kan geven dus zélf begrijpt. Een correcte zit heeft en het paard niet op de voorhand leunend rondstuurt.
Kortom, er is nogal wat belangrijker dan wel/geen bit op zich.

Nogmaals let op de associatieve valkuilen:
´Verzameld´ is snel negatief met Anky beladen.
´Relatieve elevatie´ is te intellectueel.
´IJzerloos´ is inhoudsloos maar heeft een sterke positief associatieve verkoopwaarde.....

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:28

ShetGirl schreef:
Freedom Riding is wèl een term, en inderdaad net als natural horsemanship. Je hebt ongelijk huertecilla.

Uiteraard is het een term. Inderdaad nét als Natural Horsemanship en net als dat bewust niet neutraal!! Het is een leuk vlag die de lading niet dekt Pling
DAT is wat ik schrijf Wow!

Wat Alan Pogue doet bijvoorbeeld is niets vrijer dan tussen bit en spoor rijden. Hoé hij dat aanpakt is wel heel paardgericht. Met ´vrijheid´ heeft het echter niets te maken terwijl Allan Poque er niet eens óp gaat zitten ....

Alles bij elkaar was Koning Dom Duarte een érg wijs man. Ik kan een ieder zijn boek ´Goed Paardrijden´ aanraden.....

hc

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:36

Zoals al honderden keren is uitgelegd: natuurlijk is maar een woord. Daarbij dekt het de lading wél. Je bootst natuurlijke slijtage na zoals die in rotsgebieden voorkomt.

Maar goed, sommige mensen willen overal een probleem van maken. Waarom zo'n drukte over het woord natuurlijk? Ik hoor nooit iemand klagen dat het woord 'hoefsmid' niet klopt. Smeed een smid dan een hoef? Nee toch? Toch kunnen we ermee leven dat we het over een hoefsmid hebben in plaats van een 'ijzersmid die zich met paardenhoeven bezig houdt'.

Daarbij komt de vraag over de grote namen waarmee HC op de proppen komt: hebben zij altijd zo netjes gereden? Hoeveel paarden hebben zij met een bit gepijnigd voordat ze doorhadden dat het ook anders kan? Grote namen als Pat Parelli of Nezvorov maken er geen geheim van dat ze een 'fout' verleden hebben.

Ook jij hebt niet altijd perfect gereden HC, net als ik. Een beginneling met een bit richt meer schade aan dan een beginneling zonder bit. Met halsring rijden heb je ook van een ander geleerd (die ik toevallig heb gesproken), je doet soms net alsof je 'geheel en al eigen' de halsring hebt uitgevonden.
Laatst bijgewerkt door arno8 op 18-08-08 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:38

Huertecilla schreef:
Het is erg jammer dat de voel-goed sector binnen het ´natuurlijk´paardmanschap geen afstand van de eigen as(s)ociaties bij hulpmiddelen kan nemen. Dat blokkeert begrip.

Ik doelde op deze zin.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:38

Huertecilla schreef:
Het is erg jammer dat de voel-goed sector binnen het ´natuurlijk´paardmanschap geen afstand van de eigen as(s)ociaties bij hulpmiddelen kan nemen. Dat blokkeert begrip.

Ik doelde op deze zin.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 14:55

ShetGirl schreef:
...Je hebt ongelijk huertecilla.

weet je wel wat je zegt?

Koe

ROFL

dat wordt met een tandenborstel HC's ivoren toren uitschrobben Clown

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:03

*pakt popcorn*
Ik vind het toch eigenlijk wel amusant, al dat moddergooien hier op bokt Nagelbijten / Gniffelen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:43

Airiin schreef:
*pakt popcorn*
Ik vind het toch eigenlijk wel amusant, al dat moddergooien hier op bokt Nagelbijten / Gniffelen

Haha! Ik zet me er even bij. De wonderlijke mensentuin Clown
Ik zag het topic en ik dacht gelijk..jep..dat gaat hier een hele moeilijke worden Tong uitsteken

@hc: sponsering? ruil hé Knipoog

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:46

arno8 schreef:
Zoals al honderden keren is uitgelegd: natuurlijk is maar een woord. Daarbij dekt het de lading wél. Je bootst natuurlijke slijtage na zoals die in rotsgebieden voorkomt.

En aangezien de rotsgebieden in Nederland ver te zoeken zijn, dekt het woord "natuurlijk" niet de lading voor de paarden hier op de zachte veengrond. Die woestijn-trim is dan helemaal zo'n gekke benaming nog niet.

Maar dan nog, maakt het werkelijk wat uit hoe het heet (behalve marketing technisch gezien)?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:47

arno8 schreef:
Met halsring rijden heb je ook van een ander geleerd (die ik toevallig heb gesproken).

Dat iemand, waarvan ík geen weet heb, zich er tegenover jou op wil laten voorstaan mij met een halsring geleerd te hebben vind ik een groot compliment Haha!
Bedankt daarvoor.

hc