Paintlinger schreef:
Ik rijd mijn paard vaak zo...wel zijn hier jaren aan oefening aan vooraf gegaan (met zadel).
Wij zijn zo op elkaar ingespeeld dat ik haar op deze manier net zo goed kan rijden als met een hoofdstel....
Bezoek mijn site eens

´Net zo goed als met hoofdstel´ gaat bij ons niet op
Veel BETER omdat het paard minder lichamelijk beperkingen van hoofdstel of teugels ervaart en ondervindt. Wat ik op ritten in de bergen hier vraag is vaak onmogelijk met teugels.
Blijft echter MIJN keuze daar te rijden en dat is niet vrij en niet natuuurlijk
Een aantal jaren terug alweer heb ik trouwens eens wat meetgegevens over de perceptie van beperking door het paard op Bokt gezet. Zal wel in het zwarte gat van het collectieve geheugen zitten
hc

Neej zo gaat dat niet... Ik bedoel het andere western,, niet barrel racing enzo, maar zegmaar dat westernleven.. (koppijn..) dar rijden ze ook met zadel enzo, maar dat doe ik niet.
Westernrijden is meer dan de teugels losgooien en rijden maar, bij de western rij je zolang je geen pro ruiter bent ook met korte teugels. Je paard moet ontspannen en nageeflijk lopen, pas als je zeer ervaren en wanneer je er klaar voor bent ga je over op het rijden op 1 hand en de losse teugels. Maar het vergt erg veel trainen en oefenen voordat je daar bent