Boomloos en houvast

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Re: Boomloos en houvast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:54

Van het schuiven bij het opstappen heb ik geen last. Ik probeer wel zo min mogelijk aan het zadel te gaan hangen. Het zit overigens heerlijk. In het begin wel moeite gehad met mijn onderbenen stilhouden, maar dat went vanzelf.

_Guppie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:58

Ik heb sinds kort een Barefoor Cheyenne (de Purple Rain) voor mijn fjord. Toen ik een leenzadel thuis had, vond ik het de eerste keer in stap heel lekker zitten, indraf vond ik licht rijden moeilijk en in galop had ik het idee dat ik er elke moment af kon donderen. maar de tweede keer was het al veel beter en nu zit ik er net zo stevig op als op mijn oude zadel en het zit een stuk lekkerder! Ook buigt mijn fjordje nu makkelijker in en loopt meer ontspannen! Ik zou nix anders meer willen! je leert er in ieder geval goed van zitten.

_vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:27

van schuiven heb ik ook heel weinig last! In het begin zat ik echt niet goed, maar het ging steeds beter, alleen ik vind het niet geweldig, want ik heb geen steun bij mijn benen, dus mijn houding verslechterd! en nu heb ik een zadelmaker gebelt wat het meest vergelijkbaar is met boomloos naar een dressuur, en nu komt de 29e mijn zadel en dan gaan we kijken of het dan goed ligt!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 10:16

Voor de meeste mensen is het overstappen van hun boomzadel naar een Barefoot-type in het begin even wennen.

De BF heeft een veel minder "dwingende" zit , je hebt meer vrijheid , en daar kun je in het begin best van schrikken. Wiebelbenen , moeilijk lichtrijden , los in het zadel zitten.... maar na 1 of 2 weken ermee rijden merk je ineens dat je nu juist veel steviger zit dan met je boomzadel.

Inderdaad , je voelt dan heel duidelijk dat je meer IN je paard zit ipv. er ergens bovenop. Die van mij is ook zo'n mormel dat op elk willekeurig moment ineens oprecht kan schrikken en onverwachts een paar meter elke kant op kan schieten. Of vanuit een vlotte galop ineens geschrokken in 3 stuiters tot stilstand kan komen en dan als een speer achteruit omdraaien Tong uitsteken Daar word je met geen enkel zadel echt vrolijk van Haha!

De Barefoots hebben gelukkig een fijne pommel en supergoed gevormde hoge cantke waartussen je veilig opgesloten zit , malleen je hebt niks bij je benen. Ik rij dan ook graag met de wrong-seatsaver waardoor je WEL meer steun hebt met je benen , en dat zit echt perfect Ja

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 12:07

Ik heb gisteren toevallig een cheyenne testzadel gehaald. Ik ben erg benieuwd, ga hem vanmiddag uit proberen.
Als ik hem fijn vind zou ik idd wel zo'n wrong-seatsaver kopen of een Cherokee lijkt me ook meer steun geven.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:02

vioor mijn dansende anda heb ik nu de barefoot drytex
deze geeft genoeg steun en houvast
kan ook in de beugel (al is het via een stoel of andere opstap)
opstappen/ stijgen , ook bij dreigen vreugde huppels en dansen zit het goed
(al is mijn balance ver te zoeken , dat ligt echt aan mij en niet aan op
welk paard ik rijd )
voor mijn jonge huppel waar alle bfjes op blijven draaien
zweer ik bji een pfiff tex

maw .. probeer het eens uit
ieder paard is en reageerd anders
en 99% vd boomloze zadels zijn als test zadel wel ergens
verkrijgbaar Vork

lady_owner

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 01:13

ligt er gewoon aan welk zadel je zelf fijn vindt zitten en welke gewoon perfect past voor je paard/pony

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:58

Lees even mee, ben erg benieuwd naar de Westernvarianten (andere dan bm Knipoog). Lachen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:10

Ik heb een BF London en Cheyenne getest op een volwassen paard. Ging prima. Heb een London gekocht en daar mijn jonge paard mee ingereden. Daar liep ik tegen het probleem op dat ik in het zadel toch iets teveel een stoelzit kreeg en steeds achter de beweging aan kwam. Het feit dat hij nog geen goede balans heeft en een enorme slungel is heeft daar niet aan meegewerkt. Door aanpassen stijgbeugels en kniewrongen kwam ik nog een heel eind, maar bij overgangen raakte ik toch steeds even uit balans. Ben overgestapt op de Startrekk dressuur en die bevalt SUPER!! Geen stoelzit, prima balans.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 08:04

Was je zadel dan niet gewoon wat te groot , waardoor je teveel achterin het zadel terechtkwam ?

Dat verklaart namelijk EXACT beide problemen Ja

Maar fijn dat je nu toch een (andere) oplossing hebt gevonden Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:08

TurdusMerula schreef:
Lees even mee, ben erg benieuwd naar de Westernvarianten (andere dan bm Knipoog). Lachen

Ik heb naast de nog te arriveren bm ook een barefoot arizona gekocht.
Ik zat er wel iets minder lekker op dan de bm je gelijk laat voelen, voornamelijk wat breder.
Echter wen je daar i.m.o. snel genoeg aan en het lag verder prima op mijn paardje.
Andere boomloze westernvarianten heb ik niet geprobeerd.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:12

pmarena schreef:
Was je zadel dan niet gewoon wat te groot , waardoor je teveel achterin het zadel terechtkwam ?

Dat verklaart namelijk EXACT beide problemen Ja

Maar fijn dat je nu toch een (andere) oplossing hebt gevonden Lachen

Ja zou goed kunnen. Heb een maat 2 getest en gekocht. Vond ik op het volwassen paard prettig, op mijn jonkie dus niet. Heb in de tussentijd ook flink aan mn houding gewerkt, dus waarschijnlijk lette ik daar toen ook nog niet zo op. Qua maat zou ik ook in een 1 moeten passen. Maar ja, durfde dat niet meer aan, en vind de Startrekk ook echt HEERLIJK.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:31

Jammer dat je dan voor niks nu een vervelende ervaring met de London hebt....dit had je niet hoeven ervaren als je de kleinere versie had gehad Lachen

Maargoed als je nu toch ook een fijn zadel hebt gevonden dan is het mooi opgelost.

Vind je niet dat je heel ver boven je paard zit / minder diep zit / minder je paard onder je voelt met de Startrekk ? Lachen

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:46

Corine, bedankt voor je reactie! Lachen
Heb ik wat aan, ben wat aan het orienteren.

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:31

pmarena schreef:
Vind je niet dat je heel ver boven je paard zit / minder diep zit / minder je paard onder je voelt met de Startrekk ? Lachen

Nee op alle drie Haha!

Heb zeker niet het gevoel dat ik minder voel, dat heb ik wel als ik ineens weer op een boomzadel zit.
Minder diep zitten heeft ook zo z'n voordeel, als ik even mn balans kwijt ben/harder neer kom dan de bedoeling is vind ik dat met dit zadel prettiger opgevangen wordt en dat ik hem soms ook minder in de weg zit.
Boven het paard zitten valt mee, en was snel gewend toen ik merkte dat ik aan gevoel niet echt iets ben kwijt geraakt.
Nee, ik ben dik tevreden over de Startrekk! Ja

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 21:40

Ik heb vorige week de barefoot london geprobeert. Echt een heerlijk zadel, zowel voor de paardenruggen als voor mij. Ik heb een paar jaar geleden mijn rug gebroken en erg sensibele sterk bewegende paarden en ben deze week zonder rugpijn afgestapt. Op twee van mijn paarden lag hij perfect,helaas op de meest sensibele(lees schrikken-omdraaien of wegspringen en al bokkend naar de andere kant van de bak en dit in een tiende van een seconde)lag het zadel niet perfect. We reden rustig over de hoefslag in draf,merrie schrikt van een onzichtbare boskabouter en toen hing ik aan de zijkant met zadel en al. Knipoog ik kon er wel om lachen,heb me laten zakken,opnieuw opgezadeld en weer weggereden.

Na deze ervaring toch besloten het zadel te bestellen want was na de eerste keer proberen al helemaal om,en een oplossing te zoeken op het schuif probleem van een van de paarden. op de andere twee ligt hij overigens muurvast!!!

Helaas duurt het waarschijnlijk nog wel even voor ik hem binnen heb,want pas niet in een maatje 1 en de barefoot london maat 2 met vps systeem is momenteel nog niet leverbaar Huilen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 04:24

.. even ter aanvulling: de Ghost is ook leverbaar met 'boogje' , een soort pommel, waar je je aan vast kunt houden als dat nodig is.. en ik heb hem af en toe nodig Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:39

Of je stevig zit ligt ook grotendeels aan je eigen balans Knipoog
Ik vond/vind mn BF een superzadeltje (heb nu alleen nog de cheyenne en had ook de arizona) maar dat vind ik van mn Rossner ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:28

WW : Dus de ST is dan echt het ideale zadel voor jou zo te horen , super zeg Lachen

Nienke : is het boogje er dan ook in een bredere maat inmiddels ? Want anders moet je wel een paard met een heel smal schoftje hebben om het boogje te kunnen gebruiken ? Lachen

Jacky : zie PB , de London maat 2 zadels worden nog steeds zonder VPS geleverd vanuit Duitsland.... maar hebben we wel in de aanbieding nu mèt ook nog eens gratis Flex inlages erbij zodat je alsnog de drukverdeling hebt zoals met de VPS. Maarja het is niet het allernieuwste model , vandaar de korting...

We kregen van de week een tip tegen schuiven : zo'n anti-slip matje eronder leggen dat je bij de Blokker / Marskramer enzo kunt kopen , kun je zelf makkelijk op maat knippen. Ik heb toevallig ook dat spul gekocht gisteren voor een matje bovenaan de trap Knipoog

En dit is idd. ZEER bruikbaar ! Heel dun , heel zacht , heel sterk...dat zal niet zoals Sympanova over-stimulatie gaan geven.

Dus wellicht een optie om te proberen tegen schuiven...? Kost geen drol ook dat spul , was er in het oranje en roze en groen geloof ik. Niet dat je het ziet onder je zadel , maargoed Tong uitsteken

teve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:51

heb net een paardje gekocht, arabiertje, dus redelijk smal formaat. Er zit een wintec op 16.5 inch. Voor mij niet het ideale zadel, dus ik wil tzt een andere aanschaffen, wat adviseren jullie. Ik rij nog niet heel stabiel, dus een zadel wat mijn zit verbetert lijkt mij het beste, kan dat boomloos of niet

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:02

Arabiertjes zijn juist vaak ook erg rond , dus zo logisch is het "redelijk smal formaat" niet direct hoor , er zit veel verschil tussen verschillende Arabieren.

Het ligt er helemaal aan wat je zelf wilt. Welk zadelmerk spreekt je aan en waarom ? Welk model ? Wat wil je ermee doen ? Wat mag het kosten ?

En je eigen lengte / broekmaat en hoogte van je Arabje en heeft het dier een erg korte rug of hoge schoft waar rekening mee gehouden moet worden ?

Wil je kniewrongen / dijwrongen / pommel / bepaald uiterlijk / per-sé een western of Engelse singel...enz. enz. enz. Lachen

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:14

pmarena schreef:
WW : Dus de ST is dan echt het ideale zadel voor jou zo te horen , super zeg Lachen

Ja klopt, maar moest wel even slikken hoor toen ik mn London wegdeed, want was wel een heerlijk zadel om op te zitten Haha! Heb ook geen spijt gehad van de aankoop, alleen nu iets gevonden dat mij beter past Ja .

Wickedwyvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:16

Oh, de BF singel heb ik overigens gehouden, die vind ik echt helemaal geweldig! OK dan!

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:12

Pmarena.. mijn zadel met boogje heeft op veel verschillende paarden gelegen en het knelt niet...

(en nu verdwijn ik hier, want ik verkoop zadels en wil dit topic niet gebruiken als een verkapte manier om mijn zadels aan de man te brengen Knipoog )

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:24

Verkapte manier om zadels aan de man brengen wordt het imo. pas als je echt heel zakelijk gaat lopen miepen , wij zitten hier om info te geven en daar kun je toch juist heel mooi bij van pas komen ? Lachen

Bvb. van dat voorboogje , wellicht zitten daar ook ontwikkelingen in.

Rena van mij heeft best een schoft maar daarvoor was het boogje DESTIJDS in ieder geval te krap , dus daarvoor was hij iig. niet bruikbaar. En dat is wat ik nu ook als ervaring aan anderen door zou geven.

Blijkt door een Ghost-verkoper dat dat boogje inmiddels anders is dan wordt mijn oudere info mooi ge-update , en daar is iedereen mee geholpen Ja