[AR] [LO] Jong paard longeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:26

waarom verpest je mijn topic nou?

Ik vroeg advies om iets heeel anders!!!

En ten 2e. Mijn paard longeer ik 2 a 3 x per week, omdat hij binnenkort ook ingereden gaat worden. Puur voor iets meer spieren!!!
Hij moet me namelijk wel kunnen dragen?!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:29

Wenny, dat bepaal jij iig niet!
Bij deze ook (nog) een waarschuwing voor je letters in CAPSLOCK. Dit is nergens voor nodig, en daarbij nog eens vreselijk irritant!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:31

jah ik weet het ik zat verkeerd ik d8 dat ik op mijn topic zat SORRY

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:41

Ik heb ook een beetje moeite met het longeren van Cheyenne (bijna 3 jaar oud). Ik probeer het heel af en toe, maar ze loopt 3 rondjes in stap en stopt dan gewoon. Dan gaat ze dus stil staan en de zweep lacht ze alleen maar naar (bij wijze van spreken). Ik kan gaan springen, joelen, rennen, duwen, maar ze staat en blijft staan. Dit terwijl ze met de Circling Game (parelli) wel heel braaf haar rondjes doet....Heel raar!

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:25

Mijn paardje ben ik al gaan longeren toen ze 2 was... kan volgens mij echt geen kwaad Lachen heb haar zo'n 2/3x in de week 'gelongeerd'. D.w.z. rond laten stappen en beetje draven. Toen ben ik haar ook andere dingetjes gaan leren zoals achterwaarts e.d. aan een redelijk lange lijn. Nu is ze bijna 3 en komt net van de wei en voila ze kent het perfect. Ik longeer haar nu om de dag een kwartiertje tot 20 minuutjes en ga er af en toe eens opzitten.

Zal ik eens iets verklappen? Ik heb haar met hr 2e zelfs al een zadel opgelegd en ik ben er OP gaan zitten... jaaahaaa! Supervet! maar ja is dan ook een Quarter.

Ik ben ervan overtuigd dat als je dat soort dingen al op jonge leeftijd leert of ermee begint af en toe dat je er dan later veel minder moeite mee hebt.

Als ik haar niet longeer merk ik echt dat ze energie heeft. Ze vind het ook super leuk trouwens.. als ze de longeerlijn ziet komt ze meteen naar me toe gedraaft. Ze denkt vast..: "we gaan dat leuke spelletje weer doen met al dat lekkers" Cool

Maar iig mijn paardje snapte er eerst ook geen kont van en bleef staan, de zweep deed haar ook niks. Toen heb ik een keer op hr kontje getetst (heel zachtjes kun je zelf afmeten hoe hard, waar je paard maar op reageert) en telkens als ze weer stil ging staan deed ik dat opnieuw. Op een gegeven moment had ze dat door en begon het leuk te vinden. Nu reageert ze op mijn stem en heb ik de zweep eigenlijk niet meer nodig maar houd m er lekker bij voor de sier.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:28

Malabarista:
Ten eerste:
Je moet me eens uitleggen wat jij nu verder bent opgeschoten als mij, jij hebt jou jonge paard 1 jaar lang belast en wat ben jij nu eigenlijk verder als mij?
Ik heb een 3 jarige hengst welke vorig jaar nog de hele zomer op het land heeft gelopen met vriendjes, ik heb hem voor een paar weken terug 4 keer gelongeerd en ben er op gaan zitten. En hij kent het longeren ook perfect hoor!

Ten tweede:
Waarom zou je op een quarter wel vroeg kunnen gaan zitten en op een ander minder snel?
Omdat ze het in de USA ook doen? Want een quarter is niets sneller volwassen als een ander paard, quarters lijken dan wel enorm gespierd, maar dat de aanleg er is wil nog niet zeggen dat ze ook sterk zijn. Verder is het skelet net zover ontwikkeld als bij andere paarden op die leeftijd. Groeischijven zijn nog bij lange na niet gesloten.

Ten derde: Elk jong paard heeft energie!!!
Laat zo'n dier jong zijn, laat hem spelen met andere paarden, gooi hemhet land op zodat hij een paar sprintjes kan trekken. Laat hem gewoon jong paard zijn.

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 17:34

Sjuimpje:

Malabarista:
Ten eerste:
Je moet me eens uitleggen wat jij nu verder bent opgeschoten als mij, jij hebt jou jonge paard 1 jaar lang belast en wat ben jij nu eigenlijk verder als mij?

*Nee nee niet 1 jaar lang belast. Ik heb dat een paar weekjes gedaan voordat ze de wei op ging voor 8 maanden Clown

Ik heb een 3 jarige hengst welke vorig jaar nog de hele zomer op het land heeft gelopen met vriendjes,

*mijn paardje heeft een vriendinnetje, die dag en nacht bij haar staat.

ik heb hem voor een paar weken terug 4 keer gelongeerd en ben er op gaan zitten. En hij kent het longeren ook perfect hoor!

* gefeliciteerd

Ten tweede:
Waarom zou je op een quarter wel vroeg kunnen gaan zitten en op een ander minder snel?

*OP GAAN ZITTEN!!!! niet op gaan rijden!!! Clown lees dan wat er staat Koe

Omdat ze het in de USA ook doen?

*nee

Want een quarter is niets sneller volwassen als een ander paard, quarters lijken dan wel enorm gespierd, maar dat de aanleg er is wil nog niet zeggen dat ze ook sterk zijn. Verder is het skelet net zover ontwikkeld als bij andere paarden op die leeftijd. Groeischijven zijn nog bij lange na niet gesloten.

Ten derde: Elk jong paard heeft energie!!!

* meen je dat ja?

Laat zo'n dier jong zijn, laat hem spelen met andere paarden, gooi hemhet land op zodat hij een paar sprintjes kan trekken. Laat hem gewoon jong paard zijn.

* Ik laat haar ook lekker jong zijn.. Ze loopt de hele dag los, ze heeft een uitloopstal. Ze kan sprintjes trekken als ze dat wil. Dat had je niet gedacht he Knipoog

Sorry als ik nu wat mensen heb geïritteerd

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:01

nou mijn hengst van 3 heeft helemaal geen ENERGIE hij is zelfs super sloom

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:03

mmmm, dan klopt daar iets niet helemaal wenny...
Mijn bijna 3 jarige hengst heeft energie genoeg. Maar heeft een weiland om t kwijt te kunnen. En verder longeer ik hem af en toe, en loopt hij vol pit. Maar wel beheerst!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:06

ik heb hem gekocht toen hij 4 maanden oud was en je zou zeggen dat hij dan ook graag wil rennen enzo maar hij bleef altijd stil in een hoekje staan ik heb hem helemaal laten onderzoeken maar er is nix mis hij is gewoon zo sloom hij gaat elk jaar naar de hengsten wei in een kudde en zelfs daar is hij heel rustig en sjokt een beetje achter de kudde aan maar jah ieder paard heeft een ander karakter denk ik

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:17

Nou Malabarista, je hebt mij niet geïrriteerd hoor,
alleen had ik wel verwacht dat je het zou onderbouwen Verward
Kan nu niet zeggen dat je met deze reactie een verpletterende indruk hebt achtergelaten, integendeel zelfs. Ik heb nu helemaal het idee dat je niet weet waar je mee bezig bent.
Ipv de kinderachtige sneren had je beter de moeite kunnen nemen om de boel wat op te helderen, dan had je mij (en andere) misschien nog het idee kunnen geven dat het op een misverstand berustte. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:12

1. Longeren is ze met een half uurtje of minder geleerd. Dus waarom je er eerst god weet hoelang met allerlei snoepjes en nhs mee bezig moet zijn, begrijp ik al jaren niet meer.

2. ik lees meerdere mensen dat ze met lekkers??? aan de slag zijn. Paard is een gewoonte dier dus zorg ervoor dat hij werk als gewoon gaat zien. Als hij het goed doet, doe ik niets ( ja een keertje braaf) en als hij het niet goed doet, dan heb ik een zweep. Werkt goed en daardoor zijn ze binnen no time braaf.

En 10 minuutjes voor een 2,5 jarige ( volgens mij worden ze allemaal 3 per 1 januari) is heus niet teveel. Maar zelf zou ik het niet iedere dag doen.