grondwerk met een 2-jarige ruin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sim0ne

Re: grondwerk met een 2-jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 09:49

Het excuus dat een paard als ie drie is te sterk is, is al bewijs dat je iets niet goed doet. Een paard trainen zou geen krachtmeting moeten zijn, het paard is toch altijd sterker, dat is hij al als hij een half jaar oud is.

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 10:19

willeke_nijs schreef:
runningkawa: snap volledig wat je bedoelt... Ik heb menig keren reactie gehad dat mijn paard te weinig kende voor haar leeftijd en dat ik zo nooit iets zal bereiken, dat ze te sterk zal worden enz enz... Ondanks dat m'n gevoel dikwijls zei: we zijn niet goed bezig luisterde ik toch naar die mensen die me zeiden da'k dit en dat moest... Ergens is het goed dat dat ongeval gebeurt is... het heeft me met beide voetjes terug op de grond gezet en nu doen we samen ons ding... Sindsdien gaat alles alleen maar beter! Natuurlijk hoef je niet op 2 jaar alles te leren om ze op 3 jaar de rest te leren... Maar het voordeel als ze twee zijn is dat ze nog wat speels zijn, en toch openstaan voor veel dingen. Wij hebben nu een 3-jarige (in juni 3 geworden) die nog maar net meewandelen aan de hand kent, die nog maar sinds een paar maanden het halster kent... Ik kan je verzekeren dat het geen pretje is om met zo'n groot beest nu te beginnen alles aan te leren. Ze is sterk, weet haar kracht héél goed tegen je te gebruiken (dus ergens hebben ze wel een punt hoor), is veel hardleerser dan een tweejarige... Nuja het kan ook zijn dat we het met haar gewoon niet getroffen hebben.... Ik heb enkel ervaring met haar en met mijn paard toen ze dezelfde leeftijd hadden... het enige verschil was dat mijn paard alles al spelenderwijs aangeleerd heeft gekregen tussen haar 2 en haar 4 jaar...

Waarschijnlijk komt dat met dat jonge paard nu ook omdat ze altijd de hoogste rang in de kudde gehad heeft... Haar moeder was de alpha merrie en zij heeft tot en met haar 3 jaar bij haar moeder gedronken, en eigenlijk altijd dezelfde positie ingenomen als haar moeder. De andere paarden lieten haar met rust en haar moeder beschermde haar nog steeds alsof ze een klein veulen was... Het zou dus ook wel aan de omstandigheden kunnen geleden hebben dat het met haar als 3-jarige moeilijker gaat...

Ik ben het helemaal met jou eens. Ik ben nu met hem begonnen omdat ik niet wil dat later alles veel te snel komt. Dat wilt nog niet zeggen dat ik op zijn 3 jaar al alles ga doen hoor! Gewoon op het gemak inrijden en vooral mijn tijd nemen. Ik heb ook al de problemen gezien met een 3jaarse die alles moest leren. Hij had geen manieren waardoor de eigenaars er nog heel veel problemen mee habben. ik vind dat het geen kwaad kan om hem nu al te leren mensen met respect te behandelen. Hij staat ook 24/7 op de weide. Alleen heb ik hem niet bij zijn soortgenootjes kunnen zetten wat ik ook heel spijtig vind. Hij is wel heel blij als ik iets met hem doe en vaak staat hij al bij de draad als hij mij heeft zien toekomen. dan vermoed ik toch niet dat hij er veel last mee heeft dat hij het een en het ander nu al leert. Natuurlijk denk ik eerst of hij het aankan vooralleer ik iets met hem begin. Meestal ga ik gewoon de hoeve rond en als hij iets eng vind of juist interessant ga ik er op het gemak naartoe. telkens een stapje als ik zie dat hij er geen moeite mee heeft.

ELRYKA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:36

Hoi,

ik sta samen met Kseniya op dezelfde hoeve met mijn pony's, dus ik weet zowat hoe ze omgaat met paarden. Ze zal zeker nooit overhaast te werk gaan met paarden (zoals zeggen het gaat goed, laat ons weer een stapje verder gaan en erop zitten, enz....), en is altijd eerlijk tegen het paard.

Ik vind dat ze niet teveel doet, soms is spelen met de andere paarden veel intensiever dan die 20 minuutjes uit de weide zijn. Het is ook geen zadel van 15 kilo die ze op haar paard zwiert (kunststofje), bovendien volledig zonder singel. Zolang het spelenderwijs is, is er toch niets aan de hand. Om even dezelfde vergelijking te gebruiken als jullie doen: als je een kleuter hebt, stuur je die toch ook naar de kleuterklas? Daar spelen ze ook de hele dag door, maar leren ze ook al enkele basisdingen, zoals respect hebben voor medeleerlingen, hoe je een potlood vasthoud om te tekenen, maar ze gaan nou in de kleuterklas al niet meteen zeggen, ja die kan zijn potlood vasthouden, nu gaan we beginnen met woordjes te leren schrijven Knipoog ? Als je je kind niet naar de kleuterklas stuurt, en je laat hem meteen naar het lager gaan, dan hebben die dikwijls veel problemen (naja, niet om te zeggen dat als je met een paard later begint dat je daarmee problemen zal hebben ofzo, alleen maar even ter illustratie Knipoog )! Of ooit al iemand van 8 jaar in de kleuterklas zien zitten?

Maar goed, uiteindelijk ziet iedereen het anders, is niets mis mee, toch?

Groetjes!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:49

Ik heb ook een 2-jarige waar ik al erg graag grondwerk mee wil doen, maar ze vermaakt zich nog zo goed bij dr soortgenootjes is het land en is ontzettend makkelijk. Dus ik heb besloten om volgend jaar maar met haar te gaan grondwerken in de lente.
Vind ik enorm moeilijk, want wil zo graag met dr aan de gang Tong uitsteken
Maar ze is nog maar 2 en heeft nog een heel leven voor zich. Laat nog maar ff lekker lopen in het land Haha!
Paar keer per week even naar dr toe in het land, dr borstelen en af en toe even uit het land halen en op stal zetten om haar even uit de groep te hebben zijn dingen die ik wel geregeld even doe.
Maar op zich kun je met een 2-jarige al prima rustig aan wat bezig gaan. Als je het igg maar niet doet om je paardje zo jong mogelijk zo goed mogelijk te hebben lopen.
Maar begrijp echt wel dat de TS dit niet wil en gewoon lekker rustig aan wil beginnen met dr diertje Knipoog

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 13:12

ELRYKA schreef:
Hoi,

ik sta samen met Kseniya op dezelfde hoeve met mijn pony's, dus ik weet zowat hoe ze omgaat met paarden. Ze zal zeker nooit overhaast te werk gaan met paarden (zoals zeggen het gaat goed, laat ons weer een stapje verder gaan en erop zitten, enz....), en is altijd eerlijk tegen het paard.

Ik vind dat ze niet teveel doet, soms is spelen met de andere paarden veel intensiever dan die 20 minuutjes uit de weide zijn. Het is ook geen zadel van 15 kilo die ze op haar paard zwiert (kunststofje), bovendien volledig zonder singel. Zolang het spelenderwijs is, is er toch niets aan de hand. Om even dezelfde vergelijking te gebruiken als jullie doen: als je een kleuter hebt, stuur je die toch ook naar de kleuterklas? Daar spelen ze ook de hele dag door, maar leren ze ook al enkele basisdingen, zoals respect hebben voor medeleerlingen, hoe je een potlood vasthoud om te tekenen, maar ze gaan nou in de kleuterklas al niet meteen zeggen, ja die kan zijn potlood vasthouden, nu gaan we beginnen met woordjes te leren schrijven Knipoog ? Als je je kind niet naar de kleuterklas stuurt, en je laat hem meteen naar het lager gaan, dan hebben die dikwijls veel problemen (naja, niet om te zeggen dat als je met een paard later begint dat je daarmee problemen zal hebben ofzo, alleen maar even ter illustratie Knipoog )! Of ooit al iemand van 8 jaar in de kleuterklas zien zitten?

Maar goed, uiteindelijk ziet iedereen het anders, is niets mis mee, toch?

Groetjes!

dank aan medekaeksmeter Haha!

kseniya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 14:41

LiVetime schreef:
Ik heb ook een 2-jarige waar ik al erg graag grondwerk mee wil doen, maar ze vermaakt zich nog zo goed bij dr soortgenootjes is het land en is ontzettend makkelijk. Dus ik heb besloten om volgend jaar maar met haar te gaan grondwerken in de lente.
Vind ik enorm moeilijk, want wil zo graag met dr aan de gang Tong uitsteken
Maar ze is nog maar 2 en heeft nog een heel leven voor zich. Laat nog maar ff lekker lopen in het land Haha!
Paar keer per week even naar dr toe in het land, dr borstelen en af en toe even uit het land halen en op stal zetten om haar even uit de groep te hebben zijn dingen die ik wel geregeld even doe.
Maar op zich kun je met een 2-jarige al prima rustig aan wat bezig gaan. Als je het igg maar niet doet om je paardje zo jong mogelijk zo goed mogelijk te hebben lopen.
Maar begrijp echt wel dat de TS dit niet wil en gewoon lekker rustig aan wil beginnen met dr diertje Knipoog

Dat maakt toch niet uit. Veel mensen hier vinden dat een paard van 3 al meteen veel volwassener is dan een van 2?! kan ik persoonlijk niet inkomen. Een paard is een kudde dier dus ze gaan zich altijd vermaken met soortgenoten. Of ze nu 2,3 of 23 zijn.
En dat jullie al meteen gaan denken dat ik , omdat ik al een zadel op zijn rug gelegd heb, meteen met hem verder zal gaan en mij erop zal zetten is puur om toch iets negatiefs te zeggen. Zo komt het toch bij mij over.
Een goede trainer gaat zeer rustig te werk of hij nu met een 2jaarse bezig is of met een 15jaars paard. Zolang ieder er plezier in heeft en het ieder er baat bij heeft zie ik er geen enkel probleem in!
natuurlijk moet je opletten met wat je doet met jonge paarden: je moet rekening houden met de speelse, onvolwassene geest van het paard (net zoals bij paarden t.e.m. ca8 jaar) , je moet rekening houden met de nog niet helemaal ontwikkelde skelet (net zoals bij paarden t.e.m. ca. 8j), en nog met een paar andere factoren.

Zo zie ik het en hierdoor ga ik mijn paard niet tot zijn derde gewoon op wei laten staan maar hem toch af en toe in handen nemen voor een wandeling, schrikparcours (is ook iets op zijn rug,hals... leggen) of wat leidoefeningen.

Nog eens bedankt voor jullie reacties!