Horsenality bij hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Horsenality bij hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:22

dabedoelik......... ik handel ook instinctief

gratchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 07:53

Ik ook in de meeste gevallen. Maar dit instictief reageren bouw je wel op door ervaring op te doen. Inmiddels herken ik redelijk snel of iets RB of LB is, maar soms twijfel ik nog wel eens. Tsja, zoals Parelli dan vervolgens zegt: doe iets, je hebt 50% kans:P. En meestal kun je het dan nog wel corrigeren. Echt ongewenst/gevaarlijk gedrag moet je toch altijd onderbreken, dan maakt het niet zo heel veel uit waar het vandaan komt i.m.o. en heb je ook niet de tijd om daar een hele studie aan te wijden op dat moment. Maar ik pobeer er later wel over na te denken wat het dan heeft kunnen triggeren...

Maar over het algemeen heb je meestal wel de tijd om te interpreteren of iets LB of Rb is i.m.o...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:04

Idd moet je soms gewoon meteen reageren. Als het niet nodig is, kun je erover nadenken. Zo niet...tja... idd 50 % dat je het goede oplost. Het belangrijkste vind ik zelf ook het achteraf nadenken. Daar leer je het meeste van.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 14:18

Vluchtgedrag is typisch paardengedrag, dat jij (liljebo) een paardje hebt wat niet vlucht is meer een uitzondering die de regel bevestigd en het kan ook deels komen doordat hij hengst was, met 2,5 jaar zijn de hormomen allang aan het werk.

Een paard in het wild kan het zich niet veroorloven om aan te vallen ipv te vluchten, als het even mogelijk is zal een paard altijd vluchten bij iets engs/gevaarlijks.
Enige situatie waarbij ze niet vluchten is wanneer dat niet kan doordat ze niet weg kunnen.

Uitzonderingen zijn de hengsten, in de meeste gevallen zullen die meevluchten tenzij het gevaar te dichtbij komt, de hengst gaat dan in de aanval om de merrie's en veulens de kans te geven weg te komen. De hengst zal dan de aanvaller afleiden tot de merrie's ver genoeg zijn en dan zelf ook vluchten. Slechts in uiterste gevallen valt een hengst ook echt aan.

Maar leg mij nu eens het verschil uit tussen LB en RB?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 22:50

KiWiKo schreef:
hebben jullie niet het idee dat als je bij een bepaalde actie eerst moet gaan bepalen of iets LB of RB is....... en daarop jouw actie weer moet gaan uiten........... dat je dan gewoonweg veel te laat bent? ......... altijd?

ja, en? dan doe je het overnieuw en krijg je meestal precies dezelfde reactie Haha! Waarvoor ben je dan precies te laat?
(Even ervanuit gaande dat het niet gevaarlijk is voor jezelf natuurlijk, maar in die gevallen is het gedrag ook weer extremer, dus ook weer veel makkelijker te lezen en op te reageren Knipoog )

De uitdaging zit in de subtiele reacties, waarbij je constant over die grens van licht rb naar licht lb gaat, daar zit de moeilijkheid.
Al moet ik eerlijk gezegd zeggen dat vooral bij introvert gedrag rb en lb heel vaak door elkaar wordt gehaald, ook in extreem gedrag Huilen

@anneliesdj: rb gedrag is vlucht/instinctief gedrag, lb is gedrag waarbij het paard nadenkt. Op http://www.parelli.com/content.faces?gr ... ORSENALITY kan je het horsenality model zien met iets uitgebreidere uitleg. links onder zit een linkje met het uitgebreidere model.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 02:30

moet je nog een keer zeggen als 600 kilo je naar het leven staat door bovenop je te springen........... strak plan!! Lachen Lachen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 03:24

sanne83 schreef:
(Even ervanuit gaande dat het niet gevaarlijk is voor jezelf natuurlijk, maar in die gevallen is het gedrag ook weer extremer, dus ook weer veel makkelijker te lezen en op te reageren Knipoog )

oefenen doe je zowieso niet met een paard dat je naar het leven staat, lijkt me vrij logisch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 05:43

anneliesdj schreef:
Vluchtgedrag is typisch paardengedrag, dat jij (liljebo) een paardje hebt wat niet vlucht is meer een uitzondering die de regel bevestigd en het kan ook deels komen doordat hij hengst was, met 2,5 jaar zijn de hormomen allang aan het werk.

Ik neem aan dat je nog niet zoveel ervaring hebt met koudbloeden? Ik werk mijn leven lang al met koudbloedpaarden en geloof me... er zijn meer die niet vluchten dan wel. Een keer wegspringen? Ja.... maar bij een behoorlijk deel van de koudbloedjes heb je het daarmee gehad. Ze rennen niet weg. (geldt uiteraard niet voor alle koudbloedjes. Heb ook andere exemplaren meegemaakt)
Dat heeft niets met hengstzijn te maken, want de fjorden bij de fokker waar ik vroeger elke vrije minuut was, waren merries.

Ik vertelde dus ook al in een vorig antwoord dat geen van mijn paarden geneigd is toch vluchten. Billy wil nog soms een klein stukje wegrennen omdat hij wat onzeker is (toch ook pas met tweeeneenhalf gecastreerd) Maar de koudbloeddraver en haflinger springen wel weg als ze schrikken, maar zijn echt niet snel geneigd om echt vluchtgedrag te tonen. Ik heb het in elk geval nog niet gezien. Het blijft bij een twee tot drie meter, stoppen omkijken en er weer op af. (in ernstige gevallen. Anders springen ze alleen een stapje opzij of, zoals in de meeste gevallen, verstarren ze even)
Clown
Tommy is natuurlijk heel extreem...Maar zo was hij al in het begin. Toen ik hem kocht was hij 1 jaar en was zijn onverschrokken uitstraling de reden dat ik hem kocht. Hij stond temidden van andere jaarlingen op een markt. Alle andere paardjes waren bang en onzeker. Hem boeide totaal niets. Ik geloof niet dat het toen zijn hormonen waren die dat gedrag veroorzaakten Cool

Klopt overigens idd dat deze paarden tussen de leeuwen een probleem kunnen krijgen. Maar dat geldt voor een behoorlijk deel van onze gefokte exemplaren. De ene rent niet weg, de andere overdrijft in het wegrennen. Maar dat is het gevolg van het fokbeleid op doelstelling.

Overigens kwam ik op een parelli dvd meer van dit soort paarden tegen (in dat geval een quarter en een warmbloed meen ik) en werd dit ook uitgebreid besproken.
Dit soort paarden zijn zeer prettig op de weg, mits goed getraind. Dat laatste is bij een koudbloed een vaardigheid op zich, gezien ze zich absoluut niet laten intimideren (althans een behoorlijk aantal koudbloedjes) Maar wel een uitdaging....
Ik ben er gek op Haha!

Ik blijf dus bij mijn mening.... Bloos

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:25

Jij vergelijkt jouw paarden in gevangenschap met wilde paarden. Vluchtgedrag is en blijft de eerste natuurlijke reactie voor een paard als hij ergens van schrikt. De een zal in blinde paniek 200m wegrennen en de ander draait na 10m al om maar het blijft nog steeds vluchtgedrag.

Paarden in gevangenschap hebben geleerd dat er niet meer zoveel is om bang voor te zijn en het ene paard is het andere niet. Dus kun je een koudbloed hebben die nergens van onder de indruk is en een volbloed die continu staat te trippen maar dat is de aard van het dier. Bovendien is een groot deel ook opvoeding.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:54

We hebben het toch ook over paarden in gevangenschap??? Met wilde paarden werken we tenslotte niet.
Bij de koudbloeds is dat overigens over het algemeen aangeboren en niet onderdeel van de opvoeding. Ze zijn daarop gefokt. Persoonlijkheid dus. In hoeverre dat je, in geval van een heetgebakende volbloed, dat onder controle krijgt, is idd opvoeding. Maar dat verandert niet de aanleg (persoonlijkheid.) die aanwezig is. Het haalt hooguit de scherpe kantjes weg.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:55

ps-- een aantal paarden draait na 1 meter al om. Kun je dan echt nog spreken van vluchtgedrag? Mijn inziens is het dan alleen een schrikreactie, zoals die bij ieder dier en mens kan voorkomen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:17

Dat is inderdaad de reactie van mijn merrie op heftige schrik: een sprong opzij, kijken, blazen en daarna pas besluiten of er gevlucht moet worden. Onze Welsh Cob ruin had als eerste reactie er als een dolle vandoorgaan, was compleet blind voor alle redelijkheid. Hij heeft nu geleerd om te stoppen, te kijken en na te denken, maar bij hem is dat heel duidelijk aangeleerd gedrag. Als hij echt heftig schrikt, ben ik vrij zeker dat hij GAAT. Dat hij onder de door ons als "normaal" bestempelde omstandigheden meestal het correcte, aangeleerde gedrag laat zien is een hele grote vooruitgang waardoor hij nu een behoorlijk veilig paard is, maar hij was levensgevaarlijk. Het is ook heel belangrijk om bij hem op een veilige manier nieuwe ervaringen toe te voegen en aan te geven dat die omstandigheden ook "normaal" zijn, want als hij in zijn kop heeft gekregen dat iets "eng" is, dan blijft dat extreem lang hangen en heb je het er niet zomaar weer uit.
PS de merrie is een bloedkikker en de Welsh Cob wordt tot koudbloeden gerekend...... Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:36

ja idd... meestal staat de koudbloed als zeer cool in het hoofd bekend en een volbloed als toch wel impulsief en explosief... Maar ik heb idd ook andere uitersten meegemaakt...

Maar wat ik eigenlijk vooral wil zeggen is dat de persoonlijkheid van het paard bepalend is en dat de scherpe kanten worden bijgeslepen door training en opvoeding (aangeleerd gedrag dus). Maar dat verandert dus niet de persoonlijkheid en bij een andere eigenaar kan die persoonlijkheid zo weer naar boven komen.

Omdat die persoonlijkheid mijn inziens toch in de genen zit...
En omdat niet ieder huidig paard automatisch op de vlucht slaat bij gevaar als het geen hengst is...

Blijf dus bij datgene waar het omgaat: de persoonlijkheid wordt niet beinvloed door al of niet hengstzijn. Wel kan het gedrag door hormonen heftiger zijn.

*hoezo eigenwijs* hihi.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:07

Niet ieder huidig paard slaat nu op de vlucht nee, omdat ze eeuwen doorgefokt zijn en in gevangenschap gehouden worden.

Zet die doodbrave, bomproove koudbloeden maar eens in een koppel in een natuurgebied waar grote carnivoren leven (wolven, leeuwen, beren enz), na een week is de ene helft voer en de andere helft ineens wel schrikkerig en vertoont ineens wel vluchtgedrag. Waarom? Omdat ze het zich dan niet kunnen permiteren om te blijven staan of na 3 meter weer om te draaien.

Ik ben van mening dat de persoonlijkheid wel beinvloed wordt door het hengst zijn, ik heb genoeg hengsten en ruinen gekend om dat met zekerheid te kunnen zeggen.