[AR] Stang zonder ketting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Re: Stang zonder ketting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:24

Vanessa schreef:
http://gallery.photo.net/photo/6371087-md.jpg

Verschrikkelijke foto dit!
Ik heb niet zo'n verstand van stangen, maar op dit plaatje lijkt de ketting ook niet zo vriendelijk. Hij lijkt de kin bijna af te knellen zo hard wordt er aan getrokken!

Hier ben ik het wel mee eens...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:35

horselove154 schreef:
Vanessa schreef:
http://gallery.photo.net/photo/6371087-md.jpg

Verschrikkelijke foto dit!
Ik heb niet zo'n verstand van stangen, maar op dit plaatje lijkt de ketting ook niet zo vriendelijk. Hij lijkt de kin bijna af te knellen zo hard wordt er aan getrokken!

Hier ben ik het wel mee eens...

Ik heb het er inderdaad mee eens dat deze foto geen fijn beeld geeft; de kinketting wordt inderdaad érg strak getrokken. Waarom die strak trekt? Omdat het bit anders nóg meer doorslaat en het paard nóg meer in zijn mond wordt gerukt. Natuurlijk zijn beiden onprettig voor het paard, maar de kinketting begrenst het bit wel.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:51

Oké, Maar ik vraag me af of je kinkettingen ook los kunt kopen??
De kinketting is er namelijk niet afgehaald door ons..
Maar de eigenaar heeft het hoofdstel uitgeleend en toen hij het
terug kreeg was de ketting er af...

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:55

Ja, ik zag ze bij divoza vanaf 6 euro ofzo

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 10:57

Pikeur schreef:
Ja, ik zag ze bij divoza vanaf 6 euro ofzo

Oké, en waar is divoza ongeveer??
Zou het in elke paarden winkel te vinden zijn??

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 10:59

www.divoza.nl

Maar ik denk dat elke (betere?) paardenwinkel ze wel heeft liggen ja Ja

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 11:29

JoyCiej007 schreef:
Ik heb het er inderdaad mee eens dat deze foto geen fijn beeld geeft; de kinketting wordt inderdaad érg strak getrokken. Waarom die strak trekt? Omdat het bit anders nóg meer doorslaat en het paard nóg meer in zijn mond wordt gerukt. Natuurlijk zijn beiden onprettig voor het paard, maar de kinketting begrenst het bit wel.

Ok, dus hier zou zo'n rubber om de ketting weer een oplossing zijn. Kom ik weer op de vraag waarom deze ketting niet gewoon een riempje kan zijn?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:05

Ja hoor, je kunt ze overal los kopen, anders heb ik nog wel een smalle over liggen volgens mij...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 12:34

ook via internet kun je ze overal kopen.
Kijk wel naar het soort wat je graag wil hebben: je hebt met hele grove schakels, maar dat vind ik zelf niet zo fijn. Ook met dunne schakels, en dan enkel of 'dubbel', dat de schakeltjes elkaar iets overlappen. Deze laatste vind ikzelf het fijnste.

Er zijn inderdaad ook simpele rubbertjes te koop (voor een euro of 2) die je om de ketting heen kan doen, of zelfs gel-onderleggertjes, die koop je meestal voor rond de 8 euro, bij www.nickyskeet.nl voor €6,= :
Afbeelding

@ Vanessa: waarom het een (halve) ketting moet zijn en niet volledig een riempje, dat weet ik ook niet precies, maar daar zal vast een reden voor zijn, bijv. ivm. de hefboomwerking.

Je hebt wel kinkettingen die half bestaan uit een leertje, en half uit een ketting, bij www.nickyskeet.nl bijvoorbeeld, voor €10,70:
Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 18:11

die zal je alleen niet passend krijgen. Dit zijn curbchains, die gebruikt worden bij het western rijden en zijn zodoende dus ook in de quartermaat verkrijgbaar en zeer beperkt te verstellen ten opzichte van een normale kinketting. Ik zie trouwens niet in waarom er naar allemaal zachtere dingen gezocht moet worden. Gewoon normaal mee rijden en geen ruk en pluk werk, dan geeft een ketting helemaal niks

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:16

Oké bedankt voor jullie adviezen!
Ik zal eens rond gaan kijken!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:18

ehm, ik vind zachte dingen ook onzin (net als bontjes ohz. e.d.) maar helaas heb ik dus wel een pony die overgevoelig is en overal wondjes van krijgt. En nee, dan ruk en pluk ik niet in de mond.
Ze had een wondje van de kinketting, en zelfs een snij-wondje van het sperriempje. prima passend schofttuig veroorzaakt wondjes, wondjes bij de singel, soms zelfs wondjes van de broek.

En dat alles met een passend tuig dat ontzettend soepel is en méer dan goed van kwaliteit. dus ja, ik gebruik (tegen mijn principes) wel een rubbertje en liefst een gelbeschermer. verder borst- en schoftbeschermer en dan moet ik ook maar zo'n gel-ding kopen voor om de singel heen, want een dikke, zachte soort 'sok' om de singel werkt al niet meer goed genoeg.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:35

JoyCiej007 schreef:
ehm, ik vind zachte dingen ook onzin (net als bontjes ohz. e.d.) maar helaas heb ik dus wel een pony die overgevoelig is en overal wondjes van krijgt. En nee, dan ruk en pluk ik niet in de mond.
Ze had een wondje van de kinketting, en zelfs een snij-wondje van het sperriempje. prima passend schofttuig veroorzaakt wondjes, wondjes bij de singel, soms zelfs wondjes van de broek.

En dat alles met een passend tuig dat ontzettend soepel is en méer dan goed van kwaliteit. dus ja, ik gebruik (tegen mijn principes) wel een rubbertje en liefst een gelbeschermer. verder borst- en schoftbeschermer en dan moet ik ook maar zo'n gel-ding kopen voor om de singel heen, want een dikke, zachte soort 'sok' om de singel werkt al niet meer goed genoeg.

Goed dat je bescherming geeft!
Maar als de pony wondjes krijgt van het tuig kan het toch ook betekenen dat het TOCH niet helemaal past??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 19:44

hoeft niet, wij hebben op de manege ook een pony met een heel teer huidje, als je er bij wijze van maar naar kijkt ligt die al open

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:48

stef schreef:
hoeft niet, wij hebben op de manege ook een pony met een heel teer huidje, als je er bij wijze van maar naar kijkt ligt die al open

Oeie, dat is wel lastig...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 21:11

horselove154 schreef:
JoyCiej007 schreef:

Goed dat je bescherming geeft!
Maar als de pony wondjes krijgt van het tuig kan het toch ook betekenen dat het TOCH niet helemaal past??

Geloof mij nou maar, dat beest krijgt werkelijk óveral wondjes van, echt dat is ongelofelijk irritant. Ik kan zelf toch al wel heel aardig beoordelen of mentuig past of niet, en als er zelfs tuigenmakers naar gekeken hebben en ook bevestigen dat het past, tsja dan houd ik het maar op een overgevoelige pony. 't is maar goed dat ik geen dekens voor haar heb, behalve een zweetdeken, maar als die met deken zou staan zou ik óók overal bontjes e.d. aan moeten plakken.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:01

JoyCiej007: Ik geloof je ook!!
IK vroeg me het gewoon af!!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:07

Volgens mij heb ik met koetsiersbewijs zoiets geleerd dat als je de kinketting niet gebruikt, dat dat hele ding dan geen werking heeft. Dan is de hefboomwerking er toch af? En als ik met het men hoofdstel de kinketting nog los heb kan ik het bit een stuk draaien zonder dat ze ook maar iets doet.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 09:30

silfie35 schreef:
Volgens mij heb ik met koetsiersbewijs zoiets geleerd dat als je de kinketting niet gebruikt, dat dat hele ding dan geen werking heeft. Dan is de hefboomwerking er toch af? En als ik met het men hoofdstel de kinketting nog los heb kan ik het bit een stuk draaien zonder dat ze ook maar iets doet.

Dat zou kunnen ja..

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 20:11

Als je geen kinketting gebruikt en je zou in de eerste sleuf mennen dan trek je het bit op naar de kiezen en dat vinden ze niet prettig.
Maar je kunt dus ook gewoon in de bril rijden, dan heeft de kinketting geen functie meer en zou je het er ook af kunnen laten.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 20:44

BlackDevils schreef:
Als je geen kinketting gebruikt en je zou in de eerste sleuf mennen dan trek je het bit op naar de kiezen en dat vinden ze niet prettig.
Maar je kunt dus ook gewoon in de bril rijden, dan heeft de kinketting geen functie meer en zou je het er ook af kunnen laten.

Oké, ik zal gewoon in de bril rijden!
(dat deed ik al...)