Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
SuuZzel schreef:Gewoon tikje/kriebeltje links of rechts met de zweep, voorkomt dat een paard te veel naar links of rechts gaat. Je kunt hem door de zweep ook juist meer naar 1 kant "duwen", wat je wilt.
Als je paard niet voldoende reageert op stemhulpen zou ik er niet eens mee gaan mennen buiten.
Napie schreef:Jij hebt een uitzonderlijk paard die waarschijnlijk nederlands/fries verstaat en nooit een stap verkeerd doet. Ik kan over het algemeen mijn pony's ook goed onder controle houden met mijn stem maar er zijn in de tien jaar dat ik nu men toch een aantal situaties geweest dat ik echt blij was met mijn zweep. Dan kan ik He of Ho roepen wat ik wil.
Napie schreef:Juist. De normale zweephouding is de zweep in de rechterhard en wijzend naar links. De slag zit dus aan de linkerkant (verkeerskant) van de pony. Je kan de pony begrenzen als er bijvoorbeeld een auto aankomt door de zweep tegen de pony aan te leggen (op de plek waar onder het zadel je been ligt) Als je de zweep altijd in de hand houd kan je direkt ingrijpen als je pony een sprong zijwaarts doet. Moet je hem dan nog uit de koker pakken dan zit je al op een auto of in de sloot.
Wanneer je pony slecht wilt inbuigen in de wending dan kan je hem met de zweep ondersteunen aan de kant waar hij naar toe moet buigen. Hij buigt dan als het ware om je zweep heen.
Stemhulpen zijn leuk maar helpen over het algemeen niet in noodgevallen. Wat als je paard opzij springt... wat roep je dan? Spring terug? Of als hij plotseling achteruit weg loopt voor iets en je kar begint te scharen of gaat richting de sloot? Je kan dan praten als Brugman maar een ferme tik heeft meer en sneller effect. Het is voor de veiligheid van jou en de paard.
In tweespan hebben stemhulpen trouwens ook niet echt effect. Soms moet 1 pony net wat worden bij getikt. Ook 1 pony belonen kan prima met de zweep dmv een kriebeletje op zijn kont.
And last but not least: het zijn ook prima vliegenjagers
Billy schreef:Horselove, ik vind het een beetje griezelig als je mennen moet leren van internet.
Het lijkt me verstandiger om een mencursus te volgen.
Mag ik vragen of je een ervaren iemand hebt die je helpt en een ervaren menpaard?
Billy schreef:Als ik jouw vragen zo lees lijkt me dat best gevaarlijk eigenlijk.......
)