[AR] Men je met of zonder zweep??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horselove154

Re: Men je met of zonder zweep??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 17:16

[/quote] Ehm.. Mennen zonder dat je paard/pony reageert op je stem lijkt me niet heel handig..
Mep je hem in draf dan?
Ik heb ook altijd een zweep bij me.. Belonen en begrenzen..[/quote]

De meeste reageren niet voldoende op stemhulpen... Vandaar de zweep..
En waarom is er NIEMAND die mij kan uitleggen hoe je moet begrenzen vanaf de bok???

SuuZzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:19

Gewoon tikje/kriebeltje links of rechts met de zweep, voorkomt dat een paard te veel naar links of rechts gaat. Je kunt hem door de zweep ook juist meer naar 1 kant "duwen", wat je wilt.
Als je paard niet voldoende reageert op stemhulpen zou ik er niet eens mee gaan mennen buiten.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 17:22

SuuZzel schreef:
Gewoon tikje/kriebeltje links of rechts met de zweep, voorkomt dat een paard te veel naar links of rechts gaat. Je kunt hem door de zweep ook juist meer naar 1 kant "duwen", wat je wilt.
Als je paard niet voldoende reageert op stemhulpen zou ik er niet eens mee gaan mennen buiten.

Dankjewel! Dat is duidelijk... Nu snap ik het tenminste...
Nog 1 klein vraagje..
Je moet dus de zweep houden aan de kant dat het paard/pony NIET naar toe mag??

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:28

Volgens mij hou je hem meestal aan de linkerkant van je paard. Is meestal ook de kant waar de auto's voorbij komen.

SuuZzel je hebt wel gelijk dat je paard/pony op je stem moet reageren, maar in sommige situaties luistert je paard niet Wil niet/kan niet of andere reden en dan is de zweep wel handig om even dat extra "zetje" te geven. Zoals ik al eerder noemde als hij/zij in het verkeer in een keer de rem erop zet, maakt even niet uit om watvoor reden, dan is het toch wel handig dat je je zweep bij je hebt om ongelukken te voorkomen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:32

Juist. De normale zweephouding is de zweep in de rechterhard en wijzend naar links. De slag zit dus aan de linkerkant (verkeerskant) van de pony. Je kan de pony begrenzen als er bijvoorbeeld een auto aankomt door de zweep tegen de pony aan te leggen (op de plek waar onder het zadel je been ligt) Als je de zweep altijd in de hand houd kan je direkt ingrijpen als je pony een sprong zijwaarts doet. Moet je hem dan nog uit de koker pakken dan zit je al op een auto of in de sloot.
Wanneer je pony slecht wilt inbuigen in de wending dan kan je hem met de zweep ondersteunen aan de kant waar hij naar toe moet buigen. Hij buigt dan als het ware om je zweep heen.

Stemhulpen zijn leuk maar helpen over het algemeen niet in noodgevallen. Wat als je paard opzij springt... wat roep je dan? Spring terug? Of als hij plotseling achteruit weg loopt voor iets en je kar begint te scharen of gaat richting de sloot? Je kan dan praten als Brugman maar een ferme tik heeft meer en sneller effect. Het is voor de veiligheid van jou en de paard.

In tweespan hebben stemhulpen trouwens ook niet echt effect. Soms moet 1 pony net wat worden bij getikt. Ook 1 pony belonen kan prima met de zweep dmv een kriebeletje op zijn kont.

And last but not least: het zijn ook prima vliegenjagers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:03

als ze opzij springt heb je aan een zweep imo ook niets.. als je ziet dat ze gaan twijfelen, dan roep je: Éh! of kom op! nou hebben wij een 19 jarige voor de kar, die eigenlijk nergens van op kijkt, soms twijfelt ze wel even, maar een eh! kom op! is dan genoeg.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:18

Jij hebt een uitzonderlijk paard die waarschijnlijk nederlands/fries verstaat en nooit een stap verkeerd doet. Ik kan over het algemeen mijn pony's ook goed onder controle houden met mijn stem maar er zijn in de tien jaar dat ik nu men toch een aantal situaties geweest dat ik echt blij was met mijn zweep. Dan kan ik He of Ho roepen wat ik wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 18:35

Napie schreef:
Jij hebt een uitzonderlijk paard die waarschijnlijk nederlands/fries verstaat en nooit een stap verkeerd doet. Ik kan over het algemeen mijn pony's ook goed onder controle houden met mijn stem maar er zijn in de tien jaar dat ik nu men toch een aantal situaties geweest dat ik echt blij was met mijn zweep. Dan kan ik He of Ho roepen wat ik wil.

sarcastisch?
het is btw niet mijn paard, maar die van mijn staleigenaar, hij neemt geen zweep mee, dus ik heb dan ook geen zweep. gaat prima zo, en nee, ze zet niet vaak een stap verkeerd. kijkt hooguit een beetje.

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:16

Napie schreef:
Juist. De normale zweephouding is de zweep in de rechterhard en wijzend naar links. De slag zit dus aan de linkerkant (verkeerskant) van de pony. Je kan de pony begrenzen als er bijvoorbeeld een auto aankomt door de zweep tegen de pony aan te leggen (op de plek waar onder het zadel je been ligt) Als je de zweep altijd in de hand houd kan je direkt ingrijpen als je pony een sprong zijwaarts doet. Moet je hem dan nog uit de koker pakken dan zit je al op een auto of in de sloot.
Wanneer je pony slecht wilt inbuigen in de wending dan kan je hem met de zweep ondersteunen aan de kant waar hij naar toe moet buigen. Hij buigt dan als het ware om je zweep heen.

Stemhulpen zijn leuk maar helpen over het algemeen niet in noodgevallen. Wat als je paard opzij springt... wat roep je dan? Spring terug? Of als hij plotseling achteruit weg loopt voor iets en je kar begint te scharen of gaat richting de sloot? Je kan dan praten als Brugman maar een ferme tik heeft meer en sneller effect. Het is voor de veiligheid van jou en de paard.

In tweespan hebben stemhulpen trouwens ook niet echt effect. Soms moet 1 pony net wat worden bij getikt. Ook 1 pony belonen kan prima met de zweep dmv een kriebeletje op zijn kont.

And last but not least: het zijn ook prima vliegenjagers

Heel erg bedankt voor je (zeer duidelijke en uitgebreide) uitleg!!
Daar kan ik iets mee...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 20:58

Horselove, ik vind het een beetje griezelig als je mennen moet leren van internet.
Het lijkt me verstandiger om een mencursus te volgen.
Mag ik vragen of je een ervaren iemand hebt die je helpt en een ervaren menpaard?

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 08:48

Billy schreef:
Horselove, ik vind het een beetje griezelig als je mennen moet leren van internet.
Het lijkt me verstandiger om een mencursus te volgen.
Mag ik vragen of je een ervaren iemand hebt die je helpt en een ervaren menpaard?

De eigenaar van mijn verzorgpony's helpt me!
1 pony is wel al ervaren (maar momenteel staat ze niet voor de sulky vanwege haar veulen!)
en een andere pony is nog niet ervaren...
Ook men in af en toe met zijn haflinger!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:59

Als ik jouw vragen zo lees lijkt me dat best gevaarlijk eigenlijk.......

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 12:04

Billy schreef:
Als ik jouw vragen zo lees lijkt me dat best gevaarlijk eigenlijk.......

Waarom gevaarlijk??
Omdat ik er (nog) niet veel over weet en ik dingen vraag!
Momenteel men ik niet!!

Ik verzorg 4 pony's, 1 kan niet vanwege veulen, de ander is nog niet beleerd en de andere 2 zijn te jong.. Dus ik vraag dingen zodat ik weer wat bij leer over mennen!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:14

Mennen leer je niet vanaf internet, dat leer je in de praktijk onder begeleiding van een ervaren menner, met een ervaren paard.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:31

Maar is het zo'n probleem om iets te vragen?
meer mensen weten meer dan 1 hé..
Ik denk niet dat ze zomaar op de kar stapt iemand met een beetje verstand stapt erop met begeleiding.
Maar tips vragen is nooit fout. (moeten natuurlijk wel de juiste tips zijn Clown )

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:38

Ik heb al genoeg meegemaakt, hier op bokt, en ook daarbuiten, dat mensen zonder enige kennis en ervaring een jong paard gaan beleren want mennen is immers zo gemakkelijk.....

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:42

Maar ze schrijft toch dat iemand haar helpt?
En miss heb ik er overheen gelezen maar waar staat dat ze een paard gaat beleren??
En iedereen moet het lerem, liever op de leuke manier.
Maar soms gaat het ook op de minder leuke manier, en dan bedoel ik dat er ongelukken gebeuren.. niet leuk maar het kan natuurlijk gebeuren..

Marive

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:50

Met, maar ik men nog niet zo heel lang, dus ik ben nog een beetje aan het oefenen om hem echt goed te gebruiken. Ik weet wel waarvoor, maar mijn pony reageert heel erg op de zweep dus dan wordt het wat moeilijker om haar bijvoorbeeld te belonen met de zweep. Maar ik rijd wel altijd met zweep. Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 17:48

Dank voor jullie reacties!!
En ik ga geen pony's opleren zonder hulp...
Lijkt me vrij logisch...