'zwaardere' boomloze ruiters helppp!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chrisss

Re: 'zwaardere' boomloze ruiters helppp!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:09

Kuggur schreef:
Chrisss schreef:
De drukverdeling van een zadel moet goed en gelijkmatig zijn. Dan maakt het niet uit of je een boomlooszadel of zadel met boom hebt. Met een boomlooszadel is het wel heel erg belangrijk dat je een speciaal hiervoor ontworpen pad gebruikt, want de ruggegraat moet ten alle tijden vrij blijven.

Kort en simpel: onzin.

Hoe bedoel je onzin?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:38

Het is onzin dat het voor de drukverdeling van een zadel niet uitmaakt of het zadel boomloos is of niet. Een boomloos zadel levert per definitie minder drukverdeling.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:51

Ok. Verschillen we daarin dus van mening. Maar dat geeft niet. Respecteer ieders mening en sta er ook voor open.

Waarom vind jij dat een boomlooszadel per definitie minder drukverdeling levert?

Ik weet niet anders dan dat de drukverdeling gelijkmatig en verspreidt moet zijn, dus niet teveel druk op een bepaalde plaats, maar gelijkmatig over het dragende gedeelte van het zadel. Het maakt dan dus niet uit om wat voor zadel of het gaat, het belangrijkste is dat het zadel goed moet liggen (ongeacht of het een boomloos of zadel met boom is).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:03

Ik ben niet van plan hier een hoofdstuk basis natuurkunde te gaan schrijven, bestudeer deze materie maar eens wat beter zou ik zeggen.
Begin eens te mediteren over wat een boom is, wat voor funktie die heeft,en wat voor consequenties de afwezigheid van deze funktie heeft. Misschien gaat er een lichtje branden.
Oh ja, als iemand met naaldhakken over je rug loopt, wat heb je er dan liever tussen, een lap schuimrubber of een houten plank? Volgens jou maakt dat niet uit....
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 05-08-08 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:14

Hou het er maar op dat we hierin dus van mening verschillen...
Wil er verder ook niet op in gaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:18

Inderdaad, je zou eens wat nieuws kunnen leren, brrr....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:55

Met dat voorbeeld :

Doe mij dan maar dat schuimrubber , die harde plank raakt me maar op een paar plaatsen , en met dat schuimrubber wordt het zelfs een prettige massage met die naaldhakken , want die voelen dan helemaal niet scherp meer aan Tong uitsteken

Maar goed , zitbeenknobbels zijn geen naaldhakken , dus dat is al een onzinvergelijking.

Vervolgens zijn boomzadels alleen in theorie zo perfect in hun drukverdeling , in de praktijk loop je tegen enorm veel problemen en onzekerheden op.

Elke rug heeft op elke vierkante cm een eigen specifieke ronding , en alleen als de boom perfect aansluit , in evenwicht ligt , de ruiter precies recht erin zit (!) en de kussens ook helemaal goed gevormd zijn , DAN heb je een mooie drukverdeling. Tot het paard gaat bewegen want dan gaan de rug en spieren opbollen , heb je te maken met buigingen en bewegingen... en de boom blijft hetzelfde.

Dus ALS hij al elke vierkante cm in stilstand perfect volgt (wat al heel lastig voor elkaar te krijgen is en waar je eigenlijk alleen met een professionele drukmeting op DAT moment zekerheid van kunt hebben....een maand later kan het weer anders zijn.....)

Zelfs DAN heb je nog te maken met het verschil tussen een stilstaand paard en een bewegend paard.

Zit je netjes in evenwicht op een boomloze dan verdeel je je gewicht over je billen , bovenbenen en beugels. Dat is een flinke oppervlakte. En het is "soepel" gewicht : je lijf beweegt mee met het lijf van het paard. Een doorsnee boom niet. Zit je niet goed in evenwicht dan zal een boomloze dat over het algemeen sneller bestraffen zodat je extra gestimuleerd wordt om er wat aan te doen. Zit je bij een boomzadel niet in evenwicht dan komt er ook verkeerde druk op de boom terecht...en is je theoretische perfecte drukverdeling (ALS je die al had....) ook weg.

Ga je lichtrijden en sta je daarbij met vele kilo's in de beugels dan komt dat gewicht op de beugelophanging terecht. Dat is bij elk zadel zo , boom of boomloos. Bij boomloos komt het dan nog achter de schoft terecht waar de rug sterk is , bij een boomzadel zie je vaak dat de meeste druk op de voorkant van het zadel terechtkomt en dan op en direct naast de schoft....krijg je van die fijne ingevallen schoften met spieratrofie van.

De meeste boomzadels zijn eigenlijk ook helemaal niet geschikt om mee licht te rijden !

Rij je netjes licht vanuit je heupen ipv. dat je jezelf omhoog duwt vanuit de beugels , dan krijg je echt geen bizarre druk Lachen

Boomzadels kunnen prima resultaten geven , maar ook enorm veel problemen. De waslijst van problemen die je met boomzadels kunt krijgen is veel langer dan die van boomloos....

Geen van beiden is troep of perfect , ze hebben beiden hun voor- en nadelen. Net als elk type / model zadel , alles heeft voors en tegens en de juiste keus is voor iedere combinatie anders.

Maar dat kortzichtige gezeur over naaldhakken en hoe geweldig veel beter boomzadels zijn....pfffft. Dat is gewoon niet realistisch.
De meeste boomzadels komen echt niet op mijn paardje hoor omdat ze alleen maar nadelen hebben tov. boomloos.

Maargoed dat mag ieder voor zich bepalen Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:56

je hebt ook nog kussens onder je boom zitten Pling
die fungeren als een soort schokdempers, en vangen ook kleine pasverschillen op.
vergelijk dan liever met naaldhakken op schuimrubber tov. op schuimrubber met een plank erop.
en nee, zitbeenknobbels en de ophangpunten van je stijgbeugels zijn gelukkig minder scherp dan naaldhakken, maar de vergelijking zorgt ervoor dat je je er iets kan bij voorstellen.

met een goed passend boomzadel zit het grootste deel van het gewicht op de boom, waardoor dat gewicht verdeeld wordt over de hele oppervlakte van de boom.
je bovenbenen vangen hier ook een deel van het gewicht op, dus dat maakt geen verschil.
en het gewicht dat op je beugels zit, zit eigenlijk op de ophangpunten van de beugels, dus weer op een klein punt bovenaan de rug, wat zonder boom weer niet verdeeld wordt over de rug.
zadels die een beugelophanging hebben die te ver naar voren zit, zijn per definitie al slecht, omdat ze je in stoelzit stimuleren.

een in evenwicht zittende ruiter op een boomzadel, en een niet in evenwicht zittende ruiter op een slecht passend boomzadel is trouwens ook een onzinvergelijking.

boom en boomloos hebben allebei voor- en nadelen.
of de voordelen van elk type opwegen tegen de nadelen, moet ieder voor zich uitmaken.
maar in het geval van een zware ruiter, geven zelfs fabrikanten van boomloze zadels aan dat dit geen goed idee is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 18:05

Kuggur schreef:
IndianLady schreef:
Ik ben ook een forse barefootrijder. Mijn fjord heeft nergens last van, is vorig jaar gekraakt en het zadel lag toen prima. Heb inmiddels wel dikkere inlagers gekocht omdat de oude aan vervanging toe waren.

Je fjord had nergens last van, maar is wél gekraakt...Preventieve osteopathie of zo?

Terug on topic, ik ben niet speciaal vóór of tegen boomloze zadels, maar feit is dat ze hun beperkingen hebben. In jouw geval zou ik een goed passend boomzadel zoeken , met 95 kg heb je drukverdeling nodig die een boomloos zadel je onmogelijk kan bieden.

Ik liet mn fjord kraken op aanraden van mn tandarts (paardentandarts Clown) en nav een reading. De ostheopaat zei dat het niet aan het zadel lag en ook niet rijtechnisch was. Hij zat al veel langer vast (oa door trailergebruik wat hij bij mij nooit meegemaakt heeft), maar daar had ik geen verstand van. Ik ben blij dat ik het gedaan heb en zal het zeker vaker laten doen.

Mn fjord had en heeft geen last van het zadel, misschien dat ik dat beter kunnen typen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:02

pmarena schreef:
Maar dat kortzichtige gezeur over naaldhakken en hoe geweldig veel beter boomzadels zijn....pfffft. Dat is gewoon niet realistisch.
De meeste boomzadels komen echt niet op mijn paardje hoor omdat ze alleen maar nadelen hebben tov. boomloos.

Begrijpend lezen is ook een kunst...
Ten eerste het voorbeeld was om een bepaald natuurkundig principe te illustreren, niets "kortzichtig" aan. Fojoe heeft het wél begrepen, en legt het zelfs nog wat uitgebreider voor je uit.
Ten tweede schrijf ik nergens dat boomzadels zo "geweldig" zouden zijn, sterker nog in mijn eerste post geef ik duidelijk aan niet voor of tegen boomloos te zijn. Stupide hokjesdenken, als je kritiek levert op boomloos, ben je er meteen tegen en vind je dus boomzadels geweldig... Slapen
Boomloze zadels hebben zeker hun plaats, maar niet als dagelijks zadel voor een ruiter van 90kg.
Beweren dat "de meeste" boomzadels alleen maar nadelen hebben t.o.v. boomloos is een bewering gespeend van iedere logica, (uiteraard) zonder enige onderbouwing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:05

Tsja , dat is dan gewoon een kwestie van verschillende visies , want ik heb het volgens mij redelijk onderbouwd uitgelegd.

De mensen die uiteindelijk toch kiezen voor een boomzadel , geloven oprecht dat dat boomzadelidd. zal helpen om de druk goed te verdelen.

De mensen die kiezen voor boomloos geloven daar NIET in , omdat ze er niet op vertrouwen dat zo'n boom (en kussens , waarbij ook nog eens vanalles fout kan gaan) inderdaad het paardelijf perfect volgen zonder te knellen , en het overal perfect in evenwicht ligt tijdens elke situatie.

Het is maar net waar je vertrouwen in hebt. Ik heb persoonlijk meer vertrouwen in m'n eigen lichaam als drukverdeler , dan zo'n zadelboompje. Maar een ander vertrouwd meer op die boom , en dan moet je dat ook gewoon doen.

Wat dat betreft zal toch nooit iedereen het eens worden Lachen

Nog 2 puntjes : ik zal nergens een in evenwicht zittende ruiter op boomloos vergelijken met een niet in evenwicht zittende ruiter op een boomzadel , want dat is onzinnig. In beide gevallen is het namelijk niet goed voor je drukverdeling. Maar bij boomloos heb je dan nog het voordeel dat je meer gestimuleerd wordt om eraan te werken , en je ook makkelijker de bewegingen goed leert volgen omdat je de rug en bewegingen van het paard beter voelt.

Pro-boom mensen roepen altijd dat mensen met een slecht evenwicht beter op een boomzadel kunnen gaan zitten , en dat is gewoon onzin.

Stel dat er op mijn paardje een zwaardere ruiter zou moeten rijden dan zou ik absoluut kiezen voor een boomloos zadel.

Om de simpele reden dat je daarbij veel minder kans hebt op oncomfortabele dingen dan bij een boomzadel.

Zet maar eens flink gewicht op een boomzadel dat niet 100% lekker ligt...er kan gewoon zoveel fout gaan met een boom en kussens. De boom en kussens op zich , in verhouding tot elkaar , in verhouding tot het paard , in verhouding tot de ruiter enz. enz. enz. Het moet op zoveel punten PERFECT zijn wil het echt werken zoals het is theorie bedacht is.

Bij een boomloze heb je veel minder gedoe en hoef je alleen maar op te letten dat de zitting de juiste lengte heeft , de schoft vrij ligt , en je niet als een zak aardappels jezelf omhoog gaat hijsen in de stijgbeugels. Doe je dat wel dan krijg je puntbelasting. Maar dat krijg je in die situatie bij de meeste boomzadels ook , dus wat dat betreft zie ik geen reden waarom een boom dan beter zou zijn.... zie ik geen reden om die andere risicofactoren er ook nog eens bij te gaan nemen.

Ook ik geef duidelijk aan dat ik echt niet TEGEN boomzadels ben , dus je hoeft niet te doen alsof ik 1 of 1 of andere verblinde mafkees ben hoor Tong uitsteken

Wat dat betreft komt die begrijpend lezen opmerking meteen weer bij je terug.

Maargoed , misschien heb ik het wel zo neergeschreven dat het wat anders overkomt , die optie zal ik dan openhouden. Maar een goede lezer die ziet wel hoe ik het bedoel en betrekt niet alles op zichzelf.

Die naaldhakken is gewoon iets waar ik van spuug , zo'n ongelofelijk domme vergelijking die een paar jaar terug eens door Bit in het leven is geroepen en die mensen maar blijven na-kakelen terwijl het nergens op slaat.

Vergelijk je zitbeenknobbels met naaldhakken dan kun je een zadelboom vergelijken met een rechte plank op een paard leggen , en dat gaat gewoon voorbij aan wat het is , dat is TE overdreven en geen goed beginpunt voor een discussie.

Dat boomloos-zadel-verkopers vaak adviseren dat boomloos niet zo geschikt is voor zwaardere mensen als ze verwachten dat ze veel (zwaar) gaan lichtrijden , spreekt alleen maar in positieve zin voor die verkopers. Deden de boomzadel-verkopers maar hetzelfde.... maar helaas maken die er dankbaar gebruik van en rijden er veel zwaardere mensen rond op een boomzadel , dat niet 100% goed licht en door dat zwaardere gewicht nog eens extra knijpt / drukt / kantelt en NOG eens extra tijdens het lichtrijden.....terwijl de ruiter dan denkt dat hij de verstandigste keuze heeft gemaakt....

Bij zwaardere ruiters in het risico van drukplekken gewoon sowieso groter. Als een ruiter echt heel zwaar rijdt ook , is de kans dat er ooit een keer een drukplek gaat komen , erg groot.

Dan heb ik eerlijk gezegd ook liever dat dat met een ander merk gebeurd dan het zadel dat ik verkoop , want het zadel krijgt gegarandeerd de schuld.

Ook dat is een extra reden om mensen te waarschuwen. Degenen die er dan toch voor kiezen om met wat meer gewicht op een boomloze te gaan rijden , doen dat dan heel bewust en die rijden ook heel bewust ermee. En dan zie je dat het gewoon goed gaat. Dat is wat we willen , dat mensen bewust ermee aan de slag gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 10:53

Even back on-topic. Zou als ruiter met een maatje meer ook kiezen voor boomloos. Waarom?: ruiters met een maatje meer hebben meer zitvlees/oppervlak en geven van nature dus al een betere drukverdeling Vork .

Met de juiste maat zadel (zodat je niet op de cantel zit) en een goede pad lijkt mij dit een betere oplossing dan het risico nemen dat een boomzadel door training van je haf niet meer past en je met die extra kilo's op een paar knelpunten zit.

Zie het maar zo, jij kan met je bredere bovenbenen en zitvlak de druk heel mooi verdelen op een boomloos zadel. Je reserves dienen als natuurlijk gelpads/kussens die de bewegingen opvangen. Daarnast zal bij jou van het hierboven beschreven "naaldhakken verhaal" geen sprake zijn. Ik durf te wedden dat je door je grotere oppervlak (want dat is altijd beter als we het over de zadels zelf hebben) een betere drukverdeling geeft dan de gemiddelde ruiter op een boomloos zadel Bloos . Zolang de ruggengraag maar vrij blijft door een goede pad, je niet een te klein zadel koopt (op de pommel/cantel gaat zitten) of volop in de beugels gaat staan, denk ik dat boomloos prima voor jou zou kunnen werken.

PS. deze topic is absoluut niet sarcastisch bedoelt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:01

Juliette86 schreef:
Even back on-topic. Zou als ruiter met een maatje meer ook kiezen voor boomloos. Waarom?: ruiters met een maatje meer hebben meer zitvlees/oppervlak en geven van nature dus al een betere drukverdeling Vork .

Met de juiste maat zadel (zodat je niet op de cantel zit) en een goede pad lijkt mij dit een betere oplossing dan het risico nemen dat een boomzadel door training van je haf niet meer past en je met die extra kilo's op een paar knelpunten zit.

Zie het maar zo, jij kan met je bredere bovenbenen en zitvlak de druk heel mooi verdelen op een boomloos zadel. Je reserves dienen als natuurlijk gelpads/kussens die de bewegingen opvangen. Daarnast zal bij jou van het hierboven beschreven "naaldhakken verhaal" geen sprake zijn. Ik durf te wedden dat je door je grotere oppervlak (want dat is altijd beter als we het over de zadels zelf hebben) een betere drukverdeling geeft dan de gemiddelde ruiter op een boomloos zadel Bloos . Zolang de ruggengraag maar vrij blijft door een goede pad, je niet een te klein zadel koopt (op de pommel/cantel gaat zitten) of volop in de beugels gaat staan, denk ik dat boomloos prima voor jou zou kunnen werken.

Mag niet sarcastisch bedoelt zijn, ik heb toch hard moeten lachen om je redenatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:04

Kuggur schreef:
Juliette86 schreef:

Mag niet sarcastisch bedoelt zijn, ik heb toch hard moeten lachen om je redenatie.

Ik ook om de jouwe Haha! . Maar dit is geen wel of geen boomloos topic, dus op deze plaats geen discussie hierover.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 13:15

Heb al eerder aangegeven dat ik niet speciaal voor of tegen boomloos ben, dat ik moest lachen om de redenatie heeft daar niets mee te maken. In mijn met natuurkundige argumenten onderbouwde mening is een boomloos zadel niet een goede oplossing voor de topic starter, een 90 kg zware ruiter. Verder zijn er genoeg ruiters die een boomloos zadel beter bedient zijn dan met een boomloos zadel, maar zoals jezelf aangeeft, dit is niet de discussie, zwengel die dus ook niet aan.
Ik verlaat verder dit geleuter, het is moeilijk/onmogelijk met mensen te argumenteren die vinden dat de natuurwetten die in dit universum gelden voor hun achterwerk een uitzondering maken....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:18

Juist die natuurwetten wijzen je op de logische conclusie dat een boom helemaal niet zo ideaal is als de perfecte drukverdeler... maargoed daarin gaan we het denk ik toch niet eens worden , en dat hoeft ook niet. Gelukkig zijn er zoveel verschillende zadels te koop dat er voor elk wat wils te vinden is Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 18:53

en daar zijn wij weer mee bezig Haha!
half om half ..
een flexibele boom , wel vaste vork , met verwisselbare word de constructie te zwak Knipoog
met kussens maar dan wel type schuim (wel een degelijke uiteraard) en zo kort als mogelijk op paard

en zo is er voor iedereen wel iets Knipoog
de een is pro dit vanwege visie a de ander pro datr wegens visie b

de een dressuur de ander uurtjes weer een ander zweert bij spring of minimalistisch
de ander zweert weer bij skeggen

het heeft allemaal voor en nadelen

als je meer dan gemiddeld weegt vind ik het wel raadzaam om beter na te denken dan
een lichtgewichtje , ben zelf ook alles behalve een lichtgewichtje en denk dus ook goed na
over wat ik er op leg

denk over het gewicht van het zadel
over het dekje
het moet niet alleen goed liggen op je paard maar je
moet er zelf ook goed in zitten
ligt het perfect op je paard en je zit er zelf niet goed in
is dat ook weer voor je paard belastend ..

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:44

boomloos is wel een optie, maar het probleem ligt in de beugelriemen, die tijdens het lichtrijden met jou gewicht te scherp door het zadel heendrukken, bij een boomzadel word dit door de boom opgevangen, en nu snijden ze door de pad heen op de rug. in duidsland verkopen ze flexibele westernpads, van een soort kunststof die dat probleem evt zouden kunnen tegen gaan. zelf heb ik een hal\araab en een fjord, mijn verzorgster weegt 100 kg en rijd vnl op het westernzadel, en als het niet anders kan rijd ze wel op de barefoot, maar dan blijft ze stabiel doorzitten, waardoor je de drukplekken van de stijgbeugels voorkomt. maar bij een jong paard zou ik doorzitten ook weer niet willen adviseren. een goede western viltpad kan ook veel druk opvangen. succes

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:45

en nog iets, ik heb echt een maatje 1 op mijn haf liggen, en je hebt gelijk, voor mijn verzorgster past dat niet echt, maar ze heeft er geen hinder van. een maatje 2 zou voor mijn haf wel veel te groot zijn