24/7 weide zonder schuilstal slim bij eerste eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Re: 24/7 weide zonder schuilstal slim bij eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 12:59

Dani62 schreef:
Ramona_T schreef:
Mijn vriend zou dan die dagen voeren.
Maar ik ben nog aan het rondkijken zoals eerder gezegt.
En wie zegt dat ik een weitje wil huuren.

Als je je eigen weitje gaat huren, moet je dat al samen met iemand doen die ook een paard op de wei wil zetten óf er nog een paard bij kopen Tong uitsteken . Een paard alleen kan niet, dat is dierenmishandeling.

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal, ze staat er nóóit in, maar ik vind het wel belangrijk dat ie d'r staat, voor mijn eigen gemoedsrust.

Ik zeg toch ook dat ik dat niet vanplan ben.
En iedereen heeft het over rijden maar mischien denk ik wel over een jong paard.
Zinloose discusie.
Laat ik het dan zo vragen.
Wat vinden jullie van 24/7 weidegang?
Hebben jullie een schuilstal?
Ben je tevereden met hoe het nu gaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:03

Ehhh sorry dat ik het zeg hoor, maar ik zie weinig aanval maar heeeeel veel verdediging. Wat wil je nou eigenlijk horen?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 13:06

Gewoon meningen.
En geen meningen over mij maar over wat ik vraag.
Maar het was blijkbaar geen goed idee om de aanleiding te type.
Want ik weet nog lang niet wat ik wil.
Ik wil gewoon weten hoe anderen het heben gedaan.
Ik ben nog aan het kijken wat ik wil weide, pensionstal, manege enz.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:10

Nou zeg, ik typte het er gewoon bij voor de zekerheid om gewoon zoveel mogelijk info te geven. Hoe kan ik ruiken dat je het niet van plan bent Haha!? (We proberen alleen te helpen hoor.)

Goed, dan beantwoord ik wel gewoon je vragen...

24/7 weidegang is voor mij een must, (een paard hoort niet op stal, en nee dat zeg ik dus niet omdat ik denk dat jij je paard op stal ga zetten Knipoog geintje dus he.) Ik heb wel een schuilstal en ik vind dat dat ook moet, of iig een plek waar ze droog kunnen staan en 's zomers de schaduw op kunnen zoeken. En ja, ik ben tevreden zoals het nu gaat.

Beter Tong uitsteken ?

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:12

een paard kan best 24/7 dagen in de week buiten lopen alleen moet je er opletten dat het niet te blubberig wordt in de wintermaanden.
een schuilplek is wel belangrijk vind ik vooral als je paard ziek is of iets mankeer dan heb je een plekje waar je hem kan zetten zodat hij uit de wind en regen staat en niet nog zieker wordt.
maar hij kan goed zat buiten lopen het hele jaar.
een paard kan goed alleen staan er staan bij ons in de buurt veel paarden allen maar die hebben wel wat extra aandacht nodig.

je moet kritiek of meningen van andere niet zien aals aanvallen maar je moet eruit halen wat jouw het beste lijkt en niet zo verdedigent doen want anders moet je geen vraag stellen over weide 24/7 dagen per week SLIM BIJ EEN PAARD. dan krijg je altijd meningen van andere te horen. haal er gewoon uit wat jouw het beste lijkt. en ga niet op mensen in die kritiek geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:15

Ramona_T schreef:
Ik zeg toch ook dat ik dat niet vanplan ben.
En iedereen heeft het over rijden maar mischien denk ik wel over een jong paard.
Zinloose discusie.

Hallo??
Iedereen denkt met je mee en geeft je adviezen & tips.
In plaats van dat je dat op prijs stelt, reageer je zo? Verward

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:23

Ramona_T schreef:
Gewoon meningen.
En geen meningen over mij maar over wat ik vraag.
Maar het was blijkbaar geen goed idee om de aanleiding te type.
Want ik weet nog lang niet wat ik wil.
Ik wil gewoon weten hoe anderen het heben gedaan.
Ik ben nog aan het kijken wat ik wil weide, pensionstal, manege enz.

En die krijg je, zelfs nog goed onderbouwd ook van meerdere mensen. Niemand heeft een mening over jou maar geeft je heldere dingen om over na te denken en waar je echt heel goed je voordeel mee kan doen. De mensen hier hebben allemaal al langer een eigen paard en dus veel ervaring die ze gratis met je delen. Wat wil je nog meer zou ik denken als TS zijnde?? Verward

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:45

Edit: Laat maar ik begreep het verkeerd.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:19

Dees schreef:
Kan je dat alles niet verstrekken, dan ben je niet 'natuurlijk aan het paardhouden', dan ben je gewoon 'goedkoop aan het paardhouden'.

oh ja, absoluut Koe
wat dacht je van weidegrond kopen, omheinen, een schuilstal bouwen, bak aanleggen, allemaal gratis, toch?
vreemd, maar mijn 'goedkoop paardhouden' kost echt wel een stuk meer dan een pensionstal ...

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 10:29

Goedkoop paarden houden? Mijn weidegang kost me meer dan de stalling die ik eventueel daar om de hoek kon huren.. juistem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:05

fojoe schreef:
wat dacht je van weidegrond kopen, omheinen, een schuilstal bouwen, bak aanleggen, allemaal gratis, toch?
vreemd, maar mijn 'goedkoop paardhouden' kost echt wel een stuk meer dan een pensionstal ...

Vul maar aan met bijv. kunstmest, graszaad, kalk, bodemonderzoek, loonwerker, etc...
Allemaal graties. Knipoog

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:19

Ik wil toch ook nog even reageren, ookal is het topic al 2 weken oud

Ik heb 2 pony's het hele jaar door 24/7 buiten lopen. Eromheen lopen andere dag nog vele andere pony's dus genoeg contact. In de zomer lopen ze in een grote kudde.

S'winter moeten ze wel met 2, omdat de 1 nogal agressief is als het om hooi gaat en hij wilt mijn andere kleine beschermen.

Ze staan midden in de polder, veel wind dus en eigenlijk geen schuilopties. Het enige wat ze hebben is 2 vuilnisbakken naast elkaar, waarachter ze een beetje uit de wind staan.
In de vuilnisbakken zit altijd hooi, onderin zit een groot gat waar ze het hooi uit trekken. Dit gedaan zodat het hooi niet nat wordt, nat hooi aten ze niet goed meer op en dan lag het overal in de wei en werd het een grote puinhoop.

Ze hebben een schuilstal gehad, maar stonden er werkelijk nooit in, dat is dus iets wat je moet uitproberen. Ik ga niet meer betalen voor een stalling waar ze niet in willen staan.
Maar goedkoop houden? Nee! Qua stalling ben ik wel goedkoper af, maar ik geef ze niet zomara krachtvoer met veel suikers, eiwitten en troep!! Ik voor dudson & horell en dat kost me 20euro per zak! Ik heb het ook een hele winter zonder krachtvoer gedaan, maar mijn jaarling heeft zeker iets nodig. De andere niet, maar ik merk dat hij het wel beter doet met een beetje extra.

De ene kan absoluut niet op stal staan, die springt over de deur en indien de stal volledig dicht is rent hij rondjes (heel slecht dus in zo'n kleine stal).

Ik hou mijn paarden zo paardgericht mogelijk, ik weet dat je veel friezen niet 24/7 buiten moet zetten, die zijn daar vaak niet sterk genoeg voor.

Elk paard is gewoon anders!

Tevens is mijn wei gedraineerd en ligt vrij hoog. Er is werkelijk nooit bagger in mijn wei, ze hebben al1 natte hoefjes van het gras.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:10

Topic is een maand oud..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 22:17

Ramona_T schreef:
Laat ik het dan zo vragen.
Wat vinden jullie van 24/7 weidegang?
Hebben jullie een schuilstal?
Ben je tevereden met hoe het nu gaat?

Ik weet niet hoe je situatie nu is en of je al een paard hebt inmiddels?
Kan je even mijn situatie vertellen....

Ik heb sinds ruim 2 jaar mijn eigen jonkie, inmiddels is hij 4 jaar. Hij staat 24/7 buiten in een kudde (Shetlanders, een Fjord en overdag nog een oude Arabier/New Forest en soms nog wat zomerweidegangers) en dat gaat super. Geen schuilstal, wel bomen, struiken, riet, redelijk schoon water (weliswaar drinken ze uit de watertjes in dat natuurgebied), zoutblok en in de winter worden ze goed bijgevoerd (2x per dag wordt het ruwvoer aangevuld). Ik voer er zelf nog wat basisbrok bij, elke dag. Toezicht is er meerdere keren per dag, 's winters de hele dag (dan staan ze vooraan). Ik ben er ook dagelijks.

Ze staan op veengrond, wat erg drassig wordt bij nat weer. Rondom de voerplek ligt zand, wat een paar keer in de winter opnieuw gestort wordt. We mogen geen verhardingen maken of een schuilstal neerzetten. Ik pleit voor een afdak, maar daar willen ze nog niet echt aan. Ben er nog mee bezig. Nu doe ik bij extreem nat weer in de winter mijn paard een regendeken op. Overigens komt dit vrij weinig voor, hoor. Lachen

Mijn paard is heel gelukkig zo. Die wil niet op stal, haat het om opgesloten te staan. Hij krijgt een dikke wintervacht, dus in de winter is de training lichter. Nou is hij nog jong, dus sowieso heeft hij tot nu toe een zeer relaxt leven gehad. Haha!

Bij ziekte kan ik trouwens wel een box huren op onze stalling. Is twee keer voorgekomen bij blessures (hij had ooit een verrekking door het maken van een sliding in het land en bij een hoefzweer). Het is wel fijn een box bij de hand te hebben, mocht het nodig zijn, al hoewel mijn paard snel weer buiten stond, want hij trok het niet zo goed op stal. Ben heel erg tevreden, al kan het altijd nog beter. En feit is dat ikzelf de winters best afzien vind, maar mijn paard vind het prima zo. Lachen

Wat voor grondsoort hebben jullie daar eigenlijk? En heb je al een paard eigenlijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 07:50

omdat er toch nog op gereageerd wordt, doe ik het ook nog maar even. Hier in zweden is lang onderzoek gedaan naar het welzijn van paarden en daarop zijn de huidige regels/verplichtingen gebaseerd....
24/7 buiten heeft de voorkeur, mits het paard goed wordt bijgevoerd en een schuilstal heeft met voldoende plaats om droog te kunnen liggen (is hier dus verplicht in de wintermaanden waarbij ook nog minimale maten zijn aangegeven en dit wordt overal gecontroleerd door de dierenbescherming, die hier onderdeel van de overheid is)
In de zomer dient er schaduw te zijn en een paard mag niet alleen worden gehouden.
Overigens mag een paard hier ook niet 24/7 in de stal worden gehouden. Minimaal 6 uur per dag vrije beweging in paddock of wei is verplicht. (Zijn trouwens pas aangescherpte regels)

Zelf vind ik een schuilstal met droge ligplek, zeker in de winter, eigenlijk ook een must. Ik heb zelf twee shetten, een haflinger en een koudbloeddraver. Ze maken een stevige wintervacht aan, maar met al te bar weer schuilen ze toch ook graag (wind met regen, sneeuwstorm) en in natte tijden vinden ze het heerlijk om droog te liggen. De haflinger werd op een stal gehouden waar ´geen schuilstal op de wei was, maar een stal waar paarden snachts naar binnen konden (of bij slecht weer). Dat mag ook, alleen werden de paarden zelden binnengehaald, omdat ze niet graag binnen stonden en de wei vol bomen stond, met schuilmogelijkheden. Mij werd voorspeld dat de haf geen gebruik zou maken van de schuilstal omdat hij niet van stalling hield. Drie keer raden wie er nu het meeste gebruik van maakt.... Haha!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:27

liljebo schreef:
Overigens mag een paard hier ook niet 24/7 in de stal worden gehouden. Minimaal 6 uur per dag vrije beweging in paddock of wei is verplicht. (Zijn trouwens pas aangescherpte regels)

Wat goed! Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:29

Antheman schreef:
liljebo schreef:

Wat goed! Pling

Wouw! Zeg dat wel!
Vertel dat ook 'es in het "sportpaard topic" dat nu loopt. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:30

Liljebo, klinkt wel heel goed daar, hoor....
Het zou zo maar kunnen dat wij ooit naar Zweden emigreren en nu ik dit lees, zie ik dat helemaal wel zitten..... Ooit...... Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:31

Hahahaha, jaaaaaaaa, vertel dit eens in het sportpaardentopic, alsjeblieeeeeeeft????? Lachen

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:33

Hoezo zijn friezen niet sterk genoeg om 24/7 buiten te blijven? Diesel__? Wij hebben ook friezen aan huis, en die kunnen prima buiten blijven zonder schuilstal, ze gaan wel onder de bomen staan.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:34

Nadya schreef:
Hahahaha, jaaaaaaaa, vertel dit eens in het sportpaardentopic, alsjeblieeeeeeeft????? Lachen

Linkje? Knipoog

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:40

Jemig, dat topic neem je toch niet serieus, Joviban????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:41

Antheman schreef:
Dank je,

Dat soort topics zijn slecht voor EF en sla ik over Knipoog

Gelijk heb je. Haha!

Maar aan de andere kant misschien ook wel weer goed om je EF te ontwikkelen. Knipoog