Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Wildgirl schreef:dat er gelijk weer een tandarts bij zou moeten is wel weer wat overdreven; de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
Ik zou rustig beginnen met de dubbele longe over de rug.
Eventueel aan het halster; wat je ook kan doen is eens je paard met halster en bijzet los in de buitenbak zetten; reken maar dat hij dan niet achterover slaat oid
je kunt natuurlijk ook kiezen om geen bijzet te gebruiken
succes ermee
anneliesdj schreef:Hoe wil je een dubbele longe gebruiken bij een paard wat nog niet gewend is aan het bit? Dan kun je dus ook niet sturen en/of remmen, heeft een dubbele longe ook geen nut en zorgt alleen voor meer paniek.

Orange_peach schreef:waarom moet er ook per se meteen een bit in?
volgens het deel dat ik net heb gequote hebben personen die bitloos rijden dus gewoon geluk dat hun paard in de juiste richting loopt of stopt als zij dit willen? Hoe bestuur jij je paard vanop de grond ... gelukje dat hij de weg naar de wei kent?
ik ben het volledig eens met runningkawa!
x
anneliesdj schreef:Hoe wil je een dubbele longe gebruiken bij een paard wat nog niet gewend is aan het bit? Dan kun je dus ook niet sturen en/of remmen, heeft een dubbele longe ook geen nut en zorgt alleen voor meer paniek.
Los in de bak zetten vind ik dom advies, grote kans dat hij nog meer in paniek raakt omdat je bij hem weg gaat. Waarom zou hij dan ineens niet tegensputteren?
Dat dacht ik al. Hahahaha.anneliesdj schreef:Wildgirl schreef:dat er gelijk weer een tandarts bij zou moeten is wel weer wat overdreven; de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
Eventueel aan het halster; wat je ook kan doen is eens je paard met halster en bijzet los in de buitenbak zetten; reken maar dat hij dan niet achterover slaat oid
succes ermee
Een 4 jarige is aan het wisselen met de tanden dus zou heel goed kunnen dat er iets niet lekker zit.
Hoe wil je een dubbele longe gebruiken bij een paard wat nog niet gewend is aan het bit? Dan kun je dus ook niet sturen en/of remmen, heeft een dubbele longe ook geen nut en zorgt alleen voor meer paniek.
Los in de bak zetten vind ik dom advies, grote kans dat hij nog meer in paniek raakt omdat je bij hem weg gaat. Waarom zou hij dan ineens niet tegensputteren?
lotte002 schreef:Ellepel: De rede dat ik hem een beetje al aan de bijzet wil laten wennen is dat ie leerd
Om zn rug goed te gebruiken.
Wildgirl schreef:Wat ook al eerder gezegd werd: vaak kun je zelf al en hoop controleren qua haken en wolfstandjes.
Daarnaast kun je ook de dubbele longe aan de neusriem of het halster bevestigen en tja....hij zal toch ooit een keer een rem en een stuur moeten leren kennen.
Longeer anders in een afgezette cirkel; dat scheelt ook een hoop getrek.
En wat het dikgedrukte gedeelte betreft; ik had het niet over weggaan en op deze manier laat je je paard vrij in zijn bewegingen zodat het rustiger aan kan wennen.
Als het voelt dat het druk krijgt zal het vanzelf een andere houding aannemen zodat die druk minder wordt.
Ik ben altijd redelijk simpel in dit soort dingen; in tegenstelling tot de rest van bokt ben ik bang
anneliesdj schreef:Je snapt me niet. Ik ga ervanuit dat TS het paard een bit in heeft met longeren, ookal heeft ze dat niet en knoopt ze de bijzet aan het halster dan nog zal hij van een dubbele longe ook niet gediend zijn. Vind het dom om zoiets te gebruiken als een paard nog helemaal niet snapt dat hij links en rechts moet op eenzijdige druk en moet stoppen op gelijke druk. Doe je dat wel dan wordt het gewoon stom getrek om wie er het sterkste is en heb je uiteindelijk een paard met een trauma.
Van mij hoeft er echt geen bit en in ik heb helemaal niets gezegd over bitloos rijden, doe niet zo aangevallen.
Met runningkawa heb ik inmiddels via pb van gedachten gewisseld en volgens mij waren we het aardig eens.
lotte002 schreef:anneliesdj : de bijzet laat ik voor wat het is, we gaan eerst een halsverlenger oftwel elastiek proberen
lotte002 schreef:hallo
sinds een tijd heb ik een 4jarige (nog hengst).
hij is in omgang echt een schat van een paard is heel braaf.
hij is nog onbeleerd en kent alleen de longe (met zadel en hoofdstel).
nu zijn we sinds een week of 2 bezig met hem 'in te rijden'.
aan de longe is hij goed voorwaarst in alle 3 de gangen luisterd goed naar stemhulpen
maar zodra de bijzet er bij komt flipt ie helemaal.
we hebben al van alles geprobeert heb nu de langste bijzetteugel die ze in de ruitersport hadden
gehaald en die op alle 2 de kante op zn langst gezet.
er staat dan zogoed als geen druk op zn mn mond. maar dan nog wil
hij er niks van weten. met als gevolg en heel drama van steigeren en gek doen.
voor zijn eigen en onze veiligheid doen we dan de bijzet er weer af.
wie heefd hier ook ervaring mee of heefd tips.
(ps, zodra hij hellemaal van ons is word hij wel geruint.)
Wildgirl schreef:dat er gelijk weer een tandarts bij zou moeten is wel weer wat overdreven; de kans is groot dat het gewoon wat jonge paarden truucjes zijn.
succes ermee