Een paard liegt in geen enkele stroming, en wat hij je vertelt, ligt aan jezelf, ongeacht die stroming.
Heel veel in NH te beluisteren, is ook in oude dressuur handleidingen al te beluisteren -voor wie het horen wil.
Ook in iedere niet natural stromingen wordt je aangeraden om je in je paard te verdiepen en ernaar te luisteren, en voor de geinteresseerde is alleen al op internet heel veel aan onderzoek over paardengedrag voorhanden.
En dat er in andere stromingen geen misbruik van hulpmiddelen is... ik heb zo wel eens wat gezien, maar ik besef terdege dat dat gebruikersafhankelijk is.
Zoals bitten, sporen en zwepen uit zichzelf ook nog nooit een paard mishandeld hebben en gewoon hulpmiddelen zijn.
Ook in NH lopen lieden rond die 'verborgen agendas' hebben, die zoeken naar bewondering of ambities hebben. En die instelling werkt in iedere stroming een verminderde gevoeligheid voor de behoeften van het paard in de hand.
Overigens, als jij praat over 'geen kunstjes worden', dan vraag ik me dus weer af of je je weleens in de verschillende methoden van aanleren van gedrag verplaatst hebt. Mijn indruk van het materiaal dat ik op het net kan vinden, o.a. uitvoeringen van de patterns, is dat veel van Parelli van de betere circusdresseurs is overgenomen. Niks mis mee ook.
Al met al zie ik zeker de waarde van allerlei NH stromingen in, ook van Parelli(misschien begin ik wel met zon pakket omdat er een aantal dingen zijn die ik eruit denk te kunnen halen.

). Maar al dat buzzjargon, daar ben ik misschien pietsie te nuchter voor.
EDIT: plaatste ik deze post zonder de lap tekst van Liljebo gelezen te hebben, (lui

) maar ik moet zeggen dat ik me daar helemaal bij aan kan sluiten. Overigens liep de pony van de melkboer op het dorp vroeger (werkte nog echt met paard en kar) los naast de fiets mee naar de weide, na het werk. Door een druk dorp. Das pas savvy!)