juliaaa schreef:Nagini en sulelitha jullie hebben echt geen flauw idee waar jullie het over hebben. Ik ben bang dat dit geldt voor een heel groot deel van mensen die met paarden omgaan.
Als een paard iets "verkeerd" doet, geef je hem inderdaad geen knal. En dat paarden in de wei heel hardhandig met elkaar omgaan is iets wat ik al zó vaak heb gehoord als "reden" om je paard op die manier te moeten straffen.
In de wei is er een communicatie tussen de paarden die, wanneer je geen parelli doet, nooit bereikt zal worden tussen mens en paard. Simpelweg omdat een mens in de ogen van het paard een roofdier is. Ik vind het verschrikkelijk hypocriet en makkelijk om te zeggen dat je een paard best mag slaan/straffen als hij iets "verkeerds" doet omdat paarden dat in de wei ook zogenaamd met elkaar doen, en dan tegelijkertijd je niet willen verdiepen in de psychologie van het paard en de communicatie tussen paarden en je niet willen aanpassen, zodat je beter past in de wereld van het paard (dmv parelli bijv). Anders was je er natuurlijk achtergekomen dat je complete onzin aan het uitkramen bent. Als je een paard straft/slaat zal hij nooit respect voor je hebben, hij zal bang worden en uit angst niet datgene doen waarvoor je hem slaat. En dan zeg je misschien dat je paard helemaal niet bang voor je is, omdat je dat anders wel had gezien; maar het gaat om de angst dat als hij een bepaald ding doet, van jou meteen een klap zal krijgen. Dat bevestigt in zijn ogen dat jij een gevaar/roofdier bent en om de gevolgen daarvan te voorspellen ben je hopelijk intelligent genoeg. Als je echt om paarden geeft en niet als een dom schaap in de dressuurmeute wil rondlopen, ga dan eens een beetje lezen.
Ik weet dat het makkelijk is om in de overtuigingen te blijven die je nu hebt, vooral omdat het niet jouw schuld is, omdat je immers altijd hebt geleerd dat die overtuigingen juist zijn. Maar dat zijn ze niet. Als ik kijk naar de band tussen degenen die dressuur uitoefenen en naar degenen die parelli uitoefenen en zelfs naar mij, terwijl ik pas een korte tijd met parelli bezig ben, dan zijn de verschillen in communicatie en band tussen paard en mens verschrikkelijk groot. Dus wees niet ignorant en ga eens lezen.
Dat jij jou opvattingen gelooft wil niet zeggen dat opvattingen van ánderen daarom gelijk onjuist zijn.
Dat is het vervelende hieraan.. zodra ik geen parelli beoefen kraam ik complete onzin uit. Wel eens gedacht dat ik dat ook van jou vind? Dat zeg ik toch ook niet zo 1 2 3.
Ondertussen word er wel vaak geroepen van de NH kant van 'maar paarden in een kudde dit en dat' en dan is het wel verantwoord om zoiets te zeggen? Daarnaast heb ik totaal geen intresse in het Natural gebied, en dat zal er ook niet komen wat inhoud dat ik me hoogstwaarschijnlijk ook niet ga inlezen. We houden al 100-en jaren paarden en het is 100-en jaren goed gegaan. En nu is er IMO een nieuwe ''rage'' ontstaan (nu zal ik een boel mensen voor hun hoofd stoten, sorry) en is er opeens niets meer goed aan de oude manier en moet alles ''anders''.
Daarnaast ben ik idd benieuwd hoe jij dan jou paard 'straft'.