NH met een koudbloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: NH met een koudbloed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:31

Citaat:
volgens mij zijn ze daar zo streng niet op

ik help het je hopen......

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:40

geen idee. Zelf vind ik het halen van levels totaal onbelangrijk. Ik doe het voor mijzelf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:54

willeke_nijs schreef:
ja zit in de assesments, maar volgens mij zijn ze daar zo streng niet op... je kan bovendien perfect je levels doen met alleen grondwerk hoor... niet officieel misschien, maar je kan voor jezelf toch wel uitmaken waar je aan toe bent?
Die assesments hoeven je echt niet tegen te houden om je met NH bezig te houden vind ik! Het is de weg die jullie afleggen die telt! Niet de taken op zich!

Maar als die "assessments" ervoor zorgen dat je niet naar een volgend level kan/mag, dan gaat de lol van een systeem met levels toch wel snel overboord, lijkt mij. Natuurlijk is het de weg die je gaat die echt van belang is, maar veel mensen willen graag "naar de volgende klas" als ze werken met een systeem van "klassen". Dan zou Parelli misschien verstandiger doen om die levels op een andere manier te doen, bijvoorbeeld grondwerk level 1 t/m x en rijden level 1 t/m x, waarbij je voor het rijden een bepaald niveau grondwerk moet hebben gehaald.

Maar kan één van de fanatieke en wat meer gevorderde Parelliers mij nou eens vertellen wat het NUT is van dit soort oefeningen? Ik verbaas me al enige tijd over opdrachten als zonder zadel van de grond af op je paard kunnen komen, 21 (waarom in vredesnaam 21 en niet 20???) minuten draven, überhaupt van de grond af opstappen, uitgebreid zonder zadel rijden tot zelfs op je paard gaan staan? Vliegende galopwissels bij level 2 lijken me ook nog eens erg vroeg. Die zitten bij de dressuur toch ook pas bij de Z? (of was dat M2?)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:00

Helemaal eens Waratje. Overigens als je kijkt naar hoe die galopswissel moet worden uitgevoerd dan valt daar nog wel wat op af te dingen. Dat soort wissels lukt met een quarterhorse (kieper je gewoon om), maar met een langgerugde kwpn-er of zekere koudbloedjes gaat dat niet lukken (overkruist verder). Maar dat is precies wat me tegenstaat bij parelli.

Overigens zitten vliegende wissels bij western rijden al in level 3 en/of de amateurklasse.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:00

Waratje schreef:
Maar kan één van de fanatieke en wat meer gevorderde Parelliers mij nou eens vertellen wat het NUT is van dit soort oefeningen? Ik verbaas me al enige tijd over opdrachten als zonder zadel van de grond af op je paard kunnen komen, 21 (waarom in vredesnaam 21 en niet 20???) minuten draven, überhaupt van de grond af opstappen, uitgebreid zonder zadel rijden tot zelfs op je paard gaan staan? Vliegende galopwissels bij level 2 lijken me ook nog eens erg vroeg. Die zitten bij de dressuur toch ook pas bij de Z? (of was dat M2?)

Opdrachten als een emergency dismount zijn er puur voor de veiligheid... het moet een automatisme worden dat je zodra je merkt dat je paard RB wordt van je paard springt, puur voor je eigen veiligheid omdat het daarna alleen maar erger wordt en niet betert. Vaak komen ongevallen voort uit paarden die helemaal RB worden en waar de ruiter het vertikt af te stappen...
Waarom 21 minuten draven? Voor zover ik begrepen heb uit de dvd's is dat om te voorkomen dat je niet lang genoeg rijdt.

Ik zou het eerlijk gezegd ook liever zien dat het rijden in de levels afgesplitst wordt van het grondwerk. Het zijn aparte dingen, maar anderzijds zijn er denk 'k ook mensen die juist graag rijden en minder graag grondwerk doen. Als je het rijden gaat afsplitsen dan demotiveer je juist degene die graag rijden volgens mij... Ergens zullen ze er ook wel iets commercieel insteken zodat ze een zo groot mogenlijke doelgroep hebben...

Op je paard gaan staan heeft eigenlijk denk 'k alleen maar te maken met het vertrouwen. Je vertrouwen in de handen van je paard leggen. Zolang je dat niet durft ben je niet toe aan de volgende oefeningen. Dat begint al met de pushing passenger en dat bouw je steeds uit. Weet je wel: de 8 verantwoordelijkheden...

Ik ben nog bijlange niet toe aan het rijden van level 2, dus waarom die galopwissels daar zitten weet 'k ook nog niet... maar volgens mij leggen ze dat wel uit op de dvd's hoor, net zoals ze uitleggen waarom andere oefeningen zo belangrijk zijn in net dat stadium.

Ik heb ook officieel nog niet m'n level 1 afgerond en toch wil 'k binnenkort al aan level 3 grondwerk beginnen... Je hoeft echt je levels niet te halen om naar de volgende klas te gaan hoor... De enige reden waarom ik m'n level 1 per sé wil halen is omdat 'k graag een maand naar eddy zou gaan als working student.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:40

Waratje schreef:
[

Het zal vast een goede reden hebben, maar ik ben een deserteur Clown Ik gebruik de dingen zoals ze mij uitkomen. Als ik iets absoluut niet zie zitten, doe ik het niet. Als ik zonder zadel of met bbp rij, stap ik op met de hulp van een bank, steen, rots of whatever. Niet vanaf de grond, want ik ben een stijf hout Clown En ik vind dit wel zo prettig voor mijn´paardje. Overigens heb ik dan wel weer de parelli oefeningen gebruikt om te leren mijn paard naast rots/bank/steen te parkeren, zodat het opstappen goed gaat. Zonder zadel rijden doe ik omdat ik nog steeds geen passend zadel heb gevonden, maar ik rijd met een superdik, drukverdelend dubbel pad en alleen kleine stukjes, gezien we sil nog aan het trainen zijn totdat ze mee kan rijden. In de huidige wei is alleen laten staan helaas geen optie vanwege de waardeloze omheining. Ik hou me nooit aan de 21 minuten, maar doe bep oef zo lang als het mij toevallig uitkomt en wat de vliegende galopwissels betreft.... daar zijn wij nog lang niet aan toe en op dit moment zou het bij mij dan bij alleen het vliegen blijven Clown
Kortom... ik ben een hopeloos geval, maar we hebben wel pret samen.
Maar zoals ik al eerder zei, hoef ik geen levels te behalen. Ik doe het voor mijzelf en heb wel enorm veel van de parellilessen geleerd. De dingen die ik met mijn paarden leer, pas ik dagelijks toe in de omgang en het is ook leuk om te doen. En zo wil ik het houden (ben allergisch voor examens)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:49

willeke_nijs schreef:
Opdrachten als een emergency dismount zijn er puur voor de veiligheid... het moet een automatisme worden dat je zodra je merkt dat je paard RB wordt van je paard springt, puur voor je eigen veiligheid omdat het daarna alleen maar erger wordt en niet betert. Vaak komen ongevallen voort uit paarden die helemaal RB worden en waar de ruiter het vertikt af te stappen...

Snel kunnen afstappen in noodsituaties zie ik het nut wel van in, hoewel ik meer een voorstander ben om geen noodsituatie te hebben, maar waarom moet je (zonder opstapje) op de blote rug van je paard kunnen komen?

willeke_nijs schreef:
Waarom 21 minuten draven? Voor zover ik begrepen heb uit de dvd's is dat om te voorkomen dat je niet lang genoeg rijdt.

Lang genoeg voor wie? Wat is het nut van 21 (nog steeds, waarom geen 20?) minuten draven, buiten het feit dat je paard en jij er een betere conditie aan overhouden? Wat heeft dat te maken met veilige omgang met je paard?

willeke_nijs schreef:
Op je paard gaan staan heeft eigenlijk denk 'k alleen maar te maken met het vertrouwen. Je vertrouwen in de handen van je paard leggen. Zolang je dat niet durft ben je niet toe aan de volgende oefeningen. Dat begint al met de pushing passenger en dat bouw je steeds uit. Weet je wel: de 8 verantwoordelijkheden...

Mijn paard vertrouw ik wel zonder dat ik erop ga staan, mijn paard vertrouwt mij ook wel zonder dat ik er op ga staan. Haar rug is in ieder geval niet gebaat bij het er op gaan staan, ook al zouden we het beiden best kunnen doen...... En nee, ik ben niet helemaal thuis in de kretologie van Parelli, dus die 8 verantwoordelijkheden zou ik zo niet weten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 13:57

liljebo schreef:
Kortom... ik ben een hopeloos geval, maar we hebben wel pret samen.
Maar zoals ik al eerder zei, hoef ik geen levels te behalen. Ik doe het voor mijzelf en heb wel enorm veel van de parellilessen geleerd. De dingen die ik met mijn paarden leer, pas ik dagelijks toe in de omgang en het is ook leuk om te doen. En zo wil ik het houden (ben allergisch voor examens)

*grinnik* Klinkt aardig in mijn straatje Clown (alleen werk ik dan niet met Parelli.....). Jammer dat je in Zweden zit, je zou vast lol hebben aan de NVVR-activiteiten Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:53

Nou ik sluit me hierbij aan. Ik zie het nu niet in van op mijn paard springen vanaf de grond (nog los van het feit dat mijn paard 1.80 is, dus dat is een hele sprong). Ik stap op via een steen of een trapje of een boomstam of whatever. Ik parkeer ze wel Ja

En 21 minuten draven? Flauwekul. Ik stop als ik vind dat mijn paard het goed heeft gedaan. Dat kan ook na 10 minuten zijn.

Snel van je paard af kunnen komen? Noodsituaties voorkomen lijkt me beter. Of een cursus valbreken wil ook wel eens helpen.

Ik vind echt dat er leuke dingen in het programma zitten, maar er zitten ook absoluut idiote dingen in Ja Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:17

Ik werk dus wel met parelli omdat ik er heel veel van geleerd heb (lees: ik dus.,.. mijn paarden wisten het al lang. Moest wel erg lachen toen ik in het begin heel ijverig een spel met toontje probeerde te doen en na een tijdje mij realiseerde dat hij het met mij aan het doen was). Bij mij is mijn zelfvertrouwen enorm gestegen en de dvd s hebben mij veel meer geleerd over het hoe en waarom bij paarden dan al mijn rijervaring/lessen ed van te voren (en dat zijn er heel wat, gezien ik al 47 ben en vanaf mijn achtste met paarden klooi) Spijtig dat ik al die dingen niet veel en veel eerder heb geleerd. However.... ik heb zeker twee mensen gekend die veel wel al wisten, zonder parelli, voest en hemfling (en de rest.) Eentje was instrukteur en de ander kolenboer (met paard en wagen) en hun manier van omgaan met paarden was zo natuurlijk.... nooit zag ik hen onrustig bij paarden, druk, kwaad, gefrusteerd... wat dan ook. En paarden waren bij hen ook rustig, zelfs de meest heftige exemplaren waar niemand bij in de buurt wilde komen. Nu heb ik er spijt van dat ik niet veel en veel meer met die mensen heb opgetrokken, veel meer vragen heb gesteld en veel meer van hen heb geleerd. Maar ik was toen jong en met veel andere dingen bezig. Ik zie het nu pas goed en helaas leven ze allebei niet meer.
Maar gezien mijn stijgende interesse in NH lees en kijk ik mij suf naar werkwijzen omdat ik het erg leerzaam vindt. En hoewel parelli mij heel erg goed heeft geholpen, pin ik mij nergens op vast en volg ik nooit blindelings regels (nooit gedaan tot ellende van mijn omgeving) Ik geef vrolijk overal een eigen draai aan (en doe dus niet de dingen waar ik het nut niet van inzie, zoals erop springen en erop staan ed) en ik ben niet van mening dat parelli de enige en de beste is. Zijn methode heeft veel mensen geholpen en veel andere mensen geleerd om truukjes te doen met het paard (hoewel dat dus duidelijk niet de bedoeling is) . De invoering van levels en strakke regeltjes is waarschijnlijk meer een commercieel verhaal. Mensen zijn nu eenmaal gek op regels en diploma's. (nou ja, de meeste dan... ik niet Clown ) En je hebt tegenwoordig overal diploma's voor nodig om erkend te zijn. (ook al zoiets.... ken mensen van vroeger die duizend keer beter zijn in hun vak dan mensen die een tienjarige studie achter de rug hebben...) Zijn sterke punt is echter het feit dat hij dingen goed weet uit te leggen en duidelijk kan maken, waardoor hij ook goed toegankelijk is voor mensen die niet naar cursussen kunnen gaan. Mits die mensen hun gezond verstand gebruiken.

Het boeit mij dan ook totaal niet welke stroming of wat dan ook een paardenmens volgt. Ik heb bewondering voor mensen die goed met hun paard om gaan, paarden aanvoelen, rust uitstralen enz... en of het dan een circusartiest, NH goeroe of een kolenboer is....

Dus waratje... we zouden vast lol kunnen hebben. Haha!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 01:08

Waratje schreef:

waarom 20, en niet 21 Duivel als je je daar al aan ergert Clown Het is iets typisch van parelli dat hij nooit afgeronde nummers gebruikt.
Je moet voor het examen een lang genoege tijd kunnen draven en kunnen laten zien wat jij doet als er iets gebeurt (paard gaat harder, zachter, etc). Het laat een aantal dingen zien, zoals consistentie, vertrouwen om je paard op losse teugel te rijden, manier van oplossen als er iets anders gebeurt.
Ik vind dat je van de grond af opstappen toch echt wel moet kunnen, net als de emergency dismount en zonder zadel rijden. Je moet het kunnen, je hoeft het niet elke dag te doen.
daarnaast is je informatie enigzins verouderd, vliegende galopswissels zitten al een paar jaar niet meer in level 2.
Met een aantal dingen uit level 3 ben ik het ook niet heel erg eens. Aan de andere kant is het wel weer een uitdaging om een manier te bedenken om je paard aan te leren jou op z'n rug te krijgen, imagination Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:06

sanne83 schreef:
waarom 20, en niet 21 Duivel als je je daar al aan ergert Clown Het is iets typisch van parelli dat hij nooit afgeronde nummers gebruikt.
Je moet voor het examen een lang genoege tijd kunnen draven en kunnen laten zien wat jij doet als er iets gebeurt (paard gaat harder, zachter, etc). Het laat een aantal dingen zien, zoals consistentie, vertrouwen om je paard op losse teugel te rijden, manier van oplossen als er iets anders gebeurt.

Erger ik me eraan? Nee hoor, ik verbaas me erover Knipoog Bovendien verbaas ik me over die lengte van tijd, omdat 20 minuten draven een behoorlijke prestatie is, die je in andere disciplines echt niet op een basisniveau al moet laten zien. Zelfs in de endurance zal dit niet eerder dan klasse II aan de orde zijn, in klasse I zou je namelijk een te hoog gemiddelde maken met 20 minuten draf aan een stuk. Zelfs in klasse II is het logischer om te werken met 10 minuten of 15 minuten draf en dan weer terug naar stap. De gemiddelde dressuurruiter redt het al helemaal niet, al zijn ze Z-dressuur Duivel
Ik zou ook wel willen zien of ze dat met een wat onhandig gebouwde WPN-er zelf kunnen, jeweetwel, die kamelen die zo lekker hoog opgeven Clown

sanne83 schreef:
Ik vind dat je van de grond af opstappen toch echt wel moet kunnen, net als de emergency dismount en zonder zadel rijden. Je moet het kunnen, je hoeft het niet elke dag te doen.

Hoezo "moeten"? Waarom "moet" iemand zonder zadel kunnen rijden? Dat is je reinste onzin, het ene paard leent zich daar namelijk beter voor dan het andere, net als van de grond opstappen, als je een erg rond paard hebt is het gewoon onveilig om dat te doen. In het verleden heb ik uitgebreid zonder zadel gereden op diverse paarden/ponies, mijn huidige paard waardeert het niet, dus ik doe het met haar niet. Zou ik dus geen level 1 kunnen halen? En die emergency dismount, tja, die zal wel weer een bepaalde vorm hebben? Persoonlijk ben ik een groot voorstander van het voorkomen van noodsituaties, een paard waarbij ik denk dat een noodafstap nodig zou kunnen zijn, daar stap ik gewoon niet op. Ik ben toch niet levensmoe Nors opkijken

sanne83 schreef:
daarnaast is je informatie enigzins verouderd, vliegende galopswissels zitten al een paar jaar niet meer in level 2.
Met een aantal dingen uit level 3 ben ik het ook niet heel erg eens. Aan de andere kant is het wel weer een uitdaging om een manier te bedenken om je paard aan te leren jou op z'n rug te krijgen, imagination Haha!

Kijk aan, scheelt weer dat die wissels eruit zijn.
Dat bedenken hoe je paard aan te leren om jou aan boord te nemen moet dan wel onderbouwd zijn met anatomische kennis. Een hoop van die "fantasierijke ideeën" zijn anatomisch niet helemaal verantwoord naar het paard toe.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:26

Eens even kijken.. ik heb een paard van 1.70 en een paard van 1.80. Zelf ben ik 1.60 en ik heb ziekte van Lyme. Maar ook zonder ziekte van Lyme zou ik nooit om mijn 1.80 hoge paard kunnen komen zonder opstapje. Een pony/quarterhorse kun je nog een keer opspringen (simpel techniekje namelijk), maar deze maat heb je geen hefboom meer voor je arm. Kortom: in mijn optiek een volkomen gestoorde eis ingegeven door iemand die toch vooral met veel kleinere quarterhorses werkt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 08:54

hmmmmm ik heb een haflinger... niet zo groot dus. Maar ik ben 47 jr, heb rugproblemen,veel problemen met spieren en gewrichten en een paard wiens rug heilig is (hij heeft jaren met bonkende toeristen rondgehobbeld en is gerommel aan zijn rug beu) Dusss.... nee, voor mij ook geen springen. Ik besteed die energie wel aan het leren parkeren van mijn paard bij een opstapje (eraf glijden gaat wel hoor, in geval van noodstop) Wat overigens niet wil zeggen dat ik iets tegen parelli heb... ik volg zijn lessen en kijk zijn dvd's met veel plezier. Maar ik pas het aan waar ik dat nodig vind. Ik spring dus niet op zijn rug en ga zeker niet op zijn rug staan.(nou ja... ik ga dus ook maar tot level 2, dat is voor mij voldoende)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:40

eindelijk tijd gehad om het level 2 assessment op zoeken over de wissels:

Citaat:
FS6. Using a Casual Rein at the canter, show three
simple (drop to trot) lead changes between barrels
(figure-8) or randomly in an arena.
LEVEL 2:
• Casual Rein position is maintained (one hand
on center of reins)
• Student reaches down rein gracefully to
“take away” the lead they are on
• Student holds bend until horse is soft and has
made the transition, then releases.
• Student shows good timing and feel, does not
release on a brace
• Correct lead is taken up and if not, student
knows and repeats
• Horse has impulsion, is not resistant to
disengage or to re-engage

het is er dus niet uit, want dit haal ik zo van de site van Parelli

w.b. de 21 minuten pushing passenger, dat komt zeker niet uit de lucht vallen en is niet toevallig.... 21 is namelijk 3 x 7 Als je het level 1 pakket erbij pakt, kan je precies zien hoe je het op moet bouwen.
Dit is mij met mijn zware koudbloed zonder bak met goede bodem echter helaas nooit gelukt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 05:14

dat zijn de simpele (draf) wissels, niet de vliegende, die zijn er uit.
De meeste dingen die genoemd worden (zonder zadel rijden, opstappen zonder iets) behoren tot level 3. Dat is dus niet de basis. Ik vind persoonlijk de opbouw van level 1 en 2 wel goed, deze is ook herzien. level 3 (nog) niet.
21 minuten passenger is met bepaalde paarden (koudbloeden) wat lang, maar vergeet niet dat het niet gaat om het op volle snelheid blijven draven. Ook al valt je paard tien keer terug, wat jij op dat moment doet is belangrijk, niet of je paard wel of niet blijft draven. Ik had het zelf liever 14 minuten gezien.

Ik ben erg benieuwd of dingen die hier genoemd worden in augustus herzien gaan worden. Ze zijn weer alles aan het herzien.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 05:22

trouwens, emergency dismount zou je inderdaad niet nodig moeten hebben, maar je moet hem toch kunnen. iedereen kan een verkeerde inschatting maken.