advies graag! boomloos???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: advies graag! boomloos???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:04

Waardeloos zadel zijn jouw woorden, niet de mijne. Hij gaf een slecht drukbeeld. Hoe de test gedaan is had ik al neer gezet. En mij persoonlijk zal het een zorg wezen Lachen , ik zet alleen maar neer wat Cavallo heeft getest, en als je je daar niet in kan vinden trek je je er gewoon niets van aan lijkt me. Voor mij is het reden om nooit aan een boomloos zadel te beginnen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:08

Bloos Eh cavallo staat hier in duitsland toch echt wel bekend als "Bild-zeitung" van de paardenbladen.
of de telegraag.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:11

Onder de wedstrijdruiters ja Knipoog. Ik ken heel veel Duitse paardenbladen, en Cavallo is toch een van de weinigen die echte informatie geeft ipv eindeloze wedstrijdverslagen, heel veel verkoopadvertenties of lala-verhaaltjes.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:13

Promptertje, ik zou wel meer willen weten of er bv dubbele inlages gebruikt zijn bij dat onderzoek van Cavallo.....
Prima, als jij nooit aan een boomloos zadel wil. Ieder zijn ding. Ik denk dat er zowel slechte boomloos zadels zijn als slechte boomzadels. Knipoog
Zoals ik als zei, het is vrij persoonlijk. Elk paard is anders, elke ruiter is anders. Zolang het paard maar geen last heeft van een zadel, dat is voor het allerbelangrijkste. Die van mij heeft nog nooit een kick gegeven tegen dit zadel en gezien het feit dat ik zijn rug om de zoveel tijd laat checken, maak ik me geen zorgen. Zodra ik merk dat er iets fout gaat, zal ik er zeker actie op ondernemen. Ja

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:13

Ik vind het onderzoek ook weinig interessant klinken hoor. Idd 1 paard 1 amazone, nouja.. een blad ipv een onafhankelijk onderzoek welke controleerbaar is.
Allemaal leuk hoor, maar miz totaal niet bewijs.

Word er ook een beetje moe van dat iedereen zogenaamd alles van boomloos af lijkt te weten, en dan vooral de tegenstanders, maar zelf nog nooit eentje van dichtbij hebben bekeken.
En nee, mocht je al vinden dat het schadelijk is door de beugelophanging, dan haal je die er toch af?

Ik heb wel een barefoot geprobeerd en kan boomloos zeker aanraden. Probeer verschillende testzadels, gost staat ook nog altijd op mijn probeer lijstje Haha!
Ik had overigeens geen last van balansverlies, maar rij ook regelmatig zonder zadel Knipoog

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:19

Nadya schreef:
Promptertje, ik zou wel meer willen weten of er bv dubbele inlages gebruikt zijn bij dat onderzoek van Cavallo.....

De tests zijn gedaan met de door de fabrikant aanbevolen pad met inlages

Grappig, nu de boomloze zadels niet goed uit de test komen, deugt de test niet. Ik heb een keer een boomloos testzadel op mijn paard gehad (Startrekk). Mijn paard doet nooit een stap verkeerd, maar met dit zadel was ze absoluut niet blij, rug helemaal gespannen en ik had het idee dat ik er elk moment af kon vliegen. Dus ja, ik heb er wel eens eentje van dichtbij gezien, en niet van het - in mijn ogen - minste merk. Laat ik het zo zeggen; in MIJN situatie en voor MIJN paard bevestigde deze test wat ik ZELF al had ervaren, dat boomloos voor ons geen optie is.

Wat alle anderen ervaren, is hun situatie die ze zelf moeten beoordelen. Dat je het niet met zo'n test eens bent, kan ik me best voorstellen. Maar helemaal flauwekul is zo'n elektronische drukmeting natuurlijk niet.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:23

Ik vind het heel interessant, promptertje Ja Zo'n electronische drukmeting is vrij specifiek. Kan het alleen niet helemaal plaatsen met het positieve effect van m'n torsion op mijn paard Scheve mond

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 22:27

Haha, ik heb aardig wat losgemaakt! Maar zo hoor ik de gesprekken om me heen dus ook. Ik denk toch dat ik het wil gaan proberen... Die van mij heeft ook een korte rug... en ik kan tijdelijk wel een (boom)zadel van stal lenen, maar tis ook weer zo'n gok om op eigen houtje iets nieuws te gaan proberen...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:32

sanne83 schreef:
Ik vind het heel interessant, promptertje Ja Zo'n electronische drukmeting is vrij specifiek. Kan het alleen niet helemaal plaatsen met het positieve effect van m'n torsion op mijn paard Scheve mond

Gooi d'r een Theraflex onder, heb je nog een mooie drukverdeling ook Knipoog. In sommige gevallen (zeker als een goed passend boomzadel slecht te vinden is) zal het best een oplossing zijn, maar mijn paard heeft haar mening luid en duidelijk gegeven Haha!. Torsion zat trouwens niet bij de geteste merken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:33

Promptertje, ik heb die test niet gelezen, maar een test op maar 1 paard, zegt mij gewoon niet zo ontzettend veel, nee Clown . Dat paard kan een hele andere bouw hebben, een andere schoft, de ruiter kan niet in balans zitten, het paard kan al rugproblemen hebben, noem maar op....
Het kan allemaal. Knipoog

Hoe verklaar jij dan dat ik toch inmiddels aardig wat mensen ken in real life, die al jaren fijn boomloos rijden. Ikzelf rij net een half jaartje boomloos. Ik ken alleen op bokt verhalen van mensen die mindere ervaringen met boomloos hebben. Kan ook, dat geloof ik ook. Zoals ik al zei, een zadel is iets heel persoonlijks. Net als wat jouw ervaring betreft, dat is een persoonlijke ervaring en ik geloof je graag, als je zegt dat het voor jou en je paard niet werkt. Ik, Sanne83, Wickedwyvern en RianneH hebben blijkbaar wel goede ervaringen (en nog belangrijker, onze paarden hebben goede ervaringen) met boomloos. Knipoog

Nee, vind de test niet echt alles zeggen. Daarbij het ik Cavallo even op internet opgezocht en het ziet er toch als een behoorlijk commercieel blad uit, hoor. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:34

haha, ik zit al zo'n tijd te dubben om zo'n theraflex te kopen. Heb jij er ervaring mee? shim jij hem ook?
zou je die dan onder of boven het speciale boomloze zadel dekje moeten doen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:35

Rug van je paard is goud waard Knipoog Dus zowel met boomloos als boom altijd goed laten informeren en controleren.

Maaruh, Duitsland is toch zo ongeveer het mekka van boomloos? Barefoot is in elk geval duits, ontwikkeld door een dierenarts (!). En die andere merken? Ook duits toch?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:38

sanne83 schreef:
haha, ik zit al zo'n tijd te dubben om zo'n theraflex te kopen. Heb jij er ervaring mee? shim jij hem ook?
zou je die dan onder of boven het speciale boomloze zadel dekje moeten doen?

Ik heb er toevallig vorige week eentje gekocht, heb er nu twee keer mee gereden - en ben er helemaal enthousiast over. Over shimmen twijfel ik nog, heb hier 'homemade' shims liggen van e-Bay dus dat kan ik wel testen. Hoe je hem moet gebruiken onder een boomloos zadel, geen idee.

Nadya, ik kan helemaal niks verklaren, ik werk niet voor Cavallo Knipoog. Ieder zijn eigen ervaring.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 22:45

Ik zou niet eens weten of je een boomloos zadel wel kan shimmen? best leuke vraag om eens aan parelli te sturen.
Ik ben al een hele tijd van plan om eens echt te gaan experimenteren met dat hele shim verhaal, maar het komt er nooit echt van. Bloos

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 23:14

Nadya schreef:
Hier iemand die haar paard in rijdt met de Barefoot Cheyenne (boomloos dus Knipoog ). Nou, tot nu toe bevalt het ons prima. De redenen dat ik voor boomloos heb gekozen destijds:

- Flexibel zadel dat zich vormt naar het lichaam van mijn paard, wat handig is aangezien een jong paard nogal kan veranderen
- Licht zadel (ca. 3,5 kg)
- Zit heerlijk en zacht, ik vind zo'n boom niet echt geweldig zitten
- Ik voel mijn paard tenminste, zijn energie, zijn bewegingen
- Goed voor mijn onafhankelijke zit, wat ik zelf heel belangrijk vind (onafhankelijk zitten heeft niets met kaarsrecht zitten te maken trouwens Knipoog )
- Betaalbaar zadel

Zo, dit zijn een paar van mijn persoonlijke redenen. Mijn paard doet het er tot nu toe prima op. Maar ik ben wel aan het rondkijken naar een korter (bruin) zadel, aangezien hij een vrij korte rug heeft. Maar tot nu toe, kan ik echt niets vinden (wat ook nog eens een beetje betaalbaar is). Drukplekken, witte haren, nee, geen last van. Ik check ook altijd of de ruggengraat vrij ligt en dat ligt hij (met dubbele inlages). Verder laat ik zijn rug regelmatig checken. Ik ken inmiddels diverse mensen die boomloos rijden en hoor weinig klachten. Denk dat een zadel ook iets heel persoonlijks is. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en goed blijven kijken naar je paard en zijn rug/bewegingen etc.

Dat een blad in Duitsland een test doet, ach.... Is het zoiets als Bit toevallig die Cavallo? Haha!
Ach jaaaa, onafhankelijk...... Clown

En is de test gedaan op 1 paard met 1 amazone?

Inderdaad, wij hadden laatst ook een zadelmaker op stal en met alle zadels was inderdaad wel iets. Ik ben de enige die boomloos rijdt bij ons. Niemand die het afkraakt en eigenlijk weten ze niet eens wat boomloos is. Ze denken allemaal dat ik op een western zadel rij. Nagelbijten / Gniffelen

al aan de ghost gedacht? Knipoog

verder lees ik hier in het topic weer een hoop steeds maar weer terugkerende flauwekul!
boomloos is nou eenmaal voor de een geweldig en voor de ander niet maar blijf wel eerlijk zeg.
ik ben een tijdje terug ook gaan wijfelen over boomloos,niet omdat mijn paard er slechter van werd maar om het steeds weer terugkomende gegil op bokt.
ik ben navraag gaan doen bij fisio endierenarts ,en weet je wat er uitkwam?.... niets mis mee zolang het voor de juiste combi word gebruikt [net als een boomzadel dus]
en voor de mensen die gaan gillen dat ik bevooroordeeld ben,ik heb 2 paarden..1 rij ik boom en ander loos Knipoog

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:48

Voor Walter en mij bevalt het vooralsnog ook prima. Ik heb Walter er mee ingereden, geen centje pijn hoor. Ben er juist erg blij mee nu ik zie hoe hij zich aan het ontwikkelen is qua bespiering. Daar zal een boomzadel niet lang op passen op het moment.
Het enige puntje is voor mij de beugelophanging. Die zit voor mij te ver naar voren. In combinatie met mijn bouw en Walter's bouw neig ik dan snel naar stoelzit met de beugels aan. Zonder beugels zit ik beter.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:58

Wendy, de Trekker Pro Endurance kwam uit de test als zadel waarin je praktisch geen stoelzit aannneemt (dat zadel kwam ook qua drukmeetbeeld het meest overeen met een boomzadel), zou dat niets voor je zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 07:45

promptertje schreef:
Grappig, nu de boomloze zadels niet goed uit de test komen, deugt de test niet.

Bekend fenomeen. Pling

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:03

Ja, dat is ook een bekend fenomeen en ik snap het ook wel, maar toch verbaast het me. Als zo'n test gaat over iets wat ik zelf gebruik, is niet mijn eerste gedachte "de test deugt niet en het blad is waardeloos", maar ik denk dan "oh jee, stel dat het zo is, moet ik mijn mening dan niet bijstellen?". Ik zou er meer over willen weten.

In de loop van mijn paardencarrière heb ik al zo vaak mijn mening bijgesteld. Dingen waar ik vroeger lyrisch enthousiast over was vind ik nu niet fijn meer, of andersom. Dat is een volcontinu proces wat mij betreft, soort voortschrijdend inzicht. Niets is "zeker". Ik ben wel eens jaloers op mensen die alles zeker weten, het lijkt me enorm rustgevend Lachen. Mijn spullen en methode zijn niet "heilig", er mag kritiek op zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:16

promptertje schreef:
Wendy, de Trekker Pro Endurance kwam uit de test als zadel waarin je praktisch geen stoelzit aannneemt (dat zadel kwam ook qua drukmeetbeeld het meest overeen met een boomzadel), zou dat niets voor je zijn?

Wellicht Ja
Welke merken zijn er in die test meegenomen?
Ik lees nu al over barefoot, startrekk, trekker...

Zondag heb ik een ultra light getest. Jip heeft die te leen.
Zonder beugels...
Afbeelding

En met beugels
Afbeelding

Op zich een fijn zadel, maar die beugels zetten je dus ook in stoelzit. Zal ook wel komen omdat de zitting van het zadel eigenlijk te lang voor me is. Hij lag overigens goed op Walter. Na het rijden kon je alle afdrukken in de vacht zien, maar geen haren door de war. Dus dat is op zich positief.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:16

Ik heb niets tegen testen, maar het eerste wat ik leer is dat een test pas waar is als het wetenschappelijk te herhalen is.
Buiten het feit dat ik de test niet zelf gelezen heb, zegt dit niets over andere paarden. Gezien er 1 paard en 1 ruiter getest is.
Was de test werkelijk wetenschappelijk, dan wil ik best mn menig bijstellen Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:20

Op een paard kan ik prima mee boomloos rijden met het andere paard niet. Dan krijg ik inderdaad een paard die het niet prettig vind. Ben zeer zeker geinterresseerd in berichten over boomloos rijden. Maar ik heb mijn boomloos zadel al een paar jaartjes. En op een paard wil het andere niet, daar heb ik geen test voor nodig. Geen enkel zadel is heilig en ook geen enkele ruiter. Heb ook drukmeting gedaan met zo"n elektrisch pad verbonden aan een laptop, heb gereden met de PLIP. Maar nooit en ik zeg echt NOOIT hebben mijn paarden druk gehad op de ruggegraat. Dat kan alleen wanneer het dekje scheef zit en de ruiter, want hoe wil je anders op de ruggegraat zitten. Ik betwijfel deze test niet zomaar, kan ook niet heb hem niet gelezen, maar de opkomst van de boomloze zadels is vele zadelfirma's een doorn in het oog. En er zijn zeer zeker belangen mee gemoeit om dit zwart te maken. Ik ken toevallig 2 mensen die voor duitse paardenbladen schrijven en zeer zeker wordt er wel "gekleurd" berichten geplaatst.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:24

Wendy, verschil met en zonder beugels is duidelijk te zien! Wat loopt Walter trouwens fijn onder het zadel Lachen.

De volgende zadels zijn gebruikt voor de test: Barefoot London, Barefoot Cheyenne, Trekker Pro Endurance, Silverado Freemax Classic, Silverado Trecking, en Freeform Liberty. Het boomzadel was een op maat gemaakt Hennig zadel. Geen Startrekk dus, dat was mijn eigen testje Knipoog

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:31

promptertje schreef:
Wendy, verschil met en zonder beugels is duidelijk te zien! Wat loopt Walter trouwens fijn onder het zadel Lachen.

De volgende zadels zijn gebruikt voor de test: Barefoot London, Barefoot Cheyenne, Trekker Pro Endurance, Silverado Freemax Classic, Silverado Trecking, en Freeform Liberty. Het boomzadel was een op maat gemaakt Hennig zadel. Geen Startrekk dus, dat was mijn eigen testje Knipoog

welk zadel kwam als beste uit de test en welke als slechtste.
Ik zit er over na te denken om eens een zadel te testen, maar ik twijfel nu toch.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 08:33

Beste: Barefoot London en Trekker Pro Endurance. Slechtste: Freeform, heel veel druk op de ruggengraat.