, ik zet alleen maar neer wat Cavallo heeft getest, en als je je daar niet in kan vinden trek je je er gewoon niets van aan lijkt me. Voor mij is het reden om nooit aan een boomloos zadel te beginnen. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, ik zet alleen maar neer wat Cavallo heeft getest, en als je je daar niet in kan vinden trek je je er gewoon niets van aan lijkt me. Voor mij is het reden om nooit aan een boomloos zadel te beginnen.
Eh cavallo staat hier in duitsland toch echt wel bekend als "Bild-zeitung" van de paardenbladen.
. Ik ken heel veel Duitse paardenbladen, en Cavallo is toch een van de weinigen die echte informatie geeft ipv eindeloze wedstrijdverslagen, heel veel verkoopadvertenties of lala-verhaaltjes.
Nadya schreef:Promptertje, ik zou wel meer willen weten of er bv dubbele inlages gebruikt zijn bij dat onderzoek van Cavallo.....
Zo'n electronische drukmeting is vrij specifiek. Kan het alleen niet helemaal plaatsen met het positieve effect van m'n torsion op mijn paard
sanne83 schreef:Ik vind het heel interessant, promptertjeZo'n electronische drukmeting is vrij specifiek. Kan het alleen niet helemaal plaatsen met het positieve effect van m'n torsion op mijn paard
. In sommige gevallen (zeker als een goed passend boomzadel slecht te vinden is) zal het best een oplossing zijn, maar mijn paard heeft haar mening luid en duidelijk gegeven
. Torsion zat trouwens niet bij de geteste merken.
. Dat paard kan een hele andere bouw hebben, een andere schoft, de ruiter kan niet in balans zitten, het paard kan al rugproblemen hebben, noem maar op....
Dus zowel met boomloos als boom altijd goed laten informeren en controleren. sanne83 schreef:haha, ik zit al zo'n tijd te dubben om zo'n theraflex te kopen. Heb jij er ervaring mee? shim jij hem ook?
zou je die dan onder of boven het speciale boomloze zadel dekje moeten doen?
. Ieder zijn eigen ervaring.
Nadya schreef:Hier iemand die haar paard in rijdt met de Barefoot Cheyenne (boomloos dus). Nou, tot nu toe bevalt het ons prima. De redenen dat ik voor boomloos heb gekozen destijds:
- Flexibel zadel dat zich vormt naar het lichaam van mijn paard, wat handig is aangezien een jong paard nogal kan veranderen
- Licht zadel (ca. 3,5 kg)
- Zit heerlijk en zacht, ik vind zo'n boom niet echt geweldig zitten
- Ik voel mijn paard tenminste, zijn energie, zijn bewegingen
- Goed voor mijn onafhankelijke zit, wat ik zelf heel belangrijk vind (onafhankelijk zitten heeft niets met kaarsrecht zitten te maken trouwens)
- Betaalbaar zadel
Zo, dit zijn een paar van mijn persoonlijke redenen. Mijn paard doet het er tot nu toe prima op. Maar ik ben wel aan het rondkijken naar een korter (bruin) zadel, aangezien hij een vrij korte rug heeft. Maar tot nu toe, kan ik echt niets vinden (wat ook nog eens een beetje betaalbaar is). Drukplekken, witte haren, nee, geen last van. Ik check ook altijd of de ruggengraat vrij ligt en dat ligt hij (met dubbele inlages). Verder laat ik zijn rug regelmatig checken. Ik ken inmiddels diverse mensen die boomloos rijden en hoor weinig klachten. Denk dat een zadel ook iets heel persoonlijks is. Het is gewoon een kwestie van uitproberen en goed blijven kijken naar je paard en zijn rug/bewegingen etc.
Dat een blad in Duitsland een test doet, ach.... Is het zoiets als Bit toevallig die Cavallo?![]()
Ach jaaaa, onafhankelijk......![]()
En is de test gedaan op 1 paard met 1 amazone?
Inderdaad, wij hadden laatst ook een zadelmaker op stal en met alle zadels was inderdaad wel iets. Ik ben de enige die boomloos rijdt bij ons. Niemand die het afkraakt en eigenlijk weten ze niet eens wat boomloos is. Ze denken allemaal dat ik op een western zadel rij.
promptertje schreef:Grappig, nu de boomloze zadels niet goed uit de test komen, deugt de test niet.
. Mijn spullen en methode zijn niet "heilig", er mag kritiek op zijn. promptertje schreef:Wendy, de Trekker Pro Endurance kwam uit de test als zadel waarin je praktisch geen stoelzit aannneemt (dat zadel kwam ook qua drukmeetbeeld het meest overeen met een boomzadel), zou dat niets voor je zijn?

.
promptertje schreef:Wendy, verschil met en zonder beugels is duidelijk te zien! Wat loopt Walter trouwens fijn onder het zadel.
De volgende zadels zijn gebruikt voor de test: Barefoot London, Barefoot Cheyenne, Trekker Pro Endurance, Silverado Freemax Classic, Silverado Trecking, en Freeform Liberty. Het boomzadel was een op maat gemaakt Hennig zadel. Geen Startrekk dus, dat was mijn eigen testje