"Zo jullie durven zónder bit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Zo jullie durven zónder bit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:29

Arabesk schreef:
(weet je wat ík eng vind, van die grote bitten met slofteugels eraan Nagelbijten / Gniffelen , als je dát nodig hebt om op je paard te kunnen rijden, stapte ík niet op)

Hier ben ik het helemaal met je eens. Ik kijk altijd met kromme tenen toe als ik weer eens zo iemand zie die met een hulpteugel, zweep en sporen buitenrijd met een paard die eruit ziet alsof hij ieder moment aan de kletter kan gaan Lips are sealed

Achja, wees blij dat jullie zo heerlijk kunnen rijden zonder bit en zonder hoofdstel Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:33

Ik zie beide niet vaak: mensen zonder bit en mensen met toeters en bellen Lachen
Enige wat ik vaak zie zijn cap-loze mensen en dat is pas onverantwoord Nagelbijten / Gniffelen

Liever zonder bit dan zonder cap!
(alhoewel ik wel met bit rijd Nagelbijten / Gniffelen)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:33

Ik ben de enige die ik ken die bitloos rijdt. Met vrij veel paarden en een grote manege in de kennisenkring.... Ik krijg er heel weinig commentaar op, en als ik commentaar krijg alleen maar: 'leuk', of 'fijn dat het zo goed gaat'. Dus geen verbaasde of bewonderende blikken.

Heb je soms een heel opvallende optoming?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 13:35

Weet ik niet Lachen een bloed/sportpaard wil je ook wel eens mee naar buiten nemen Lachen alleen zijn die vaak door het rillerige karakter (wat ze zo fijn maakt voor de sport) nou niet de meest ideale slofferdeslof buitenrit paarden Lachen

Ik kan met die van mij fijn buiten rijden, neemt niet weg dat ik ook wel eens mijn handen vol had om hem ONDER me te houden Lachen Mijn enigste eigenste is gewoon een heel heet paard .... en voor mijn, zijn en andere hun veiligheid is het niet geheel onverstandig om toch wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen....... beter mee verlegen dan om verlegen Lachen Lachen

Maar het was ook met die slof heerlijk slenteren aan een lang teugeltje hoor Lachen Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:53

Tsja, maar dan nog is het net waar je paard het beste op reageert. Mijn ijslander is héél, héél pittig. Je moet ook maar net aanvoelen wanneer je het beste maar even niet naar buiten kan gaan (drukke weg e.d.). Een bit hoef ik niet te proberen, daar is hij veel te gevoelig voor (ja, ik weet dat het aan de handen van de ruiter ligt, maar zogauw hij een bit in krijgt wordt hij al 'anders', zonder dat ik het maar aanraak).

Ik heb dan ook helemaal anders moeten leren rijden. Jouw paard, Kiwiko, doet het beter met wat extra maatregelen...ook goed toch? Doen wat bij jouw en je paard past vind ik altijd maar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 21:53

We zijn niet de duinen in gegaan, maar de buren kregen wel een rolberoerte. We staan daar nog neit zo lang en we reden vanavond met halsringen in onze bak.

ROFL

Ik zag daar drie open monden op een rijtje staan

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:36

Ja dat krijg ik ook wel eens te horen idd. Maar nog erger vind ik dat er mensen zijn die zeggen " jee moet je kijken, dat paard heeft geen hoeven" Koe Hoefijzers bedoelen ze dan he, en ze vinden het zooo zielig dan voor je paard.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:38

Arabesk schreef:
(weet je wat ík eng vind, van die grote bitten met slofteugels eraan Nagelbijten / Gniffelen , als je dát nodig hebt om op je paard te kunnen rijden, stapte ík niet op)
Ik denk dat ik komend weekend maar eens hoofdstelloos de duinen inga Extreme duivel, denk dat ze dan flauwvallen Vork

Zolang je een slof op de juiste manier gebruikt, is er niks mis mee.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:42

Ik rij al jaren gedeeltelijk bitloos, maar vooralsnog wel met hackemore. Mijn lieftallige tank wil nog wel eens bedenken dat de terugweg korter kan.

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 07:43

Hier in de buurt rijdt ook niemand bitloos helaas! Je krijgt echt reactie's van: "Jeetje! Gaat hij dan niet aan de loop met je?" Ik rijdt ook met een halsring & hoopte dat er meer mensen in de buurt ook zoiets deden, maar ik ken nog niemand.

Excaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 09:48

ik ga ook altijd bitloos en op een barebackpad het bos, je ziet veel mensen die op paard zitten wel vreemd kijken maar trek me er niks van aan ik weet wat het beste is voor me paard

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:32

Ik zou ook wel vaker op een barebackpad willen rijden, maar met de vlijmscherpe rug van Volare is dat geen goed idee. Daarbij gooit hij hoog op en in een hobbelige scherpe bocht kan ik niet netjes op mijn kont blijven zitten, waardoor ik wel eens verkeerd op de spines van de ruggengraat terecht kom. En in tegenstelling tot Volare ben ik niet geruind.

We krijgen ook vaak mailtjes van mensen die door hun stal voor gek worden verklaard dat ze zonder bit buiten rijden. Nee, je paard 23 uur op stal houden, volproppen met krachtvoer, allerlei martelwerktuigen in zijn mond hangen en vervolgens in vliegende vaart naar buiten racen terwijl je met een zweep tekeer gaat... dat is een veilig idee! Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:35

gelukkig komt dat weinig voor Arno Haha! Haha!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:36

Ik rijd nu ook met bitloos hoofdstel door de duinen hier, maar heb nog geen opmerkingen gehad. Het grappige is dat Roosje er veel beter op reageert dan op het bit Tong uitsteken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:43

Emilia schreef:
Arabesk schreef:

Jammergenoeg wordt niet ieder paard keurig afgericht geboren. Het streven moet altijd zijn met minder hulpen/hulpmiddelen je paard te kunnen sturen/leiden. Zou pas echt gevaarlijk zijn als iedereen dácht dat ie zonder enige voorbereiding even op het halstertje naar buiten kan.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:46

KiWiKo schreef:
Weet ik niet Lachen een bloed/sportpaard wil je ook wel eens mee naar buiten nemen Lachen alleen zijn die vaak door het rillerige karakter (wat ze zo fijn maakt voor de sport) nou niet de meest ideale slofferdeslof buitenrit paarden Lachen

Ik kan met die van mij fijn buiten rijden, neemt niet weg dat ik ook wel eens mijn handen vol had om hem ONDER me te houden Lachen Mijn enigste eigenste is gewoon een heel heet paard .... en voor mijn, zijn en andere hun veiligheid is het niet geheel onverstandig om toch wat extra voorzorgsmaatregelen te nemen....... beter mee verlegen dan om verlegen Lachen Lachen

Maar het was ook met die slof heerlijk slenteren aan een lang teugeltje hoor Lachen Lachen

Je kunt ook een heet paard zonder bit (en dan bedoel ik niet rijden met een gewoon halster) rijden hoor, heb je echt niet alleen een slofferderslof buitenritpaard voor nodig Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:47

hoho een bitloos hoofdstel werkt scherper in dan mijn dubbel gebroken bitje hoor Haha! Haha! Haha!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:48

Hangt ervan af welk bitloos hoofdstel je neemt Haha!

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:48

Hoe makkelijker jij met je paard omgaat hoe makkelijker het dier zelf wordt. (meestal) Als je hem met een halster niet remmen kan, kan je dat met een bit uiteindelijk ook niet hoor. Het bit is immers niet de rem.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:51

arno8 schreef:
Hangt ervan af welk bitloos hoofdstel je neemt Haha!

Das ook waar Haha! Haha! Haha!

Moli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:51

singasong schreef:
KiWiKo schreef:

Je kunt ook een heet paard zonder bit (en dan bedoel ik niet rijden met een gewoon halster) rijden hoor, heb je echt niet alleen een slofferderslof buitenritpaard voor nodig Knipoog

Mijn hele hete volbloed vind bitloos buiten ook prima, merk echt geen verschil tussen bit en bitloos

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:53

Eigenlijk moet je gewoon terugzeggen: "Zo, jij durft, zonder anker en zonder knuppel om hem knockout te slaan zomaar buiten rijden". Denk niet dat ze het meteen begrijpen, maar wie weet dringt het na een tijd door. Vork

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:57

Haha! ach Arno, wordt niet begrepen.......... kan ik je zo al vertellen Haha!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:59

Je kan denk ik beter zeggen: "kwestie van africhten..."

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:43

Ach ik heb mijn AV merrie bitloos ingereden (3e keer erop buitenritje) en heb nog nooit comentaar gehad. Nu reed ik mijn vlekkenpaardje ook vaak bitloos, waarschijnlijk went men er aan Haha!