Wat is Parelli?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat is Parelli?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 20:36

Wendy schreef:
Het filmpje van clinton anderson vind ik dan weer niks. Te grof.

@bizzybijtje: vertel Lachen Heb je ook daadwerkelijk er iets mee gedaan?

@VxS: want? Laat me raden, jij hebt vast iets veel beters ontwikkeld...

Jep. Ik heb het een aantal maanden volgehouden, maar er veranderde helemaal niets. Sterker nog, mijn pony werd er schrikkerig door. Dat terwijl ik wél alles zoals de DVD had gedaan. Bovendien werkte de 'tips' niet bij mij. En van dat ene stukje werd ik ook niet helemaal blij.... (dvd 3) Maar dat is mijn mening Lachen Ik ben nl. vooruit gegaan toen ik met Parelli stopte.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:19

waarom heb je niet gewoon een keer begeleiding gezocht? Het is toch erg duidelijk dat je iets verkeert hebt gedaan als je paard schrikkerig werd. niet iedereen is geschikt om van dvd's te leren. Uit ervaring kan ik je vertellen dat mensen toch nog heel veel fout doen, ook al hebben ze de dvd's gekeken Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:22

daNiielle_ schreef:
Ik vind het allemaal heel knap wat die mensen kunnen, en wat zij bereikt hebben. Maar in mijn ogen schiet je er niet veel mee op. Leuk dat je paard je volgt, en je nadoet. Maar wat als hij hier misbruik van gaat maken? Bedankt parelli.

Heb jij uberhaupt wel enig idee wat parelli inhoud?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:38

DaNiielle, aan je post te zien denk ik dat jij het idee achter Parelli (of de vele anderen) zelf niet helemaal begrijpt. Knipoog

Bizzybijtje, het is absoluut niet de bedoeling dat je paard er schrikkerig van wordt. Het klinkt alsof je dan teveel druk hebt gebruikt of iets dergelijks. Maar goed, dat kan ik niet beoordelen vanachter mijn laptop. Knipoog

Overigens gebruik ik zelf meer een methode tussen Parelli en Hempfling in, omdat ik Parelli alleen ook wat te heftig vindt voor mijn sensitieve paard. Niet alles, maar een paar dingetjes wel. Ik let nu net even wat meer op zijn uitdrukking en dat mis ik een beetje in het Parelli programma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:41

Nadya schreef:
DaNiielle, aan je post te zien denk ik dat jij het idee achter Parelli (of de vele anderen) zelf niet helemaal begrijpt. Knipoog

Bizzybijtje, het is absoluut niet de bedoeling dat je paard er schrikkerig van wordt. Het klinkt alsof je dan teveel druk hebt gebruikt of iets dergelijks. Maar goed, dat kan ik niet beoordelen vanachter mijn laptop. Knipoog

Overigens gebruik ik zelf meer een methode tussen Parelli en Hempfling in, omdat ik Parelli alleen ook wat te heftig vindt voor mijn sensitieve paard. Niet alles, maar een paar dingetjes wel. Ik let nu net even wat meer op zijn uitdrukking en dat mis ik een beetje in het Parelli programma.

Helemaal niet Ik deed harstikke rustig tegen de pony.... begeleiding heb je hier niet in de buurt. Het dichtste bij is bij Eddy Modde, maar dat is al 1,5 uur rijden. En we hebben niet eens een trailer..... dus dat word moeilijk dan Knipoog

Afentoe gebruik ik het nog wel hoor Ja Bijv. jojo en circling game.
Maar verder niet... vind parelli persoonlijk ook iets te commercieel Bloos

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:10

waarom heb je niet gewoon een keer begeleiding gezocht? Het is toch erg duidelijk dat je iets verkeert hebt gedaan als je paard schrikkerig werd. niet iedereen is geschikt om van dvd's te leren. Uit ervaring kan ik je vertellen dat mensen toch nog heel veel fout doen, ook al hebben ze de dvd's gekeken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 20:41

Eddy Modde en Parelli Nederland mogen geen e-mail adressen en andere gegeven uitwisselen van mensen die ook Parelli doen. Maar bij de laatste Parelli-dag werd er wel een groot bord en een kaart van Nederland opgehangen zodat mensen onderling adressen en gegevens/e-mail uit konden wisselen om zo samen wat te kunnen ondernemen. Ook al is de eerste de beste officiele begeleiding ver weg, liefhebbers en beoefenaars van Parelli zouden zomaar een keertje bij jou om de hoek kunnen wonen. En twee zien er meer dan 1.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:48

Cassidy schreef:
Als je bedoelt wie ik denk dat je bedoelt: de goede man heet Monty Roberts. En wat je verder opnoemde: ligt dat aan de methode, of aan de mensen die denken dat ze het hebben begrepen?

Ik denk dat ze dat Marty Robbins sarcastisch bedoelde Nagelbijten / Gniffelen

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:54

Parelli ist mooiste wat er is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 13:14

Parelli Natural Horsemanship door Els van der Zanden

Wat is P N H ? Waar gaat het nou eigenlijk om?
In dit artikel krijg je een beschrijving van de didactische opzet van
Parelli Natural Horsemanship ( PNH ).
( Dit artikel heb ik ooit geschreven voor de BHA (meen ik )

Inleiding
Bij het omgaan met paarden wordt vaak de meeste aandacht besteed aan het paardrijden zelf. Is je zit wel goed, hoe verzamel je het paard, hoe vraag je stelling en noem maar op. Natuurlijk is dat allemaal belangrijk. Maar paarden zijn veel meer dan een "berijdbaar dier".
Parelli noemt paarden: "een mentale instelling (attitude) op 4 benen". Hiermee bedoelt hij dat het paard een wezen is, dat de wereld vanuit zijn eigen perspectief en instelling bekijkt. Het verschil tussen de 'paardeninstelling' en die van de mensen zorgt er soms voor, dat het in de relatie tussen mens en paard botst. Paarden bekijken de wereld heel anders dan mensen. In de eerste plaats willen paarden zich "veilig" voelen. Ze zijn immers prooidieren. Ze zijn door moeder natuur geprogrammeerd om te vluchten. En dat instinct is niet altijd handig of zelfs veilig bij de omgang met paarden. Moeilijk te vangen, bijten, schoppen, of moeilijk te berijden; het zijn allemaal voorbeelden van defensieve reflexen.
En ook wat paard en mens willen, kan nogal eens verschillen. Om de omgang met paarden voor beide partijen zo veilig mogelijk te maken zal je daarom moeten werken aan een goede relatie. En zoals iedere relatie, zal ook de relatie tussen mens en paard zorgvuldig opgebouwd worden.

De PNH-methode
Pat Parelli heeft samen met zijn vrouw Linda een methode ontwikkeld, die aan mensen leert "hoe" ze een veilige en natuurlijke paard-mens relatie kunnen opbouwen. Stapje voor stapje leren studenten de beginselen van Parelli Natural Horsemanship. Sleutelwoorden hierbij zijn "communicatie", "begrip" en "psychologie".
Naast veiligheid, is het heel belangrijk dat je plezier beleefd aan de omgang met je paard. Hoeveel mensen (en paarden) zijn er niet, die het plezier in paardrijden kwijtgeraakt zijn ? 'Leuke" dingen zijn veel gemakkelijker te leren en te onthouden dan niet leuke dingen. Bij PNH wordt er dan ook naar gestreefd, de lesstof zo leuk mogelijk te brengen. Iedere instructeur is ervoor opgeleid, om workshops te vullen met spelletjes voor mens en paard. En om alle stof met zoveel mogelijk fantasie en fun aan te bieden. Je bent immers bezig met het opbouwen van een relatie met je partner. En dat gaat het beste onder prettige omstandigheden.

Partner-paard versus partner-mens.

Paarden kunnen leren om zich onder alle omstandigheden als een goede partner te gedragen. Maar daarvoor moeten mensen ook willen veranderen. Wij moeten steeds beter leren om het paard te begrijpen. En als we weten hoe paarden "denken" en reageren, kunnen we op de juiste manier handelen. Handelen op een manier die begrijpelijk en 'natuurlijk' (natural) is voor het paard .
Om een partner te krijgen, moet je jezelf als een partner gedragen. Met de methode PNH (Parelli Natural Horsemanship) ontwikkel je jezelf in de omgang met paarden. Niet alleen op het gebied van rijden met "finesse" (dressuur), maar op alle andere gebieden waar de paardmens relatie belangrijk is. Want omgang met paarden omvat veel meer dan rijden alleen. Daarom onderscheidt Parelli vier deelgebieden waarmee je aan de slag gaat als student. Deze gebieden zijn:

• liberty (in vrijheid)
• on-line (met het paard aan een touw)
• freestyle (rijden met halster; met en zonder zadel)
• finesse (rijden met bit)

Uitblinken in slechts één onderdeel is niet voldoende. Een allround natural horseman beheerst alle vier de gebieden. Het PNH-programma leert je om al deze vier gebieden evenredig aandacht te geven. Dus niet alleen maar aandacht voor "finesse" (dressuur) maar ook "on-line" met je paard aan een lijn. Of helemaal in vrijheid. En 'alleen maar' grondwerk of freestyle, is ook géén evenwichtige verdeling!

De basis: de 7 Games.
Om een goede relatie met je paard op te bouwen heeft Parelli "de zeven spelen" bedacht. Hij had het ook 7 'oefeningen' kunnen noemen. Maar door het woord 'spelen' te gebruiken word je eraan herinnerd, dat je het voor je paard en jezelf leuk moet houden. Bovendien blijf je zo alert op het feit dat het géén oefeningen zijn, die maar klakkeloos herhaald moeten worden totdat ze "erin" zitten. Je werkt immers aan wederzijdse relatie...
Deze 7-spelen vormen de basis van PNH en ze vallen onder het gebied "on-line". Met behulp van die spelen leer je het paard te wijken voor druk, zodat je hem uiteindelijk op jouw aanwijzing iedere gewenste richting kunt opsturen. Wanneer je op de grond die controle hebt over je paard, kan je daarop verder bouwen tijdens het rijden.

Levels en voortgang.
Binnen het PNH-programma zijn er verschillende kennis en vaardigheden niveaus. Ze worden "levels" genoemd. Iedereen begint op hetzelfde niveau, namelijk pre-level 1. (pre= voor). Voor iedere level heeft Parelli opgaven ontwikkeld; taken die je thuis kunt oefenen. Een student moet alle taken beheersen voor het behalen van de level . En natuurlijk zijn de taken zelf weer onderverdeeld per deelgebied (liberty, on-line, freestyle, finesse). Zo heb je bijvoorbeeld voor level 1 maar heel weinig "liberty" of "finesse"-taken. Maar naarmate je meer vordert, krijgen "liberty" en "finesse" de overhand. Studenten die hun taken officieel willen laten beoordelen, kunnen een homevideo (of DVD) opsturen naar een instructeur, of "life" de gewenste leveltest afleggen. Als alle taken als voldoende beoordeeld worden, krijg je een levelcertificaat, een gekleurde string (=> touwtje voor aan je stick) en een level-speldje. Ook wordt geregistreerd als officiële bezitter van die level. Voor het beoordelen van level 1 en level 2 moet je betalen. De beoordeling ( c.q. het examen) van level 3 is gratis.

Starten met PNH- Het Partnershippakket

Om goed met PNH ( Parelli Natural Horsemanship) te beginnen is het "Partnership Pakket" op de markt. Dit is zelfstudiepakket en het bevat lessen waarmee je direct aan de slag kan. Het pakket is in het Engels (zonder ondertiteling) en het behandelt de lesstof stap voor stap. De versie van 2004 bestaat uit 6 DVD’s met wel 14,5 uur aan uitleg en beeldmateriaal. Verder een Audio CD van 52 minuten, een Level 1 theorie boek, een logboek en "pocketboekjes" op broekzakformaat. De boekjes bevatten ook lessen met basisstof, onder andere de Seven Games. De oefeningen kan je zelf uitvoeren alvorens je doorgaat met de volgende les. Daarnaast worden tips en aanwijzingen gegeven en wordt puntsgewijs uitgelegd, wat er fout kan gaan bij een oefening. Het Partnershippakket is het eerste zelfstudiepakket dat voor horsemanship op de markt is. Een nadeel echter: pas als je het pakket gekocht hebt kom je er achter, dat je voor de opgaven "eigenlijk" ook een halster, leadrope, carrot-stick en savvy-string nodig hebt. Dat kan frustrerend zijn, want alles bij elkaar is dat niet goedkoop. Je kan echter ook besluiten, voorlopig je eigen halster en leadrope te gebruiken.

Overige PNH-kennis
Natuurlijk kan je ook beginnen door gewoon het boek "Natural Horse-Man-Ship" van Pat Parelli te lezen. En ook in het boek 'het Paard als Partner" (Elma Middel/Marike Coverdale), staat een goed hoofdstuk over PNH. Daarin wordt de belangrijkste filosofie van PNH samengevat en ook worden de Seven Games beschreven. Verder zijn er diverse PNH-video’s en DVD’s op de markt, die elk een deelgebied bestrijken. Voor veel mensen is het bezoeken van een clinic of workshop, een goede manier om te zien of PNH wat voor hen is. Ook wordt nu jaarlijks een “tournament” georganiseerd, waar PNH-studenten hun vaardigheden tonen. Met leuke spelletjes voor paard en mens, worden resultaten daar in competitieverband zichtbaar gemaakt. Ten slotte kan je lid worden van de “Savvy-club”. Als lid krijg je maandelijks een DVD of tijdschrift, met nieuwe vaardigheden en wetenswaardigheden. Daarnaast krijg je ledenkorting op evenementen, cursussen en materialen. PNH- Nederland http://www.parelli.nl kan je daar meer over vertellen.

Lessen en PNH-instructeurs
Lessen in Parelli Natural Horsemanship, mogen alleen gegeven worden door erkende instructeurs. Niet alleen om de kwaliteit van PNH te waarborgen, maar ook voor het "spelenderwijs" aanbieden van de lesstof. Iedere erkende instructeur is door Pat zelf opgeleid. Er worden hoge eisen gesteld want om instructeur te worden moet je minimaal eerst level 3 gehaald hebben. Daarna moet je door Pat en Linda "uitgenodigd" worden om de instructeuropleiding te volgen. Pas als die achter de rug is, krijg je de bevoegdheid om lessen te geven. In Nederland is Eddy Modde de officieel erkende PNH instructeur.

Email discussiegroep
Praten over PNH of contact leggen met medestudenten, kan via het Nederlandstalige en gratis NH discussieforum http://www.NHforum.nl . Op dit forum worden PNH gerelateerde onderwerpen besproken en kan je vragen stellen en ervaringen delen.

Sites
Tot nu toe is er bewust niet gesproken over de basistechnieken, omdat die in de genoemde boeken beschreven worden.
Verdere informatie over PNH en vooral hele leuke foto's kan je vinden op sites als http://www.parelli.com. Want niets is zo inspirerend als "weten" wat er mogelijk is. Vaak meer dan je denkt!

© Els van der Zanden ©

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:14

Dat is een hele lange uitleg...

FF mijn persoonlijke mening... Cassidy heeft het over mensen die op latere leeftijd met paarden in aanraking komen en veilig daarmee willen omgaan...
Het geldt niet alleen voor mensen die op latere leeftijd met paarden in aanraking komen. Ik rij zelf al vanaf mijn achtste ongeveer (met wat tussenpozen) Vroeger altijd in manege's want ik had geen geld voor een eigen paard en later op een eigen pony, die ik kocht omdat ik hem kon betalen en een typisch voorbeeld was van een ongeschikte pony voor beginnend ruitertje (bijten, trappen, bokken totdat je werd getorpedeerd) Dat het uiteindelijk toch nog redelijk goed kwam, was te danken aan een zeer verstandige paardenoom, die mij verder hielp. Verder heb ik nog bij een fjordenfokker gereden, op een draver die tijdelijk bij mijn oom stond en nog meer lespaarden en uiteindelijk eigen paarden, waarin ik er weer regelmatig in slaagde een paard uit te zoeken wat totaal ongeschikt was voor mij (of ik voor het paard) Tjaaa.... Dressuur en springwedstrijden vond ik niet leuk (ging wel vaak mee als groom met een dressuurruiter en kregen in ruil voor ons werk daar en thuis les op die paarden) Ik zag het gepluk aan teugels wat ik veel zag helemaal niet zitten, had geen wedstrijdambities en wist eigenlijk zelf niet zo goed wat ik wel wilde. Dus ik klooide aan. Ik heb gelukkig wel een tijd heel goed les gehad van een super fijne instukteur, die mij al heel veel leerde over respekt voor paarden en rekening houden met...
Ik kreeg echter ook wat ongelukken. Ik brak een ruggewervel tijdens een val in een rengalop in de franse bergen tijdens een trektocht en liep nog wat blikschade op.
Gevolg... bij het ouder worden (nu 48) meer en meer angst, onzekerheid en geen zin meer om mijn nek te breken (dacht ik vroeger niet eens aan) Optie: Stoppen met paarden. Maar ja... de verslaving he.
Dus uiteindelijk toch twee minishetten gekocht. Leuk en aardig. Maar de zin om te rijden bleef. Voorzichtig eens gereden met een oude haf bij een stal die trektochten deed en erg leuk met paarden omging en uiteindelijk dat oude heertje overgenomen. Maar ja... voor een oud paard wat altijd zijn vaste rondjes heeft gelopen en dan opeens ver van vertrouwde omgeving komt... is het toch allemaal wat moeilijker. Zeker als baasje dan meteen onzeker wordt. Kortom Ik liep vast, was onzeker en wist niet wat ik kon doen. Ik had in het verleden talloze boeken en dvds van NHers doorgelopen en het ook toegepast bij een oud paard wat ik eerder bezat en dat ging prima. Maar hetzelfde werkte niet bij mijn hafje. Zoekend kwam ik via dit forum in aanraking met parelli, vond het te duur, maar ja... Lessen zijn uiteindelijk duurder. Toch maar begonnen en geen moment spijt van gehad.
Want juist ik, als onzeker geworden oude doos, krijg door de stap voor stap methode en duidelijke uitleg (ik spit niet alleen de levels door maar ook alle andere dvd's over gedrag, personaliteit enz enz....) krijg ik steeds meer zelfvertrouwen, kan ik steeds veiliger met mijn paard omgaan, krijgt mijn paard veel meer vertrouwen in mij, hebben we meer lol samen en loop ik niet meer vast (als dat wel gebeurd, klets ik erover op het forum en zoek ff terug in de info die ik heb)
Ik heb er heel veel geleerd, heb er ook profijt van in de omgang met de shetten en ben ik zelfs aan het werk gegaan met de koudbloeddraver die mijn man heeft aangeschaft, waar ik het eerst niet zo op had.

Best mogelijk dat je gewoon moet kijken naar paard en zijn gedrag om er goed mee om te kunnen gaan, maar niet iedereen is een natuurtalent en kan zomaar een paard goed lezen. Velen van ons hebben toch een handje nodig om ons aan vast te houden.
Ik heb er in elk geval veel baat bij gehad en ik leer elke dag bij. Ik ben er nog lang lang lang niet. Maar dat maakt niets uit. Tijd zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 14:21

liljebo schreef:
Dat is een hele lange uitleg...
Het was oorspronkelijk een artikel van 3 pagina's (of zo). Viel in die context wel mee Knipoog

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 05:41

In elk geval een duidelijk antwoord op de vraag. Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:08

bizzybijtje schreef:
Ik heb het een aantal maanden volgehouden, maar er veranderde helemaal niets. Sterker nog, mijn pony werd er schrikkerig door. Dat terwijl ik wél alles zoals de DVD had gedaan.

De manier om dát voor elkaar te krijgen, is door verkeerd te "Timen" met je release Ja

Nadya schreef:

Grappig dat ik steeds weer mensen zie roepen dat "Parelli" heftig is voor hun paard. Alsof de man in hun achtertuin gestaan heeft...
De persoon aan de andere kant van het touw kan "te heftig" of "niet-heftig" zijn; niet "het PNH-programma". Regelmatig zijn beginners helaas onbedoeld "heftig" ...

Level 2 kan je trouwens alleen halen, als je paard een happy uitdrukking heeft. Daarnaast is er het "Horsebehavior & Liberty" -pakket, met 10 DVD's over "het lezen van paarden" en hoe te reageren op verschillende personality's. http://www.parelli.com/product.faces?catId=13

aerdenhout1 schreef:
En ik twijfel zeker niet aan de kundigheid van een Parelli of al dat soort grootheden, maar lang niet iedereen kan het ze nadoen. ook niet na div. dure clinics

Grappig dat je dit schrijft, want *juist* bij Parelli zie ik persoonlijk mensen écht enorm groeien in hun vaardigheden.
Bij diverse maneges rijden mensen een half jaar en zie je daarna nog amper verschil. Bij diverse clinicians zie je mensen dure spullen kopen (MR), om daarna precies hetzelfde te blijven doen. En ík heb echt nog nóóit een volgeling van Hempling, iets zien doen waarvan ik dacht: wauw. ( Ik sta open voor uitnodigingen! ).
Maar keer op keer zie ik mensen transformeren richting "paardenmensen", wanneer ze serieus (!) met het programma van Parelli aan de slag gaan...

Parelli had jaren de slogan: "Look at the results my students are getting". Vergeleken bij andere clinicians vind ik persoonlijk, dat hij zijn missie ( => horsemanship wereldwijd op een hoger niveau tillen) beslist waar maakt. ( Alle commercialiteit en eikeligheid ten spijt Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:20

ezanden schreef:
Nadya schreef:

Grappig dat ik steeds weer mensen zie roepen dat "Parelli" heftig is voor hun paard. Alsof de man in hun achtertuin gestaan heeft...
De persoon aan de andere kant van het touw kan "te heftig" of "niet-heftig" zijn; niet "het PNH-programma". Regelmatig zijn beginners helaas onbedoeld "heftig" ...

Level 2 kan je trouwens alleen halen, als je paard een happy uitdrukking heeft. Daarnaast is er het "Horsebehavior & Liberty" -pakket, met 10 DVD's over "het lezen van paarden" en hoe te reageren op verschillende personality's. http://www.parelli.com/product.faces?catId=13

Ahum Verward ? Ik haal heel veel uit het Parelli programma (level 1), maar vind in andere stromingen ook veel interessants zitten en daarbij geloof ik niet dat ikzelf 'onbedoeld heftig' ben met mijn paard, hoor. Haha!
Verre van zelfs. Knipoog
Maar heb wel eens een Parelli sessie gedaan met iemand hier in NL, die aardig bekend staat om zijn Parelli trainingen e.d. Ik was niet over alles wildenthousiast. Mag dat? Of mag je geen kritieke puntjes hebben op Parelli?

Ik denk dat ik en mijn paard een manier van communiceren gevonden hebben, waar we het super op doen samen. Wat voor een ander werkt, prima. Liever Parelli dan de traditionele methodes, wat mij betreft. Haha!
Maar ik doe met mijn paard liever een mix wat bij ons prima werkt en doe bepaalde dingetjes soms net even ietsje anders. Ik werk bv. niet met een stick. Wel met een leadrope en met mijn focus. Werkt tot nu toe prima. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:31

Nadya schreef:
Overigens gebruik ik zelf meer een methode tussen Parelli en Hempfling in, omdat ik Parelli alleen ook wat te heftig vindt voor mijn sensitieve paard. Niet alles, maar een paar dingetjes wel.

ezanden schreef:

Nadya schreef:
Ahum Verward ? Ik haal heel veel uit het Parelli programma (level 1), maar vind in andere stromingen ook veel interessants zitten en daarbij geloof ik niet dat ikzelf 'onbedoeld heftig' ben met mijn paard, hoor. Haha! Verre van zelfs. Knipoog

Ik had het hier opzettelijk algemeen gehouden...!
Ik weet vanachter een computer niet wat iemand doet. En verder vind IK andere stromingen ook reuze interessant. Maar dáár hadden we het in bovenstaand stukje niet over Knipoog.
Daar ging het om de statement of *Parelli* (het programma) "heftig" is Knipoog.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:19

Els, je reageerde op mijn post, vandaar dat ik het persoonlijker opvatte. Knipoog
Ik denk dat wij redelijk hetzelfde denken qua omgang en benadering van paarden. Of niet? Lachen

Ik ben teveel gevoels- en dierenmens om van alles van 1 persoon, in dit geval Pat Parelli, over te nemen. Ik mix graag en vergeet daarbij mijn eigen ideetjes ook niet, zeg maar. Knipoog
Een methode moet ook bij je passen en ik ben overtuigd dat niet iedereen Parelli per se goed uitvoert, hoor. Knipoog
Hetzelfde geldt overigens ook voor andere 'goeroes' of 'wannabe goeroes'.

Mijn paard doet er zo prima op met 'onze manier', ondanks dat een Parelli man uit onze directe omgeving wel eens andere ideeen heeft. Mag, hoor, alleen word ik dan moe van zo'n systeem en mensen die zo vast houden aan iets. Sommige mensen hebben zelf hun ervaringen en hun paarden doen het er prima op.

Annesneisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 09:05

hey,

je kan ook gewoon eens de gratis dvd aanvragen om te kijken hoe het in elkaar zit via http://www.parelli.nl en je krijgt hem vrij snel toegestuurd.

Ik was zo onder de indruk dat ik meteen het programma level 1 heb aangekocht!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 16:34

ezanden schreef:
Grappig dat je dit schrijft, want *juist* bij Parelli zie ik persoonlijk mensen écht enorm groeien in hun vaardigheden.
Bij diverse maneges rijden mensen een half jaar en zie je daarna nog amper verschil. Bij diverse clinicians zie je mensen dure spullen kopen (MR), om daarna precies hetzelfde te blijven doen. En ík heb echt nog nóóit een volgeling van Hempling, iets zien doen waarvan ik dacht: wauw. ( Ik sta open voor uitnodigingen! ).
Maar keer op keer zie ik mensen transformeren richting "paardenmensen", wanneer ze serieus (!) met het programma van Parelli aan de slag gaan...

Goh, het valt mij juist op bij veel Parelli-aanhangers dat ze totaal geen inzicht ontwikkelen, maar reuze fanatiek "kunstjes" aan het leren zijn. Eigenlijk hetzelfde "plaatjesjagen" dat je ook veel ziet bij (wannabe?) wedstrijdruiters, alleen dan met andere kunstjes.
Ik denk dat Hempfling niet zoveel "volgelingen" heeft, maar meer "leerlingen", bij hem gaat het namelijk vooral om het ontwikkelen van inzicht en zijn de kunstjes volstrekt onbelangrijke bijzaken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-08 21:12

maar Waratje dat zijn dan ook de mensen die het systeem niet begrepen hebben en waarschijnlijk in level 1 blijven hangen. Parelli zegt niet voor niks dat je level1 voor veiligheid is en dat ja daarna pas gaat leren. Als je altijd alleen maar tot in den treure met level 1 bezig gaat zijn wordt het nooit subtiel en klein in je reacties.
Ik heb inmiddels een aardige Parelli DVD collectie en ook van Clinton Anderson en leer nu pas de subtiliteit en het verfijnen doordat ik me meer en meer met trailerladen bezig hou. En dat ben ik gaan doen ná mn kennismaking met Parelli en ik neem ook niet alles even letterlijk maar baseer me op de reactie van het paard in kwestie. En hoe meer ik leer hoe meer ik wil weten van Parelli oa!
Dus voor mij werkt het, de mensen die bijv hun level 1 weer wegdoen hebben het helaas niet goed begrepen en dat is voor hun een gemiste kans.
Tuurlijk is het commercieel en een hoog tell-sell gehalte maar waar vind je verder dan materiaal om een zelfstudie te doen? thuis maar aanrommelen gaat ook niet altijd goed, het materiaal van parelli zet je op zn minst aan het denken en proberen en niet iedereen is autodidact of even slim.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 10:09

cissy schreef:
maar Waratje dat zijn dan ook de mensen die het systeem niet begrepen hebben en waarschijnlijk in level 1 blijven hangen. Parelli zegt niet voor niks dat je level1 voor veiligheid is en dat ja daarna pas gaat leren. Als je altijd alleen maar tot in den treure met level 1 bezig gaat zijn wordt het nooit subtiel en klein in je reacties.

Nee, het viel me ook op bij mensen die kennelijk goed genoeg waren bevonden om demo's en les te geven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 17:58

Waratje schreef:
ezanden schreef:

Goh, het valt mij juist op bij veel Parelli-aanhangers dat ze totaal geen inzicht ontwikkelen, maar reuze fanatiek "kunstjes" aan het leren zijn. Eigenlijk hetzelfde "plaatjesjagen" dat je ook veel ziet bij (wannabe?) wedstrijdruiters, alleen dan met andere kunstjes.
Ik denk dat Hempfling niet zoveel "volgelingen" heeft, maar meer "leerlingen", bij hem gaat het namelijk vooral om het ontwikkelen van inzicht en zijn de kunstjes volstrekt onbelangrijke bijzaken.

hmmmm vreemd... uitgerekend parelli zegt dat het niet om de kunstjes gaat. In het begin van hun ontwikkeling van het programma en les geven, kwamen ze er idd achter dat mensen de kunstjes als doel gingen stellen. Daarop hebben ze het hele programma en de lessen aangepast omdat uitgerekend dat niet de bedoeling is. De games zijn een hulpmiddel. Het gaat om de ontwikkeling van een gemeenschappelijke taal die je in de dagelijkse omgang kunt gebruiken om helder naar het paard te zijn en ervoor te zorgen dat je paard je begrijpt. Mensen die parelli (of wat dan ook) volgen en geen inzicht ontwikkelen en alleen kunstjes doen, hebben absoluut niet begrepen waar het om gaat. Als het dan gaat om mensen die les of demo's geven is dat dubbel zo triest, want dat horen deze mensen dan niet te doen.
Het hele issue bij parelli is nl het verkrijgen van inzicht in het hoe en waarom van gedrag en hoe ermee om te gaan.