hoe leer ik mijn paard op commando plassen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe leer ik mijn paard op commando plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:47

Guusje kon toch ook op commando plassen? Of was dat mesten?

Maar whatever: het lijkt me zeer moeilijk om het een paard sowieso al te leren. Je zult ook moeten wachten totdat een paard begint te plassen neem ik aan? Nagelbijten / Gniffelen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:50

Hoe merk je dan dat je paard moet plassen? Haha!. Ik merk er namelijk nooit iets van... Bloos

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:28

Jose22 schreef:
Ik heb wel eens een stal op TV gezien waar alle paarden op commando plasten... Dit was echt een super luxe stal, zonder bodembedekking in de stallen en een aantal keer per dag kwam er dan iemand met een emmetje langs waar de paarden dan in konden plassen/ poepen Verward Ik vond het nu niet echt diervriendelijk.

Moeten die paarden dan auditie doen voor ze daar op stal mogen komen? Clown
Opzich kan plassen op commando wel eens handig zijn denk ik.
Gelukkig heeft die van ons geen problemen met plassen op vreemd terrein hij doet het rustig overal en hoe Bloos

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:54

Ik heb het hem geleerd op onze kilometerslange revalidatie wandelingen in het verleden.
Gezellig met hem aan de hand stappen. Haha!
Zodra hij dan de berm in dook en in de plashouding ging staan heb ik steeds gezegd"ga maar plassen".
Als hij klaar was een koekje als beloning.
Later ben ik het op een langere duinrit ook gaan proberen zodra ik voelde dat hij moest plassen. Omdat hij dan zijn rug wat stakker houdt is dat makkelijk te voelen.
Ik zette hem dan naast het ruiterpad en zei dan weer "ga maar plassen".Hij moest dan zo nodig dat hij het toch niet op kon houden Knipoog ,daarna belonen met een koekje.
Toen dat goed ging heb ik het ook voor het rijden in de bak geprobeerd.
Aan de hand de bak in en hem in een hoekje gezet en weer hetzelfde commando gegeven.
Was geen probleem meer en nu is hij zover dat hij het normaal vindt om te plassen als ik hem dat vraag.
Zolang hij maar een koekje krijgt!!!
Maar normaal op het land of in stal plast hij als hij moet hoor.

_Sundance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:17

ik vind het zo raar maar dadelijk doet je paard het echt alleen op comando en als je dan thuis bent en je paard staat op de wei kei hard zijn pis op te houden gurm:P

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:19

Dat valt wel mee hoor.
Mijn paard luistert ook naar het commando "galop" maar hij galoppeert echt niet alleen maar als ik het zeg hoor. Haha!
Als hij gewoon in het land loopt galoppeert hij dat ook wanneer hij er zin in heeft.
Met plassen is dat niet anders gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:22

Paarden poepen ook op commando, alleen geven ze dan zelf het commando, als ze net in een schone stal komen, buiten gezet worden op de mestplek op een drol van een andere ruin, op de poetsplaats...., dan vinden ze dat ze het op dat moment moeten doen, plassen hebben ze nog niet door dat dat wel makkelijk is voor ze bereden worden. Maar de mijne weet wel dat hij eerst op stal moet plassen als ik hem van buiten haal, dat leren ze snel aan...

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:32

russel schreef:
Paarden poepen ook op commando, alleen geven ze dan zelf het commando, als ze net in een schone stal komen, buiten gezet worden op de mestplek op een drol van een andere ruin, op de poetsplaats...., dan vinden ze dat ze het op dat moment moeten doen, plassen hebben ze nog niet door dat dat wel makkelijk is voor ze bereden worden. Maar de mijne weet wel dat hij eerst op stal moet plassen als ik hem van buiten haal, dat leren ze snel aan...

je hebt gelijk als het hen uitkomt dan doen ze het wel Clown

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 21:42

Sheran schreef:
Hoe merk je dan dat je paard moet plassen? Haha!. Ik merk er namelijk nooit iets van... Bloos

Mijn paard moet standaard na het rijden als ie in zijn stal komt.
En met rijden loopt ie inderdaad naar de kant / gras te trekken, gaat ie langzamer lopen. Dan vraag ik mijn mederuiters even te stoppen en dan doet ie het meteen. Mijn oude merrie precies hetzelfde.

Ik ken ook paarden die met buitenritten gewoon een paar uur lopen klieren omdat ze niet kunnen / willen plassen. Kan me wel voorstellen dat het dan erg gemakkelijk is als je ze op commando kunt laten plassen. Dat wil helemaal niet zeggen dat ie dan niet meer plast als ie geen commando krijgt, precies wat iemand zei: hij weet ook wat het commando galop betekent.

Calisha_Am

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:18

Dravers word dat aangeleerd Lachen
die van mij doet het ook.

Als je hem in stro zet, gaat hij plassen Tong uitsteken

Sabertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 21:28

Die van mij plast tegenwoordig standaard voordat ik hem uit de stal haal als ik ga rijden.
Ik begroet hem eerst, maak het bovendeurtje open, hang het halster bij de stal en ga mijn rijspullen pakken. Als ik terugkom heeft hij geplast. Best handig want die van mij is er ook een die het niet op een vreemde plek doet, dus ook niet op de wedstrijd. Fijn als ie dan thuis al gedaan heeft.
Zo wil die van mij ook nooit drinken op de wedstrijd. Kan een emmer voor houden zelfs in de hitte, maar hij drinkt echt niet. Op stal hetzelfde, als hij buiten de stal staat komt ie niet in de buurt van de emmer, maar zo gauw de emmer in de stal op z´n plek hangt drinkt ie. In wei drinkt ie natuurlijk wel gewoon uit de waterbak.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:15

Vind het wel grappig dat zoveel mensen het zielig vinden als een paard op commando zou leren mesten en plassen, maar het wel dood normaal vinden dat een hond zinderlijk gemaakt wordt. Soms voor die dieren nog erger want als ze dan een keer echt moeten en het dan dus toch maar doen worden ze vaak nog enorm gestraft en als klap op de vuurpijl waarschijnlijk met hun neus in hun eigen troep geduwt! Bloos! Zolang je maar niet boos wordt als je dier het een keer doet zonder commando (want dan heb je hem/haar dus duidelijk te weinig het commando gegeven) lijkt me er niets mee aan de hand om zoiets ook op commando te zetten.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:22

Mijn merrie plast altijd voordat ze gaat eten....dus zodra ik kuil of muesli voor haar ga pakken, plast ze netjes achter in haar box. Of als ze buiten in het "bakkie" staat, daar. Erg handig, vooral toen ik urine van haar moest inleveren bij de DA. Haar dochter doet dit helaas niet.....

_Kimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:30

Ik dacht meteen; wáárom zou je dat in hemelsnaam willen..Huilen van het lachen? Maar voor op wedstrijd of lange ritten is het idd handig. Zou het ook wel willen aanleren, maar ik zie mezelf nou niet meteen elke keer als ze moet; 'Ga maar plassen. (..) Jaaaaa braaaaaf Go jij! Go jij! ! Grote meid! Huilen van het lachen' en dan een koekje.. Vork. Volgens mij heeft ze dat ook wel, dat ophouden dus dan word het nog moeilijker... mesten is echter niet zo'n probleem.. dat verschil snap ik dan weer niet Tong uitsteken.

ntmphoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:38

Eerst vond ik dit een beetje een vreemd "trucje" maar nu ik al die leuke praktische toepassingen lees denk ik dat het misschien toch maar eens nuttig kan zijn om ons paardje het ook eens aan te leren Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 22:41

Die van mij plast vrijwel altijd, zodra ik hem weer terug breng naar zijn weiland. Voel de behoefte niet om hem dat op commando te leren. Als je moet, dan moet je en zo niet, dan niet. Haha!