Protesteren bij galop aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Protesteren bij galop aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:20

Citaat:
Ik denk zelf/heb het idee dat het gewoon uitproberen is maar ik weet niet zo goed hoe ik het moet aanpakken omdat ze nogal hard gaat trekken en ik bang ben dat ze er vandoor vliegt. Ik ben er ook nog niet zo heel erg lang, nu 4 weken denk ik, dus moet ik eerst het vertrouwen opbouwen en het dan weer proberen? Of moet ik gewoon streng(er) zijn?

Als jij dit niet onzeker noemt, weet ik het ook niet meer Knipoog Voorzichtig is niets mis mee, maar je moet wel duidelijk zijn tegenover je paard en dat mis ik in de berichten.

Elke, omdraaien kan komen door blokkeren, kan ook komen omdat ze niet voorwaarts is. Beide moet je aanpakken, dat ben ik helemaal met je eens. Maar als ik deze berichten zo lees krijg ik het beeld van een hele slimme haf die heel goed weet wat ze aan het doen is, en daar ook de ruimte voor krijgt.

TS, wat ik je verder ook kan aanraden is om eerst in stap en draf heel goed het voorwaartse te bevestigen. Als jij "draf' zegt moet ze ook meteen aandraven en dan geen sukkeldrafje maar lekker voorwaarts. Ook in stap, niet laten sloffen maar energiek stappen. En ook als je haar aan de hand hebt, vlot stappen. Daar begint de basis al.

Ik ben een paar weken geleden begonnen met een nieuw paard, die aardig hetzelfde doet. Omdraaien en uitbreken als hij de kans krijgt, sloffen en slenteren, als hij die kans niet krijgt.
Mijn moeder heeft hem nu 3 * gelongeerd (en ik heb hem nu een keer of 4 gereden) zoals ik het hierboven aangeef, en inmiddels stapt, draaft en galoppeer hij lekker vlot rond op eigen benen, zowel aan de longe als onder de man. Gewoon door consequent te zijn in wat je wil, goed op je positie te letten met longeren en ook in al het grondwerk consequent impuls en gehoorzaamheid te vragen.

TS, ga maar eens wat uitproberen met je houding. Als je je paard gewoon wil laten lopen sta je met je schouders parallel aan zijn lijf, ter hoogte van zeg maar het zadel en je zweep wijst naar de grond. Wil je hem harder laten lopen, ga je iets verder naar achteren staan (ter hoogte van zijn lendenen) en je draait je bovenlichaam zodat je zeg maar in dezelfde richting kijkt als hij (naar voren); je zweep til je wat op en die wijst naar zijn kont. Wil je juist langzamer, ga je meer naar voren (ter hoogte van de schouder), je draait je bovenlichaam de andere kant op (zodat je naar zijn kont kijkt) en je zweep wijst onder je longe langs naar zijn schouder.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:32

Ik ben inderdaad wel redelijk onzeker hoor. Dat voelt zij misschien ook wel...
Ik ga op mijn houding letten, maar soms word ik gewoon van mijn plaats getrokken omdat ze aardig kan trekken.

@ Lielle, bedankt voor je houdingtip, ik ga het uitproberen.
@ Elke87, ik ga er zeker over lezen, vind het ook echt leuk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:36

dan ben je eigenlijk al te laat, ik zou ook zeker voorlopig longeren in een afgezet stuk. Maar als ze gaat trekken, door je knieen gaan en je handen laag houden!

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 09:41

Lielle schreef:
dan ben je eigenlijk al te laat, ik zou ook zeker voorlopig longeren in een afgezet stuk. Maar als ze gaat trekken, door je knieen gaan en je handen laag houden!

Ik heb het dan over de galop, als ik dat probeer word ik van mn plaats getrokken. Bij stap en draf trekt ze niet dus dan kan ik wel op mijn houding letten.
Nog niet te laat hoop ik Tong uitsteken

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 09:43

Ik bedoel dat als ze aan het trekken is, ben je al te laat om nog iets aan je houding te doen. Dus voorkomen dat ze kan trekken (afgezet stuk) en als het toch gebeurt, door je knieen en vasthouden!