Help... Mijn paard eet me op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSwanHeart

Re: Help... Mijn paard eet me op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:37

Hmmm, ik zal eens zien. Ik sla 'm trouwens vooral uit reflex, als hij zijn tanden in me zet.
Met poetsen en verzorgen en gewoon knuffelen in 't land gaat alles wel prima, en met rijden ook nauwelijks problemen. Is 't normaal dat 'ie me dan aanvalt als ik 'm laat volgens of als ik gewoon op de grond ga zitten? Verder kan ik echt álles met hem, namelijk...

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:37

Dat zou niet mijn manier zijn Knipoog

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:38

Tuurlijk is dat niet normaal!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:39

Nee, dat snap ik. Was misschien beetje rare woordkeuze Tong uitsteken De vraag was eigenlijk: Is er misschien een reden [voor hoever jullie dat kunnen zien] waarom hij dan juist bij zulke dingen wél zo raar doet?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:44

Jij bent in deze fase niet voor de 100 procent geaccepteerd als leider. Volgen is iets wat een minder dominant paard doet bij een leider. Aangezien bij jullie deze relatie nog niet zo vast ligt, kan hij daardoor in de war raken en/of aangeven dat ook al volgt hij, hij je nog steeds niet accepteerd als leider.

Als je je klein maakt, geef je daarmee meestal aan dat je lager in rang bent, of dat een ander niet bang voor je hoeft te zijn..Hij is volgens mij niet bang voor je. Volgens mij bevestigd hij dan gewoon het beeld dat jij idd lager in rang staat.
Laatst bijgewerkt door navaja op 27-04-08 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 13:44

Een paard is een dier dus niet dom hij merkt echt wel hoe jouw houding is ben je wel de leider in het algemeen over hem?Ook niet alles staat in boeken je moet je een keer in een paard verdiepen.Net zoals mensen met plagen enzo ze vinden leuk als je er zover erop ingaat dat je de controle kwijt raakt en een paard voelt dat ook.En grondwerk is misschien net wat te ver voor zo'n paard.Gewoon lekker eerst met longeren bezig gaan.Vraag desnoods iemand die er bij wil staan die ervaring heefd.Je moet niet iets zomaar doen waarvan je niks weet en alleen maar van gehoord hebt.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 13:49

Met longeren gaat het al mis Ik krijg 'm niet van me weg, ook niet met de zweep. Hij blijft met zijn hoofd naar me toe gericht staan en draait dus alleen maar om z'n as. Maargoed, dat's weer een heel anders verhaal
Oké, nu gaan jullie me volgens mij echt héel dom vinden...

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:17

xSwanHeart schreef:
Met longeren gaat het al mis Ik krijg 'm niet van me weg, ook niet met de zweep. Hij blijft met zijn hoofd naar me toe gericht staan en draait dus alleen maar om z'n as. Maargoed, dat's weer een heel anders verhaal
Oké, nu gaan jullie me volgens mij echt héel dom vinden...

tuurlijk ben je niet dom!
een tip voor het longeren, zorg dat je in een rechte lijn met de kont staat en houd m voorwaarts met de zweep, zo kan hij moeilijker omdraaien/naar je toe komen Lachen
maar vooral in een rechte lijn met zijn billen staan is erg belangrijk Lachen

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 14:19

Als 'ie eenmaal zou lopen zou 't waarschijnlijk ook niet zo'n probleem zijn Knipoog Maar ik krijg 'm niet bij me weg, dat is eigenlijk het grootste probleem Tong uitsteken

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 14:33

Dat longeren kom later wel. Ik denk toch dat je een join up moet gaan doen. Maar dan moet je wel eerst een curcus volgen. Anders kan het alleen erger worden. Verder is het belangrijk dat je ook veel grondwerk doet. ik zou hem eerst laten volgen aan het halster, en nog niet los. Aan de ene kant ben ik het wel met Moniekk eens, aan de andere kant niet. Want ik weet niet wat voor pony het is, en als je tik (jes) gaat geven enzo, dan kan het zijn dat je helemaal in een gevecht terecht komt.. Als ie echt vals gaat doen, moet je hem gewoon een keer op zijn plaats zetten, door een keer een flinke tik (en dan ook best wel een harde) te geven, en dan verder klaar. want de bedoeling is dat hij dan echt ervan schrikt, en niet meeer erbij nadenkt dat ie wat terug kan doen.. succes Knipoog

orri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:11

Je paard neemt een loopje met je en jij staat machteloos of neemt de verkeerde beslissingen. Zolang jij duidelijk niet slimmer bent dan het paard en geen leider kunt zijn besluit hij wel wat er gebeurt. Je beseft je toch ook wel dat als hij met zijn hoofd naar je toe blijft draaien en jij om zijn as blijft lopen, hij jou eigenlijk laat lopen Tong uitsteken Als je op deze wijze doorgaat zal dit ook consequenties onder het zadel hebben.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 16:48

Hmmm... Moet je voor een join up persé een cursus doen? Of valt het ook te leren van bv interent. Want een cursus kost geld, en dat heb ik op 't moment niet echt...
Ik snap wel wat je bedoelt ja, dat hij mij laat lopen Tong uitsteken Nou je 't zegt lijkt 't er wel verdacht veel op idd

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:51

Ja joh, gooi meteen een Join Up in de groep. Mensen die dit roepen hebben echt geen verstand van op een vriendelijke wijze een vertrouwensband opbouwen, en stapje bij stapje leider worden.

Ongelovelijk.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 17:28

Ik snap het vele verhaal nu echt niet meer.Volgens mij is je paard agresief en bang geworden als longeren of in de bak al niet kan nou dan snap ik het echt niet meer hoor...

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 20:04

_likepink_ schreef:
Ik snap het vele verhaal nu echt niet meer.Volgens mij is je paard agresief en bang geworden als longeren of in de bak al niet kan nou dan snap ik het echt niet meer hoor...

Longeren heeft hij [bij mij] nooit gekund. Hij doet niet agressief, maar blijft met zijn hoofd naar me toegedraaid staan en draait dan rondjes om z'n as. Ik krijg 'm dan niet weggestuurd Knipoog
In de bak is geen probleem, 't enige punt is dat we geen bak hebben Knipoog
Misschien nu ietsjes duidelijker?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 10:06

Splash_ schreef:
Ja joh, gooi meteen een Join Up in de groep. Mensen die dit roepen hebben echt geen verstand van op een vriendelijke wijze een vertrouwensband opbouwen, en stapje bij stapje leider worden.

Ongelovelijk.

wat bedoel je daar nou mee? Verward

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:35

Wat ook wel eens kan helpen als je paard je aan wil vallen, bijt of veel te dichtbij komt, is met een touw om jezelf heen zwiepen. Dus gewoon een halstertouw dubbelgevouwen in je hand nemen en die snel van links naar rechts zwiepen. En dan dus vooral níet gericht naar je paard zwiepen maar alleen om jezelf heen, om je eigen ruimte te beschermen. Je hoeft ook niet boos te worden op je paard, een beetje bombarie maken is vast genoeg.
je zegt ook dat 'ie met zijn hoofd over je schouder komt. In mijn ogen moet je het (in ieder geval niet nu je paard nog aan je knabbelt en je aanvalt) niet zo ver laten komen. Jij hebt een persoonlijke ruimte die je, als dat nodig is, best mag verdedigen.
Op de grond zitten zou ik voorlopig ook niet doen, dat klinkt vrij gevaarlijk.

Ik denk dat je gewoon heel consequent moet gaan zijn. Soms komen paarden als ze bij je staan steeds nét een stapje dichterbij, tot je haast ongemerkt zelf wat achteruit deinst. Probeer hier héél alert op te zijn. En als je vind dat je paard te dichtbij staat kan je hem gewoon achteruitvragen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 13:51

goedzo shetfan, goede uitleg Ja

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-08 16:49

Dankjewel! Inderdaad heel duidelijk! Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 16:54

ik wil niet rot doen maar ik denk dat het enige wat je moet doen is dat dier eens een draai om zn oren geven. Ding lacht je vierkant uit

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:07

mm, daar denk je wel heel simpel over..
Wat vind je van die manier van shetfan, KIWIKO?
(ik heb het idee dat jij iemand bent met een harde aanpak voor paarden)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 17:31

Dat gaat niet helpen Lachen

en ik ben inderdaad iemand die dit niet pikt van een paard, en dan kan die hem van mij krijgen Lachen heel simpel

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:07

oke op zich wel interessant om met iemand hierover te hebben(te discusiëren), die een harde aanpak heeft, aangezien het het tegenovergestelde van mij is Ja Ben jij ook iemand die meestal van die situaties met 'geweld' oplost?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:09

Zeker ik breek een bezem als dat nodig is........

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:09

echt? Bloos! Ik hoop wel dat je serieus bent Ja