[AR] [LO] Agressief tijdens het longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:16

René schreef:
het paard moet jou als dominante persoon zien...als dit niet het geval is krijg je zulke problemen bij longeren.
veel grondwerk en commando's oefenen.
Ik heb er ook eentje van 2 jaar en 6 maanden....die heeft dat ook uit geprobeert, maar als jij in het midden staat en macht uitstraalt en dus gewoon zeker bent van je zaak, maakt zo'n paard weinig kans en zal accepteren dat jij de lakens uitdeelt.
elke keer kun je punten scoren: het paard daagt jou uit, als jij wint heb jij een punt erbij, laat je het paard winnen......dan krijg je grote problemen!

Sorry hoor, maar dit is maar een deel van het verhaal - een paard moet ook begrijpen wat je bedoelt. 'Dominantie uitstralen' zal toch altijd vergezeld moeten gaan van enig verstand van zaken (weten waar je mee bezig bent, goed je paard kennen - sommige paarden zijn ook gewoon erg onzeker) en goed kunnen longeren.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 18:15

Waarom beginnen zoveel mensen over dominantie en het paard een keer flink aanpakken. Het dier is nog niet eens drie jaar, uit het verhaal kan ik niet halen wat het beest allemaal al heeft geleerd. Zou het niet kunnen zijn dat het dier geen idee heeft wat de bedoeling is.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:25

odi helemaal met je eens ! het is nog een erg jong dier en hij zal vast geen kwade bedoelingen hebben maar gewoon eerder niet snappen wat jij nou precies van hem verw8! ikzelf heb ook zo`n zelfde probleem met mij pony gehad , maar die was toen 7 jaar en d8 wel eens even dominanter te zijn , ik heb toen iemand met betere longeer-ervaringen mijn pony 1 keer laten longeren en geloof het of niet in 1 keer was het probleem opgelost dus aan wie zou dat dan gelegen hebben niet aan mijn pony , toch? daarna heb ik hem zelf gelongeerd onder begleiding van haar en zie het resultaat zo mak als een lammetje!(ook nie altijd hoor haha )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 19:36

Nee hoor als het paard het goed gedaan heeft dan snapt ze het echt wel. Het is meer er geen zin in hebben om op haar moeilijke kant te werken en eronder uit komen. Niet aan toegeven gewoon doorgaan, je mag haar dan ook best wel aanpakken.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 20:35

dat is waar wat je zegt gijsenkim ,ze heeft het al gedaan dus zal dit misschien een manier zijn om niet te hoeven werken maar toch ben ik er in dit geval zeker voor om iemand te laten helpen met meer ervaring want zo te lezen komt ze d`r helemaal niet uit!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:40

Odi schreef:
Waarom beginnen zoveel mensen over dominantie en het paard een keer flink aanpakken. Het dier is nog niet eens drie jaar, uit het verhaal kan ik niet halen wat het beest allemaal al heeft geleerd. Zou het niet kunnen zijn dat het dier geen idee heeft wat de bedoeling is.

ja, precies, je neem de woorden uit mijn mond. het is misschien een goed idee om het paard op een vriendelijke manier duidelijk te maken wat de bedoeling is. als je nu al het zware geschut gebruikt, heb je later niks meer over.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:42

nee in het verhaal werd al verteld dat het paard het al eerder wel goed deed. klaar dus!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:02

Ik denk zeker dat hier iemand met ervaring bij moet komen, of het nu onbegrip of onwil van het paard (en ik denk het laatste) is, het is iig onkunde van de longeerder.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 23:05

Lielle schreef:
Ik denk zeker dat hier iemand met ervaring bij moet komen, het is iig onkunde van de longeerder.

precies, het paard weet wat het is, want het deed het al een tijdje goed maar heeft een escape gevonden en daar moet een deskundige longeerder bij komen. Goed longeren is niet zo makkelijk als het lijkt....