Compliment aanleren m.b.v touwen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Re: Compliment aanleren m.b.v touwen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:03

Maar als ik het goed begrijp als je de lijn los laat zit ze dan nog vast of niet?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:07

De lijn zit dan alleen nog met een kleine lus om haar been heen, bij haar kootholte zegmaar. Maar we oefenen in een kleine paddock, dus mocht het fout gaan, kan ze alsnog geen kant op. Bovendien ken ik Babiche inmiddels, en wat dat betreft is het geen weglopertje, ookal kan ze zich af en toe lekker druk maken. Ik denk ook dat ze de eerste keer zo gestressd was omdat het te veel nieuwe dingen in 1 keer waren; de longeerlijn, de vrouw, een ook niet geweldig vertrouwde omgeving, en dan moest ze zich ook nog een beetje laten zakken. Het was ook gewoon bedoeld om te laten zien hoe het moest, zodat we er thuis mee verder konden gaan. Denk dat als we het iedere week een beetje oefenen, dat het dan al een stuk beter gaat. Lachen Dan is ze immers vertrouwd met de longeerlijn om haar been, en begrijpt ze ook al wat meer wat de bedoeling is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 17:10

Als de lijn los gelaten wordt zit het nog wel om haar been maar kan ze zich volledig bewegen op 4 benen Knipoog

Wat je zou kunnen proberen is wel het been omhoog houden met behulp van een touw, dit is veel stabieler dan als je het been zelf vast houdt, en haar dan met een wortel oid mee naar beneden naar achteren vragen.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 17:14

Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken Amable! Lachen Dan kan ze toch helemaal zelf bepalen hoe ver ze wil gaan, maar kan ze niet op mij gaan leunen o.i.d. Heb helaas as zaterdag pas de mogelijkheid om het allemaal eens te gaan uitproberen, zal kijken of ik het kan filmen!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 18:29

Voor veel paarden is dat een fijne methode omdat jijzelf waarschijnlijk ook wel een beetje twijfelt over of het wel goed gaat, ze niet omvalt enz. Vaak trek je daardoor het been ook nog een klein beetje naar je toe waardoor ze uit balans raakt. Op deze manier verstoor je de balans niet en het touw geeft een hele zekere steun. Doordat je haar niet aan het hoofd naar achter vraagt maar door een wortel te volgen is het leuker om te doen voor haar en daardoor al minder eng.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-08 18:40

Bedankt voor je advies Amable, ik ga dit zeker doen Lachen En je hebt ook helemaal gelijk; Doordat ze iedere keer zo op mij gaat leunen word ik er ook onzeker van, en het is ook al een paar keer gebeurt dat ze bijna omviel. Ik hoop dat ik zaterdag kan filmen hoe het gaat!

paasei_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:16

ANDERE MANIER:

Hoe leer ik het aan?
Ga naast je pony staan met je gezicht dezelfde kant op als je pony zijn hoofd.
Pak met je rechterhand het linkervoorbeen van je pony vast en houdt met je linkerhand iets lekkers op hoogte van de borst van je pony. Om het lekkers te pakken te krijgen zal je pony naar achter moeten komen. Dit stimuleer jij door zijn voet die je vast hebt mee naar achter te nemen.
Dit is een oefening die voor sommige pony's erg moeilijk is. Werk er dan ook met geduld aan en beloon iedere vooruitgang.
Zodra je pony genoeg vertrouwen heeft en snapt wat jij wil zal hij mee naar achter gaan en zijn voet neerleggen in een hoek van ongeveer 90 graden. Beloon hem uitbundig.
Zodra hij dit door heeft koppel je het commando "neer" eraan. Daarna wordt er alleen nog maar beloond voor een langere of mooiere uitvoering.
Ook kun je overgaan tot het uitstellen van de beloning tot zodra de pony weer boven is (op jou commando "vrij".).
Daarna kun je er een zweep commando bij gaan doen. Bijvoorbeeld een zachte aanraking onder zijn buik (dus een stuk van de singel af) of simpelweg een uitbeelding van het neer gaan (een zweepteken van linksboven tot rechtsonder, ofzo).
Zodra je dit doet, zeg je "neer" en meteen daarna help je je pony in het compliment. Laat steeds meer door je pony zelf doen (hij heeft je zijn voet aan, verplaatst zelf zijn gewicht naar zijn achterhand, komt zelf naar beneden enz) totdat hij het compleet zelf kan. Dit vergt uiteraard veel geduld want dit is zeker niet makkelijk voor een pony!

Let op:
* Om je pony naar beneden te krijgen heb je nogal eens de neiging het snoepje tussen de benen te doen in plaats van voor de borst. Op zich kan dit geen kwaad MAAR zorg ervoor dat je pony absolute niet met zijn hoofd onder zijn lichaam terecht komt want als hij dan zijn evenwicht verliest oid breekt hij zijn nek!

* Denk erom dat je zweepaanwijzing voldoende verschild met onder andere de buiging en de spaanse pas.

* Oefen dit ALTIJD op zachte ondergrond.

* Zodra het commando erin zit: consequent blijven. Alleen betere oefeningen worden beloond!

Afbeelding

ik hoop dat je hier iets aan hebt Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:28

@ paasei knap gekopiereed hoor !

Joepju

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 15:38

Anoniem schreef:

Paasei neemt iig nog de moeite om te helpen met deze goede beschrijving.
Aan jouw reactie hebben we wel veel wou je zeggen? Nors opkijken (aan deze reactie heeft ze trouwens ook niks....) Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:22

Joepju schreef:
Anoniem schreef:

Paasei neemt iig nog de moeite om te helpen met deze goede beschrijving.
Aan jouw reactie hebben we wel veel wou je zeggen? Nors opkijken (aan deze reactie heeft ze trouwens ook niks....) Haha!

lees even terug dan zie je dat ik al een "helpende" post heb voor dr Knipoog

maar zoiezo als je zoiets kopieeerd vind ik dat je iig de bron er bij moet zetten

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 13:00

Je hebt wel gelijk Nini_roosje, bron erbij is wel zo netjes Lachen Maar herkende de tekst en foto al, aangezien ik al heel lang met deze methode oefen Knipoog
Toch bedankt voor het advies!

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 07:36

en is het al een beetje gelukt?

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 17:10

Ben al een tijdje bezig om haar vertrouwd te maken met het touw om haar been, en dat ze der been netjes en zonder problemen omhoog houd. Gaat best goed, maar vind dat ze toch nog niet echt genoeg op der gemak is om verder te gaan Lachen Dus we oefenen gewoon rustig door! Knipoog