wat zou voor jullie de druppel zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: wat zou voor jullie de druppel zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:02

Ik had dat niet aangedurfd, als je gezien had hoe die ontsteking een heel gangenstelsel in mijn paard's voet gemaakt heeft Verdrietig . Ik heb het hier dan ook niet over een gemiddelde hoefzweer. Sam had er eentje met behoorlijke complicaties, die zich uiteindelijk uitte in een tweede hoefzweer met een behoorlijk gat in zijn voet tot gevolg. Gelukkig is het nu eindelijk weer stijgende lijn, maar het is een pittige gebeurtenis geweest voor hem (en mij ook trouwens). Verdrietig
Zal mijn holistische DA volgende week eens vragen hoe zij dat ziet. Ben ik dan ook wel benieuwd naar. In haar heb ik iets meer vertrouwen qua welzijn van het paard dan een reguliere DA, dat wel. Knipoog

Sam heeft trouwens in het begin een paar dagen stokkreupel op het land gestaan. We dachten in eerste instantie dat hij zijn koot had verrekt, die voelde nogal warm aan en meneer verrekt wel vaker wat door zijn wildebrasstreken. Die paar dagen spoot ik zijn voet een paar keer per dag af met koud water. Wat mij opviel, was dat hij amper wilde lopen met die pijn. Hij stond altijd op een plek, lopen was geen pretje. Op dat moment denk ik niet dat het hem kon schelen waar hij stond, als hij maar zo min mogelijk pijn had.
Pas toen ik zoiets had van 'maar ik kan maar geen verdikking vinden' kwam de hoefzweer in zicht en zo is het balletje gaan rollen.

Neemt niet weg dat ik Sammy het liefst lekker buiten zie staan, hoor. Want dat maakt hem het gelukkigst. Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:29

Ik zou alleen vanwege medische redenen Rena op stal zetten , maarer zijn maar verrekte weinig redenen waarvoor ik dat zo doen....meeste dingen moet ze ook wel gewoon buiten de stal kunnen overwinnen. Ik kan me echt zogauw niks bedenken dat ze op stal zou moeten blijven , behalve een gebroken pootje en de hele dag in een tuigje opgetakeld aan het plafond hangen , en dat is een situatie waarin je misschien beter een andere uitweg kunt kiezen vanwege de lijdensweg Nagelbijten / Gniffelen

Alle problemen die je noemt zijn redenen om snel een andere plek te zoeken , maar die andere plek moet dan niet OOK problemen hebben door het dier teveel op stal te zetten.

Stalling 's nachts en weidegang overdag vind ik nog wel acceptabel als tijdelijke oplossing. Bij problemen op de huidige locatie zou ik er dan ook voor kiezen om dan tijdelijk maar naar zo'n plekje te verhuizen , maar ondertussen wel stevig doorzoeken zodat ze weergewoon lekker de hele dag buiten rond kan schoffelen met schuilmogelijkheid.

De enige echte reden dat ik Rena dus verplaats naar een stal met stalling 's nachts , zou zijn als ik dit plekje niet meer voor haar kan huren.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:39

Stan is hoefbevangen geweest. Ik heb hem ook zo gekocht, is niet bij mij gebeurd. Ik heb een stal gezocht waar ze geen weiland hebben, in de zin van een 'echte' wei, maar een hele grote paddock, van wel 50x 100 meter of zoiets, misschien is het nog wel groter. Is een soort zandvlakte, met daaromheen bomen en struiken. En we hebben een stal, box van 4x4. Op de stal staan nog 4 andere paarden. Hij gaat per dag een paar uur in de paddock, van de zomer denk een uur of 6 bij elkaar. Ik doe nog het een en ander met hem en voor de rest staat hij op stal.
Dat is dus het eerste punt, hoefbevangenheid.
Waarom dan niet 24/7 op de paddock met inloopstal?
We wonen vrijwel in het centrum van Rotterdam. Er lopen hier erg veel gekken rond. Stan zal niet het eerste paard zijn dat mishandeld teruggevonden wordt in de wei. Ondanks dat er een hek omheen zit durf ik hem 's avonds niet buiten te laten staan.
Dus 't is hier een combi van oorzaken.

Hiervoor had ik een dravertje, voor haar had ik hier in de buurt een weiland gehuurd. Zij liep wel 24/7 in de wei, met maar een paar maanden per jaar stal+paddock. Omdat de wei te slecht werd in de winter.

Mijn eigen keus zou altijd zijn 24/7 wei plus loopstal. Ik ben ervan overtuigd dat dat voor alle paarden het beste is. Ik hoop dat we Stan een goed alternatief hebben kunnen bieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 11:42

ikenindi schreef:
vage titel, maar kon em niet beter verzinnen Knipoog

wat zou er voor jullie verandering in brengen om van 24/7 weidegang, naar stalling te gaan? zou die druppel er voor jullie zijn? en waar zou die stalling aan moeten voldoen?

dit is iets wat mij nu n btje bezig houdt, vandaar mijn vraag aan jullie... brand maar los Knipoog

In mijn omgeving kan 24/7 buiten in de zomer niet door dazen, helaas.
Dan staan ze overdag binnen.
Daarom vind ik in de winter binnen voor de nacht ook wel fijn, dan zijn ze altijd gewend aan een ongeveer even lang aantal uren te lopen en stil te staan. Dus geen grote veranderingen in het lijf.

Stalling heeft van mij wel altijd moeten bestaan uit dagelijks weidegang, ook n de witer, dus geen 24/7 binnen stal.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:32

Deze winter heb ik Walter ongeveer anderhalve week op stal gehad. Dat kwam door een vrij heftige vorm van mok. De mok moest kans krijgen om te drogen en op dat moment was het land echt te nat daarvoor.
In het begin voelde Walter zich zo beroerd dat hij het allemaal wel prima vond. Op stal en een paar uurtjes overdag in de bak.
Maar na een week begon hij zich echt rot te vervelen. Dus toen de mok na anderhalve week goed genezen was, is hij weer naar buiten gegaan.
Veel beter voor hem Ja

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 12:47

Alleen bij een serieus medisch probleem of de paddock/uitloop helemaal onder water.
Voor de rest gewoon naar buiten paarden zijn niet van suiker.
Tot nu toe heb ik ze alleen op stal moeten zetten vanwege een medisch probleem. Zo had mijn fjord een aantal jaar geleden in een spijker getrapt...beestje had zoveel pijn dat ie 3 dagen de box niet eens uit wou.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:41

Mijn paard liep eerder 24/p buiten met een schuilstal, door een medische aandoening kon dit niet meer.
Na veel twijfelen hem toch snachts binnen gezet en bij erg slecht weer ook naar binnen, in eerste instantie toch een beetje tegen mijn principes, maar mijn paard is er erg van opgeknapt.

Yaraa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 19:42

ik denk niet dat dat zou doen hoor
die druppel komt dus denk ik nooit Haha!