vraagje over boomloos inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: vraagje over boomloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 19:42

Die van mij vond het in het begin ook eng dat boomloze , maar dat was gewoon vanwege het onbekende. 2 Weekjes rustig laten wennen en ze wilde niks anders meer Tong uitsteken

Bij kunststof hoor je vaak dat mensen er een branderig gevoel van krijgen na een uurtje rijden , ik heb dat zelf nooit gehad eigenlijk en was vroeger best wel fan van Wintecs.

Uiteraard zit er veel verschil tussen boomzadels , het ene is minder storend dan het andere , maar het blijft enorm storend als je inmiddels een Barefootje gewend bent , je bent het soepele contact gewoon kwijt.

DAT is wat mij betreft het grootste nadeel van boomloos : als je het eenmaal gewend bent dan zitten andere zadels voor geen meter meer en ben je hartstikke verpest Nagelbijten / Gniffelen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:15

pmarena schreef:
Die van mij vond het in het begin ook eng dat boomloze , maar dat was gewoon vanwege het onbekende. 2 Weekjes rustig laten wennen en ze wilde niks anders meer Tong uitsteken

Ik heb diverse soorten zadels geprobeerd bij haar, waaronder boomloos en bareback pad, maar ook afwijkende types boomzadel en ze gaf bij elk zadel heel duidelijk aan wat haar mening erover was. Haar voorkeur ging bij die sessie uit naar een boomzadel met flexibele panelen, dat type heb ik ook later voor haar gekocht. Het is alleen wat lang voor echt lekker dressuurwerk, dus dat doe ik met een ouderwets dressuurzadeltje (geen wrongen enzo), dat biedt haar net nog wat beter de ruimte voor het buigen.

pmarena schreef:
DAT is wat mij betreft het grootste nadeel van boomloos : als je het eenmaal gewend bent dan zitten andere zadels voor geen meter meer en ben je hartstikke verpest Nagelbijten / Gniffelen

Dat is jouw mening. Mijn mening is dat als je eenmaal op een echt goed zadel hebt gereden je ook voor de rest van je leven verpest bent..... Tong uitsteken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 09:28

Ehm , dat is zowel mijn mening als ervaring. Rij je een tijdje op een Barefootje dan is ELK zadel hard.

Daar kun je wel weer aan wennen hoor , daar niet van , maar in het begin is het voor iedereen even schrikken als ze weer op een boomzadel stappen. Op zich kan men de vorm van zo'n zadel dan fijner vinden , maar de hardheid is wel even iets waar je weer aan moet wennen.

Uiteraard heeft elk paard een eigen voorkeur , maar ik denk dat je die voorkeur niet kunt merken door 1 weekje proberen per zadel. Je zult dan wel merken wat het dier diect fijn vindt , maar niet wat het dier op de langere termijn fijn vindt.

Het gevaar van "even proberen" is dat het paard iets bekends als het meest prettig ervaart , gewoon omdat dat bekend is. Laat je mij kiezen tussen een gewone fiets , een vouwfiets en een ligfiets dan kies ik ook voor de gewone , omdat ik dat gewend ben. Maar als ik langere tijd de ligfiets kan proberen dan kan ik daar goed aan wennen en pas dan kan ik echt vergelijken wat ik fijner vind.

Wat dat betreft geeft kijken naar de eerste reactie van het paard niet altijd een betrouwbaar beeld van hoe geschikt dat zadel is.

Maar dat werkt natuurlijk ook andersom : een paard kan direct heel fijn reageren op een ander zadel , en dat houdt ook niet altijd in dat het echt goed is.

Kan best zijn dat het fijner is dan het oude zadel omdat het een bepaald drukpunt niet heeft , en dan is dat natuurlijk een opluchting en is het nieuwe zadel geweldig. Pas later komen dan de nadelen van het nieuwe zadel bovendrijven.

En natuurlijk dat paarden met een boomloze ineens veel lekkerder lopen , dat geeft aan dat het boomzadel niet goed was. Welicht dat een ander boomzadel dat beter bij het paard past , ook een grote verbetering had gegeven. Maargoed dan heb je nog steeds niet de voordelen van de soepelheid van een boomloze.

Al met al blijft het toch een kwestie van voorkeuren en gewenning en kiest iedereen uiteindelijk iets anders.