[AR] Nieuw tuig + nieuwe wagen = 'half' nieuwe aanspanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re: Nieuw tuig + nieuwe wagen = 'half' nieuwe aanspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 23:49

mooi tuig joyce, dat zéker! tips over de wagen zijn al gegeven, ik vind het persoonlijk ook een erg grote/ hoge wagen voor zo'n kleine pony, ik heb altijd geleerd dat de bok ongeveer op schofthoogte hoort te zijn.

verder zou je wellicht het bakstuk een lusje hoger aan de neusriem kunnen gespen, de scharen van het bit wijzen nu wat omhoog, en het bakstuk wordt door het lage lusje omlaag getrokken waardoor deze niet meer netjes in één lijn ligt met het bit. bij leidselcontact wordt dan de kinriem van de neusriem tegen de kaak getrokken (kinketting werking).

verder vind ik het leidselcontact er nogal 'sterk' uitzien, op diverse foto's meen ik ook te zien dat Otje 'tegen het bit' is en in verzet komt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 00:36

Dat kan wel redelijk kloppen Renée, wat betreft dat 'tegen het bit'....... vergeet niet dat ze een aantal maand stil heeft gestaan. Op een gegeven moment liep ze overigens erg lekker en werd het verzet ook minder. Ik ben juist super blij, dat ze in verhouding tot de maanden dat ze heeft stilgestaan, uiteindelijk na zo'n uurtje werken weer een stuk beter liep. Natuurlijk is het niet perfect, maar er rekening mee houdende dat ze hiervoor zo lang heeft stilgestaan, + wennen aan een nieuwe wagen en nieuw lamoen, ben ik er persoonlijk wel blij mee Lachen

Wat betreft het bakstuk, dat zou ik wel even kunnen proberen. 't is nog allemaal even wennen met dit bit, aangezien het een liverpool betreft met een dun mondstuk en pompwerking, eerder reed ik altijd in de middelste lus v/d neusriem, maar ik zal v/d week eens proberen om de lus daarvoor te pakken.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 01:49

Ook ik vind de wagen betrekkelijk hoog... Verder is het inderdaad zo dat de kost van een aanpassing vaak niet opweegt tegen de kost van een vervanging - als je veel aan de wagen "moet" aanpassen, heb je eigenlijk de verkeerde wagen gekocht. Beginnen rommelen aan de vering en de ophanging zou ik niet doen om het comfort en de stevigheid niet te benadelen. De achteras is al beveiligd tegen het onderuit trekken met extra stabilisatorstangen, dus da's al in orde.

Dat de treeplank niet dient om op te staan, klopt, maar bij zo goed als alle wedstrijdwagens staan er beugels langs achter op, die specifiek zo gemaakt zijn dat die gebruikt dienen te worden door iemand die op de treeplank staat. Natuurlijk kan dat altijd afbreken; iedere las kan breken. "Het is toch maar gelast" - iedere metalen wagen is aan elkaar gelast, dus die zijn dan per definitie volledig onveilig?

De gaten bij de treeplank naar de wielen toe kun je opvullen door er een rooster in te (laten) lassen; da's betrekkelijk eenvoudig en geeft je een geruster gevoel. Maar ze nog laten verlagen zou ik persoonlijk niet doen - de huidige wielen zijn niet ZO heel groot, waardoor de bodemvrijheid niet al te spectaculair is. Als je de treeplank lager hangt, verlies je daar weer en net dat vind ik niet zo'n goed idee. Veel lager dan op ashoogte kun je niet gaan als je niet aan bodemvrijheid wilt inboeten. 't Is een afweging die je moet maken...

Het tuig ziet er goed uit; is het leder soepel?

Groeten, SuSEQ

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 02:08

Nou moet ik inderdaad ook toegeven, dat ik dat zelf ook al half dacht...... hoevaak zie je wel niet zo'n treeplank, en inderdaad, een wagen bestaat nooit uit één stuk, dus er zal wel gelast moeten worden.

Bovendien hebben er nog 2 man sterk bij HCA (overigens zonder pony) op de treeplank staan 'springen', triomfantelijk roepend: 'kijk, sterk genoeg toch?!'. Clown

Tsja........ ik weet het niet hoor. Als ik in afweging neem wat ik allemaal wel niet met die zwarte wagen uit het profiel heb gedaan, en dat dat ding super stevig reed... Een ongeluk zit altijd natuurlijk in een klein hoekje, da's waar, ook met dit soort treeplanken... Denk dat dit zowiezo onderdelen zijn, net als de lamoenbevestiging, assen e.d. dat je regelmatig aan een nauwkeurige blik moet onderwerpen, even kijken of het nog 'goed' zit, of het nog stevig is, geen 'slijtage' e.d.

Op zich heb ik afgelopen week redelijk wat scherpe bochten gemaakt, ook in galop (uiteraard 'groom' achterop), en weet niet hoe dat precies zit met dat 'tegenzitten' omdat die wagen zo hoog is, maar moet er wel bij vermelden dat ikzelf slechts 45 kg. weeg, misschien dat dat ook meeteld voor het stabiele, als je zo'n hoge wagen hebt.

Verder denk ik ook, ivm. de assen, onderstel e.d. dat als je de treeplank gaat verlagen, je ook daar weer wat inlevert qua stabieliteit, aangezien het rooster nu dírect aan het onderstel is gelast.

De open ruimte tussen wielen en asplank was ik inderdaad wel van plan om iets veiliger te maken; je moet wel heel wat capriolen uithalen om daarin met je voet terecht te komen, maargoed, het ís mogelijk, en dat moet natuurlijk niet. Heb zo'n rooster ertussen gelast wel vaker gezien, ook bij echte marathonwagens, dat is vast en zeker een oplossing, anders zou een tijdelijke oplossing zelfs nog een plankje hout kunnen zijn oid... als igg maar voorkomen wordt dat de groom er met de voet in kan geraken.

Het tuig is inderdaad er soepel; het is erg zacht leer en voelt heel prettig aan. Natuurlijk is het wel nog zo goed als nieuw, ik ben de eerste die het gebruikt, dus op sommige plaatsen (de strengen bijv.) nog wat stug, maar dan stug door 'nieuwigheid'. Zo spande ik de pony eerst nog eens voor onze andere wagen in (die 'Tally-Ho' uit mijn profiel), dat was geen succes, want omdat de zweng slechts een stuk hout is met 2 flinke inkepingen, en de strengen nog niet zo waren 'ingelopen' en dus nog redelijk stug waren, wilde de strop niet straktrekken om de zweng heen, en schoven de stroppen v/d strengen steeds meer van de zweng af. Dat was dus nog geen 5 min. rijden, want ja, je streng zal maar losschieten Clown

Klopt; in principe is er al meer aan gesleuteld dan de prijs waarvoor wij de wagen gekocht hebben. Maar daar is bij te vermelden, dat wij deze wagen tegen een lage prijs gekocht hebben; ik had er zowiezo meer voor gevraagd. Alles wat nu wordt gedaan qua opknappen is wel 'waarde-verhogend'.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat we, als ik de aankoopprijs en een schatting van de gedane aanpassingen en de komende opknapbeurt bij elkaar op tel, komen op een uiteindelijk bedrag van zo'n €600 hoogstens 700 euro dat we dan als alles klaar is aan deze wagen hebben besteed.

Voor een student die eigenlijk niet echt werkt, is het dan nog héuuuul lang doorsparen eer je een fatsoenlijke marathonwagen hebt Lachen

Denk dus dat we in dit geval beter deze wagen houden en nog kleine dingen aanpassen + opknappen, dat is meer haalbaar dan nog een tijd wachten, doorsparen en iets anders kopen, want dat gaat zowiezo een stuk meer kosten Lachen

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:03

JoyCiej007 schreef:
Dat kan wel redelijk kloppen Renée, wat betreft dat 'tegen het bit'....... vergeet niet dat ze een aantal maand stil heeft gestaan. Op een gegeven moment liep ze overigens erg lekker en werd het verzet ook minder. Ik ben juist super blij, dat ze in verhouding tot de maanden dat ze heeft stilgestaan, uiteindelijk na zo'n uurtje werken weer een stuk beter liep. Natuurlijk is het niet perfect, maar er rekening mee houdende dat ze hiervoor zo lang heeft stilgestaan, + wennen aan een nieuwe wagen en nieuw lamoen, ben ik er persoonlijk wel blij mee Lachen

ga jij je shetlander na een paar maanden te hebben stil gestaan meteen een uur trainen? owkee

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 17:18

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:34

Chestnut89 schreef:
JoyCiej007 schreef:

ga jij je shetlander na een paar maanden te hebben stil gestaan meteen een uur trainen? owkee

Jups. Volgens mij zegt de trainingsduur niet zo heel veel, want echt intensief was het nl. niet echt Knipoog En 'stilstaan' wil zeggen; 24/7 weidegang, veel wandelen en af en toe eens longeren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 18:42

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:07

He Joyce je kunt weer mennen, super en Otje loopt best goed na zo'n lange rust.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 19:17

Heey Super leuk shetje heb je daar.

Mooi tuig ook!

Dat ding voor de borst, mag ik vragen waar je die vandaan hebt en in welke maat? ik kan ze alleen in het super groot vinden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-08 19:31

polbo schreef:
Heey Super leuk shetje heb je daar.

Mooi tuig ook!

Dat ding voor de borst, mag ik vragen waar je die vandaan hebt en in welke maat? ik kan ze alleen in het super groot vinden.

Ah, een Grunninger Knipoog

die borstonderlegger heb ik zelf bij Simons (zadelmaker/tuigmaker) in Heeten gekocht, maat weet ik zo niet, maar de kleinste, dus de minst lange, geldt overigens ook voor de schoftonderlegger. Volgens mij worden ze gewoon gefabriceerd en zijn ze gewoon te koop bij tuigenmakers dacht ik.

maar je hebt vele soorten onderleggers hoor, zo heb je ook in allerlei kleuren (soort 'chabrak-achtig', van die stof zeg maar) die worden zelfs op maat gemaakt, ook iemand hier op bokt maakt ze speciaal op maat.

Mocht je specifiek op zoek zijn naar deze onderleggers (alleen in 't zwart verkrijgbaar, tenminste hier wel) en ze nergens anders kunnen vinden, is 't natuurlijk altijd mogelijk dat ik er een meeneem voor je (aangezien je in Groningen woont). Knipoog

Edit; volgens mij heb ik de hoezen nog wel, misschien dat daar de maat op staat, anders kan ik 't altijd opmeten (lengte/breedte). volgens mij hebben ze gewoon maten in cm. en niet in de zin van 'shet, pony, cob, full' oid Knipoog

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 20:57

het is inderdaad verstandig om de wielen aan de achterkant af te schermen. Joyce gaf dit zelf ook al aan. we kunnen dus aannemen dat dit punt is afgehandeld.

de hoogte van de treeplank lijkt me oké. ik zie daar echt geen probleem in. als deze hoger dan de as komt. ja, dan zou ik hem inderdaad te hoog vinden, maar dat is hier niet het geval. de hoogte van de treeplank is goed in verhouding met de wagen op zich.
Heleens opmerking over het afbreken hiervan lijkt me totaal niet van toepassing. een las is inderdaard een zwakKER punt. maar als een las echt zo zwak zou zijn, zou je met je eigen wedstrijdwagen al lang op de grond hebben gezeten, of denk je misschien dat zo'n wagen uit 1 stuk bestaat.

Wat betreft HCA. Ze bouwen daar al járen degelijke wagens. ook wagens die wel degelijk geschrikt zijn voor het wedstrijdelement. het wedstrijdelement, betekend niet meteen de topsport!!! de wagens zijn inderdaad niet voorzien van de modernste vormgeving, dit omdat hij 1 van de laatste wagenmakers is die zijn wagens zelf maakt ipv ze te importeren. dit neemt NIET weg dat deze wagen niet sterk en inovatief zijn. ik ken meerdere mensen die in het bezit zijn van zo'n wagen. tot nu toe heb ik nog geen negatieve reacties gehoord. de wagens ogen dan misschien wat "lomp", maar als er een wagen echt sterk is, is het er 1 van HCA. ook komt hij reglmatig met nieuwe ideën op de markt. ideeën die er 15 jaar gelden nog niet waren!

terugkomend op miijn Sulky; deze heeft op het eerste gezicht inderdaad iets weg van een draversulky(er zitten 2 wielen aan en een plat stoeltje), maar als je het zo bekijkt is de ene marathonwagen ook een kopie van de andere (4 wielen en een bokkussen).
daarnaast is Andries wel de enige die met dit idee is gekomen. (oja, ook deze is in elkaar gelast Knipoog )

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 22:36

Moderatoropmerking:
Ik heb zojuist maar weer wat reacties verwijderd, iets wat beter via de pb had gekund. En ik geloof dat de betrokkenen wel weten over wat en wie ik het heb.
Verder heb ik de reacties over kaas eten, sigaretjes roken en wijntjes inschenken ook maar verwijderd, gezien ook deze offtopic waren en het een en ander daarvan ook om te stoken was. Ook dat willen we niet zien.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:08

De wagen lijkt inderdaad wat hoog maar als het jou en de pony niet deert: so what. Ik zit ook bewust hoog achter me pony's. Voor het overzicht en mijn leidsels blijven mooi vrij van de konten.
We kunnen nou eenmaal niet allemaal meteen een dure marathonwagen veroorloven. Ik heb ook eerst een aantal jaartjes rondgehobbeld met een recreatie wagen ala tally ho en daar ook een oefenmarathon mee gereden. Als je gewoon schijt heb aan opmerkingen van anderen die wel met het nieuwste van het nieuwste komen, wat dan nog.
Ik rij al jaren met een HCA wagen (marathonrecreatie) en heb het nieuwste van het nieuwste niet nodig gezien de wagen nog prima voldoet na 7 jaar. Nergens problemen met de lak of construktie. De enigste kleine krasjes die hij heeft is van 1 van mijn (toch wel flinke) ongelukken. Ik denk dat menig andere wagen flink was verbogen als deze op straat was omgevallen, dwars door een afsluitboom was gegaan, ondersteboven in een greppel hebben gelegen en al wat ik nog meer doe met de wagen.
De lassen zijn perfect. Dat is iets wat zeker kwaliteit is bij HCA. En als Andries op jouw treeplank heeft staan springen, dan zit het wel goed Vork
Lekker mee doortuffen en ik zie hem wel in het eggie in Voorst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-08 09:18

Heb ik eroverheen gelezen of staat er niet wat voor merk je tuig is? Ik vind het erg mooi Ja

Ik heb een mooie tweewieler en wil er een wagen voor tweespan bij, maar ik ga ook eerst op zoek naar iets tweedehands hoor. Als je pony het kan trekken zie ik het probleem niet. Leuke pony trouwens.
Als ik de staatsloterij wint kan ik altijd nog een hightech superdeluxe marathonwagen kopen Knipoog Tot die tijd wil ik ook wel zoiets als waar jij nu mee rijdt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-08 11:53

Bedankt voor je reactie Nanda.. 'Schijt hebben aan' heb ik nou ook weer niet, maar het is inderdaad soms niet altijd mogelijk nee, dat is waar, vandaar ook dat je bepaalde keuze's moet maken.

@ [***]: heb gisteravond ook een pb'tje ontvangen van iemand die zéer graag wilde weten wat voor merk dit tuig was, waar ik het vandaan had, etc.

Klopt, er staat niet wat voor merk tuig het is, dat weet ikzelf namelijk ook niet, ik heb ook geen merkje oid tot nu toe in het leer kunnen vinden...
Wil toch ook voor mezelf wat meer informatie hebben over dit tuig; waar komt het nou eigenlijk vandaan, welk merk, dat soort dingen, dus ga zowiezo nog even navraag doen Lachen

Iemand anders misschien enig idee wat voor merk tuig dit is, waar het evt. vandaan zou kunnen komen? Lachen

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-08 20:51

Hey Joyce! Mooi tuig! En een leuke kar, je zit best hoog zeg! Maarja dan kan je alles goed overzien! Nu maar hopen op meer goed weer, Kitty moet ook nodig weer eens voor de kar. We moeten ook maar eens afspreken om samen een ritje te maken, lijkt mij leuk...