Oei Anke wat een naar moment.
Misschien een tip voor de nare geluiden, stop eens watten in de oren, een oormutsje en de geluiden worden gedempt.
Ik heb drie maanden stage gelopen bij Tomas Eriksson in Zweden, en daar ben ik tijdens het trainen in enkelspan ook aan de kletter gegaan.
Bij mij kwam het doordat het paard in kwestie de tong over het bit kreeg en daardoor onstuurbaar werd. Paard werd heftig en ging vervolgens aan de kletter.
Tja nadenken doe je op dat moment niet meer alleen nog maar hoe los ik het op.
Ik trainde met een zware sulky en die kantelde en ik lag er naast met de leidsel nog in de hand.
Door het opdrukken aan de leidsels kreeg ik het paard toch weer onder controle. Meteen uitgespannen want het paard was super sensibel op dat moment. Weer inspannen was op dat moment ondenkbaar. Ik was ook niet instaat om weer op de sulky te stappen aangezien die krom was en ik nog al pijn had. Volgende dag Tomas zelf met dat paard aan het werk en weer het zelfde grapje met dat hij nu ook bang was voor alles wat er achter hem gebeurde. Tomas had hem tot bedaren gekregen nog voordat hij met sulky zou kapzijsen en heeft hem daarna in dubbelspan gezet. Ander bit (met tongvrijheid) maar dat paard bleef heel gestrest. Ik voelde me ontzettend k*t want ik dacht dat ik dat paard verprutst had. Vervolgens heeft Tomas watten in de oren gestopt en toen was het allemaal weer goed. Uiteindelijk heeft hij het paard verkocht samen met een ander paard als dubbelspan en samen lopen ze bij de top van italië.
Kortom de watten in de oren waren een super oplossing. En ik natuurlijk blij dat het paard nog gewoon gebruikt kon worden. Ik wens je heel veel succes.