Bitloos hoofdstel, niet goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos hoofdstel, niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:42

pmarena schreef:
Omdat de hack met lange scharen en die met korte scharen overal tegenaan butsen als ze bvb. grazen of even het hoofd langs het been willen halen , en heel irritant tegen de mondhoeken van het paard wiebelt de hele tijd.

Dat vind ik wel het nadeel inderdaad. Een S-hack lijkt me fijner, maar voorlopig zijn er nog andere prioriteiten.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:42

Bij een hackamore met lange scharen heb je dat inderdaad. Bij een hackemore met korte scharen hoort dit niet het geval te zijn. Dan is of de hackemore niet goed bevestigt of de ketting zit te strak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:00

Over welk probleem heb je het...? Lachen

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:12

Ik ben ook opzoek naar hét bitloze hoofdstel voor mijn pony.

Ik heb hem nu een paar keer met een touwhalster gereden maar vind ik toch niet zo fijn, iig niet om te dressuren.
Je stuurt lastiger, nja niet zo nauwkeurig en mijn pony heeft echt een korte maar dikke nek dus als ik druk op het halster/de teugels zet dan zit ik alweer tegen zijn keel aan dus werkt hij amper.

Ik heb hem nu ook een keer met een kruislings systeem gereden en dat vond ik best fijn gaan maar toch nog niet helemaal ideaal. De touwtjes blijven idd een beetje gespannen staan en dat vind ik wat minder.

Een S-Hackemore lijkt me zo eigenlijk het meest ideaal.
Maar ik had net gelezen hier ergens dat je daarmee de teugels gewoon losjes moet hebben en alleen moet gebruiken als je ze nodig hebt. Maar als je dus dressuurmatig ermee wilt rijden ?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:46

Dat wil ik ook wel eens weten. Eigenlijk ook meteen de reden om het niet uit te proberen, omdat ik constante teugeldruk wil hebben en voor zover ik weet kan dat niet met een hack.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:16

je doet met hackemore aan "neck reining" je stuurt dus met een teugel tegen de hals of iets over de hals en de ander van de hals af.

je rijdt dus niet hetzelfde qua teugelhulpen als met bit, daarom is een hackemore voor dressuur ook niet echt geschikt, ook al heb ik het ook wel gedaan...gaat meer de westernmanier van rijden op qua sturen Knipoog

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 18:18

Nouja , niet KUNNEN...

Het is meer dat de meeste mensen die voor bitloos kiezen , dat doen omdat ze zo min mogelijk "druk" willen tijdens het rijden. En dus bij een hack ook niet steeds die spanning willen. Maar diezelfde mensen willen dat met een bit ook niet , willen eigenlijk pas in gaan werken als er iets gaat veranderen.

Net als dat je niet de hele tijd gaat zitten aansporen maar alleen als je wilt dat het paard sneller of ruimer gaat lopen. Zo ga je ook alleen druk op de teugel geven als je wilt dat het paard bvb. langzamer gaat.

Denk dat het meer vanuit die intentie komt waarom mensen zeggen : je moet niet de hele tijd contact houden met de hack.

Wat denk je van springruiters ? Die rijden weer met andere intenties met hackamores en sturen echt niet op een lang teugeltje rond Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:36

in tegenstelling tot wat paardnatuurlijk zegt, vindt ik een sidepull het fijnste, of zelfs gewoon een stalhalster met teugels aan de zijkant.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:43

yep ik met mijn huidige pony dus ook
gebruik een bioithane halster / sidepull
dit werkt het prettigste voor ons

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:45

ik ben ook weer/nog zoekende..
ik ben eigenlijk mijn pony aan t inrijden ermee..ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn..> dat je altijd met bit moet beginnen maar dat vind ik een achterhaald idee.
Alleen vind ikk het toch redelijk onduidelijk nu en merk ik dat we beiden gefrustreerd raken...

Mijn pony doet vreselijk vreemd met het bit > tuurlijk moet elke pony daaraan wennen maar mijne gedraagd zich na ontelbare keren proberen nog steeds alsof ze dood gaat...
ik heb het kruislingse systeem om t zo maar even te zeggen; maar ik merk dat ik er heel moeilijk mee kan sturen.
Als ik probeer te sturen (wat nog heeeel duidelijk moet natuurlijk) merk ik dat ik zoveel druk op der neus zet dat ze soms ook stopt > kan ik niet boos op worden want eigenlijk is dat wat ik haar vraag..
pff ik vind het moeilijk hoor..

ergens blijf ik bij mijn idee dat je een paard echt niet perse eerst met bit moet inrijden maar ik ben bang dat ik t zo misschien toch onduidelijk maak voor haar..

ik blijf dan ook benieuwd naar de verdere tips in dit topic en ga er eens een aantal uitproberen (optomingen bedoel ik dan)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:46

Waarom móet je pony wennen aan een bit als het ook zonder gaat?

Bij www.bitloos.nl kun je optomingen huren om uit te proberen.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:56

ja ik weet t ..
maar ben er ook nog niet over uit of ik haar steeds aan iets anders wil laten wennen..
het feit dat dat 'moet' wordt nog steeds veel gezegd..ik ben het er niet mee eens (vooral trouwens door vreemden die mij en mijn pony niet kennen)

al moet ik heel eerlijk zeggen - en dat klinkt waarschijnlijk echt vreemd- dat het feit dat ze zo neurotisch reageert op het bit misschien wel aan mij ligt.
Ik wil haar graag zonder bit en 'dus' reageert ze misschien wel raar.
Das namelijk altijd zo > als ik ergens sterk op regaare doet zij t ook..

maar dat terzijde haha.

bedankt voor de tip!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 20:59

je moet zoiezo nar je eigen pony kijken
ben bij verschillende paarden bij verschillende
bit of bitloze optomingen uitgekomen

voor de ene combi (ik + ..) werkte dat het beste
voor de andere dat en de volgende weer wat anders ..

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 21:05

ja precies..

alleen leek dit perfect te werken maar lijkt t nu weer helemaal nix Bloos

maar ik vind t dus zoiezo moeilijk omdat ik niet alleen hoef te letten op het hoofdstel op zich en de inwerking maar ook nog op het hele inrijden en haar reacties op hulpen in t algemeen..

maargoed; ik ga dus goed onthouden welke tips hier gegeven worden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 22:42

_Skess_ schreef:
Bij een hackamore met lange scharen heb je dat inderdaad. Bij een hackemore met korte scharen hoort dit niet het geval te zijn. Dan is of de hackemore niet goed bevestigt of de ketting zit te strak.

Ik weet zeker dat ik hem goed bevestig, maar die scharen zitten er nu eenmaal Knipoog

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 07:36

Ik ga vandaag een hack met korte scharen halen en gaan het gewoon uit proberen. Heeft iemand ergens een site hoe hij precies bevestigd moet worden want de eigenaar van stal heeft nou niet bepaald veel verstand van western en/of bitloze optomingen en er is verder maar 1 iemand met een hack en die vertrouw ik ook niet zo erop Knipoog

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:45

ongeveer 2 vingers onder het jukbeen Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 09:59

nickyu schreef:
ongeveer 2 vingers onder het jukbeen Knipoog

Nee, dat kun je niet zeggen. Dat is nl bij elk paard verschillend.

Kijk eens op www.bitloos.nl daar staat uitgelegd waar de neusriem moet zitten.

Het komt erop neer dat je de zachte neusholten aan beiden kanten moet 'volgen' met je vinger, en precies waar het bot dan weer begint moet de neusriem komen. Maar dat staat met plaatjes mooi op bitloos.nl uitgelegd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:03

zeg toch ook ongeveer Bloos
hij moet iig op het bot en mag niet op het kraakbeen ..

was al opzoek naar duidelijk plaatje Knipoog

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-08 10:56

Hier heb ik ong. een plaatje wat je wel kan helpen. Je moet wel even goed op de neus van je pony voelen hoe en wat.

Waar je pijl naar de stip wijst, daar moet de neusriem overheen komen te liggen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:04

Hee een geschikt topic Cool

Ik rijd nu anderhalve maand bitloos op een crb. Springen gaat goed, dressuur(basis) gaat goed, buitenrijden gaat goed Lachen
Alleen vind ik het sturen erg onduidelijk, dus wil ik overstappen op een 'echt' hoofdstel.

Waarschijnlijk worden het voor mij de sidepull en de S hack.
De sidepull voor dressuur en springen & de s hack voor buitenritten Lachen

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 12:09

Ik wil mijn paard zowel met- als zonder bit beleren en zit daarom te denken of ik zo'n marylot hoofdstel wil aanschaffen. Zo een waar zowel bit, sidepull en kruiselings aanwezig is, kun je gewoon rustig kiezen wat je wil... Lijkt mij ideaal, ook omdat het gewoon in onderhoud scheelt natuurlijk Bloos

Ervaringen hiermee? Lijkt mij namelijk ook een heerlijk ding als je van bit- optoming naar bitloos wil overstappen...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:11

Lauss : waarom vind je het sturen erg onduidelijk ?
En heb je wellicht een foto waar je paard de CRB om heeft ? Lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:14

heiditjj schreef:
Ik rijd met een variant op de dr. Cook en ik ben er niet tevreden mee.

Opzich discrimineert hij je teugelhulpen vrij goed, je moet er alleen even aan wennen, maar nu komt het probleem (bij mij), als ik mijn teugels aanneem of druk zet, sluit de teugel z'n kaak wel op en duwt hij wel, maar hij komt niet meer tot een release. Ik moet dus elke keer als ik iets gedaan heb naar voren leunen om die lijnen die onder de kaak kruissen los te trekken zodat er geen druk op het hoofd blijft staan. Ik heb er een keer een bijna ongeluk mee gehad omdat m'n paard er oncontroleerbaar door werd en dus gigantisch met mij aan de kletter ging!

Het kan zijn dat anderen er wel goede ervaringen mee hebben, maar als ik jou was zou ik voor een sidepull gaan, daar ben ik zelf ook naar opzoek.

Hier exact hetzelfde verhaal als hierboven, hij raakt er gewoon van in paniek want hij kan absoluut niet tegen druk. Ik rij dus gewoon met een stevig leren halster, vrij stug. Dat werkt tot nu toe het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 14:16

pmarena schreef:
Lauss : waarom vind je het sturen erg onduidelijk ?
En heb je wellicht een foto waar je paard de CRB om heeft ? Lachen

[HAW] Boy bitloos @ work in blauwe eurostar set!

Omdat ik twijfel of ik de teugels goed heb en dus een kruislings of een rechte inwerking heb! Kruislings vind ik zoiezo erg verwarrend aangezien je dan gaat reinen & ik als dressuurruiter ben dat niet gewend Haha!