Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

), ook bij meer ervaren paarden. Juist om de drijvende houding ten alle tijde te behouden.
Daar krijgt een paard vertrouwen van
Lekker zo'n bakkes van beton!
het heeft meestal een beter resultaat
en laat die anderen maar lekker kletsen want het is niet hun pony en je schijnt te weten wat je moet doen
Musetta schreef:Ik ben iemand die de longeerzweep ziet als een middel om te drijven aan de longe (of vrij). Laatst gebeurde dit: mijn jonge pony zette de noodrem op en begon te dreigen. Mijn reactie was: zoveel mogelijk langs achteren drijven en het drijvende stemcommando gebruiken. Er waren heel wat ervaren meisjes in de bak toen en die maakten me uit voor idioot, omdat ik mijn pony geen klap met de longeerzweep gaf. Ik dacht: jezus, een klap met de longeerzweep, daar dient ze toch niet voor? Ze zeggen: nee daar dient ze niet voor, maar als jouw pony zoiets doet, dan moet je ze daarmee echt een klap geven.
Wie heeft hier nu gelijk, ik of zij?
). Als hij daar ook niet op reageerd krijgt hij wel een tik... Soms werkt dit ook niet, en dan doe ik zijn halster om en loopt ik even een rondje met hem (longeer altijd los) en vaak loopt hij dan wel weer door...
). Dan reageerd hij ook niet op de zweep en als ik dan achter hem ga staan en hem een duwtje geef gaat ie weer lopen
.
. Stond er een beetje mee te zwiepen en raakte mezelf.... Maar kan nu niet zeggen dat het zwaar pijnlijk was... Je voelt het, maar pijn kan ik dr niet echt van maken...