Scheef paard longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waar longeer jij mee?

slof
5 (3%)
bijzet
17 (11%)
touwtjes
18 (12%)
pessoa
24 (16%)
niets
35 (24%)
dubbele lijnen
36 (25%)
overige
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 142

AlaskaFries

Re: Scheef paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 00:56

Hoeveel kritiek er soms ook over is, ik heb gestemd op pessoa en slof. Dit omdat mijn paard soms wat hulp nodig heeft om uit de natuurlijke friezenhouding te komen, scheef is (maar wel steeds minder) en een lastige rug had/heeft. Vandaag heb ik haar eerst heel ontspannen met een vooral niet te strakke slof gelongeerd, ze kwam hierop heel soepel naar beneden zodat de slof ook gewoon ontspannen hing. Lekker voorwaarts neerwaarts in de longeerbak. Daarna even wat rekken en strekken, pessoa eraan en 5 à 10 minuten op laagste stand. Ze was zo ontspannen in d'r rug dat ik voor het eerst een standje hoger heb kunnen pakken! Dit gedurende een paar minuten. Vervolgens alles eraf en lekker uitstappen. Fijn dat ik een paard heb dat het uitstappen zelf regelt! Ze stapt braaf d'r rondjes terwijl ik de spullen vast opruim!

montyjansen

Re: Scheef paard longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 19:54

ik logeer, los, met halster van monty, dubbele lijnen, of lijn door binnen bitring over het hoofd aan de buitenste bitring..
een paard dat scheef loopt en aan één teugel hangt, dan zit de ruiter ook scheef, om tegen wicht te geven, dus moet je als ruiter zo veel mogelijk naar de zware kant gaan zitten, je been aan die kant langer maken. Probeer zo veel mogelijk contra gesteld te rijden, zijn schouder naar de lichte kant te rijden, door beide handen naar die kant te duwen.