Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daNiielle_

Re: Wat vinden jullie het meest paardonvriendelijke tuig ? top 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:31

ikke schreef:
Tijgertje86 schreef:
Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen. Knipoog

Kleine correctie: het zit ALTIJD op de rug van het paard!
Maar wat nog veel erger is: de kortzichtigheid en het gebrek aan breedte in het denkpatroon van veel rijders en evenzoveel, zo niet nog meer, lesgeefmensen. Het gebrek aan kennis, kunde, inzicht en ervaring bij rijders, maar vooral lesgeefmensen is soms schokkend.

Resumee, mijn top 3:
1) rijder
2) rijder
3) lesgeefmens

Ik ben het met je eens, maar er zijn uitzonderingen.
Hier even een voorbeeld:

Een meisje hier in de buurt was altijd snel aggressief tegen haar paard. Ze heeft toen les genomen.
De instructrice heeft haar daar heel goed in begeleid, en die 2 vormen samen nu echt een team.
In dit geval was het lesgeef mens dus géén marteltuig.

Ja, wel een 'fout persoon' , maar anders had het paard er nog meer onder geleden. Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 13:53

Met mijn topic , vraag ik juist , wat jullie het zieligt vinden , als er niet goed mee omwoord gegaan daar de ruiter ?
Dus ja , ruiter staat op nr.1 maar ik vraag welke tuig , als de ruiter er niet mee oom kan gaan .. ?

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:55

sannekeee schreef:
Met mijn topic , vraag ik juist , wat jullie het zieligt vinden , als er niet goed mee omwoord gegaan daar de ruiter ?
Dus ja , ruiter staat op nr.1 maar ik vraag welke tuig , als de ruiter er niet mee oom kan gaan .. ?

Allemaal, daar is geen top 3 voor nodig. Lachen

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:56

Wat vinden jullie eigenlijk van een pessoa tuig?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:59

Ligt eraan waarom je het gebruikt vind ik. Mijn pony is wel aan de tijd toegekomen dat ze wat nageeflijker mag lopen, ze kan het wel maar ze is gewoon te eigenwijs dat ze het niet doet. Pijn en verkeerd tuig is allemaal uitgesloten. Ik heb 1x met een hulpteugel gereden heel los, heel voorzichtig en daardoor liep ze héél ontspannen en voor haar zelf was het ook beter.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 14:59

sannekeee schreef:

Welk hulpmiddel "zielig" is als de ruiter er niet mee om kan gaan? Dan staat een bit op nummer 1, daar wordt heel erg veel niet goed mee omgegaan. En bitloze optomingen zijn niks beter Tong uitsteken

Om precies te zijn: als een ruiter niet met een paard om kan gaan is dat al zielig voor het paard, laat staan als er dan ook nog "hulpmiddelen" worden gebruikt. Daarom is een slecht opgeleide (slecht begeleide) ruiter het ergste wat een paard kan overkomen.
De meeste gangbare hulpteugels, bitten en andere tuigage zijn geen enkel probleem als de ruiter weet hoe er mee omgegaan moet worden.

DiezelPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:50

Tijgertje86 schreef:
Het meest paardonvriendelijke tuig, zit vaak op de rug van het paard en bedient de andere tuigen. Knipoog

die vind ik wel erg sterk en ik moet zeggen ik ben het helemaal met je eens
je kan je paard op iedere maniet MET respect rijden (al blijft in mijn ogen hoe bloter hoe beter)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:34

ik vind niets paardonvriendelijk mits je het goed gebruiken kan maar als ik dan een top 3 maken moet:

1 hackamore (sorry voor alle bitlozen )
2 slof (hoewel ik die zelf wel eens wil gebruiken)
3 bijzet

maar nog maals als je het goed gebruikt is er weinig mis mee

floortje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 16:21

beginnelingen die dikke puntige sporen gebruiken.
Ruiters die scherpe bitten inhangen en er vervolgens aan gaan lopen rukken.
Etc etc etc

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 21:53

Ik kan niet kiezen..
Hulpteugels,sporen,pessoa,bitten..enz.
Ik heb het er allemaal niet op..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:44

Pff daar valt geen zinnige top3 over te bedenken, vooral omdat er zo veel slecht is en of kan zijn..

toch een poging om een top 3 samen te stellen:
1. Verkeerd gebruikt metaal (er is een bit of spoor van gemaakt en deze worden verkeerd gebruikt).
2. Mens wat niet goed met paarden en pony`s om kan gaan.
3. Slecht passend zadel, zadel dat de druk niet genoeg verdeeld. Ook als mensen erg zwaar zijn en een goed zadel gebruiken kan de druk/cm3 te hoog zijn.

Hoe je een rijstijl noemt maakt me niet uit, maar heb respect voor je paard!

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 23:52

1. Passoa (verkeerd vastgesteld)
2. Bijzetteugels en heel die zooi als je niet weet hoe je ze moet gebruiken
3. eigenlijk alles als je het niet goed weet te gebruiken

Violaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:02

Ik vind sommige bitten er soms ook zó vreselijk uitzien.
Ik weet niet eens waar ze gebruikt voor worden maar het
ziet er niet lekker uit.. Clown

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:04

Alles is paardonvriendelijk als het verkeerd wordt gebruikt, ook een sidepull of een slechtliggend boomloos zadel.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:15

Ik ben het zeker er mee eens dat de ruiter, of in iedergeval diegene die beslist over wat er om het paard word gehangen en wat er mee word gedaan, dat dat het meest paardonvriendelijkste KAN zijn.
Als alles netjes gebruikt word, is er niks aan de hand en heeft het juist positieve werking.
Verder vind ik de omstandigheden en de relatie van mens/paard ook belangrijk. Zet je een paard op een hele kleine stal waar die nooit uitkomt, of een ruime stal waar die zn hoofd uit kan hangen om rond te kijken. En zoveel mogelijk beweging krijgt. Een deken op etc.
Maar een paard in een lekkere grote wei met wat vriendjes en een schuilstal vind ik ook geweldig. Het hangt af van het paard en de situatie.
Ik heb er maar 1 die ik erg vind:
1.Een zadel wat niet past

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 00:23

Tijgertje86 schreef:

helemaal mee eens Afgod

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:08

Ik wantrouw het Pessoa tuig, ik vermoed dat het weleens erger dan een slof zou kunnen werken. Met een beetje pech krijgt het paard letterlijk bij iedere pas een ruk in de mond, en als dat zo is, dan is het erger dan welke spoor, neusbreker of ander hulpmiddel dan ook, wat mij betreft.
En mensen die zonder nadenken meteen een paard een enorme oplawaai geven, zodra ze denken dat het zich verkeerd gedraagt, zonder dat ze bij zichzelf nagaan wat er aan de hand is.
Inderdaad, het ergste tuig zit vaak op het paard.

Slecht passende zadels zijn ook een verschrikking.
Elk verkeerd toegepast tuig (neusriemen bv) kan slecht zijn, zelfs hoefschoenen die bijv de net ballen van de hoef schuren. Lijkt me ook geen pretje.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 01:55

oke, dan ik ook maar.....weet alleen niet of me dit in dank word afgenomen..maar goed Bloos

1. verkeerd zadel
2. hele dikke mensen die op klein iel paard stappen dat paard niet eens normaal kan lopen vooral in de galop erg duidelijk ( en zeg niet dat niet gebeurd met eigen ogen gezien praat ik wel over vrouw denk van 150 kilo als niet meer is. (wat kun je doen)
3. verkeerd gebruik van bit,sporen en zweep.

weet niet goed wat ik nu erger vind 1 of 2.
over 2. heeft zelf wat in het bit gestaan.....weet dat ze dat stukje uit het bit bij haar in der kast hebben gelegd..maar volgens mij vind ze het wel best. Huilen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:28

Op mijn stage heb ik een speciaal bit gezien en moest bijna kokhalzen toen ik zag hoe dit in de mond zit. Is een soort pelham-achtig bit met een breed plat mondstuk, fikse hefboomwerking en een flinterdun touwtje loopt over de neus-langs de scharen-naar een tweede teugel zodat het paard zo'n beetje overal aan zijn hoofd pijn heeft als de teugels aangetrokken worden.
Ik heb hem wel in de divozagids zien staan maar hij staat niet op de site, misschien weet iemand welk bit ik bedoel?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 10:28

frangelica schreef:
oke, dan ik ook maar.....weet alleen niet of me dit in dank word afgenomen..maar goed Bloos

1. verkeerd zadel
2. hele dikke mensen die op klein iel paard stappen dat paard niet eens normaal kan lopen vooral in de galop erg duidelijk ( en zeg niet dat niet gebeurd met eigen ogen gezien praat ik wel over vrouw denk van 150 kilo als niet meer is. (wat kun je doen)

over 2. heeft zelf wat in het bit gestaan.....weet dat ze dat stukje uit het bit bij haar in der kast hebben gelegd..maar volgens mij vind ze het wel best. Huilen

Wat voor een paardje heeft die vrouw dan?
Welk ras ?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:56

sannekeee schreef:
frangelica schreef:

1. verkeerd zadel

Welk ras ?

dit was een dood normale kwpn`er ga me niet om namen en kleur vragen enzo...want dat ga ik hier niet op bokt neer zetten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 21:40

sannekeee schreef:
frangelica schreef:

Welk ras ?

Wat boeit dat? Iemand van 150 kg is zelfs voor een trekpaard te zwaar, want je kunt niet meer fatsoenlijk bewegen door de omvang die daar bijhoort. Ik zeg niet snel dat mensen niet op een paard horen, maar dit is gewoon mishandeling. Verdrietig

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 23:24

Citaat:
Wat boeit dat? Iemand van 150 kg is zelfs voor een trekpaard te zwaar, want je kunt niet meer fatsoenlijk bewegen door de omvang die daar bijhoort. Ik zeg niet snel dat mensen niet op een paard horen, maar dit is gewoon mishandeling.

dat vind ik dus ook....tja ik denk dan eerder koop een kar ofzo zet er twee trek paarden voor of probeer af te vallen....kijk kan me best voorstellen dat iemand ziek is en daardoor dik is maar pas jhe dan ook beetje aan. blijft triest elke keer weer als ik ze zag rijden Huilen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:08

Waratje schreef:
Wat boeit dat? Iemand van 150 kg is zelfs voor een trekpaard te zwaar, want je kunt niet meer fatsoenlijk bewegen door de omvang die daar bijhoort. Ik zeg niet snel dat mensen niet op een paard horen, maar dit is gewoon mishandeling. Verdrietig

Onzin, iemand die zo zwaar is zit zichzelf in de weg ja, dat is niet praktisch maar voor het paard maar het echt geen ruk uit. Vroeger in de bosbouw trokken paarden bomen van meer dan 1000kg wat is dan een ruiter van 150kg? En ja ik weet ook wel dat een boom erachter hangt en een ruiter erop zit maar een paard kan echt wel meer dragen dan 70kg. Let maar eens op hoe hard zo'n paard rent als ie fris uit stal komt.
Daarbij lijkt het me ook een overdreven verhaal, iemand van 150kg kan niet eens op een paard komen.

Een shet van 200kg kan ook een ruiter van 50 kg tillen, dat is 1/5e van zijn gewicht. Een KWPN'er van 600 kg met een ruiter van 120kg draagt ook 1/5e van zijn gewicht, wat is dan het probleem?
Daarbij is een beetje forse KWPN'er al zwaarder dan 600kg.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 00:16

Meest onvriendelijke tuig, is het tuig van een oneerlijke paardenhouder.

Niet 1 tuig is gemeen als het er los (juist afgestelt) inhangt, of het is verboden (hier in nederland)
zodra de hand van de ruiter/menner/watdanook eraan komt word het pas onvriendelijk.