[AR] Slepen overslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SaskiaB

Re: Slepen overslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-08 14:35

even kort (hb niet zoveel tijd)
ik denk dat er iets is gebeurd, omdat hij bij het zien van een longeerzweep helemaal panisch werd. En geloof mij, ik heb hem er nog nooit mee geraakt. Nu,, ruim 5 jaar later, is de longeerzweep ok. Vandaar dat ik het dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:11

Hij was er bang van omdat hij het niet kende, en nu inmiddels wel dus ook niet bang meer. Is niet ongewoon bij een jong paard.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 15:43

Mijn shet is nooit iets mee gebeurt ik heb hem van jongs af aan en hij is normaliter helemaal niet schrikkerig maar alle nieuwe dingen vergen bij hem heel veel tijd en geduld. Gewoon omdat onbekende zaken hem laten schrikken.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 22:59

wij slepen nooit als we een paard beleren.
We gaan longeren met het tuig erop, eerst aan de enkele longe , daarna aan de dubbele zodat je de lijnen tegen zijn benen kunt laten bungelen.
Dan zetten we de kar in de bak en gaat er iemand met de burries rammelen en op kar springen , om geluiden te laten horen die hij straks ook zal horen als hij voor de wagen staat.
Als dat allemaal goed gaat ( en dan zijn we al wel een week of 2 verder) dan zetten we hem voor de wagen en loopt er iemand met een longeerlijn langs, daarna gaat die eraf en rijden we weg.
We hebben nog nooit problemen gehad op deze manier en we hebben hiermee toch al meerdere hackney's en welsh cobs betuigd ( zie mijn onderschrift).
Ik vind het risico bij het slepen, dat ze ofwel over de streng stappen of omdraaien voor de sleep, wat allebei paniek met zich mee zal brengen en het vertrouwen zal schaden.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 01:37

darwin schreef:
Ik vind het risico bij het slepen, dat ze ofwel over de streng stappen of omdraaien voor de sleep, wat allebei paniek met zich mee zal brengen en het vertrouwen zal schaden.

Ik blijf van mening dat ze het gevoel moeten leren kennen om overstreng te staan en het mogelijk moet zijn om ze er ook weer uit te manoeuvreren. Omdraaien voor de sleep is idd een reëel "gevaar", maar dat heb je ook als je aan de lange lijnen werkt. Om dat tegen te gaan, vang je ze in het buitenleidsel, zodat ze zelf tegensturen.

Groeten, SuSEQ

't Is niet mijn bedoeling een denkbeeld op te dringen; ik probeer enkel te verduidelijken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 08:35

Suze dat gevoel kun je ze ook al met longeren geven door de lijnen aan het binnenbeen te laten voelen.
Wij hebben al heel wat paarden volgens de manier van Darwin beleerd, miss zelfs wel meer dan jij.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:29

Echwel schreef:
Wij hebben al heel wat paarden volgens de manier van Darwin beleerd, miss zelfs wel meer dan jij.

Zeer zeker. Lachen Maar haal jij allebei de lange lijnen onder het paard door, of beide lijnen tussen de benen of zelfs met beide lijnen gekruist rond één been? Hopelijk heb je dat allemaal nooit nodig, maar ik vind het handig als ze 't kunnen.

Maar zoals gezegd; ik betwijfel niet dat jullie goed beleerde paarden afleveren. Lachen

Groeten, SuSEQ

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:34

Ik haal om de beurt de lijnen door de benen heen
Hoe vaak gebeurt het nou dat ze aan beide zijden over de strengen staan, als dat zo is is er toch geen houden aan.
Daarbij moet je de strengen zo bevestigen dat ze er niet overheen kunnen komen, zeker bij enkelspan.

Een keer sloeg er een zijn been over lamoen heen, maar na een ferme tik met de zweep wist hij hem goed weer terug te zetten

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 16:11

Let wel mensen het gaat hier om een paniekpaard en niet om de een of andere simpele sul, die je zo inspant en dan zou ik liever een keer met sleep werken dan zonder en het oplossen met een ferme tik (paard was bang voor zwepen, nu niet meer maar of een ferme tik kan is de vraag).

yvanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:19

hey als ik jou was zou ik er iemand bij halen zelf werk ik ook elke dag met deze man hij weet wat hij doet!! maar hij is wel eeen beetje vreemd soms maar het resultaat is er altijd deze man (henk delen) woont in lunteren voor ze nummer moet je me maar pb gr

Daentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 15:55

Mijn vriend beleert paarden voor de kar. Hij laat ze nooit slepen. Dat is persoonlijk.
Hij loopt er veel zelf achter aan de lange lijnen. Als dat goed gaat, gaat hij zelf aan de repen hangen. Dat kun je dan gedoseerd doen. Daarmee leert hij de paarden dat ze blijven trekken als ze druk op de borst krijgen. In het begin continu veel druk op de soms nog wat tere borst kan er ook voor zorgen dat ze het plezier verliezen. Op deze manier bouw je het op.
Om te wennen aan geluid achter zich, slaat hij soms met de zweep tegen takken, en sloft over verschillende soorten ondergrond.
Als dat allemaal goed gaat mag de kar er achter en loopt er de eerste paar keer iemand mee. Vaak iets voor het paard uit, zodat het paard iemand heeft om op te richten.
Iedereen beleert weer op een andere manier. Belangrijk is dat je logisch nadenkt en dat het paard uiteindelijk zonder stress en met plezier voor de kar loopt.