Met EN zonder bit rijden..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Met EN zonder bit rijden..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:45

Netzoals je de druk gebruikt om te sturen. Ik snap wel wat je bedoeld, heb hier eentje staan waarmee ik wel durf buiten te rijden met bit, maar nooit zonder bit zou doen. Anderen die ik het zonder over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:12

Biebz95 schreef:
Nee, dat klopt, maar met inhouden bedoel ik dus dat je zorgt dat ze niet de weg op rent, etc etc.. sturen dus,
en ik denk dat ze met een bit (als het paard dit gewent is buiten) beter reageren...
Natuurlijk gaat het op been en zithulpen, maar het bit gebruik je ook om (samen met de been en zit hulpen dus) te sturen, is mijn gevoel...

Een paard die een bit gewend is zou ik sowieso eerst kennis laten maken met bitloos in de bak. Dat heb ik bij mijn pony trouwens niet gedaan bedenk ik me net Tong uitsteken Maar bij mijn verzorgpaard wel, en na twee keer rijden in de bak ben ik met hem naar buiten gegaan. Ging -en gaat- ontzettend goed.

Bit kan je gebruiken om te sturen, maar dat kan met de neusriem van een bitloos hoofdstel net zo goed, als ze dat maar eenmaal kennen. (en jij er zelf niet te veel bij stilstaat dat je bitloos rijdt)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 20:20

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 12:53

RedPassion schreef:
Biebz95 schreef:
Nee, dat klopt, maar met inhouden bedoel ik dus dat je zorgt dat ze niet de weg op rent, etc etc.. sturen dus,
en ik denk dat ze met een bit (als het paard dit gewent is buiten) beter reageren...
Natuurlijk gaat het op been en zithulpen, maar het bit gebruik je ook om (samen met de been en zit hulpen dus) te sturen, is mijn gevoel...

Een paard die een bit gewend is zou ik sowieso eerst kennis laten maken met bitloos in de bak. Dat heb ik bij mijn pony trouwens niet gedaan bedenk ik me net Tong uitsteken Maar bij mijn verzorgpaard wel, en na twee keer rijden in de bak ben ik met hem naar buiten gegaan. Ging -en gaat- ontzettend goed.

Bit kan je gebruiken om te sturen, maar dat kan met de neusriem van een bitloos hoofdstel net zo goed, als ze dat maar eenmaal kennen. (en jij er zelf niet te veel bij stilstaat dat je bitloos rijdt)

Ja, je hebt gelijk Bloos
Heb verders ook geen ervaring met bitloos, maar ik dacht dat het klopte wat ik zei (A)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 13:54

Beide gaan prima hoor. Ik rijd mijn paard op : touwhalster, bijrijdster met gewone trens, ikzelf met shanks met lowport, en buiten rijden we altijd met bosal. Ik rijd altijd op dezelfde manier, maar als ik iets meer wil oppakken doe ik de shank in. Ik hoef er niet eens aan te komen, hij buigt af op het "gewicht" van het bit... Paard toont niet aan dat hij het ene aangenamer vindt dan het andere. Hij is gewoon altijd zichzelf Clown

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:00

germie schreef:
Hier foto's van binnen 1 kwartier wisselen van met bit en zonder bit:
[LLT] [foto] Foto's Exloo, heb bitloos gereden

Hee Germie,

Jij rijdt bitloos met de ruitershopneusriem? En als ik het goed zie heb je dat verwerkt in een 'gewoon' bithoofdstel? Wat inventief...

Maar als je met bit rijdt, waar laat je de riempjes dan waar je bij het bitloze rijden de teugels aan maakt?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:04

Het is inderdaad de neusriem van de ruitershop.
Ik had de riempjes met een elastiekje aan de ringetjes onderaan vastgezet. De neusriem hing zo op dezelfde plaats als normaal m'n engelse neusriem hangt en zat ook ong. even los.
Het elastiekje was snel kapot te krijgen zonder druk en dan kun je zo wegrijden. Ik had wel eerst de teugels aan de ringetjes gezet en toen met m'n hand het elastiekje geknapt.
Als ik thuis een keer bitloos rij, dan wissel ik het gewoon af door even af te stappen en gewoon van hoofdstel te wisselen. Maar nu had ik het geintegreerd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 09:27

germie schreef:
Het is inderdaad de neusriem van de ruitershop.
Ik had de riempjes met een elastiekje aan de ringetjes onderaan vastgezet. De neusriem hing zo op dezelfde plaats als normaal m'n engelse neusriem hangt en zat ook ong. even los.
Het elastiekje was snel kapot te krijgen zonder druk en dan kun je zo wegrijden. Ik had wel eerst de teugels aan de ringetjes gezet en toen met m'n hand het elastiekje geknapt.
Als ik thuis een keer bitloos rij, dan wissel ik het gewoon af door even af te stappen en gewoon van hoofdstel te wisselen. Maar nu had ik het geintegreerd.

Aha! Erg slim... bedankt voor de uitleg!

Lacrymosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 18:17

Ik rij natuurlijk op mijn paarden, dus maakt het niet uit of ik bitloos rijdt of niet.
Ik stuur grootste deel met mijn lichaam, alleen op buitenrit om te stoppen moet ik een beetje aan de teugel trekken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:18

Stacy S schreef:
Kun je je paard ook met bit en bitloos rijden?
Ik bedoel de ene keer met bit rijden en een andere keer bitloos?
Hoe reageert je paard hierop? Is je paard ook gevoeliger als je dan weer wel een keer met bit rijd?
Is het niet verwarrend voor je paard?

ja hoor.. maakt niet veel uit voor het paard. Mét bit kan ik iets meer finesse vragen, zonder bit is vaak voor buitenritjes, of even voor gek en onwies lekker door de bak scheuren. Het grootste deel doe je toch op been en zit.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 21:20

ik reed regelmatig met een stalhalstertje op mijn pony en zonder zadel, maar vaker met bit en met zadel.
niets verwarrends aan, sterker nog, ik dacht eerst altijd dat het gewoon logisch was dat dat kon. Op bokt is echter het tegendeel bewezen..

ze reageerde er niet anders op.