Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roanda98

Re: Ik heb het niet zo op een pessoa tuig...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:18

Ik longeer ook regelmatig met de pessoa, ik vind hem prettiger als een bijzetteugel want daarmee krijgt het paard telkens een rukje in zijn mond.Overig alleen met touwtjes longeren vind ik prettig. Met een dubbele longe dat moet ik nog eens uitproberen.Ik heb zelf een boek van Longeren met Lammert Haanstra is ook erg leerzaam en interessant.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:26

Een pessoa kan heel nuttig zijn, als hij goed is afgesteld en goed gebruikt wordt. Ik heb altijd wel het idee dat veel gebruikers niet in de gaten hebben dat het paard met een pessoa heel hard moet werken. Waar ik dus niet tegen kan is dat mensen (met welke hulpteugel dan ook) hun paard al in de stal het spul omdoen, daarmee gaan longeren en het paard krijgt het pas weer op stal af. imo kan een pessoa heel nuttig zijn, als hij juist gebruikt wordt. Dus eerst zonder, danwel met het achterstuk vastgemaakt aan de longeersingel op de rug, het paard de kans de geven los te stappen en te draven, op beide kanten. Daarna kan de pessoa er even aan, 10-15 min links en rechts om is meer dan genoeg. Daarna spul er weer af, en paard de ruimte geven even uit te draven, en dan lekker aan de hand uitstappen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:29

Zit ik me dan af te vragen of het een oplossing zou zijn die pessoa aan het halster te bevestigen? Ik moet juist van de fysio mijn paard gaan longeren met pessoa. Rukjes aan het bit heb ik nog niet gezien, maar kan het me wel voorstellen. Aan het halster zou dan een oplossing zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:30

Ik denk dat een pessoa vriendelijker is in gebruik bij de gemiddelde longeur dan een dubbele longeerlijn of ander soort hulpteugel, het vraagt minder handigheid (we leven namelijk niet in de perfecte wereld, niet iedereen kan goed omgaan met een dubbele longe)

Ik longeer er vooral de jonge paarden graag mee. De ruk in de mond heb je juist niet door de katrolletjes aan de pessoa(die ik trouwens ook aan mijn gewone dubbele longeerlijn heb) en de pessoa nodigt al uit terwijl hij nog vrij los zit. Je kan je dan zelf of het correct longeren richten en de pessoa doet het dressuurmatige werk.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:30

russel schreef:
Stelling vragen met dubbele longe zou fijn zijn, maar met 2 longeerlijnen vind ik dus al weer fout, dat zou ik dan met een echte dubbele longe willen doen, en dat vind ik weer een te grote uitgave om even te gaan oefenen, want met dat oefenen kan er dus heel veel fout gaan zonder begeleiding.

Hoezo een grote uitgave? Je gaat naar de bouwmarkt en koopt daar van de rol een flinke lengte koord (meter of 10) en twee kleine musketonhaakjes, maakt de musketonhaakjes aan het touw vast en je hebt een dubbele longe. Je kunt er voor kiezen om het als één geheel te houden of er twee stukken van te maken, dat is net wat je eigen voorkeur is. Longeersingel kost ook bepaald geen vermogen, een pessoa kost heel wat meer in de aanschaf dan een hierboven beschreven setje.
Wel zou ik adviseren om inderdaad een aantal lessen te nemen met die dubbele longe, maar dat vind ik ook van "gewoon" longeren en het gebruik van de pessoa. Ik vind het echt raar dat mensen vinden dat ze longeren maar zo moeten kunnen, terwijl ze wel voor het rijden les nemen. Goed longeren is niet iets dat je zomaar kunt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:34

Wij hadden een elastishe, daar is niets mismee, geen geruk of gezaag...
nee alles hing mooi stil.

in de pessoa's zit gewoon rek op de bilriem...

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 22:39

Allereerst, wat heeft dit in hemelsnaam met 'naturals' te maken, helemaal niets toch zeker? Of is het soms zo dat omdat jij natural bent je al je topics op naturals mag zetten Tong uitsteken

Ik zelf longeer met slofteugel, Je paard gaat er niet op hangen, onspant er mooi op en kan zijn hoofd nog bewegen, omlaag en omhoog. Verder 'reageert' de teugel als het ware ook omdat hij meerolt.
Ik heb het zelf ook niet zo op pessoa's, mijn pony vond het absoluut niet fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 09:14

Waratje ik heb het over een echte dubbele longe. Die zelfmaak pessoa heb ik ook gedaan, dat vond ik een drama, de spullen die je er voor koopt zijn van goedkopere kwaliteit en werkt net even niet goed, dan kan ik mij voorstellen dat het trekt. De katrollen waren zwaarder, het touw stugger, het bontje voelde niet prettig aan. Ga je mooi spul kopen, kan je beter een kant en klare pessoa kopen, daar zitten streepjes op de touwtjes zodat je ze alle twee even lang kan maken op het streepje bekeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:49

Ik heb het niet over een pessoa, maar gewoon over een dubbele longe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:04

Zoals jij hem beschrijft is het niet de echte dubbele longe, die ziet er nl heel anders uit.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:17

Een dubbele longe moet je niet ingewikkelder maken dan het is. Zoals waratje het beschrijft is het de essentie van het ding. Je moet het ook niet ingewikkelder maken dan het is.
Dat eenvoudige vind ik trouwens een voordeel, je hulpen komen heel direct door, ook voor degene die longeert dus goed opletten.
Maar inderdaad, les nemen is wel heel nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 09:32

Heb je gelijk in en juist door het zo simpel te houden wordt er zoveel aangekloot zonder dat men dat in de gate heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:21

russel schreef:
Zoals jij hem beschrijft is het niet de echte dubbele longe, die ziet er nl heel anders uit.

Wat is dan jouw definitie van een dubbele longe?
Wat ik omschrijf is 2 klipjes aan het bit met een flinke lengte lijn ertussen (dan wel 2 lange stukken lijn elk aan een bitring), dat is volgens mij een dubbele longe. Die combineer je meestal met een longeersingel, zodat je de hoogte van je inwerking kunt instellen.

Natuurlijk kun je bij deze of gene een vreselijk gelikte versie kopen, maar die is niet meer of minder dubbele longe dan wat ik hierboven omschrijf.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:27

Ik longeer ook wel vaker met de pessoa teugel, omdat ze dan, naar mijn idee, de achterhand onder zetten en sneller de rug loslaten/ontspannen. Ik stel hem zodanig in dat ze laag kunnen maar ook hun hoofd omhoog kunnen doen, er zitten ook elastieken in van achter dus bij mijn kunnen ze als ze willen hun hoofd extreem hoog, maar dat doen ze juist niet, ze loper er heel ontspannen op. Ik rij bitloos en doe de pessoateugel ook aan het bitloos hoofdstel, een sidepull, werkt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:27

Alleen het touw al, dat glijdt al niet soepel, die katrollen zijn zwaarder waardoor er al geen rust in de mond is. Het is allemaal van goedkopere uitvoering en wat goedkoper is, is niet per definitie net zo goed. Ga je dezelfde kwaliteit aanschaffen, kan je net zo goed een echte aanschaffen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:31

russel schreef:
Alleen het touw al, dat glijdt al niet soepel, die katrollen zijn zwaarder waardoor er al geen rust in de mond is. Het is allemaal van goedkopere uitvoering en wat goedkoper is, is niet per definitie net zo goed. Ga je dezelfde kwaliteit aanschaffen, kan je net zo goed een echte aanschaffen.

Waarom heb je het toch elke keer over katrollen?
Verder zijn de clips niet zwaar (je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de clips die westernruiters ook vaak aan de teugels hebben zitten). Als lijn heb ik een nylon touw van ongeveer 1 cm dik. Heel soepel en glijdt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:40

Wendy schreef:
russel schreef:

Verder zijn de clips niet zwaar (je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de clips die westernruiters ook vaak aan de teugels hebben zitten). Als lijn heb ik een nylon touw van ongeveer 1 cm dik. Heel soepel en glijdt prima.

http://www.ruitersport.com/dubbele-long ... p-750.html

Als je hem opent zie je waar een dubbele longeerlijn uit bestaat.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 11:55

russel schreef:
Wendy schreef:

http://www.ruitersport.com/dubbele-long ... p-750.html

Als je hem opent zie je waar een dubbele longeerlijn uit bestaat.

Dit is een vorm van een dubbele longeerlijn. Er zijn dus meerdere mogelijkheden.

Chris Irwin heeft bijvoorbeeld ook een DVD over longeren met dubbele lijnen. Hij gebruikt ook gewoon simpel materiaal.
Degene van wie ik les heb gehad dus ook.
Bij een demo van de balingehof heb ik ook geen katrollen gezien.

Er zijn dus verschillende mogelijkheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:05

Dat zal best, maar dan komt het vakmanschap om de hoek. Met een dubbele longe ben je nl heel sterk en stelling vragen moet je aanvoelen. Ik weet zeker dat de meesten die longeren maar wat doen. Zo zie ik nl ook bij het beleren van jonge paarden voor de handel iemand longeren met een zweep in de hand, jong paard met bijzet en dame loopt steeds in het voorste deel van het paard, dus paard komt naar haar toe, dan lekker slaan met die zweep. Die dame heeft dus geen idee wat ze doet, jong paard helemaal over de emmer, tot steigeren toe.

Dan kijk je hoe er met dubbele longelijn genlongeerd wordt, iemand die het perfect kan en iemand die maar wat doet en zo iemand gaat ook nog even naar de bouwmarkt, koopt even wat en gaat aan de slag. Dat is mijn punt.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, maar al die omwegen gaat vaak ten koste van het paard.

Dan kan ik mij nl heel goed voorstellen dat TS een probleem heeft met Pessoa, dan zie ik nog liever een leek met een Pessoa, dan met een dubbele longe. De pessoa loopt rond, met de dubbele longe kan je stelling vragen en ronder instellen, zie ze al trekken.....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 13:41

russel schreef:
Dat zal best, maar dan komt het vakmanschap om de hoek. Met een dubbele longe ben je nl heel sterk en stelling vragen moet je aanvoelen.

Hoe sterk je inwerkt hangt af van hoe je bevestigt. Als je de clips direct aan het bit doet, werk je net zo sterk in als wanneer je rijdt met teugels. Als je de clips door de bitring heen haalt en naar de longeersingel brengt, ga je met hefboomwerking werken en kom je inderdaad heel sterk binnen. Het nadeel van de dubbel longe op het plaatje van jou is dat je altijd terug gaat naar de singel vanwege die katrolletjes. Dat is inderdaad heel erg heftig en dat zou niet zonder uitgebreide les mogen worden toegepast. De bevestiging op het plaatje is ook nog eens de heftigste stand, dus dat geeft een leuke indruk over hoe je het zou moeten gebruiken.

Ik ben er een groot voorstander van dat mensen longeerlessen nemen, zowel met de enkele longe als met de dubbele en de pessoa. Helaas zijn er niet veel mensen die er goed les in geven en die adverteren er ook niet mee, dus je moet best gaan zoeken naar die les.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-08 14:52

Ik had er een aangeschaft voor het extra 'duwtje' in de rug, maar hij staat alweer te koop. Idd, die rukjes die de ts beschrijft, dat viel mij op en dat vind ik nu niet bepaald fijn, om het zacht te zeggen, voor het paard.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:02

Vind de pessoa helemaal niets, in draf gaat het wel, maar in stap krijgt mijn paard idd rukken in de mond. Ik longeer met dubbele lijnen, maar dan over de rug en bevestigd aan het bit EN de neusriem. Over een lange lijn kun je veel druk uitoefenen. Ik vind het een slap excuus om voor een pessoa te kiezen omdat longeren met dubbele lijnen moeilijk is. Rijden is ook moeilijk, maar dan ga je toch ook niet met een hulpteugel rijden!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:08

Ik vind een Pessoa ook niks, redenen zijn al genoemd, ik hoop dat die dingen snel weer uit de mode raken. Liever een dubbele longe.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 23:26

Alles wat een paard dwingt in één houding te lopen vind ik maar onnodig. Een paard aan de longe in die houding krijgen hoort vanzelf te gaan, daarvoor moet je hem niet inbinden met een banale constructie met beloning op iedere stap een ruk in de mond. Ik ben het dus met je eens Arabesk. Zolang een paard de mate van onspanning en lossigheid niet heeft bereikt is het niet aan ons dat af te dwingen...

Hetzelfde voor bijzetteugels, elastieken, vaste slofteugels, etc,... Gewoon longeren met dubbele longe (zodat het paard ook netjes inbuigt) maar er verder niks aan hangen. En dan zien te zorgen dat je paard de gewenste houding aan neemt. Dán mag je pas trots zijn op jezelf, ik zou me schamen als ik mijn pony koste wat het kost in een dergelijke houding zou dwingen.

Een goede houding is de beloning van de vooruitgang in de africhting van een paard, niet iets waar je je weg naar toe dwingt met allerlei hulptouwen. Ik vind het net als het gebruik van ieder ander dergelijk hulpmiddel een daad van luiheid door de ruiter, het duurt blijkbaar te lang/ is te inspannend iets rijtechnisch correct te bereiken zonder banale constructies.

Geeeeeeeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 14:47

Een pessoatuig is heel vriendelijk en helpt het paard optimaal al zijn spieren gebruiken, ik gebruik het regelmatig en merk echt verbetering met het rijden. En er is niets onvriendelijks aan.