wie ervaring met jong paard starten bij Eddy Modde

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Re: wie ervaring met jong paard starten bij Eddy Modde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 09:49

Ik denk dat een paard laten starten door Eddy JUIST voor goede, blijvende resultaten kan zorgen.

Het wennen aan een zadel, de eerste ritten, het is ZO belangrijk dat dit GOED gedaan wordt. En ja, dat kan inderdaad onder goede begeleiding, maar ook heel goed door je paard te laten inrijden bij iemand als Eddy.

Ik vind het een veel beter idee dat iemand erover denkt om dit kritieke moment door een professional laat uitvoeren, dan dat je er zelf mee aan het prutsen gaat. Je hebt er echt profijt van wanneer in die eerste momenten niets fout gaat. Er komt veel bij kijken om die eerste ritjes goed te laten verlopen. Niet teveel of te weinig vragen van je paard, geen onzekerheid voor hem, het moet gewoon duidelijk zijn waar hij aan toe is. Als je paard CONFIDENT door die eerste fase heen is, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat daarna ook alles 100% goed gaat en je zelf niets meer kunt verprutsen, maar de BASIS is in elk geval goed gelegd.

Ik heb afgelopen zomer paardjes gereden die toen net gestart waren, door iemand die zeer veel ervaring heeft met het (natural) starten. Dat waren echt niet altijd left brained confident paarden, maar ze voelden gewoon mentaal stabiel met rijden.

Daarom zou ik zeggen: als je de mogelijkheid hebt (financieel, vervoer etc) om je paard bij Eddy te laten starten, dan zou ik dat zeker doen!

Voor kosten, duur, aantal lessen die je zelf krijgt etc zou ik gewoon ff contact opnemen met Eddy.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 12:42

callippo schreef:
Het wennen aan een zadel, de eerste ritten, het is ZO belangrijk dat dit GOED gedaan wordt. En ja, dat kan inderdaad onder goede begeleiding, maar ook heel goed door je paard te laten inrijden bij iemand als Eddy.

Ik vind het een veel beter idee dat iemand erover denkt om dit kritieke moment door een professional laat uitvoeren, dan dat je er zelf mee aan het prutsen gaat. Je hebt er echt profijt van wanneer in die eerste momenten niets fout gaat. Er komt veel bij kijken om die eerste ritjes goed te laten verlopen. Niet teveel of te weinig vragen van je paard, geen onzekerheid voor hem, het moet gewoon duidelijk zijn waar hij aan toe is. Als je paard CONFIDENT door die eerste fase heen is, dan wil dat natuurlijk niet zeggen dat daarna ook alles 100% goed gaat en je zelf niets meer kunt verprutsen, maar de BASIS is in elk geval goed gelegd.

Maar Callippo, die professional kun je dat ook laten doen als je die professional bij je thuis laat komen. Als je het paard wegbrengt voor de training, mis je juist de mooie en leerzame momenten van al die "eerste keren". Als je onder leiding van een professional zelf je jonge paard inrijdt, leer je veel meer over hoe je paard met dingen omgaat en leer je ook hoe je grenzen moet herkennen. Daar kun je alleen maar profijt bij hebben. Natuurlijk moet je zelf wel een degelijke basis hebben en je grenzen kennen en je moet een hele goede lesgever hebben, maar dan is het een hele fijne en leerzame ervaring.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:20

Maar het lastige met Eddy is dat hij geen starts op locatie doet, alleen bij hem thuis. Daarom is 'eddy aan huis' geen optie. Ik zeg ook niet dat ze er niet bij moet gaan kijken wanneer Eddy haar paard gaat starten Lachen Ik zou JUIST een week vakantie nemen en er dagelijks bij willen zijn. Maar die eerste ritjes mooi aan hem overlaten Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 14:40

callippo schreef:
Maar het lastige met Eddy is dat hij geen starts op locatie doet, alleen bij hem thuis. Daarom is 'eddy aan huis' geen optie. Ik zeg ook niet dat ze er niet bij moet gaan kijken wanneer Eddy haar paard gaat starten Lachen Ik zou JUIST een week vakantie nemen en er dagelijks bij willen zijn. Maar die eerste ritjes mooi aan hem overlaten Lachen

Tja, misschien ben ik een control freak, maar ik zou precies willen weten wat er allemaal gebeurt met mijn paard en dan volstaat een weekje vakantie echt niet.
En ach, die eerste ritjes, afhankelijk van het paard en de opvoeding zou het zomaar kunnen dat je dat gewoon zelf kunt doen, met de goede aanwijzingen erbij. Die optie zou ik zeker open willen houden Knipoog
Dat Eddy niet aan huis komt, is jammer als je het graag door Eddy wilt laten doen, maar ik kan het me wel een beetje voorstellen. Zijn reistijd zal voor de meeste mensen ook veel te groot zijn Haha! Maar goed, er zijn meer mensen die kunnen helpen met inrijden van een paard.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:03

callippo schreef:

Één weekje maar? Wat denk je dan te zien te krijgen? Een jong paard kan maximaal 10 - 15min werken en dan is de emmer vol. Dan leert ie niks meer en moet je dus ook stoppen. En dan nog, dan is ie twee maanden bij Eddy geweest, heeft de basis enigzins geleerd en dan? Dan kun je wel thuis straffeloos verder gaan "prutsen"? Een jong paard goed en volledig opleiden lukt je niet in twee maanden, ook Eddy niet. Zeker niet tot een niveau waarop je serieus verder kunt bouwen. Dat kost je echt meer tijd; veeeel meer tijd. Hoe ga je dat doen?

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:56

Citaat:
Maar ik geloof ook direct dat xDjailo een heleboel geleerd heeft in die twee weken Knipoog

zeker weten!

Citaat:
Trucjes?

ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij het niet helemaal begrijpt :S Hoe kom jij er bij dat Parelli bestaat uit 'trucjes'? Het zijn technieken zo noem ik het liever...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:01

xDjailo schreef:
Citaat:
Trucjes?

ik heb zo'n vaag vermoeden dat jij het niet helemaal begrijpt :S Hoe kom jij er bij dat Parelli bestaat uit 'trucjes'? Het zijn technieken zo noem ik het liever...

Wat is het verschil tussen trucjes en techniekjes? Andere vorm van "dingetje doen"?
Ik zeg niet dat Parelli bestaat uit trucjes, dat is wat ervan gemaakt wordt.....
Laatst bijgewerkt door ikke op 25-03-08 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:02

Citaat:
Tja, misschien ben ik een control freak, maar ik zou precies willen weten wat er allemaal gebeurt met mijn paard en dan volstaat een weekje vakantie echt niet.
En ach, die eerste ritjes, afhankelijk van het paard en de opvoeding zou het zomaar kunnen dat je dat gewoon zelf kunt doen, met de goede aanwijzingen erbij. Die optie zou ik zeker open willen houden Knipoog
Dat Eddy niet aan huis komt, is jammer als je het graag door Eddy wilt laten doen, maar ik kan het me wel een beetje voorstellen. Zijn reistijd zal voor de meeste mensen ook veel te groot zijn Haha! Maar goed, er zijn meer mensen die kunnen helpen met inrijden van een paard.

Ik ben het deels met je eens. Ik wilde ook precies weten wat er gebeurde met mijn paard en omdat ik daar zelf ook super veel van zou gaan leren daarom ben ik die 2 weken erheen gegaan. Ik zal je zeggen dat Eddy elke dag op mijn paard heeft gereden soms was dat inderdaad 15 minuten soms was dat 45 minuten. Hij kijkt heel erg naar wat het paard aan kan, het ene paard is na 15 minuten mentaal helemaal leeg en dan kan er niks meer bij qua leerstof het andere paard heeft dit pas na 45 minuten het is net wat je paard aangeeft hier kun je dus niet over feiten spreken qua tijd.

Dat er meerdere mensen kunnen helpen met een paard inrijden klopt alleen begrijp ik dat de TS het via de Parelli manier wil doen en dan blijft er niemand over behalve Eddy als je over professionals praat.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:02

onder trucjes versta ik illusie, dingen die er niet echt zijn. Misschien heb ik je verkeerd begrepen dat kan, in dat geval: verklaar je nader?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:16

xDjailo schreef:
onder trucjes versta ik illusie, dingen die er niet echt zijn. Misschien heb ik je verkeerd begrepen dat kan, in dat geval: verklaar je nader?

Trucs en techniekjes zijn voor mij de dingen die mensen doen, zonder echt te begrijpen waarom. Ze doen hun "dingetje" omdat het hen zo is geleerd. Ga je doorvragen naar het waarom, dan staan ze binnen 2 sec met hun mond vol tanden. Dat kun je uitleggen als "illusie", maar daar wordt door sommigen dan wel heel sterk in geloofd.
het is niet Parelli of zijn "methode" die niet niet goed is, het is de uitvoering die eraan gegeven wordt waar het mis gaat; heel erg mis gaat, soms. Niet alleen Parelli, overigens, het gaat er bij de andere "goeroes" nauwelijks beter aan toe.

xDjailo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 06:54

aha, nu begrijp ik je wat beter.. Vooralsnog vind ik dat wij deze discussie niet aan moeten gaan omdat het gewoon een vraag van de TS was of iemand ervaring had met Eddy, voor mij is het nu dus af.