Bitloos inrijden, Pittige hengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Bitloos inrijden, Pittige hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:49

Sim0ne schreef:
Ik denk dat het niet echt uitmaakt.

Het argument dat een paard voor het inrijden met bitloos alle commando's op de grond al moet kennen, lijkt me voor inrijden met bit ook 100% van toepassing. Als je voordat er een rem en een stuur opzit, al opstapt, ben je niet zo handig bezig.

Daarnaast is een bit geen rem of noodhulp, je paard luistert alleen omdat hij dat wil. Dan maakt het dus niet uit of je bitloos of met bit rijdt.

Ons ene paard is ook een flinke tijd wild geweest, ze liep toen door elk bit heen, maakt niet uit wat je erin hing. Dit is gewoon een gedragsprobleem, als een paard niet wil luisteren, dan doet hij dat ook niet...

Onze ijslander hebben we met bit ingereden, maar inmiddels ben ik weer overgestapt op bitloos. Hij was trouwens hengst toen we hem kochten. Bitloos snapt hij beter, en dus is er minder druk nodig tijdens het rijden, het werkt voor hem gewoon prettiger.

Bij sommige hengsten kun je toch echt voor een fysieke krachtmeting komen te staan.
Dan begin je bitloos erg weinig. Soms moet je wel eens lomp zijn om tot zo'n testosteronbommetje door te dringen. Daar is niets zieligs aan. Zielig zijn onopgevoedde hengsten die zo gevaarlijk worden dat ze bij de slager eindigen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:49

Pensionnetje schreef:
Je bent welkom eens bij me langs te komen en met onze hengsten aan het werk te gaan Haha!

Ik hou het bij mijn eigen paarden, die in een kudde opgegroeid zijn, goed opgevoed zijn door soortgenoten, en dus ook op een normale manier met mensen kunnen communiceren, zonder machtsvertoon. Dan weet je dat je veilig bent.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:52

?????

Wat impliceer je hiermee? Dat de mijne niet opgevoed zouden zijn? Gevaarlijk zijn? Niet normaal met mensen kunnen communiceren? Kom eens werken met ze aan de lange teugel, zonder bit.
Laat ze op 5 gram een levade of capriool uitvoeren. Er gaat een wereld voor je open.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:54

Nee hoor, dat zeg ik helemaal niet. Ik zeg alleen dat er in principe met normaal opgegroeide hengsten (dus niet van die paarden die alleen opgegroeid zijn zonder soortgenoten), het mogelijk moet zijn om ze ook zonder bit in te rijden.

Het bij mijn eigen paarden houden is puur omdat ik dan weet waar ze vandaan komen en hoe ze opgegroeid zijn. Ik ga niet zomaar werken met andermans paarden waar ik de geschiedenis niet van ken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:56

Iedere hengst, normaal of niet normaal (wat dit ook mag inhouden) opgegroeid is te trainen tot bitloos. Hoe gek ze ook zijn, hoeveel hengst dan ook, het maakt allemaal niet uit.

Het valt of staat met het vakmanschap van de trainer. Ik wil zelfs de geschiedenis van ze niet eens weten. Anders ben je geneigd rekening te houden met hun frustraties, angsten of wat dan ook. Je gaat dan om de problemen heen werken. En dat is erg fout. Problemen zijn er om opgelost te worden, je paard ermee te confronteren. Slechts dan kunnen zij dit overwinnen en sterker en met meer zelfvertrouwen aan het werk gaan. En hengsten met teveel zelfvertrouwen? Die maken we duidelijk dat niet ZIJ maar WIJ de leider zijn.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 11:59

Pensionnetje schreef:
Iedere hengst, normaal of niet normaal (wat dit ook mag inhouden) opgegroeid is te trainen tot bitloos. Hoe gek ze ook zijn, hoeveel hengst dan ook, het maakt allemaal niet uit.

Het valt of staat met het vakmanschap van de trainer.

Juist, en daarom waag ik me er niet aan. Haha, ik heb geen enkele illusie dat ik geschikt ben om paarden met gedragsproblemen te corrigeren.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:01

Een paard heeft nooit een gedragsprobleem. De eigenaren daar in tegen wel. Die werken vreemd gedrag in de hand.

Schroom je niet, het is veilig werken met mijn hengsten zolang je je maar aan de regels houdt, die ook voor hén gelden. Haha!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:10

Pensionnetje schreef:
Een paard heeft nooit een gedragsprobleem. De eigenaren daar in tegen wel. Die werken vreemd gedrag in de hand.

Schroom je niet, het is veilig werken met mijn hengsten zolang je je maar aan de regels houdt, die ook voor hén gelden. Haha!

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ken persoonlijk bijvoorbeeld een paardje dat toen ze 5 maanden was alleen in een weilandje is gezet. Nooit meer contact met andere paarden heeft gehad. Zij heeft serieuze gedragsproblemen, omdat zij simpelweg niet weet hoe ze moet communiceren. Ook als je haar op een paardenmanier benaderd, flipt ze compleet. Gedragsproblemen zijn zeker altijd door mensen veroorzaakt, dat ben ik met je eens, maar het zijn wel gedragsproblemen.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 12:13

Het paard had dus geen probleem, hem werd een probleem gegeven.
Met tijd en aandacht is dit gewoon weer te herstellen.
Kan even duren maar uiteindelijk komt het goed.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:26

Idd dat ligt niet aan het paard. Paard kiest er niet voor om eenzaam neer gezet te worden. Dus oorzaak, mens vereenzaamt paard, gevolg, paard raakt gefrustreerd.
Idd Wat Pensionnetje zeg, met veel geduld en aandacht komt dat weer helemaal goed. Zelf heb ik hier ook een merrie staan, die 2 jaar in een studenten wijk op een weitje heefd gestaan. Zei kwam haar hier stallen maar wist zich geen raad met haar. Toen heb ik haar over gekocht. na dikke 2 jaar is ze nu toch echt mijn beste vriendin.

En ja 99% van de gevallen ligt toch een probleem bij de persoon, niet elk paard kun hetzelfde behandelen of mee omgaan ieder paard is anders ieder mens is anders. Zoals ik vaak zegt, niet elke ruiter past op elk paard.