rapport animal science group W'ningen over welzijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: rapport animal science group W'ningen over welzijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:23

jenga_8 schreef:
Beste geinteresseerden...
Het welzijnsniveau van de gemiddelde paardenhouderij in Nederland is inderdaad onder de maat tot soms zelfs zeer slecht te noemen.
Helaas is de gemiddelde gebruiker of eigenaar van een paard (vaak partikulier) niet op de hoogte van wat de behoeften zijn van een paard.

Ben ik helemaal met je eens Ja !!! Succes met het vinden van een duurzame oplossing. Zou fantastisch zijn, maar ik vrees dat velen er niet aan willen (kost namelijk teveel geld, teveel ruimte en teveel moeite, vrees ik Verdrietig )
Niet dat ik dat goede redenen vind om maar op deze manier door te gaan, hoor. Verre van zelfs......

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:31

hoeveel mensen kopen nu biologische producten?????
Het moet wennen... je moet het de tijd geven...
Een oplossing heb je nooit binnen een korte termijn. maar op den duur moet mijn plan wel een verbetering brengen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:34

jenga_8 schreef:
hoeveel mensen kopen nu biologische producten?????
Het moet wennen... je moet het de tijd geven...
Een oplossing heb je nooit binnen een korte termijn. maar op den duur moet mijn plan wel een verbetering brengen.

Ik koop al jaren aardig wat biologische producten, hahaha........ Haha!
Werd begin jaren 90 nog voor 'geitenwollensok' versleten Tong uitsteken .
Ik snap wat je wilt zeggen en ik hoop echt dat het op de duur verandert voor de paarden in Nederland (en daarbuiten). Ja

Ik vind dat paardenliefhebbers het de paarden wel verschuldigt zijn.

owi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 09:48

Het mooise zou zijn als er een onderzoek kwam waarin ze bekijken wat een paard minimaal moet hebben om gelukkig te zijn.

We weten bijvoorbeeld al dat de rv-kv verhouding ergens tussen de 60-40/ 100/0 moet liggen om een paard gezond te kunnen houden.

Als we zoiets nou ook eens wisten voor bijvoorbeeld het aantal uren vrije beweging, boxafmetingen, soort stallen etc.

Dan kun je daar regels aan gaan hangen. Het is een utopie om te denken dat je ooit alle paarden 24/7 buiten krijgt. Practisch is dat niet mogelijk (ruimtegebrek/financieel/ omvormen van gedrag van mensen) en naar mijn idee ook niet perse noodzakelijk voor het welzijn van het paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 10:25

owi schreef:
Het mooise zou zijn als er een onderzoek kwam waarin ze bekijken wat een paard minimaal moet hebben om gelukkig te zijn.

Dat kun je niet onderzoeken, want "gelukkig" is niet meetbaar te definiëren.