ChristaMoor schreef:Ik hem gehoord dat hoefschoenen de beweging van de voet (het glijden) zouden belemmeren. En dat daardoor de pezen meer belast en anders belast worden dan met ijzers of blootvoets. Wat is hiermee de ervaring van hoefschoengebruikers? Mijn paardje heeft wel voor de kar gelopen, met ijzers. Is al een paar jaar niet meer aangespannen geweest, de ijzers zijn er ook al een paar jaar onderuit. Dit bevalt prima. Ze heeft super hoeven (gewoon bekapt). Onder het zadel rijden we ook wel buiten, stukken over de weg in stap, maar waar mogelijk is in de bermen. Nu wil ik haar dit voorjaar weer aangespannen gaan rijden, maar ben eigenlijk niet meer van plan om er ijzers onder te laten slaan. Vandaar m'n vraag.
hoefschoenen zitten niet vastgenageld aan de hoef zoals je met rubber beslag wel hebt. bij rubber beslag heb je dat probleem dus wel, maar bij hoefschoenen kunnen ze altijd nog wat in de schoen doorglijden (minimaal welliswaar maar naar mijn mening zeker genoeg) verder heb je van eazy boots op de eazycare site (engelstalig) een hele uitgebreide sortering eazyboots zichtbaar, in hun assortiment hebben ze tegenwoordig ook schoenen met wat meer grip, voor in de blubber, of minder grip (deze benadert perfect het bloodsvoeds lopen)
verder kan je ook nog kiezen voor dalmer cloggs deze komen uit duidsland, en hebben een harder soort kunststof waardoor ze zowizo wat meer glijden dan rubber.
ik heb eerlijk gezecht niets meer dan lof over de eazyboots. het grote voordeel van rubber schoenen tegenover ijzers is ook nog eens dat je zelfs kunt galloperen voor de wagen als je bv vaart moet maken om een zware helling te nemen. iets wat met ijzers ondenkbaar is. ze glijden niet weg als ze de wagen of een helling moeten stioppen of op gang moeten brengen. je hebt niet zoveel trilling op het hoefbeen als met ijzer beslag veel betere demping etc etc. kortom, de voordelen van rubber, en de voordelen van bescherming, zonder de nadelen van ijzers of de nadelen van blootsvoeds