[AR] menners met paarden zonder ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koortje

Re: menners met paarden zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 22:53

Rosiewozie schreef:
Heeft iemand ook ervaring met afwijkingen in de hoeven. Het is namelijk bij mijn pony ook nog eens zo dat ze erge platvoeten heeft....Vraag me dus af of dit nog een rol speelt.

Platvoeten kan je alleen met fatsoenlijk beslag corrigeren. Ik zou blootvoets dus zeker afraden bij Doortje, onafhankelijk of je haar voor de wagen hebt of zou rijden. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:05

Koortje schreef:
Rosiewozie schreef:
Heeft iemand ook ervaring met afwijkingen in de hoeven. Het is namelijk bij mijn pony ook nog eens zo dat ze erge platvoeten heeft....Vraag me dus af of dit nog een rol speelt.

Platvoeten kan je alleen met fatsoenlijk beslag corrigeren. Ik zou blootvoets dus zeker afraden bij Doortje, onafhankelijk of je haar voor de wagen hebt of zou rijden. Knipoog

Zowiezo zou ik met 'hoefafwijkingen' allereerst een goede hoefsmid en misschien zelfs wel een DA raadplegen. Ikzelf heb het idee dat ik me nog eens goed achter de oren zou krabben of ik dat wel zou doen, op blote voeten laten lopen met een 'hoefafwijking'.... het wordt er meestal niet beter op....

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 09:00

Hero heeft al sinds dat ik hem heb (hij was toen 5) scheve achterhoeven. Hij slijt de buitenkant veel harder af als de binnenkant
Afbeelding
Afbeelding
Met ijzers gebeurde het dat na 6 weken de buitentak geheel was weggesleten ondanks wideapuntjes. Het probleem met ijzers was dat hij in een voor hem onnatuurlijke houding werd gedwongen en heel vaak zijn knie op slot zette.
Nu corriceren we zijn stand niet meer, ik vijl alleen de lange binnenkanten kort en rond. Hij loopt veel beter als met ijzers
Ook hebben we midder vaak last van straalproblemen sinds de stralen niet meer worden bijgewerkt.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:47

Ook ik rijd met mijn minies zonder ijzertjes, als je in die kleine voetjes nagels gaat slaan dan brokkelt het helemaal af. En met gewenning rijdt ik overal doorheen zonder dat ze gevoelig lopen op het grind. En ik moet eerst een stuk over de weg voordat ik in het bos kom en heb tot nog toe geen problemen gehad.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:19

Ik rijd voor de wagen op de weg met hoefschoenen (eerst merk Smit, nu Easyboots).
In het bos gaat ze op blote voeten.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 12:21

Voor de liefhebbers: ik heb nog een paar hoefschoenen, passen mijn ene paard niet en de andere wil ze niet aan (is een trutje...)

IvoIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 16:20

Mijn pony had ook platvoeten, maar met zeer regelmatig bekappen, is dat nu zo goed als over Ja

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-08 20:07

Napie mijn shet had dat ook altijd, hij heeft zelf een aantal keer gehad dat hij met de ijzers kreupel liep en dan moest ie de volgende dag terug komen om ze er weer af te halen... (ben na twee keer wel van smit veranderd en nooit meer dat probleem gehad...)

Doortje is gelukkig al heel wat bij getrokken en gecorrigeerd, alleen als ik ze te lang laat worden wordt het weer erger. Juist dus doordat ze met natuurlijk bekappen vaak korter zijn vraag ik mij dus af of het werkelijk zo slecht voor haar zou zijn...

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 22:42

Rosiewozie schreef:
Napie mijn shet had dat ook altijd, hij heeft zelf een aantal keer gehad dat hij met de ijzers kreupel liep en dan moest ie de volgende dag terug komen om ze er weer af te halen... (ben na twee keer wel van smit veranderd en nooit meer dat probleem gehad...)

Doortje is gelukkig al heel wat bij getrokken en gecorrigeerd, alleen als ik ze te lang laat worden wordt het weer erger. Juist dus doordat ze met natuurlijk bekappen vaak korter zijn vraag ik mij dus af of het werkelijk zo slecht voor haar zou zijn...

Vraag het Eric eens? Lachen
Ik ben er zeker geen voorstander van maar dat was te verwachten he Haha!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 23:58

Rosiewozie schreef:
Het is namelijk bij mijn pony ook nog eens zo dat ze erge platvoeten heeft....

Moet je hoefschoenen nemen!
Hebben ze vast wel steunzooltjes bij.... Haha! Haha!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-08 22:12

Tja Miek waarom denk je dat ik het er met jou niet over heb gehad... Clown

Steunzolen ROFL haha die is goed!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:25

Ook mijn ijslander loopt met blote voeten.
We rijden aangespannen en onder het zadel.

Zijn hoeven werden erg slecht door het gebruik van ijzers.
En elke 4-6 weken waren de ijzers helemaal op.
Nu hij gewoon op blote voeten loopt slijten zijn hoeven juist helemaal niet meer zo hard.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 10:37

Napie schreef:
Met ijzers was het altijd afwachten of de ijzers niet los zaten vlak voor een wedstrijd ofzo. Ijzers gingen altijd maar 6 weken mee en ik was regelmatig een ijzer kwijt. Ik denk nooit aan de slijtage van de hoeven als ik de weg op ga. Dat had ik alleen in het begin (gewenningsperiode) Nu merk ik weinig verschil of ik veel op de weg heb gereden of in het bos. In de winter haal ik er 1 keer per maand de vijl erlangs en in de zomer elke twee weken.

mijn paarden lopen ook altijd zonder ijzers maar onregelmatig. dan weer veel in het bos, en dan ineens drie weken voor onze 1800kg zware wagen over het asfalt, voor de zekerheid rijden we dan met hoefschoenen, ivm slijtage, zouden jullie in zo'n geval ook blootsvoeds blijven lopen?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 13:35

Ja

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 14:16

fransis schreef:
voor onze 1800kg zware wagen over het asfalt,

Da's een zware wagen.
Wat voor paarden staan daar voor?

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 23:50

fransis schreef:
mijn paarden lopen ook altijd zonder ijzers maar onregelmatig. dan weer veel in het bos, en dan ineens drie weken voor onze 1800kg zware wagen over het asfalt, voor de zekerheid rijden we dan met hoefschoenen, ivm slijtage, zouden jullie in zo'n geval ook blootsvoeds blijven lopen?

Als je hoefschoenen hebt: zeker en vast!

Groeten, SuSEQ

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:49

Isapaardje schreef:
fransis schreef:
voor onze 1800kg zware wagen over het asfalt,

Da's een zware wagen.
Wat voor paarden staan daar voor?

een fjord en een haflinger

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:51

SuSEQ schreef:
fransis schreef:

Als je hoefschoenen hebt: zeker en vast!

Groeten, SuSEQ

ik vroeg me juist af of ze net als dat mentheam dat de mendurance gaat starten ook wekelijk op blote voeten voor de zware wagen kunnen, met de hoefschoenen bevalt geweldig, maar we moeten wel regelmatig (elk jaar )nieuwe kopen a 80 euro per stuk maal acht....

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 08:57

Napie schreef:
Ja

zal het zware sleepwerk over het asfalt niet een te grote belasting geven? en het fijt dat we onregelmatig over asfalt rijden, hoe lossen jullie dat op? het gehele jaar door rijden we de paarden, maar dan zijn de stukken over het asfalt veel klijner. we draven dan ook gewoon over de weg, maar somers rijden we dan weer drie weken onafgebroken over het asfalt. zou het zo zijn dat we als we s'winters ook gewoon veel over het asfalt draven, dat we dan meer kans van slagen hebben in de zware zomer periode. kortom heel veel vragen en ik hoop dat je die allemaal wilt beandwoorden

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:05

Ik hem gehoord dat hoefschoenen de beweging van de voet (het glijden) zouden belemmeren. En dat daardoor de pezen meer belast en anders belast worden dan met ijzers of blootvoets. Wat is hiermee de ervaring van hoefschoengebruikers? Mijn paardje heeft wel voor de kar gelopen, met ijzers. Is al een paar jaar niet meer aangespannen geweest, de ijzers zijn er ook al een paar jaar onderuit. Dit bevalt prima. Ze heeft super hoeven (gewoon bekapt). Onder het zadel rijden we ook wel buiten, stukken over de weg in stap, maar waar mogelijk is in de bermen. Nu wil ik haar dit voorjaar weer aangespannen gaan rijden, maar ben eigenlijk niet meer van plan om er ijzers onder te laten slaan. Vandaar m'n vraag.

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 09:48

ChristaMoor schreef:
Ik hem gehoord dat hoefschoenen de beweging van de voet (het glijden) zouden belemmeren. En dat daardoor de pezen meer belast en anders belast worden dan met ijzers of blootvoets. Wat is hiermee de ervaring van hoefschoengebruikers? Mijn paardje heeft wel voor de kar gelopen, met ijzers. Is al een paar jaar niet meer aangespannen geweest, de ijzers zijn er ook al een paar jaar onderuit. Dit bevalt prima. Ze heeft super hoeven (gewoon bekapt). Onder het zadel rijden we ook wel buiten, stukken over de weg in stap, maar waar mogelijk is in de bermen. Nu wil ik haar dit voorjaar weer aangespannen gaan rijden, maar ben eigenlijk niet meer van plan om er ijzers onder te laten slaan. Vandaar m'n vraag.

hoefschoenen zitten niet vastgenageld aan de hoef zoals je met rubber beslag wel hebt. bij rubber beslag heb je dat probleem dus wel, maar bij hoefschoenen kunnen ze altijd nog wat in de schoen doorglijden (minimaal welliswaar maar naar mijn mening zeker genoeg) verder heb je van eazy boots op de eazycare site (engelstalig) een hele uitgebreide sortering eazyboots zichtbaar, in hun assortiment hebben ze tegenwoordig ook schoenen met wat meer grip, voor in de blubber, of minder grip (deze benadert perfect het bloodsvoeds lopen)
verder kan je ook nog kiezen voor dalmer cloggs deze komen uit duidsland, en hebben een harder soort kunststof waardoor ze zowizo wat meer glijden dan rubber.
ik heb eerlijk gezecht niets meer dan lof over de eazyboots. het grote voordeel van rubber schoenen tegenover ijzers is ook nog eens dat je zelfs kunt galloperen voor de wagen als je bv vaart moet maken om een zware helling te nemen. iets wat met ijzers ondenkbaar is. ze glijden niet weg als ze de wagen of een helling moeten stioppen of op gang moeten brengen. je hebt niet zoveel trilling op het hoefbeen als met ijzer beslag veel betere demping etc etc. kortom, de voordelen van rubber, en de voordelen van bescherming, zonder de nadelen van ijzers of de nadelen van blootsvoeds

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 15:09

Op ijzers gleed mijn paardje altijd weg op bepaalde stukken weg als ze moest aanzetten of juist moest remmen. Levensgevaarlijk af en toe. Met hoefschoenen geen probleem mee.
Daarbij wat hierboven ook is gezegd, in de schoen is ook wat bewegingsruimte voor de hoef. Zeker met easyboots. Heb voorheen Smit schoenen gehad en bevielen ook prima, maar deze zijn wat zwaarder dan de easybootschoenen. Je hoeft ook net te letten op puin, scherpe ondergrond, putdeksels, enz. als ze schoenen aan hebben.

LoTjE22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:31

Ook mijn haf wordt straks beleerd voor de kar, en ik dacht altijd dat ie dan rondom bekapt moet worden, maa rik zie nu dus staan '' hoefschoenen'' Wat moet ik me daarbij voorstellen, ik bedoel zijn dat net springschoenen? en heeft iemand info waar ik ze kan kopen? Misschien met eventuele bedrag en foto?

Haha Kan niet wachten tot het zo ver is ^^

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:39

Afbeelding

Hierboven mijn paardje op haar Smit hoefschoenen (inmiddels heeft ze trouwens gewone easyboots).

Ze lijken niet op springschoenen, maar zijn echt schoenen. Je trekt ze helemaal over de hoef en met een sluiting (afhankelijk van merk) maak je ze vast. Soms met kootbanden voor rijden in de modder als easyboots epic.

Hieronder wat links van diverse schoenen. Er zijn er veel meer in de handel. Kosten variëren van ca. 50 euro voor easyboots (per stuk) tot 199 euro marquis (per paar).

http://www.paardenschoenen.nl
http://www.easyboots.com
http://www.horsebalance.centerall.com/custom1.php

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 01:36

ChristaMoor schreef:
Ik hem gehoord dat hoefschoenen de beweging van de voet (het glijden) zouden belemmeren.

Tegenwoordig is de kunststof waaruit hoefschoenen gemaakt worden, hard genoeg om voldoende glijmoment toe te laten. Op de beweging in de schoenen zou ik niet rekenen - als er teveel ruimte is, zijn ze imo gewoon te groot. Het is inderdaad nodig dat de voeten bij het neerzetten iet of wat kunnen doorglijden, anders belast je het gestel teveel en heb je heel snel een kreupel paard.

Groeten, SuSEQ