Pensionnetje schreef:Niets is zo slecht voor een paard als GEEN beweging! Ook het in Nederland ingebakken idee dat je paarden tot en met hun 3de in de wei moet gooien en er vooral NIETS mee moet doen.
Ga lekker wandelen met je veulentje dat is alleen maar goed voor em. Zowel voor de algemene conditie als ook om hem te leren "verkeersmak" te worden. Ze worden hier zelfverzekerder en sterker van. Helaas zien teveel mensen paarden nog als een porceleine poppetje dat tot z'n 3de niet mag worden aangeraakt maar daarna in 2jaar tijd Z moet lopen. Juist die paarden gaan letterlijk stuk.
Dus wandelen, lekker prutsen en tutten. Zolang je hem maar niet aan het "werk" zet ......
Het grootste probleem is juist dat tutten, mensen vinden een veulentje leuk en gaan dan tutten.
Ik heb menig paard in mijn handen gehad(en zie er dagelijks nog een paar) die zo verwend waren dat het niet leuk meer was.
Je moet een paard wel paard laten en daarom ben ik nog steeds van de stempel na 6 maanden de kudde in en niet te veel mee rotzooien. Heb je thuis genoeg ruimte prima...maar heb je dat niet geef dat dier dan lekker de 'vrijheid' in een natuurgebied ofzo.
En veel mensen hebben geen eens de ruimte om een veulen groot te laten worden(ook niet eens voor een volwassen paard)...dan staat dat beest maar in een box of op een kleine paddock met zijn moeder of bejaarde shet. En daar zijn jullie het vast niet mee eens.