peaches schreef:Ik heb over 2 dingen wel mn twijfels..lange lijnen heb ik zoiets van..dan doe je dus sturen door met je teugels meer te geven of te nemen maar je hebt geen benen of gewicht dat je verplaatst...dus s dat dat dan weer niet nieuw als je erop zit?
Ja, met de lange lijnen stuur je door te geven en te nemen. Je doet eigenlijk wat je ook zou doen als je het paard voor de kar zou hebben. En inderdaad daar komt dus geen zit en been bij kijken. Maar je hebt al een rem en stuur als je er voor de eerste keer op stapt! dat geeft zowel de mens als het paard een stuk vertrouwen mee.
Zit en been hulpen zijn na al het grondwerk dat je hebt gedaan behoorlijk logisch aangezien het paard geleerd heeft te wijken voor de druk die je geeft. Als je dit dan combineerd met de stem en teugelhulpen heeft het paard dat ook zo geleerd en kun je stem en teugels al weer gaan af bouwen.
), maar zwepen, slaan, schreeuwen, nee, daar doe ik niet aan. Ik doe mijn best om gewoon duidelijk te zijn, duidelijk te leiden en ondertussen ook oog te hebben voor wat Sam aangeeft. Je raakt dan zo op elkaar ingespeeld, hebt groot vertrouwen en respect in elkaar. Niets heerlijkers dan te zien hoe graag je paard bij je is, of je nou in het weiland zit te observeren, of je nou staat te tutten op de poetsplaats of dat je er op zit of er naast loopt.
. Mijn paard kan op zich prima wijken voor druk, maar het blijft een halve Fjord
Hoewel ik het niet met ieder paard zou doen....