Bitloos rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:16

Is een bosal wel geschikt voor dressuurmatig gebruik?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:20

Sim0ne schreef:
Nadya schreef:
Bedankt voor jullie foto's. Sim0ne, maar is die hack niet best wel een beetje scherp? Hoe zit het met de inwerking? Ik heb 'm wel eens zien staan, hoor, op innovatack. Ik kijk daar regelmatig....

Ik denk dat het wel meevalt, de neusriem is erg zacht en breed en het onderbandje is ook van zacht materiaal (dus geen ketting). De inwerking is in ieder geval zachter dan met een normale hackamore. Daarnaast heb ik een zachte hand (al zeg ik het zelf) en rij ik met zo min mogelijk contact met de 'mond'.

Dat geloof ik zeker, hoor, maar ik vroeg het me even af. Knipoog
Ik rijdt Sam ook in met zo min mogelijk teugel, wil hem echt op mijn zit laten reageren en dat gaat erg goed tot nu toe. Ben blij te lezen dat het met Odinn en jou ook zo goed gaat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:22

Sim0ne schreef:
Nadya schreef:
Bedankt voor jullie foto's. Sim0ne, maar is die hack niet best wel een beetje scherp? Hoe zit het met de inwerking? Ik heb 'm wel eens zien staan, hoor, op innovatack. Ik kijk daar regelmatig....

Ik denk dat het wel meevalt, de neusriem is erg zacht en breed en het onderbandje is ook van zacht materiaal (dus geen ketting). De inwerking is in ieder geval zachter dan met een normale hackamore. Daarnaast heb ik een zachte hand (al zeg ik het zelf) en rij ik met zo min mogelijk contact met de 'mond'.

Ligt er ook aan hoe ie verder in elkaar zit. Ik heb twee s-hacks, een met kinketting en een met biothane bandje en deels ketting. De laatste heeft een dun bandje zoals de foto van Simone, de eerste heeft een breder biothane bandje en is neopreen onderlegd. (zie mijn profiel)
Die met het dunne bandje heb ik nog een bontje omgeen gemaakt. Ik heb met mijn vorige paard wel eens met een kinkettingbeschermer gereden maar dat resulteerde in 15 km lang aan de teugels hangen, geen succes dus. Ik rij met mijn huidige merrie ook wel eens op de neusriem van mijn gewone hoofdstel maar ik hoef niet zonder de s-hack te rijden als ik twee dagen niet gereden heb of wanneer het waait. Dan loopt ze alleen maar te trekken en te hangen.

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:27

Huh,. ik had net een berichtje terug gestuurd op de vraag van RedPassion, maar nu staat ie er niet..
Bij deze alsnog maar dan..

Een bosal is juist fijn doordat je je paard aanleert om met de druk van de bosal mee te geven.
Het is dus de bedoeling dat je paard meegeeft, zodat hij de druk weer kwijt raakt.
Wat je dus nooit moet doen is constante druk geven, dat zou funest zijn, en het hele 'systeem' van een bosal heeft dan geen effect.
Doordat jij je paard leert om mee te geven, zal hij ook netjes verzameld lopen..
Maar als ik jou was zal ik een keer kijken of iemand bij jou in de buurt een bosal heeft die je een keer mag uitproberen.
Zo weet je hoe het is om met een bosal te rijden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:43

Okee, duidelijk Lachen
Ik wil inderdaad eens wat andere bitloze optomingen uitproberen (o.a de bosal). Ik rij nu met het Dr. Cook hoofdstel, wat goed bevalt voor buitenritten maar voor dressuur vind ik het niet zo geschikt.

Elvuuwiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:19

Ik ben benieuwd!
Ik heb gehoord dat het Dr. Cook hoofdstel ook niet heel goed differentieerde (of hoe je dat ook schrijft.. Knipoog )
Maar heb het zelf nooit uitgeprobeerd, alleen van horen zeggen..
Anders moet je even een berichtje hier op bokt plaatsen voor het uitproberen van verschillende hoofdstellen..
Is vast wel iemand zo aardig... Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:21

ik rijd met cross rope bridle, maar ga kijken voor een bosal..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:23

Ik vind een Dr. Cook te strak zitten en dat vind ik niets voor mijn paard. Maar twee vriendinnen van me rijden er weer prima mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:24

Elvuuwiej schreef:
Anders moet je even een berichtje hier op bokt plaatsen voor het uitproberen van verschillende hoofdstellen..
Is vast wel iemand zo aardig... Knipoog

Hee, dat is best een goed idee! Ja

@Nadya, rijden jouw vriendinnen dressuurmatig met het hoofdstel?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:25

Eentje volgt wel lessen, maar rijdt nog op een relatief jong paard. En de ander is ook nog niet zo lang bezig met rijden op haar paard, na een lange blessure. Dus dressuurmatig kan ik het niet echt beoordelen.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:28

Okee Lachen
ik ben ook niet meer van plan om heel serieus aan het werk te gaan, maar mijn pony heeft op zich een goede dresssuurbasis en die wil ik er wel in houden, is goed voor ons allebei. Ik merk dat ik met de Cook bijna geen teugelhulpen durf te geven (doe wel het meeste op zit en benen, maar soms heb ik die teugel even nodig) en dat werkt gewoon niet lekker.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:20

Ik rijd met touwhalster met gewone teugels eraan op Santos.
Lady meestal wel met bit.. touwhalster reageert ze toch wat minder goed op. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 15:21

RedPassion schreef:
Okee Lachen
ik ben ook niet meer van plan om heel serieus aan het werk te gaan, maar mijn pony heeft op zich een goede dresssuurbasis en die wil ik er wel in houden, is goed voor ons allebei. Ik merk dat ik met de Cook bijna geen teugelhulpen durf te geven (doe wel het meeste op zit en benen, maar soms heb ik die teugel even nodig) en dat werkt gewoon niet lekker.

Waarom durf je geen teugelhulpen te geven dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:10

@ Nadya, van de foto's die ik op de site zie had ik zelf het idee dat 1 van de 3 systemen op het systeem leek wat ik heb.

Dat hoofdstel kan als, halster, kaptoom en hoofdstel dienen. Ik bedoelde dan ook dat laatste systeem. (als je het allemaal nog volgt Knipoog)

Of heb ik verkeerd begrepen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:11

Nee hoor, dat heb je goed begrepen. Lachen
Blijkbaar had ik jou niet goed begrepen..... Bloos Haha!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:16

Ik rijd met een touwhalster/sidepull maar ga binnenkort (wanneer ik weer echt aan de slag ga met rijden) over op óf een Dr cook Bridle of een meroth. de meroth is alleen het neus gedeelte en die kan je aan je gewone hoofdstel zeten, helaas is deze wel erg duur voor zo'n klein dingetje... Clown Vork Boos! Huilen

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:18

wat is een bosal precies en hoe werkt deze?

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:25

Hoe werkt de s-hackamore dan precies? Is die dan ook niet heel scherp vergeleken met andere hackamores?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 17:25

De s-hack werkt hetzelfde als de normale hack, alleen kunnen de scharen niet tegen de mondhoeken aankomen en zijn ze wat korter.

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 20:53

De S-hack heb ik ook al een tijdje op het oog. Maar ik wou eerst weten hoe dit inwerkt, ben ik nu redelijk achter. Ik denk niet dat het erg scherp inwerkt, en lijk me ideaal voor dressuur. Ik rij mijn paard richting de dresuurmatig. Niet helemaal, maar ze loopt wel super nageeflijk. Ik twijvel er niet aan of ze dat ook bij de S hack gaat doen.

Maar als ik het goed begrepen heb is die er ook in het helemaal zwart? Ik ben niet zo voor al die kleurtjes bij een hoofdstel Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:55

Nadya schreef:
RedPassion schreef:
Okee Lachen

Waarom durf je geen teugelhulpen te geven dan?

Omdat ik dan bang ben dat ik het te strak rondom haar hoofd trek, de release is niet heel geweldig. Voor buitenritten goed te doen, weinig stuurwerk en overgangen doe ik altijd op zithulpen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:06

Chefke schreef:
Maar als ik het goed begrepen heb is die er ook in het helemaal zwart? Ik ben niet zo voor al die kleurtjes bij een hoofdstel Vork

Bij Innovatack kun je hem in het zwart bestellen (is wel wit onderlegd), van mij hoeven die kleurtjes inderdaad ook niet zo.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 10:39

hier nog een bitloos rijder, 100% ijzervrij, dus mond + voeten Haha!

na diverse bitloze optomingen gekozen voor het gewone stalhalster, dat rijdt voor ons het prettigst

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:00

Ik rij nu bijna 3 weken bitloos, na ruim 7 jaar mijn paard gewoon met bit gereden te hebben zou je verwachten dat het een flinke overgang is. Maar dat valt dus ontzettend mee! Ze loopt super op het moment.

Ik ben dus wel echt dressuurmatig bezig, wijken, achterwaarts, schouderbinnenwaarts zelf het appuyeren begint een beetje te lukken! En ik heb afgelopen maandag een laag sprongetje gemaakt.

Volgens mij is het hoofdstel dat ik gebruik hier uitermate geschikt voor en daarnaast ook nog vriendelijk. Op de eerste foto in mijn profiel is het zichtbaar Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 11:19

RedPassion schreef:
Omdat ik dan bang ben dat ik het te strak rondom haar hoofd trek, de release is niet heel geweldig. Voor buitenritten goed te doen, weinig stuurwerk en overgangen doe ik altijd op zithulpen.

Precies mijn ervaring met dat hoofdstel (en diverse andere bitloze optomingen). Ik ben helemaal pro-bitloos, maar ik vind de optomingen die je kunt vinden over het algemeen erg tegenvallen. Maar ik denk dat ik al weet voor welke ik ga (en dan moet ik nog zelf uitvinden of het echt wat is, maar de reacties zijn tot nu toe lovend die ik binnen heb gekregen).