Bitloze hoofdstel van Josien van der Poel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

geluksvogel

Re: Bitloze hoofdstel van Josien van der Poel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 21:06

Prima om een bitloos hoofstel samen te stellen maar ik vind het precies een kruising tussen een halster en de bekende kaptoom van Bent Brenderup Lachen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 21:20

Geluksvogel, die van Bent Branderup is toch best zwaar? Een gewoon stalhalster sluit niet zo aan als dit hoofdstel, volgens mij. Althans, mijn stalhalster zit niet echt fijn om mee te rijden. Knipoog
Ik heb hele goede reacties op mijn vraag over deze optoming gekregen, hoor, ook via PB, dus ik verwacht er wel iets van. We zullen zien...... Lachen

En Josien, is het een idee om de kleuren van het hoofdstel te laten zien op je website? Ik vond het destijds heel lastig om een keuze te maken, omdat ik de kleuren niet goed kon zien. Ideetje? Lachen

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-08 14:33

Goed idee nadya. Zal ik gaan doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 17:02

Grappig , kende deze nog niet Lachen

Voor mij en Rena zou het niks zijn vanwege de hoge bevestigingen , laag werkt bij haar veel fijner.

Maar als je een side-pull fijn vindt dan zal dit zeker een goede optie zijn ! Ben benieuwd of die je bevalt Lachen

Ik ben eigenlijk vooral enorm onder de indruk van die koe op de foto bovenaan , wat een gaaf beest is dat zeg !!!! Kwijl
Haha ik vind hem echt leuk Ja Mooie foto OK dan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 22:26

Whahaha, ja, die koe vind ik ook geweldig!! Mooi kleurtje heeft 'ie..... Haha!

Nou, het PmP hoofdstel is bijna onderweg, ben heel benieuwd. Lachen
Het is alleen jammer dat mijn paard herstellende is van een kreupelheid en ik voorlopig nog niet op hem (mag/wil) rijden. Dus ervaringen opdoen duurt helaas nog wel een paar weekjes. Scheve mond

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:00

Ja die koe hé. Een sec later schok de koe en Pablo. Pablo was namelijk zeer bang voor koeien (stieren vechters paard geweest)

Nadya wat balen zeg. Ik hoop dat hij snel weer goed loopt en je het hoofdstel kan uitproberen.

Het hofdstel is in ten kleur, maar je kan hem zelf nog wat donkerder maken door hem een paar keer in te vetten.

Veel plezier met het hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 11:14

Wat naar dat je pony kreupel is Nadya! Ik ben erg benieuwd naar je ervaring met het hoofdstel over een tijdje.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-08 12:25

Dank je wel, Josien. Ben erg benieuwd!! Lachen
Hihi, de foto was dus op het juiste tijdstip genomen..... Knipoog

Gelukkig loopt Sam sinds enkele dagen weer goed (hij heeft een paar weken op stal gestaan, wat een drama), maar ik wil hem nog even de tijd geven goed te herstellen, dus hij geniet weer lekker van op het land staan bij zijn vriendjes. Haha!

RedPassion, zodra ik er wat over kan zeggen, zal ik weer even reageren (of je PBen). Knipoog
Ik ben ook heel erg benieuwd, dus......

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 17:08

Jeddah schreef:
Hier ist ie op Senna:
Afbeelding
Hier is de link met ïnfo:
http://www.molekuer.de/index.html

Ik reed Senna altijd met een rijhalster, maar had daarme wanneer ze mega fris was en weg spurten wil bij elk opvliegend vogeltje Knipoog soms toch niet echt genoeg in mijn handen. Ik wil niet hoeven "hangen" aan de teugels. Verder heb ik ze altijd los.

Dit geeft toch een piep klein tikke hefboom zonder echt een hackamore te zijn ofzo. Verder is ze hiermee verbazingwekkend makkelijk nageefelijk te rijden omdat ze er ook niet op kan "hangen" door de tikke hefboom en vind ik hem dus ook voor dressuurmatig rijden fijner als die van de ruitersportshop.

Release is natuurlijk gelijk en je kan hem zo "scherp" maken als je wil. Je kan de onderste riem ook mét ketting kopen, en je kan hem ook zonder bontje gebruiken waardoor je natuurlijk veel minder ruis hebt.

Hoi,

Dit rijhalster (het glucksrad)heb ik ook, ik ben er echt supertevreden over. Ik ben 'm nog aan het uitproberen, maar ik denk niet dat ik 'm nog terugstuur. Ik kan hier echt heel verfijnt en duidelijk mee inwerken, je kunt ze hiermee ook heel gemakkelijk stellen en laten nageven. Veel rijhalsters zijn dan welliswaar prettiger voor de meeste paarden dan een bit, maar ik merk dat je er vaak niet zo verfijnt mee kunt rijden als met een bit, dit had ik dus ook met mijn Lindell. Dit is niet zo erg als je alleen buitenrijdt, maar als je dressurmatig rijdt wel belangrijk. Met dit rijhalster kun net zo verfijnt en duidelijk inwerken als met een bit en toch is 'ie niet scherp qua inwerking.
De werking lijkt wel op het Dr. Cook hoofdstel, maar het fijne van dit hoofdstel is dat de teugels niet kruislings onder het hoofd doorlopen, waardoor je een hele snelle release hebt en de neusriem niet aangenoerd blijft.
Overigens, de kaptomen van PmP ken ik ook en ik denk dat dit ook een goede keus is, comfortabel voor het paard en waar je toch duidelijk mee kunt inwerken. En eenvoudig qua ontwerp, dus geen ingewikkelde toestanden met kruislingse teugels e.d. en juist daardoor zal er minder snel ruis ontstaan doordat het systeem mogelijk niet altijd helemaal effectief werkt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 21:36

Ik wil even zeggen dat ik het PmP hoofdstel gistermiddag in huis gekregen heb en ik heb 'm vanmiddag natuurlijk meteen even bij Sam gepast. Mijn eerste indruk is zeer goed, maar helaas kan ik Sam nu nog niet rijden, vanwege het herstellen van zijn kreupelheid. Dat duurt misschien dus nog wel even, helaas.....

Maar het hoofdstel zat als gegoten, niet te strak, niet te wijd, past gewoon perfect om zijn hoofd. Ik heb natuurlijk vanaf de grond wel het e.e.a. uitgeprobeerd en hij lijkt me helemaal geweldig!!! Sam reageerde er ook prima op Ja . Geen problemen meer van 'te weinig release' en de druk zit in principe op de neus en wel op zo'n manier dat het heel duidelijk overkomt, wat ik zo voelde. Ben dus erg benieuwd hoe het rijdt. Lachen
Wie weet kan ik hem eerdaags op een ander paard uitproberen, maar dat weet ik nog niet. Ik wacht liever op mijn eigen Sam, als ik heel eerlijk ben. Wil het het liefst met hem samen uitproberen, de eerste keer. Lovers

Alleen moet ik de teugels wel een heel stuk inkorten, die zijn veel te lang. Knipoog Haha!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 11:00

Er zitten toch geen gekruiste riempjes bij dit hoofdstel ?
Wat bedoel je dan met release ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 11:02

Maris schreef:
Er zitten toch geen gekruiste riempjes bij dit hoofdstel ?
Wat bedoel je dan met release ?

Nee, er zitten geen gekruiste riempjes meer bij. Ik probeerde even uit te leggen waarom o.a. dit nieuwe hoofdstel mij veel fijner lijkt. Omdat ik hiervoor heel wat bitloze optomingen heb uitgeprobeerd en niets echt fijns kon vinden voor mijn paard en mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 12:56

Dat klinkt al goed Nadya! Lachen

Ik zou het gewoon met Sam proberen als het weer goed met hem gaat. Een ander paard reageert waarschijnlijk toch anders, en een hoofdstel moet voor jullie allebei werken. Sterkte nog met hem!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 16:45

Citaat:
Ik wil even zeggen dat ik het PmP hoofdstel gistermiddag in huis gekregen heb en ik heb 'm vanmiddag natuurlijk meteen even bij Sam gepast. Mijn eerste indruk is zeer goed, maar helaas kan ik Sam nu nog niet rijden, vanwege het herstellen van zijn kreupelheid. Dat duurt misschien dus nog wel even, helaas.....

Maar het hoofdstel zat als gegoten, niet te strak, niet te wijd, past gewoon perfect om zijn hoofd. Ik heb natuurlijk vanaf de grond wel het e.e.a. uitgeprobeerd en hij lijkt me helemaal geweldig!!! Sam reageerde er ook prima op . Geen problemen meer van 'te weinig release' en de druk zit in principe op de neus en wel op zo'n manier dat het heel duidelijk overkomt, wat ik zo voelde. Ben dus erg benieuwd hoe het rijdt.
Wie weet kan ik hem eerdaags op een ander paard uitproberen, maar dat weet ik nog niet. Ik wacht liever op mijn eigen Sam, als ik heel eerlijk ben. Wil het het liefst met hem samen uitproberen, de eerste keer.

Is de kleur goed?

Fijn dat je er blij mee bent. Als het leer soepeler word mag je hem steeds een gaatje strakker maken totdat hij goed zit.

Laat me weten hoe je hem vind rijden.

De teugels van jouw hoofdstel zijn lang omdat ik haar had gezegt om lekker lange teugels te maken en dit leer langer is dan het andere donkerder leer. Ze blijven wel langer dan normale teugels om lekker met losse teugel te kunnen rijden en het paard te kunnen laten grazen met de teugels op de schoft. Gebruik de teugel ook voor het werken aan de hand en dan is iets meer lengte ook fijn.

Veel plezier en hopen dat je snel kan rijden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:36

josien schreef:
Is de kleur goed?

Fijn dat je er blij mee bent. Als het leer soepeler word mag je hem steeds een gaatje strakker maken totdat hij goed zit.

Laat me weten hoe je hem vind rijden.

De teugels van jouw hoofdstel zijn lang omdat ik haar had gezegt om lekker lange teugels te maken en dit leer langer is dan het andere donkerder leer. Ze blijven wel langer dan normale teugels om lekker met losse teugel te kunnen rijden en het paard te kunnen laten grazen met de teugels op de schoft. Gebruik de teugel ook voor het werken aan de hand en dan is iets meer lengte ook fijn.

Veel plezier en hopen dat je snel kan rijden.

De kleur is wel erg oranje-achtig Knipoog , maar staat Sam met zijn eigen rode kleur prima, hoor. Knipoog
Als je hier niet gereageerd had, had ik je wel even prive gemaild trouwens.

Zodra ik nieuws heb over het rijden, laat ik het je weten. Maar dat kan nog eventjes duren. Ik heb gisteren aan de hand even gecheckt hoe de inwerking is bij stelling vragen enzovoort en dat voelde goed en Sammy reageerde er ook goed op. Dit hoofdstel zit heel wat beter dan alle voorgaande bitloze optomingen die ik heb (gehad).

De teugels zijn echt te lang, hoor (ik heb een vrij compacte pony, hoor Knipoog ), maar zal ze zo laten bijstellen, dat ik een aardig los teugeltje kan houden. Komt goed. Verder alles dik in orde, bedankt! Lachen

En we houden contact.

Corinne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 17:42

Fijn dat je er zo tevreden over bent. Toch altijd leuk als mensen dezelfde ervaring er over hebben. Hoop voor je dat je paardje snel over zijn kreupelheid heen komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 17:45

Maar we moeten hem nog al rijden uittesten, he, Corinne! Bedankt ook voor al je info trouwens. Echt superfijn! Ja Lachen

Nu eerst zorgen dat Sammy weer lekker kan lopen en werken. Hij staat dagelijks echt te springen om iets te doen als ik hem even uit het land haal, maar ik wil nog niets forceren. Komt wel. Althans, daar ga ik wel vanuit.......