Hackamore or ander bitloze optoming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Re: Hackamore or ander bitloze optoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:22

Ik zit ook te twijfelen over de aanschaf van een s-hackmore. Ik heb nu het bitloze hoofdstel van de ruitersportshop, met gekruiste bandjes onder de kin, maar die released niet goed genoeg. Verder zou ik buiten af en toe graag wat meer te vertellen hebben als dat nodig is.
Maar nou vraag ik mij het volgende af, ik rij altijd met mijn teugels in een boogje, maar ik heb een haflinger die nogal eens de berm induikt voor een hap gras. Dat gaat met zoveel kracht dat ik zo'n beetje uit het zadel wordt getrokken, ik kan me voorstellen dat dit pijnlijke situaties op kan leveren voor mijn pony. Is een hack in dit geval niet te scherp?

PS: Ik weet dat het een kwestie van opvoeding is en dat hij niet het gras in hoort te duiken, ik heb les en ben er mee bezig. Maar het zit diep ingebakken en is er niet makkelijk uit te krijgen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-08 21:29

Ik zou het juist als een voordeel zien als het een beetje pijnlijk zou zijn : dan leert 'ie het misschien nog eens af.

Beest doet het zelf , en als dat dat een vervelend gevoel 'geeft dan is dat zijn eigen rotschuld , daar zou ik echt geen medelijden mee hebben.

Maar ik hou dan ook totaal niet van respectloze paarden en vind dit zeer irritant gedrag dat ik absoluut niet zou accepteren.

Eten is prima , maar wel als ik zeg dat het mag.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 08:40

Hat is ook wel de bedoeling dat hij het afleert en ik ben nu ook wel zo'n beetje op het punt gekomen dat het wel een beetje pijn mag doen... Ik ben er namelijk al twee jaar (zolang ik hem heb) mee bezig om dit gedrag af te leren. Misschien dat hij voor een hack wel respect heeft. Maar loop ik dan geen risico iets te beschadigen als er zo'n kracht op komt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 10:48

Als je een hack gewoon op de goede hoogte bevestigd kan er weinig gebeuren hoor.

Wel eens een paardenschedel in het echt gezien ? Dat is knoerthard.

Met een ruk van het paard zelf aan jouw handen is dat trouwens toch geen grote schok want je handen gaan mee.

Gaat het paard nu in volle galop er vandoor , jij valt eraf , paard gaat nog een tandje harder , staat in die volle galop op de teugels...pas dan heb je een forse kracht omdat er niks meeveert. Maargoed dan is de kans nog 100 keer groter dat eerder de teugel of de hack breekt dan dat bot.

Argh 2 jaar mee bezig , hoe hou je het vol Haha!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:30

Niet Lachen
Nee hoor, ik hou maar vol dat de fout ergens bij mij moet liggen, ik ben niet altijd even duidelijk en consequent in mijn communicatie naar hem toe... Vandaar nu dus ook les.
Maar het blijft ook een sterke, eigenwijze halfinger dus vandaar dat ik denk dat een hackmore misschien wat ondersteuning kan bieden, daarmee communiceer je volgens mij ook duidelijk. Ik zit nu een beetje met de vraag wat beter is; steeds geruk en geschop (om hem dus weer uit de berm te krijgen) of 1x goed duidelijk zijn en dan hopen dat het over gaat... Of eerst gewoon afwachten hoe het na wat meer lessen gaat.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 11:59

Ik rij met S hack, maar ook met een Voest hoofdstel van beta biothane.
Verder ook een sidepull gehad.

Ik rij met beide hoofdstellen graag, maar wel op verschillende paarden! Mijn Merens is nogal vh kaliber "tank" en reageert heel goed op de S hack. Ik kan hem hiermee op mijn pink rijden.

Mijn haf kan ik ook op een touwhalster rijden, maar het Voest hoofdstel vind ik vriendelijker.

Een paard wat bermhapt, zou ik idd eerst opvoeden voordat je de Hack eromheen doet. Dit zou ik op de grond doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 12:00

Vind je hem niet gewoon te lief ?

Ik vind die van mij ook lief en ze krijgt heel veel vrijheid van me , maar zulke dingen accepteer ik gewoon niet , want dit zijn heel ernstige dingen eigenlijk.

Als een paard dit doet steekt hij keihard z'n middelvinger naar je op...

Bij mij zou het geen week duren...ik geef een paard alles wat die nodig heeft , en het minste dat ze dan kunnen doen is dat uurtje dat je met ze bezig bent , gewoon gezellig meewerken. Gras vreten kunnen ze de rest van de dag nog wel , als het goed is. Is dat niet het geval dan zou ik wel bewust gaan grazen ermee , dat gun ik ze dan wel.

Maar er zijn ook momenten waarop het niet mag en dan dient er gewoon geluisterd te worden. Als een paard dit weet en TOCH die berm induikt dan steekt hij keihard z'n middelvinger op en dan kan 'ie het krijgen ook. Kunje hem de eerste keer wel uit de berm trekken en even zeer duidelijk toespreken ,maar de keer erna dan volgt er toch echt een rotschop of een keiharde ruk + knal met de zweep die ik dan wel even onder het stof vandaan haal.

Dus ik ga absoluut voor 1 keer goed duidelijk , gewoon omdat ik geen zin heb om elke keer te moeten rukken en schoppen , dat vind ik geen leuke omgang met een dier. En ik laat me niet behandelen als een stuk vuil door m'n eigen knol...helemaal gek geworden.

De ellende is dat je het nu al heel lang toestaat.
Ook al ga je elke keer de strijd aan : hij staat toch elke keer met z'n kop in het gras = succes = je staat het toe.

Elke keer weer leert hij dat jouw getrek en geschop niet uitmaakt want hij komt toch wel bij dat gras Vingers aflikken

Wil je het hem nu af gaan leren dan is dat geschop en getrek niet genoeg meer om indruk te maken , nu moet je met iets nog veel fellers aankomen om de boodschap duidelijk te maken.

Ik heb er echt een bloedhekel aan , dat hoor je wel denk ik Haha!

Voorheen ook met paarden van stalgenoten in de wei zetten. Dan loopt die van mij een een los touwtje mee. Die wil ook graag dat gras uit de berm natuurlijk , maar ze weet dat het niet mag en dat ze zometeen in de wei staat dus dat het niet nodig is om nu te snaaien. Die andere knollen elke keihard *TWOK* aan je touwtje , staan ze weer met de kop aan de grond... god wat irritant. De eerste keer waarschuw ik dan met een keiharde ruk en een duidelijk NEE - meelopen ! Als dat niet genoeg is en er weer een *TWOK* volgt dan krijgen ze een rotschop waardoor ze zelf naar voren springen. Natuurlijk geen schop waarmee je schade aanricht maar wel dat ze zich rotschrikken en ineens het kwartje valt dat het menens is.

Als ze daarna nog aarzelend in durven houden hoef je alleen pislink te kijken en EEEH ! of DENK EROM... te sissen en dan besluiten ze al dat het verstandiger is om maar geen hap te nemen , kijken ze ook een beetje geamuseerd vaak , van hihi okee jij je zin Haha! Schijnheilig

Maar ik vind dus wel dat er tegenover moet staan dat het dier de rest van de dag wel wat te grazen heeft. Anders kan ik me voorstellen dat ze die pluk gras willen grijpen. Dan mag het natuurlijk nog steeds niet , maar goed Knipoog

Die van mij probeert het zo af en toe nog wel eens hoor maar ze voelt hoe pissig ik daarvan wordt dus het blijft bij verlekkerd kijken naar een pluk. En ze weet ook wel dat ze op sommige momenten wel mag grazen buiten dus dat ze gewoon even geduld moet hebben. Ook als het wel mag en ik wil weer verder , moet ze wel zonder gedram meekomen. Dat ik niet die kop uit het gras hoef te sleuren. Dat weet ze ook. Op het moment dat ze er misbruik van gaat maken is het ook gewoon over , dan maar niet meer grazen onderweg , eigen schuld.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 14:30

Ik ben inderdaad te lief.
Maar hij doet het ook bij anderen waarvan hij wel die rot schop krijgt... Eigenlijk werkt afleiden (hij doet het namelijk vooral als er fietser ofzo voorbij komen) het beste, aan de hand tenminste. Onder het zadel werkt tot nu toe nog niks, en dan krijgt hij ook echt wel eens een schop. Maar ik ben gewoon niet overtuigend/ duidelijk genoeg.
Oja, hij staat trouwens 24/7 buiten, dus hij komt geen gras tekort.
Ik ben druk bezig met grondwerk om het respect terug te krijgen. Verder gaat het wel goed, hij is veranderd van een pony die over alles en ieder heen heen walste in een pony die los achter me aan loopt en stopt wanner ik stop enz.
Het is dus niet helemaal een onopgevoede knol, maar er moet nog wel het een en ander gebeuren...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:26

Oooooh 24/7 buiten , nou dan zou ik hem helemaal grijpen als die dat deed , de lompe biefstuk Haha!

Maar dan ben je dus idd. niet boos genoeg en weet hij ook wel : och ik kom toch wel bij die pluk gras.

Als je het echt-echt-ECHT zat bent dan lukt dat hem niet hoor , want dan kun je hem wel opvreten. En niet in de goede zin van het woord.

Dat afleiden zal inderdaad wel helpen , maar op 1 of andere manier zou ik me dan toch een sukkel voelen.

Ik ga toch niet dat dier af staan leiden , ze hebben maar maar gewoon het fatsoen om netjes mee te lopen. Ik werk verdorie de hele dag om dat dier te bekostigen , verzorg het , stop er eten in , ruim de stront op , zorg voor een fijn plekje waar het haar aan niks ontbreekt en ze de hele dag vrijuit rond kan rommelen , als we wat gaan doen is het altijd met respect en teamwork omdat ik vind dat het voor haar ook leuk moet zijn....het minste dat ik verwacht is dat ze mij dan met respect terug behandelt en braaf meewerkt. Je naar het gras sleuren is ook een vorm van over je heem walsen , ontzettend respectloos is het. Beest heeft gewoon scheit aan je.

Net alsof je voor de zoveelste keer tegen een kind zegt dat die die koektrommel terug moet zetten , maar ipv. dat ze schrikken dat ze betrapt zijn , je hondsbrutaal aan gaan kijken terwijl ze een koekje in hun bakkes stoppen en verolgens de koektrommel leegkieperen op de grond. Die zou je toch even flink grijpen zo'n etterbakkie Extreme duivel

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 15:35

Sorry ik lig hier echt helemaal dubbel om dat commentaar van jou pmarena! Jammer dat je zo ver weg woont, anders had ik je graag een middagje alleen gelaten met mijn biefstuk Lachen
Maar goed, je hebt helemaal gelijk en ik ben me daar ook helemaal van bewust.
Het gekke is dat ik met kinderen met behoorlijke gedrags problemen heb gewerkt en me daar wel prima me kon redden, ook met de pubers van een kop groter...
Ik ben volgens mij ook een beetje soft geworden na de geboorte van mijn dochter (nu 8 maanden) want sinds die tijd is hij weer veel lomper gaan doen. Het eten was ook bijna weg, maar toen ik hoog zwanger was had ik niet zoveel meer te vertellen en begon hij me weer meer die berm in te scheuren... Maar goed, ik heb vanavond weer les, dus dan kan ie weer even flink aan het werk!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:07

Haha , ja ik word daar gewoon erg zuur van van zulke dingen , voel gelijk weer de irritatie van de Friezen van m'n stalgenoot vroeger.... pffffft.

Voor je werk even snel je paardje buiten zetten , die van mij was dan : mogge Rena ! *hop* meteen vrolijk koppie uit stal terwijl ik het halster eromheen mikte , deur open , halstertouw aanklikken "even wachten" dat ze braaf los in stal bleef staan zonder naar buiten te tetteren in ene keer , en dan kon ik zo gezellig met haar naar de wei wandelen met het touw in een boog het hele stuk tot omdraaien in de wei aan toe zodat ik de wei af kon sluiten , en dan pas wegscheren als ik dat zei.

Lekker gezellig , simpel dus.

Maar nee dan moet je die Friezen ook meenemen....kom je net zo vrolijk aan 's ochtends , zelfde verhaal , alleen moest je dan eerst al die koppen van die Friezen te pakken zien te krijgen om de halsters om te doen. Daar begint de eerste irritatie al Tong uitsteken

Vervolgens lopen ze te duwen omdat ze de stal uit willen. Irritatie nr. 2. Terwijl die van los in de gang met touwtje over haar rug stond te wachten , of zelfs buiten. Fries nr. 1 naar buiten aan het hek knopen. Fries nr. 2 uit stal. *slof.....sloooooof....sloooooooooooof* heel langzaam lopen. Irritatie nr. 3.

Kom je vervolgens bij de vastgebonden Fries , staat die zo onhandig dat je erniet meer langs kan , terwijl dat dier WEET hoe het ochtendritueel werkt. Irritatie nr. 4.

Irritatie nr. 5 : beest heeft veiligheidsknoop superstrak aangetrokken. Rena is ondertussen alvast maar een stukje verderop gaan staan Tong uitsteken

Afijn , 1 Fries-touwtje in elke hand. Akelig langzaam lopend richting Rena , daar pakte ik dan haar touwtje en zei dan : Lopen maar ! Dus Rena : hehe ! En lekker lopen richting de wei , voor ons uit. Maar die Friezen ZO langzaam he , echt enorm storend. En dan soms nog stilstaan onderweg. En *TWOK* ineens met de kop in het gras....loop je steeds te rukken en te plukken en te tikken en te duwen om ze te corrigeren , nee dat is gezellig Tong uitsteken

Terwijl ik met Rena al 10 keer heen en weer had kunnen gaan in de tussentijd , gewoon lekker vrolijk en relaxed.

Zo'n lompe tor moet ik echt niet hebben hoor , die vragen gewoon om een schop onder hun gat , hoeveel ik er ook van hou op dat moment ben ik zeer resoluut Tong uitsteken

Overigens zou ik dat niet zomaar bij andermans paard doen hoor , iedereen voedt z'n eigen draak maar op. Bij die FRiezen deed ik het alleen omdat ik ze kende en wist dat ze geen reden hadden voor die onzin , niks te klagen hadden , en ze waren mij en Rena tot last , dus die verdienden hem.

Elke keer dat touwtrekken heb ik gewoon geen zin in.

Als je het ECHT zat bent dan merkt hij het wel hoor en is het zomaar ineens over , tot nu toe ben je gewoon nog niet pissig genoeg geweest Haha!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:20

Nee, misschien niet pissig genoeg, wel wanhopig Lachen Ik vind het ook niet helemaal eerlijk om tegenover hem helemaal uit m'n plaat te gaan terwijl ik ergenes iets fout gedaan heb in zijn opvoeding. Daarom zit ik dus ook te twijfelen of ik wel naar een hack mag grijpen, want het is tenslotte mijn eigen domme schuld dat hij dit doet... Maar ja hij zit nou een maal met mij opgescheept (en ik met hem *LOL* dus er zal toch een oplossing moeten komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 16:36

Ligt er ook weer aan hoe je er tegenaan kijkt Lachen

Wat mij betreft is het enige dat je fout doet , dat je NIET eens een keer uit je plaat gaat Haha!

Niet achteraf gaan nadenken hoe je het nu toch eens op moet gaan lossen terwijl het ondertussen maar blijft voorduren dat gedrag , gewoon aanpakken. Als die kop wegdraait al een ruk geven , helpt dat niet dan een schop onder z'n hol. Maar wel met overtuiging anders blijf je bezig.

Stalgenoot van me vroeger probeerde het ook wel eens , gaf dat paard uiteindelijk een hollevroeter toen die het voor de zoveelste keer deed , en die zag je daarna hopen dat het dier nu niet naar die pluk gras ging.

Op dit moment zit je al fout , je moet niet "proberen" en "hopen" maar echt zo iets hebben van : beestje , ik hou van je , maar WAAG het eens om dat gras in te duiken. Go ahead , make my day !!!! Kom maar op !!!! En dan voelen ze aan van : oei toch maar niet Haha!

Dan wordt die pluk gras ineens een stuk minder aantrekkelijk Tong uitsteken

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:24

I know! Ik denk te veel na en wil het te goed en te ideaal. Had me heilig voorgenomen om alles rustig en zonder zweep, bit etc. te doen, maar nu ben ik dus weer te soft. Moeilijk om een balans te vinden... Maar goed ik ben nu aan het idee aan het wennen dat er toch wat duidelijkere maatregelen nodig zijn... Alleen nog even puzzelen in wat voor vorm precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 17:51

Swift, het gaat om je eigen houding, focus en intentie. Nièt om het materiaal wat je gebruikt. Je hebt echt geen zweep of bit nodig om consequent te zijn tegen je paard. Pijnprikkels zijn echt niet nodig, wel duidelijkheid.