Hoe je van een engels hoofdstel een bitloze maakt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Hoe je van een engels hoofdstel een bitloze maakt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 15:54

toevallig las ik afgelopen week in een boek over optoming dat je dus van een africhtneusriem perfect een bitloos hoofdstel kunt maken.
gewoon die neusriem gebruiken, teugels met een klipje vastzetten aan de ringen aan de zijkant en rijden maar.
het had ook nog een speciale naam maar die weet ik zo niet,

hoe het op de foto staat lijkt mij dus hetzelfde?

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:49

Ik zat weer te denken, dat je mischien de bakstukken eraf kan halen. En dan 2 sperriempjes een de bakstukriempjes kan vast maken, en dan die als een kruislingssysteem onder de kaak door, door de gaten van een aansnoer neusriem, en dan aan het einde een lusje maken, waar je je teugel aan vast kan maken. Zou zoiets mogelijk zijn? Want zo hoef je niet je hele hoofdstel te ombouwen, maar heb je wel een kruislingssysteem Lachen

Mag ik vragen wat jij met ruis bedoelt, als je met een stalhalster rijd? Want dat doe ik meestal als ik bitloos ga,omdat Polly daar het best op reageerd. Maar ik merk dus helemaal niks van ruis. Misschien komt dat omdat ik vrij weinig draaf en galopeer??

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 13:28

ik rij al een hele tijd met een zelfgefabriceerd bitloos hoofdstelletje vr de kleinste pony Pling . Ik heb het wel een tikje anders gedaan en denk (denk!) dat dat wel iets steviger zit.

je hebt een hoofdstel met hanoveraanse (lage) neusriem nodig. Haal de neusriem van het hoofdstel en verwijder de riem waarmee je hem aan het hoofdstel bevestigd (die dus achter de oren van je paard doorgaat). maak het losse neusriempje dan vast aan de bakstukken (aan die ringetjes die een lage neusriem heeft). ook je teugels doe je aan die ringetjes en voila; je hebt een sidepull...
Op deze manier heb je nog je keelriem en blijft de frontriem netjes op zijn plaats

ps: sorry als je dit ook bedoelde, dan heb ik slecht gelezen...

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-08 10:07

Ik heb net een andere manier maar jouw manier lijkt mij ook goed, je hebt zoveel verschillende hoofdstellen dus je kan zelf improfiseren. zolang het maar veilig is voor jouw en je paard...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:12

Dit valt onder de categorie" Poor mans bitless solution, en lijkt me idd niet echt veilig.

Een bitloos hoofdstel kost echt de wereld niet, en een touwhalster heb je al cvanaf een tientje.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:15

en nou hoorde ik toch dat een touwhalster eigenlijk alleen te gebruiken is bij grondwerk.
zou je gaan rijden dan zou je te hard inwerken op de neus.

tja daar kan wel wat waarheid inzitten vind ik.

het gebruiken van alleen de africhtingsneusriem heeft ook een speciale naam ,ik kwam het laatst tegen in een boekje over optomingen bij paarden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:32

Africhtingsneusriem is een sidepull.

En touwhalster bij rijden heet een Hackamore. Je moet daar wel aangepast voor rijden en niet constante druk willen houden.

Afbeelding

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-08 10:36

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:12