Bitloos Dressuur Foto's!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bitloos Dressuur Foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 19:17

Sodeletuut schreef:
ik wil dat zo graag, weten jullie hoe je een beetje kan beginnen met bitloos en met welk hoofdstel?

Zie www.bitloos.nl en dan het kopje 'Veelgestelde vragen'.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 06:49

Ik zou het inrijden juist zonder bit doen.
Als je paard nog niet weet wat links en rechts is,en halthouden enzo,wat heb je dan aan een bit?
Dan ga je alleen maar lopen trekken daaraan.
(je paard snapt echt niet dat links een pijnprikkel in de mond betekend dat je dan linksaf wil)
Het is de bedoeling dat je paard begrijpt wat de bedoeling is,niet dat ie luisterd omdat het anders zeer doet.
Dus eerst veel grondwerk doen VOOR je erop stapt.
Werk veel aan de hand met je paard,en probeer je paard te laten halthouden op alleen je stemcommando.
Ga bijv. aan de lange lijnen werken,dat is een mooie voorbereiding op het rijden.
Succes!

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 06:58

Touwhalster is ook niet echt aan te raden om mee te rijden. Is vrij scherp. Je kunt ook hoofdstellen kopen zonder bit (van leer)
zijn veel vriendelijker.
Zonder bit betekent niet automatisch zonder pijn. Een aantal halsters werken met druk op de neus. Ook dat kan vervelend zijn voor een paard. Dus zoek wel eerst even goed uit hoe je het aanpakt.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:43

Afbeelding
Een draffoto, weet niet of je er veel aan hebt Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:59

Ziet er netjes uit! Waar rijd jij mee geluksvogel?

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:00

Sidepull Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:02

in mijn profiel staat er ook 1

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:09

Sodeletuut schreef:
Heel erg bedankt tinkerloos! en wanneer zou ik daar dan mee kunnen beginnen, want we zitten zegmaar nu midden in de inrijdperiode, als ik in de wei bijv. rijd dan is ze nog wel koppig en bokkig enzo. is het dan wel slim om dat te gaan doen? en kan ik ook afwisselen met bit en zonder bit?

Als je paard af en toe "koppig" en "bokkig" is, leg jij dan wel duidelijk genoeg uit wat je van haar wilt? Inrijden van een paard is niet zo simpel als op een ingereden paard rijden.
TL een jong paard met een bit zit je niet aan te trekken. Voor richting ga je overdreven opzij en naar voren met je hand (buitenteugel begrensd), zodat het hoofd die kant op wordt geleid en stoppen is in het begin vaak niet meer dan je energie naar beneden richten, daar komt niet eens een teugelhulp aan te pas, dat komt pas later (voor zover nodig) Tong uitsteken

Wat mij vooral opvalt aan de bitloze foto's is dat het paard over het algemeen behoorlijk op de voorhand loopt (ja, ook die van Nevzorov is daar een voorbeeld van).

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:11

Waratje schreef:
TL een jong paard met een bit zit je niet aan te trekken. Voor richting ga je overdreven opzij en naar voren met je hand (buitenteugel begrensd), zodat het hoofd die kant op wordt geleid en stoppen is in het begin vaak niet meer dan je energie naar beneden richten, daar komt niet eens een teugelhulp aan te pas, dat komt pas later (voor zover nodig) Tong uitsteken
Een bit is dus niet nodig met het inrijden van een paard. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:16

Tinkerloos schreef:
Waratje schreef:

Hangt van het paard af. Het ene paard snapt de aanwijzing om de neus beter, dan andere die via de bitringen (voor richting dan). Je zult per paard/ruitercombi een keuze maken, dat kan bitloos zijn, dat kan met bit zijn. Belangrijkste is dat degene die erop zit weet waar hij/zij mee bezig is en weet hoe het gebruikte hulpmiddel in elkaar steekt en inwerkt op de anatomie van het paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:17

Tinkerloos schreef:
Waratje schreef:

klopt helemaal. Ik heb zafira ook min of meet bitloos ingereden omdat ze erg bang was van druk op het bit. Ik heb dus ook lange tijd op 2 teugels gereden zodat ze er aan kon wennen. Want als je wil remmen en ze gaat alleen maar harder uit angst, tja Clown En druk op de neus kent ze, want als je aan het halster trekt om te stoppen krijgt ze ook druk op de neus, en dat ging perfect!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:01

Oakland1990 schreef:
Ik vraag me echt af hoe het komt dat het paard zijn hoofd zo houdt, als hij zou ontspannen zou hij de hals eerder naar beneden brengen, nu toont het of hij op de halsring hangt.

Paard toont oprichting en verzameling, hoewel het plaatje nog niet helemaal correct is.

Montjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:05

Dani62 schreef:
Afbeelding

Waaw, vet man!
Ik wist eigenlijk niet dat dat ook kon..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 19:07

ik oefen nu ook al heel veel met zegmaar als ik dan bijv. naar rechts wil dat ik dan haar niet opzij trek maar duw met mijn linkerteugel tegen de hals en met mijn benen en zit, en daar reageert ze wel heel goed op vind ik.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:11

Ondanks dat het topic alweer een aantal dagen loopt toch een slotje. Er is geen toestemming voor dit verzameltopic gevraagd of verleend.