Sodeletuut schreef:ik wil dat zo graag, weten jullie hoe je een beetje kan beginnen met bitloos en met welk hoofdstel?
Zie www.bitloos.nl en dan het kopje 'Veelgestelde vragen'.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sodeletuut schreef:ik wil dat zo graag, weten jullie hoe je een beetje kan beginnen met bitloos en met welk hoofdstel?
Sodeletuut schreef:Heel erg bedankt tinkerloos! en wanneer zou ik daar dan mee kunnen beginnen, want we zitten zegmaar nu midden in de inrijdperiode, als ik in de wei bijv. rijd dan is ze nog wel koppig en bokkig enzo. is het dan wel slim om dat te gaan doen? en kan ik ook afwisselen met bit en zonder bit?
Waratje schreef:Een bit is dus niet nodig met het inrijden van een paard.TL een jong paard met een bit zit je niet aan te trekken. Voor richting ga je overdreven opzij en naar voren met je hand (buitenteugel begrensd), zodat het hoofd die kant op wordt geleid en stoppen is in het begin vaak niet meer dan je energie naar beneden richten, daar komt niet eens een teugelhulp aan te pas, dat komt pas later (voor zover nodig)
Tinkerloos schreef:Waratje schreef:Een bit is dus niet nodig met het inrijden van een paard.TL een jong paard met een bit zit je niet aan te trekken. Voor richting ga je overdreven opzij en naar voren met je hand (buitenteugel begrensd), zodat het hoofd die kant op wordt geleid en stoppen is in het begin vaak niet meer dan je energie naar beneden richten, daar komt niet eens een teugelhulp aan te pas, dat komt pas later (voor zover nodig)
Tinkerloos schreef:Waratje schreef:Een bit is dus niet nodig met het inrijden van een paard.TL een jong paard met een bit zit je niet aan te trekken. Voor richting ga je overdreven opzij en naar voren met je hand (buitenteugel begrensd), zodat het hoofd die kant op wordt geleid en stoppen is in het begin vaak niet meer dan je energie naar beneden richten, daar komt niet eens een teugelhulp aan te pas, dat komt pas later (voor zover nodig)
En druk op de neus kent ze, want als je aan het halster trekt om te stoppen krijgt ze ook druk op de neus, en dat ging perfect! Oakland1990 schreef:Ik vraag me echt af hoe het komt dat het paard zijn hoofd zo houdt, als hij zou ontspannen zou hij de hals eerder naar beneden brengen, nu toont het of hij op de halsring hangt.
Dani62 schreef: