paard schopt (bijna tegen hoofd) met longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentle5

Re: paard schopt (bijna tegen hoofd) met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:22

Beetje kort door de bocht vind ik het wel.
Je hebt de maken met dieren, die niet kunnen praten.
Als er op een gegeven moment een verkeerde hulp wordt gegeven kun je een reactie verwachten, of je die nu leuk vindt op niet. Als je alles op save wilt met een paard moet je een houten paard nemen. Bijna elk paard waarvan het karakter verder oké is, is te corrigeren.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:23

Wat ook belangrijk is...zorg dat je steeds een goed driehoekje blijft vormen met de longeerlijn, het paard en de longeerzweep.

Als je dit moeilijk vind, moet je je inbeelden dat je het paard met 2 stokjes bestuurd. Vaak gaat het al een heel stuk beter als je een goede houding aan neemt.

Als je paard naar binnen komt voorwaarts drijven met stem en zweep (niet slaan).
Als je paard echt gericht mept mag je haar best een schop onder haar kont terug geven. Liever niet met zweep afstraffen omdat ze dan angst voor de zweep gaan krijgen en dat is ook niet de bedoeling.

Terugschoppen klinkt hard, maar in feite gaan paarden zo ook met elkaar om.

Succes ermee!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:26

Ik vind het een vrij logisch advies van die cap. Ik longeerde mijn jonkie met losse achterbenen ook met cap( ondertussen weet hij trouwens heel goed waar hij zijn benen te laten heeft ).

Zoals hier al aangegeven is: dit kan je niet accepteren, en je moet hoe dan ook duidelijk maken dat dit echt niet kan. En dan is het maar even hard tegen hard. Een paard weet dondersgoed waar hij zijn voeten laat, zeker als hij in de richting van je hoofd trapt.
Ik zou hulp zoeken van iemand die heel handig is met longeren. Zo kan diegene je helpen dit probleem op te lossen en tegelijk meekijken of je misschien de verkeerde houding hebt aangenomen ( omdat je paard ook naar binnen valt, is dat wel te verwachten ). Niet zelf gaan klooien, en zeker niet gaan longeren als je in je eentje bent. Als je een knal krijgt, en er is niemand in de buurt, is de schade niet te overzien!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:26

gentle5 schreef:
Beetje kort door de bocht vind ik het wel.
Je hebt de maken met dieren, die niet kunnen praten.
Als er op een gegeven moment een verkeerde hulp wordt gegeven kun je een reactie verwachten, of je die nu leuk vindt op niet. Als je alles op save wilt met een paard moet je een houten paard nemen. Bijna elk paard waarvan het karakter verder oké is, is te corrigeren.

Reactie oké, maar een schop tegen het hoofd? Vind je dat niet een beetje een heftige reactie?

Kijk, ik ben ook geen ster in longeren en als ik tegenstrijdige hulpen geef, dan komt mijn paard ook niet in beweging meer. Dan blijft ze gewoon staan. Dat is ook een reactie. Dan hoeft het niet meteen een schop tegen het hoofd te zijn. Vind jij dat dan toegestaan als reactie op iets dat jij verkeerd doet? Tegenstrijdige signalen zijn voor een paard vervelend, maar ik vind niet dat hij zo heftig mag reageren.

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:27

Zou daar toch voorzichtig mee zijn, hoe graag we het ook willen we zijn niet hun gelijke. In een bak heb je te maken met een grote ruimte, mijn benen zijn niet lang genoeg om direct te reageren.Zou echt kiezen voor iets anders

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:28

mijn paard heeft echt wel karakter, maar zal nooit gericht naar me schoppen (zeker niet zo hoog als m'n hoofd). hij is een mannetje, maar wel eerlijk en opgevoed.

paarden die zo onbehouwen uit de hoek kunnen komen als dat van de TS, die vind ik link en blijf ik bij uit de buurt.

er zal vast iets zijn waaróm dat dier zo doet, maar dat doet qua gevaarlijkheid (is dta een woord?) niet ter zake. gercht slaan is niet goed, en bovendien knap gevaarlijk. wat mij betreft is daar geen discussie over mogelijk.

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 14:33

Jammer dat een dier in dit geval veroordeeld wordt op één nare gewoonte. Soms maken dieren iets mee in hun jeugd wat niet gecorrigeerd wordt. De volgende eigenaar heeft dan inderdaad een serieus probleem maar niet onoplosbaar.
Soms reageren dieren uit angst of paniek, daar is niemand blij mee maar is dat dan gelijk einde verhaal....

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:14

Oké ga gewoon in een drie hoek van je paard staan zweep wijst naar buik a kont zodra zij naar binnen komt wiebel je met je zweep naar zijn buik en zeg je denk erom! Als ze toch slaat geef je haar een tik met de zweep tegen haar kont en je blijft haar van je af drijven zowel met je lichaam als met je zweep. jij bent de drijver of terwijl de leider. wees concequent alles wat ze goed doet belonen met je stem braaf en alles wat fout is straf je met je stem wees duidelijk in wat je wil ook met je lichaam. Lichaams taal is ook heel belangrijk.En van de ene goede tik met de zweep daar worden ze echt niet bang van.

(wel als je ze mishandeld en elke keer hard slaat Sigrid ze worden echt niet bang van een keer een goede tik.)en een schop onder zijn kont geven is best wel lastig als je vijf meter van je paard afstaat en je een zweep en een longeerlijn in je hand hebt. Knipoog

succes met je paardje wees voorzichtig, Knipoog Pling

gentle5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 15:15

Kingsley2 schreef:
succes met je paardje wees voorzichtig, Knipoog Pling

Dat zeker

pegasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:08

Ik zou er ook hulp bij halen!
Een paard dat schopt in je richting is levensgevaarlijk!
En niet enkel met het longeren, maar op elk moment, laten zien dat jij boven je paard staat en dat die respect moet hebben voor je! En dan zal die dat ook hebben bij het longeren.
En bij het longeren steeds snel genoeg reageren en je paard voor zijn.