Hij volgt me steeds?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 15:47

Wat reageren jullie allemaal heftig zeg! Doe even gewoon! misschien heeft ze om speciale redenen even twee dagen geen tijd gehad! Oké ik vind ook dat een paard elke dag naar buiten moet en zijn beweging moet kunnen hebben, maar dan hoef je niet direct zo heftig te reageren! Mijn paard word nou ongeveer al een week niet bereden. Dus dat is ook zielig? ik geef toe dat ik niet zo veel tijd voor haar heb. Maar ze gaat elke dag naar buiten en weer op stal en we hebben een shetje die bij haar in staat voor de gezelligheid. Ook komt ze dus elke dag even in handen als ze naar buiten en binnen word gezet. Nou dat vind ik NIET zielig!

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:48

Mloei schreef:
Wat reageren jullie allemaal heftig zeg! Doe even gewoon! misschien heeft ze om speciale redenen even twee dagen geen tijd gehad! Oké ik vind ook dat een paard elke dag naar buiten moet en zijn beweging moet kunnen hebben, maar dan hoef je niet direct zo heftig te reageren! Mijn paard word nou ongeveer al een week niet bereden. Dus dat is ook zielig? ik geef toe dat ik niet zo veel tijd voor haar heb. Maar ze gaat elke dag naar buiten en weer op stal en we hebben een shetje die bij haar in staat voor de gezelligheid. Ook komt ze dus elke dag even in handen als ze naar buiten en binnen word gezet. Nou dat vind ik NIET zielig!

Niemand zegt dat dat zielig is, alleen 2 dagen alleen maar op z'n hok staan, vind ik persoonlijk wel minder prettig voor een paard!

Chantal22

Re: Hij volgt me steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:04

Sowwwww.....
Waar ging het ook weer over... Ow ja een vrag over longeren he Knipoog

Ik heb met een 3 jarige het longeren opgepakt, veel geduld moeten hebben... Steeds korte momenten, niet te lang zodat de concentratie erbij blijft. Als ie het eerste half uur wel goed doet, misschien kun je dan net voor die tijd stoppen en goed belonen, zodat ie in ieder geval stopt wanneer jij dat wil en op het moment dat het goed gaat. Zo steeds een beetje opbouwen en uitbreiden.
Met z'n 2en oefenen kan trouwens ook erg handig zijn... en consequent blijven!!

Succes met jullie paardje!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:54

Als je een paard hebt dat heel erg druk is, omdat hij dus te weinig uit zijn box komt, dan heeft het denk ik weinig zin om iemand uit te leggen HOE je een paard moet longeren.
Elke dag een paar uurtjes buiten met vriendjes en het paard zal een stuk rustiger worden. Als je DAN de vraag stelt, van wat kan ik het beste doen met longeren, wordt het een ander verhaal.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 17:58

En ik denk dat er ondertussen voldoende duidelijkgemaakt is dat het paard meer buiten zou moeten komen. Dus dan kunnen we dat laten rusten en antwoord geven op de vraag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:50

Amable schreef:
En ik denk dat er ondertussen voldoende duidelijkgemaakt is dat het paard meer buiten zou moeten komen. Dus dan kunnen we dat laten rusten en antwoord geven op de vraag Lachen

ik ben het met aerdenhout1 eens, hoe moeten wij antwoord geven, nuttig en bruikbaar als het probleem energie te veel is, wat wss weer veroorzaakt word door te veel binnen staan, en hij zijn energie niet kwijt kan. dan zal dat veranderd moeten worden, blijft het zo, dan kan je er nog eens naar kijken.. maar nuttig antwoord geven kan imo nu niet.. doordat het probleem duidelijk is, maar de antwoorden niet bevallen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 18:58

Is d epony vroeger ookal gelongeert? Bij de oude eigenaar ?
Anders heel duidelijk aanleren als hij nogb geen ervaring heeft. Stem is heel belangrijk Knipoog . Ook als hij lekker losrent misschien de stem erbij doen? Als hij lekker ronddraaft draf af en toe duidelijk zeggen. Leert hij het meteen Knipoog . Succes!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:11

Ook met teveel energie kan een paard gewoon een gelongeerd worden, sterker nog, juist! En dat is nu het probleem, het paard loopt in het begin even tot de energie weg is en komt dan naar binnen toe. Dat hij dat doet omdat hij teveel energie heeft is natuurlijk onzin! Had ze het verhaal weg gelaten dat hij 2 dagen binnen had gestaan had ze enkel tips gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:15

Amable schreef:
Ook met teveel energie kan een paard gewoon een gelongeerd worden, sterker nog, juist! En dat is nu het probleem, het paard loopt in het begin even tot de energie weg is en komt dan naar binnen toe. Dat hij dat doet omdat hij teveel energie heeft is natuurlijk onzin! Had ze het verhaal weg gelaten dat hij 2 dagen binnen had gestaan had ze enkel tips gekregen.

als het paard minder energie heeft, zal hij miss vanaf het begin om haar heen gaan draaien, dan is het een stuk makkelijker op te lossen, en als hij zijn energie kwijt kan, word het weer een ander verhaal, en ga je er anders tegenaan kijken, ik kan ook een half verhaal weglaten, en om tips vragen, maar dan werkt het niet. je hebt juist het hele verhaal nodig om nuttige tips te kunnen geven..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 19:31

Wat is dan het verschil in de oplossing? Om je heen draaien is om je heen draaien. In dit geval is het verhaal dat hij 2 dagen op stal gestaan heeft echt niet ter zake doende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 20:07

omdat het paard eerst veel energie heeft, en dus eerst wél loopt, en dan naar haar toe komt, als hij in het begin al om je heen draait, is dat makkelijker te corrigeren (vind ik) het belangrijkste is oplossingen vinden.. en met je paard 2 dagen op stal laten staan vind je die niet lijkt mij..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 08:46

Moderatoropmerking:
Kan er geantwoord worden op de vraag van TS aannemend dat het paard normaalgesproken elke dag buitenkomt en dan alsnog te veel energie heeft en naar binnen komt met het longeren?

Zie het desnoods maar als een hypothetische vraag, als jullie de omstandigheden anders niet buiten beschouwing kunnen laten.

Dank jullie wel voor de medewerking.

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:08

Ik ben het met Ibbel en Amable eens. dit ligt niet aan dat de pony twee dagen heeft binnen gestaan het is een algemene vraag, en daar bij schrijft ze dat hij twee dagen binnen heeft gestaan. En daar mogen we best over zeggen dat, ze daar een oplossing voor had moeten zoeken en dat hoort ook als je een paard hebt, dan had ze dat er niet bij hoeven zetten. Knipoog Pling

Ik denk dat je samen met je vriendin er voor moet zorgen dat je pony meer beweging krijgt.
En misschien moet je meer belonen of het hem leuk maken overgangen, harde draf zachte draf het zelfde in galop .moet je wel een goede ruime longeerring hebben. En stap,draf halt houden en beloon hem voor alles wat hij goed doet en wees concequent met wat hij fout doet. Een paard dat te veel energie heeft moet meer mee gewerkt worden of meer buiten komen. Sta in een driehoek van je pony wijs met je zweep naar zijn buik en zorg dat je er optijd bij bent dat je reageerd als jedenkt dat hij naar je toe komt of door je zweep te wiebelen of hem met het touwtje aan te tikken tegen zijn buik. kont is voorwaarts buik is van je af laten lopen zorgen dat hij niet naar je toe komt.

succes. Knipoog Pling

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:57

Ik sluit me aan bij Ibel, Amable en Kingsley aan!!!
Naast de discussie over wel of niet dagelijks buiten staan en energie kwijt kunnen, wat overigens prima is hoor... Kun je misschien eens kijken of je iemand kent die een longeercursus heeft gedaan of je er goed bij kan helpen zodat je het je paard goed aan kunt leren. Ook door bepaalde lichaamshoudingen kun je je paard juist wel of niet bewust uit nodigen om naar je toe te komen.

Succes Lachen

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:33

Indd zorg dat je goede begeleiding krijgt, longeercursus en neem rij les. En indd met bepaalde lichaamshoudingen kun je een paard bewust maken met wat je verlangt van hem.
En maak goede afspraken met je vriendin zodat jullie op één lijn liggen over wat jullie willen met je pony.

Leer je paard te begrijpen, en zorg dat hij vertrouwen in je krijgt, Maar wees concequent! jij bent de baas of leider.

Pling we horen graag wat je gaat doen. succes

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 15:37

Je hebt PM...

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:40

bedankt voor de tips.

gisteren ging het beter.
alléén heeft hij nu wat anders gevonden.
Hij loopt een 5tal minuten netjes, maar dan draait hij zich voledig om en rent de bak uit (met mij er achteraan). Hij rent wel niet helemaal naar buiten, maar net ver genoeg om mij een 5tal meters achter zich aan te slepen. Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 20:41

stukje bak afzetten met lint, dan moet hij wel in de cirkel blijven, en kan hij ook niet wegrennen

Fiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-08 20:47

een voor de hand liggend idee. Ik probeer het morgen eens! Knipoog

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 14:17

Ik zou toch maar hulp gaan vragen want ik denk dat hij jou de baas is, en als het niet opgelost wordt gebeuren er straks ongelukken. Knipoog Heb je wel een hoofdstel in met longeren en als je de longeerlijn door het bit over zijn hoofd en dan aan de andere kant vast maakt heb je ook meer contact met hem. En probeer indd De longeer cirkel af te zetten met lint of zo.
En anders moet je hem toch een keer goed aanpakken en heel boos gaan worden. Knipoog
Fiej schreef:
bedankt voor de tips.

gisteren ging het beter.
alléén heeft hij nu wat anders gevonden.
Hij loopt een 5tal minuten netjes, maar dan draait hij zich voledig om en rent de bak uit (met mij er achteraan). Hij rent wel niet helemaal naar buiten, maar net ver genoeg om mij een 5tal meters achter zich aan te slepen. Frusty